Onjuiste hoogtemeters Etrex 30 in Garmin Connect en Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Niet dat ik het erg vind maar als ik mijn tracks, opgenomen met mijn Garmin Etrex 30, wil importeren in Garmin Connect (of Strava) met een gpx bestand, verschijnen er nooit de juiste opgenomen hoogtemeters. Nu weet ik dat de hoogtemeting nooit helemaal exact is maar de onderlinge verschillen zijn wel erg groot. Vandaag bijv. een rit gereden met 500hm en als ik de track inlaadt in Strava zijn het er maar 147m. Raar toch?
Bovendien herkennen zowel Garmin Connect als Strava mijn Etrex niet…...
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Gek. Die gps heeft barometrische hoogtemeting. Weet je zeker dat beide getallen hoogtemeters zijn, en het laagste getal niet het hoogteverschil (max hoogte minus min hoogte)?
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

Strava herkent de eTrexxen niet als 'barometer'-devices, en gebruikt daarom de standaard hoogtebepaling nav gps-coordinaten.
Je kan het wel forceren, door in het .gpx bestand aan de creator-tag de toevoeging 'with barometer' te doen. Strava zal dan wél de barometer-waardes gebruiken
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Scheelt barometrisch dan zoveel t.o.v. latitude en longitude op hoogtebestand projecteren? (dat laatste bedoel je toch met "nav gps coordinaten"?)
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

In mijn ervaring scheelt het bij "echte" klimmen niks. Maar vooral op relatief vlakke parcours, waar je steeds 1 a 2 meter omhoog en weer naar beneden gaat, loopt het snel uiteen, omdat dat wél door de barometers als hoogteverschil wordt gezien, maar niet bij gps/hoogtebestand registratie.

Of dat nou echte/nuttige hoogtemeters zijn is een andere vraag natuurlijk :)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Makes sense. En inderdaad, alles wat je op momentum op kan weegt minder qua inspanning.
Plaats reactie