Garmin Edge 820

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik wil een Garmin Edge 820 Bundel kopen om voornamelijk te mountainbike. (race doe ik minder gebruiken).

De 1030 is mij te duur.

Graag tips.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ruijtersfotografie schreef:Ik wil een Garmin Edge 820 Bundel kopen om voornamelijk te mountainbike. (race doe ik minder gebruiken).

De 1030 is mij te duur.

Graag tips.

Mijn tip is kopen dat ding! Ik had een van de allereersten in NL, in het begin wat probleempjes gehad met touch gevoeligheid etc maar nu na diverse updates eigenlijk zeer tevreden.
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ruijtersfotografie schreef:Ik wil een Garmin Edge 820 Bundel kopen om voornamelijk te mountainbike. (race doe ik minder gebruiken).

De 1030 is mij te duur.

Graag tips.
Als je Strava, training en fitness belangrijk vindt, dan is de 820 een goede keuze, op de race of mtb.
Als je op je mtb op ontdekking gaat in onbekende gebieden is een outdoor toestel ook een optie.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik heb hem een maand terug gekocht. En ben er zojuist een week mee naar Tsjechië geweest.

Ik was nog lang in twijfel of ik er wel goed aan had gedaan om zo`n duur ding te kopen.
Maar na mijn vakantie is die twijfel weg. Heb hele leuke routes gereden en mooie paadjes gezien.
O.a. ook gebruik gemaakt van de navigatiefunctie en dat gaf een hele interessante route.

Scherm is zeker een puntje, maar ik ben in staat om mij daar bij neer te leggen (dat is iest heel persoonlijks ;) )

In Nederland zijn de (verzonnen) routes iets minder interessant uiteraard. Maar hij werkt goed.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Hallo allen,


Ik ben me aan het oriënteren op een GPS fietscomputer en heb de Garmin Edge 820 (los, zonder bundle) op het oog. Oa. gezien de prijs zou ik jullie als ervaringsdeskundigen graag voor willen leggen of het de juiste keuze is bij mijn wensen:

- Inladen van routes (GPX bestanden, zowel onroad als offroad)
- Het navigeren naar een adres of punt op kaart (niet enkel vooraf, maar tijdens het fietsen nog in te stellen)
- Het volgen van paden offroad (hoeft geen turn-by-turn te zijn, maar wel voldoende duidelijk om een route te volgen en de juiste keuzes bij bijv. splitsingen te kunnen maken)
- Onroad bij voorkeur wel turn-by-turn.
- Batterij met (in de praktijk) voldoende capaciteit voor een rit van ca. 4u. Ik vind het niet erg als het scherm af en toe uit gaat/moet, als de aanwijzingen maar duidelijk zijn.
- Geschiedenis van ritten bijhouden/opslaan
- Inzicht in hoogteprofielen van een rit (bij voorkeur ook tijdens de rit)
- Ik heb een voorkeur voor een wat eleganter ontwerp, bij voorkeur geen grote unit.
- Mogelijkheid tot koppelen aan hartslagmeter etc. is leuk meegenomen, maar niet belangrijk
- Mogelijkheid tot koppelen aan apps is een plus, maar niet doorslaggevend.
- Ik zou het leuk vinden als de GPS computer segmenten of vaste rondjes herkent en vergelijkt. (Als je zelf segmenten of vaste rondjes kan aanwijzen is dit uiteraard ook prima).
- Bij voorkeur een fatsoenlijke set kaarten van meerdere landen (NL,BE,DE,IT of geheel West Europa) op de computer te installeren (Ik vind het irritant om elke keer weer losse kaarten te moeten kopen/downloaden/installeren.)

Graag zou ik van jullie horen of jullie de 820 met bovenstaande wensen aanbevelen, of dat er wellicht betere alternatieven zijn?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan is de edce 820 wel geschikt, evt zonder bundel, omdat je hartslag niet belangrijk vindt. Je hebt dan een Garmin topo kaart op basis van OSM, maar je kan ook zelf een deel vd wereld downloaden vanaf OSM.
Polar V650 kan ook.
Ook zonder bundel.
Kaarten gaan via de Polar software op je pc, in blokken van 400x400km.
Dus dan moet je af en toe kaartmateriaal wisselen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ruijtersfotografie
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: vr 27 mei 2016, 23:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 7.9 (green), 203Hc-Storm, Hope Pro4/NoStance Flow ex, Cema-BB KMC,Crankbrother pedalen
Contacteer:

Ik heb de 820 bundel gisteren bij Futurumshop besteld.
25 euro korting met code: FUT-WOW25

Vandaag in België Theux gereden en blij dat een vriend een gps bij zich had. Zijn toch bordjes weg.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

@ThaSingleTrackMastah

Bedankt voor je antwoord. De Garmin heeft dus voldoende capaciteit voor de kaarten die ik het belangrijkste vind (West Europa, of NL, BE, DE en IT) en ik hoef daarbij dus niet via de software te wisselen tussen kaarten?

Zijn er nog punten waarop de 820 wellicht niet of slechts beperkt aan mijn wensen voldoet?

Tim

PS: Als iemand nog een goede tip heeft voor een aanbieding, ik houd me aanbevolen ;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij voldoet de 820 aan al je eisen. Als ik iets over het hoofd heb gezien, dan moet iemand dat snel ff roepen ;).
Je krijgt in de 820 een topoactive kaart van W Europa.
Daarnaast kan je zelf kaarten downloaden of kopen en die installeren.
De 820 heeft 16GB geheugen, daar passen nog wel een paar kaarten extra op.
Wel moet je in het kaart menu vd 820 1 kaart inschakelen en de rest uitschakelen !
Alle geinstalleerde kaarten inschakelen leidt vrijwel zeker tot problemen/vastlopen!
Maar dat is door de menus bladeren en aan of uit zetten, je hoeft dus niet telkens te downloaden en te installeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

@ThaSingleTrackMastah

Hartelijk dank voor de toelichting. West-europa is in principe altijd genoeg en het in- en uitschakelen van kaarten op het apparaatje zelf is uiteraard geen probleem. Ideaal dat je eventueel nog andere kaarten kan toevoegen.

Ik ben benieuwd hoe hij gaat bevallen, bedankt in ieder geval.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Misschien de edge 820 explore in jouw geval ook afdoende... zelfde design, een aantal beperkingen in functie maar uit mijn hoofd gezegd niet voor jouw functionaliteit... Je kan ze op de website van Garmin vergelijken.
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik heb prima ervaringen met de Edge 820, maar als je de geavanceerde trainingsfuncties niet gaat gebruiken is de explorer wellicht een voordeligere keuze.

Enige nadeel die ik ervaar aan de 820 is de beperkte accu evensduur. Deze is tevens erg on voorspelbaar. De ene keer begint hij al na ca 4 uur te vragen voor baterij besparings modus, de ander keer kan ik bijna de hele dag er mee door. Accu duur wordt ook iets minder na verloop van tijd. de mijne is nu ca 2 jaar en heb hem ong 800 uur /20.000Km gebruikt.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Dunc@n schreef:Ik heb prima ervaringen met de Edge 820, maar als je de geavanceerde trainingsfuncties niet gaat gebruiken is de explorer wellicht een voordeligere keuze.

Enige nadeel die ik ervaar aan de 820 is de beperkte accu evensduur. Deze is tevens erg on voorspelbaar. De ene keer begint hij al na ca 4 uur te vragen voor baterij besparings modus, de ander keer kan ik bijna de hele dag er mee door. Accu duur wordt ook iets minder na verloop van tijd. de mijne is nu ca 2 jaar en heb hem ong 800 uur /20.000Km gebruikt.

die ervaring met de accu heb ik "nog" niet, wel merk ik dat deze heel erg afhankelijk is van wat er gekoppeld is... bij marathons van 200km gaat bij mij de wifi en bluetooth uit als ook de achtergrondverlichting. Op deze manier kan ik er toch gemakklijk 9 a 10 uur mee.
Echter zal ik er nu rond de 10.000km mee gereden hebben.
Ik ben mij er eentje...
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

ruijtersfotografie schreef:Ik wil een Garmin Edge 820 Bundel kopen om voornamelijk te mountainbike. (race doe ik minder gebruiken).

De 1030 is mij te duur.

Graag tips.
Ik heb er een kleine Garmin afstandsbediening bij gekocht, ondanks alle updates is dat swipen nog steeds een dingetje. Ik bleef me er aan ergeren. Heb hem tussen het rechter handvat en schifter in zitten en werkt perfect :-q 1 knop kun je voorprogameren.
Nu rondes / swipen (vooruit en achteruit) en voorprogameerknop bediennen met de duim.
Enige minpuntje daar weer van is dat je er niet mee kunt zoomen, maar ja :~
Zit ook een klemmetje bij voor op de racert
Laatst gewijzigd door qeubee rider op ma 20 augustus 2018, 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Ypuh
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: di 1 maart 2016, 18:24
Mijn mountainbike: Wilier 503 Plus

De 820 is een top apparaatje.

Zou wel altijd voor de bundel kiezen. Is ca. €50 duurder, maar de accessoires zijn samen €100 waard. Wanneer je deze op MP of het te koop forum zet heb je al snel een paar tientjes winst. Ik zou overigens niet zonder willen, de snelheidsensor om het gebrek aan GPS signaal op te vangen en cadans/HRM spreken voor zich.
Plaats reactie