wat is een goed instap GPS product

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
MAF1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 15:19

Hoi,

ik zou graag een GPS/fiets navigatie willen. (binnenkort jarig, dus kan op verlanglijstje)
Het lijkt me een stuk fijner fietsen dan soms bordjes te moeten zoeken en om ook tijdens langere tochten eens van de standaard routes af te dwalen, en dan later toch makkelijk weer thuis (of bij je auto) te kunnen komen.

Maar wat is een goed instap model qua GPS/fiets navigatie?
Qua budget zat ik aan 150-250 euro te denken..
wat is hiervoor verkrijgbaar, en wat zijn de do en don'ts

Hoor het graag!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Welke modellen hebben je voorkeur? Ik neem tenminste aan dat je ook zelf al wat vergelijkend warenonderzoek hebt gedaan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alleen voor op de fiets of ook wandelen, motorrijden enz ?
Fitness toestanden met hartslagmeter erbij ?
Drukknopjes of touchscreen ?
Fietscomputer met gps of echte navigatie met een schermpje waar je ook je ritgegevens kunt bekijken ?
Nog voorkeur voor een bepaald merk ?

Ik denk dat jouw vraag hier al voorbij is gekomen en al vanuit allerlei hoeken is belicht.

Mijn algemeen advies is weg te blijven bij de Garmin Edge 20 en 25.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Tweede hands edge 800. Superding en goed betaalbaar.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
KlaasLKW
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 14 augustus 2015, 23:11
Mijn mountainbike: 2014 Cube Reaction GTC SLT 29

Heb zelf de mio 505 hc. Tweedehands via Duitse eBay voor 200 euro gekocht.
Inclusief hartslagband en cadans sensoren. De laatste gebruik ik eigenlijk niet.

Bevalt mij prima, na de rit syncen met WiFi en de rit staat automatisch op strava (indien je strava gebruikt)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TeasyOne2 kan ik je van harte aanbevelen. Navigeren gaat top en de fietscomputer is zeer uitgebreid voor de ritjes wanneer je de navi niet gebruikt. Ik heb hem nu een aantal maanden in bezit en het is ook mijn 1e navigatie. Qua prijs is er nieuw denk ik geen betere te koop.

https://www.fiets-navigatie-shop.nl/win ... ps-europa/" onclick="window.open(this.href);return false;

€135.

Waarschijnlijk nog wel goedkoper elders te vinden (lidl) maar dat kun je zelf wel googlen. :-q
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Als je er geen speciale fietssensoren bij wil (hartslag, cadans en weet ik veel wat men allemaal gebruikt) dan zijn de eTrex 30 de eTrex 25 touch een aanrader. De touch is redelijk foolproof en heeft een voorgeïnstalleerde kaart van Europa. Ik heb er een paar in de verhuur, volslagen leken kunnen met een beknopte handleiding direct aan de slag.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben zelf ook een fan van de nieuwe Etrex serie, maar ik vind dat de TS zelf moet nadenken en dan zelf kiezen ;)

Als iedereen hier gaat roepen welke gps hij zelf heeft, dan krijgen we een leuk overzichtje van de gebruikte toestellen, maar verder zegt dat natuurlijk weinig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mang0w
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: do 20 augustus 2009, 16:07
Mijn mountainbike: Giant Anthem X 29er

Ik gebruik naar enorme tevredenheid een Garmin Edge 800.
Er is er één te koop op het forum voor weinig en inclusief alle dingen die je wilt hebben.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=128074

Moet zeggen dat bij ingebruikname van een Garmin het reuze handig is een kennis te hebben die je een beetje op weg kan helpen...
op een oude fiets moet je het leren
Giant Anthem X 29er
Bulls Copperhead 26" *verkocht*
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik herhaal nog maar:
Kapitein Iglo schreef:Welke modellen hebben je voorkeur? Ik neem tenminste aan dat je ook zelf al wat vergelijkend warenonderzoek hebt gedaan?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Denk dat ThaSingleTrackMastah wel een goed punt heeft. (En Kapitein Iglo)
Elke navigatie kan wat er gevraagd wordt, de ene zal het wat makkelijker doen als de andere.
Denk dat de TS goed moet gaan nadenken wat wil ik precies, wat voor een functies moet deze hebben en dan een keuze maken of advies vragen.
MAF1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 15:19

hoi, hier TS weer..
sorry voor late reactie, helaas gaan soms andere zaken voor de fiets..

Maar goed, ik was/ben op zoek naar een GPS/navigatie.
een hartslag functie hoeft er niet op te zitten, ik heb al een polar loop met een hartslag band.
Merk heb ik geen voorkeur, net als knoppen of touchscreen (gaat dat met mtb handschoenen in de winter?)
Wel lijkt het me handig om tijdens tochten ook info te hebben over snelheid, en reeds afgelegde km's. Achteraf bekijken van geleverde prestatie is ook wel zo fijn, anders geloofd vrouw lief het misschien niet ;-)

Maar bedankt voor de tot nu toe gedeelde kennis! Ik ga me er zeker verder in verdiepen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ga je nog wat verder helpen in je gedachtenpatroon. Ben je op zoek naar een TomTom-achtig device dat je gesproken / gepiepte aanwijzingen geeft, of wil je méér en ga je zelf tracks samenstellen en routes creëren? En ben je bereid te investeren in het opdoen van de nodige kennis of wil je het uit de doos ineens kunnen snappen?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MAF1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 15:19

het device hoeft geen gesproken aanwijzigingen te geven, op het scherm een pijltje moet voldoende zijn. zelf routes samenstellen lijkt me het meest leuke, niet standaard rechtdoor, maar ook eens kijken waar je uitkomt.
Ik leer snel en maar dingen me snel eigen, ben dus niet bang voor wat ingewikkelde apparatuur (zolang je er niet 3x voor afgestudeerd hoeft te hebben). Maar plug and play mag natuurlijk ook.

oh ja..als het device naast de mbt routes ook voor wandeltochten geschikt is zou dat ook welkom zijn.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gegeven je laatste wens zou ik kijken naar de eTrex-modellen, of andere outdoormodellen van Garmin. De rest is dusdanig sport- dan wel fietsgeoriënteerd dat ze daarmee in mijn beleving afvallen.

Tegelijkertijd doe je dan wel concessies aan je andere wensen en eisen, want juist die outdoormodellen blinken niet echt uit in het aangeven met pijltjes waar je heen moet. Het kán wel, maar het werkt dan gewoon niet zo eenvoudig als zelf opletten en op je schermpje kijken waar je heen moet door het lijntje te volgen.

Ik zou ook gewoon een model met fysieke knopjes kiezen, en geen touchscreen. Etrex lijkt me nog steeds een juiste keuze maar verwacht geen plug & play.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie