Garmin eTrex touch 35 + wielsensor = GPS afstand

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: Ik bedenk nu dat ik al jaren alleen met een gps rij, dus zonder sensor of ander tellertje op mijn wiel.
Zou dus zomaar kunnen dat mijn afstanden en mijn gemiddelde al die jaren 5 tot 7% hoger liggen :P

Holy crap! Ik ga meteen even mijn Strava tijden aanpassen! :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
lody13
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 1 juli 2016, 10:07
Contacteer:

Ik overweeg ook de 35 te kopen maar wil m graag gebruiken icm hartslag, cadans en snelheidsensor. Is er iemand die de 35 naar volle tevredenheid gebruikt icm de sensoren of moet ik tocht een 810 met sensoren gaan kopen?

[quote="Bergbike"]Garmin eTrex touch 35 gekocht* als upgrade t.o.v. mijn Dakota 10. Dacht met de ANT+ mogelijkheid zo nauwkeuriger de snelheid en afstand te kunnen meten. (Kon ik al via app op telefoon, maar dat was onhandig naast de Dakota 10). Nou blijkt de eTrex touch 35 de afstand niet te baseren op de wielsensor, alleen de snelheid op je scherm tijdens het fietsen. Die snelheid wordt ook in de .fit opgeslagen, maar alleen per los punt en niet in de totalen/gemiddelden. In de .gpx zit geen snelheid en geen afstand
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar maakt een 35 dan ook .fit files ?
Is toch een outdoor toestel? Dan zou ik alleen gpx files verwachten.
Mijn 30 slaat hartslag op in de .gpx.
Garmin software doet daar dan weer niets mee, maar mijn Polar software kan de hartslag data perfect analyseren.

Garmin maakt om marketingtechnische redenen helaas keuzes die niets met techniek te maken hebben...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Bij de 35 kun je kiezen tussen opslag als .fit of .fit/.gpx .
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Der_Rudi
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 09:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 2019

De 35 maakt inderdaad óók fit files (in combi met gpx files, of alleen .fit).
Ik gebruik hem icm hartslag/cadans/snelheid sensoren, en die informatie (even afgezien van bovenstaand punt mbt snelheid-sensor) komt allemaal terug in garmin connect (en het daaraan verbonden strava).

Ik heb 'noodgedwongen' mijn 30 vervangen door een 35. Je gps vervoeren op het dak van je auto blijkt niet handig te zijn ;)
Paar opmerkingen over verschillen :

- Touchscreen is bij scrollen/zoomen op kaart wel handiger. Maar dat doe ik niet heel vaak. In regen is het duidelijke een nadeel, omdat het erg lastig 'swipen' wordt. Voor een toekomstige opvolger zou het voor mij in ieder geval 0,0 uitmaken of het wel/geen touchscreen heeft.

- Daadwerkelijk kunnen starten en stoppen van activiteiten. Bij de 30 begint het loggen direct bij het aanzetten, bij de 35 zodra je op start drukt. Scheelt voor mij persoonlijk weer een 'alles resetten' actie die ik altijd deed bij de 30. En vergeten doe je het starten ook niet zo snel, want de startknop wordt dan vrij prominent telkens het beeld ingeschoven.

- Bluetooth connectie met telefoon vind ik erg gemakkelijk. Het tonen van sms/whatsapp-berichtjes en binnenkomende gesprekken is een leuke gimmick, maar veel handiger vind ik dat bij het Stoppen van een activiteit, deze gelijk vanaf het apparaat gesynced wordt met de Garmin app op de telefoon, die hem vervolgens naar Garmin Connect doorzet. Die kan je weer automatisch laten uploaden naar Strava, dus in de praktijk druk ik op 'Stop' op de etrex, en even laten krijg ik op mn telefoon de melding dat mn strava activiteit klaar is. Gemak ten top!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Der_Rudi schreef: Je gps vervoeren op het dak van je auto blijkt niet handig te zijn ;)
Dat doe ik toch regelmatig , vooral om die figuren die zo kikken op hun KOM op Strava heerlijk daar van af te helpen.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Tsjibiti schreef:
Der_Rudi schreef: Je gps vervoeren op het dak van je auto blijkt niet handig te zijn ;)
Dat doe ik toch regelmatig , vooral om die figuren die zo kikken op hun KOM op Strava heerlijk daar van af te helpen.
Dus omdat je zelf niet snel genoeg bent doe je dat met de auto.
Heldhaftig :lol:
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Nog steeds in conclaaf met Garmin. Ik ben nog 0.0 wijzer....
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1396
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Kun je meteen vragen wanneer ze het probleem van het random uitvallen van de etrex 35 oplossen. :D
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb een Etrex 35. Gebruik alleen hartslagmeter en geen cadans of wielrotatiemeter.
Ga dit weekend rondje doen met iemand met een klassieke teller o.b.v. wielrotatie. Even kijken of er grote verschillen zijn.

Ik vraag me af of de Etrex middelt over langere afstanden. De snelheid tussen de korte punten kan variëren afhankelijk van de nauwkeurigheid van de GPS. De optelling van de waarden van punt 1 naar 2, 2 naar 3 etcetera kan leiden tot een optelling van onnauwkeurigheden en leiden tot een grote afwijking. Maar die afwijking kan worden gecorrigeerd door eens in de zoveel tijd de tijd en afstand tussen bijvoorbeeld punt 1 en 20 te nemen en te middelen. Het is dus de vraag of de Etrex corrigeert en wat wordt opgeslagen: de opsomming van korte afstanden, of zo af en toe correctie o.b.v. langere afstanden.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dergelijke middeling lijkt mij niet terecht. De kromming die je binnen 20s afglegt ga je dan corrigeren met een rechte lijn van begin- tot eindpunt. Probleem van gps is juist dat het de bochten afsnijdt en geslinger als ruis interpreteert en onterecht rechttrekt.

Ben benieuwd naar je vergelijking van afstanden.
deefdeef schreef:Kun je meteen vragen wanneer ze het probleem van het random uitvallen van de etrex 35 oplossen. :D
Ze hebben al voldoende moeite om mijn punt überhaupt te begrijpen, laat ik ze niet nog meer verwarren. :winkie:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ja je hebt gelijk. Afstand middelen gaat idd niet goed. Afstanden optellen en de tijd daarover middelen denk ik wel. Je gaf aan dat afwijking naar boven is maar waarom zou dat alleen die kant op zijn?

Ben ook benieuwd naar de meting dit weekend. Moet alleen even bedenken of ik de gewone fietscomputer kan ijken anders weet je nog niets.

Mijn verkoper had het trouwens verteld dat met GPS wordt gemeten en dat de Etrex 35 niet geschikt is voor trainingen.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Vandaag getoetst. Sigma computer BC8.12, voorband: 29er Maxxis 340. Diameter wiel niet kunnen toetsen. Instelling Door LBS voor 1 omloop 2.280mm. Gereden in redelijk open terrein.

Na 18.35 km op de Etrex 35 gaf de sigma 18.7 aan. Dat is ca 2 procent.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Thanks. Valt helaas geen harde conclusie uit te trekken. Weet zeker dat mijn eTrex de wielsensor niet voor afstand gebruikt, maar of die van jou het doet...
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Voor de zekerheid. Ik gebruik geen wielsensor op mijn etrex 35. De Sigma zat op de bike van degene met wie ik de route reed.
Ja, doei !
Plaats reactie