Advies GPS

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
p.a.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 april 2008, 20:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een GPS apparaat, maar zie door de bomen het bos niet meer. Veel gelezen, maar ik kom er simpelweg niet uit.

- Ik zoek een apparaat voornamelijk voor de MTB. Soms ook voor de racefiets.

- Ik wil ermee voornamelijk tracks gaan rijden welke ik via internet verkrijg zoals bv Solosride of ritten in de Eifel.

- Ik wens dan een kaart erbij. Maar mij is niet duidelijk of dit kan. Kaart met een track samen, zodat je in het onbekende iets overzicht houd.

- Welke kaart is dan het beste te downloaden? Lees veel over openmtbmap, openfietsmap e.d. Echter kom ik niet op een duidelijk antwoord welke de betere is.

- Ik ben niet erg goed met computers, maar met de juiste instructies haal ik het er wel uit. Dus er moet een duidelijke handleiding bij. Zowel voor het apparaat (waar ik gebruiksgemak overigens zeer waardeer!), als voor laden van kaarten en routes.

- Het apparaat moet duurzaam zijn! Ik ben berijd hierin te investeren, maar deze moet dan een lange levensduur hebben en technisch moet er over een paar jaar ook nog mee te werken zijn.

- Ik denk momenteel aan de Garmin 810. Reden: het is Garmin, schijnt goed te zijn en omdat ik er te weinig van weet, ga ik van deze aanname uit.

Al deze antwoorden staan links en rechts, maar weer met een hoop ups en downs. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Groet Pascal
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 810 is geschikt, en mijn vrouw kan m bedienen, dus geschikt voor de digibeet.
Hoewel je wel wat zaken goed moet instellen wil er iets zinnigs gebeuren.
Handleiding van Garmin dekt meestal niet alle opties, dus dat is misschien nog wel een puntje.
Combinatie van lezen, spelen en ontdekken.
Je hebt een prog op je pc nodig om tracks te up en downloaden, bekijken, editen enz.
En een kaart.
OSM spul is gratis en prima bruikbaar.
Allemaal gebaseerd op dezelfde data, dus alleen uiterlijk is verschillend.
Lees hier wat rond, alles staat er al.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb geen ervaring met de Garmin wat ongetwijfeld een goed product zal zijn maar heb wel een Teasi One2 op mijn fiets en die kan ik je ook van harte aanbevelen. Doet alles wat jij wenst, is supergemakkelijk in gebruik, kaarten zijn geïnstalleerd, kind kan de was doen. Voor €140 heb je hem nieuw in huis met 2 jaar garantie. Ik ben er meer dan tevreden over.
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

De Teasi is echter niet waterdicht.
Dit kan nog wel eens een dingetje worden als er langere tochten in de eiffel gereden gaan worden.

Ik heb sinds kort de Garmin Etrex35, heeft ook alles wat jij wilt.
Probeer er eens een paar uit in de winkel. Misschien dat dit bij een outdoor zaak kan, en kies dan een outdoorzaak die ook een schappelijke prijs aanbied.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Je kunt er idd niet mee zwemmen maar een regenbui op zijn kop is geen probleem. :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex serie zijn outdoor toestellen.
Die hebben ook mijn voorkeur, maar TS zegt enigszins digibeet te zijn.
Edge is meer Tomtom, dus laagdrempeliger.
Hetzelfde zal ook gelden voor de Teasi, verwacht ik.
Echt waterdicht kan toch wel eens handig zijn, weet ik uit ervaring :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
p.a.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 april 2008, 20:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Bedankt voor jullie antwoorden!

Welke OSM zouden jullie aanbevelen?
Ik kom bv uit op openstreetmap.nl en dan kan je kiezen tussen wandel en fiets. In mijn beleving heb ik dan meer aan de wandelkaart bij het mountainbiken. Klopt dit?

Is deze OSM dan te combineren met een ingeladen route?

Welk programma heb je nodig voor een route in te laden?

Bij Correct nu een aanbieding gezien voor €279,-. Dit is geen bundel. Wanneer heb ik die extra dingen nodig welke in een bundel zit?

Verder zie ik ook een grote voorkeur voor de Etrex 30. Is deze niet meer geschikt voor de MTB? Ik ga hem gebruiken voor navigatie. Ik denk niet dat ik echt gebruik ga maken van training functies of iets dergelijks.

Weer veel vragen. Maar zoals gezegd, ik weet er weinig van.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je geen waarde hecht aan trainingsfuncties, dan ben je geen echte klant van toestellen als de Edge, eerder van outdoor toestellen.
Met de Etrex 30(x) (of gpsmap64 en anderen) kan je ook een hartslagmeter gebruiken, maar de analyse van die gegevens heb je dan niet (kan naderhand wel met aparte software)
Wel aanwijzing in je dashboard (instelbaar) en een grafiekje in Basecamp.
Verder kan je met een Etrex 30 heel veel zaken instellen en de ontvangst (dus nauwkeurigheid) is groter dan bij de Edges.
Maar door de extra instellingen/opties is zo'n outdoor toestel minder snel te doorgronden.
Duurt dus ff voordat je er alles uit kunt halen wat er in zit.

Navigatie is een ruim begrip.
Op bos- en wandelpaden moet je de navigatie niet aan je gps overlaten.
Gewoon zelf nadenken en de gps als hulpmiddel gebruiken. Een krachtig hulpmiddel, maar toch.
Tracks gebruiken, geen routes.

Als kaart kan je van alles kiezen.
Zelf vind ik deze handig in de gps:
http://extract.bbbike.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
En deze in Mapsource/Basecamp:
http://www.wanderreitkarte.de/garmin_de.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Beide gebaseerd op OSM data.

Enig punrje is nog dat je zelf aangeeft dat je niet zo handig bent met de computer.
Beetje handigheid helpt wel om het maximale uit je toestel te halen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Ik heb ook goede ervaringen met de Teasie One 2. Doet alles wat je wilt en op een eenvoudige manier. Kaarten zijn al geïnstalleerd (en voldoen prima), routes importeren gaat ook eenvoudig. En het volgen van een route is door de combinatie van kaart en track ook simpel. Enige nadeeltje is dat ie wat traag is bij het schakelen van de ene functie naar de andere (in het menu zeg maar). De mijne heeft al heel wat regen voor z'n kiezen gehad en dat was geen enkel probleem (zou ook niet moeten aangezien het apparaat IPX5 is).
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

mio al eens bekeken. zijn ook erg eenvoudig in de bediening, kaarten zijn voor geïnstalleerd, dus ding uit de doos en rijden. route`s er op of er af kan met windows verkenner, dus je hebt geen aanvullende software nodig.
nog een voordeel; je kunt er ook mee op de weg navigeren, ik meen de kaarten van tomtom zijn ook voor geïnstalleerd. dus thuis de route opzoeken die je wil rijden, dan vraagt de mio met de fiets of met de auto er naar toe. auto aanklikken en tot begin route navigeert hij jouw over de openbare weg naar de route.
kaarten updaten gaat automatisch, op moment dat je de mio aan de computer hangt vraag hij; check for update`s.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Luc151 schreef:mio al eens bekeken. zijn ook erg eenvoudig in de bediening, kaarten zijn voor geïnstalleerd, […]
Maar je kunt zelf niet kiezen wélke kaarten.
[…] route`s er op of er af kan met windows verkenner, […]
Er voor het gemak maar even van uitgaande dat je Windows draait… ;)
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Alien schreef:
Luc151 schreef:mio al eens bekeken. zijn ook erg eenvoudig in de bediening, kaarten zijn voor geïnstalleerd, […]
Maar je kunt zelf niet kiezen wélke kaarten.
[…] route`s er op of er af kan met windows verkenner, […]
Er voor het gemak maar even van uitgaande dat je Windows draait… ;)
we zitten er allebei een beetje naast; inmiddels draait mio nu ook op een mac.
p.a.
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: di 29 april 2008, 20:53
Mijn mountainbike: Scott Scale 710

Ik heb de Etrex 30x gekozen.
Ben er mee aan het spelen.

Hier zit nu standaard de Topo Active kaart op. Lijkt vrij uitgebreid.
Zou ik met deze kaart incl. sporen de routes in de Ardennen goed kunnen rijden met een gpx van bv Solosride?

Of is het aan te raden de OSM kaarten of een upgrade naar Topo Pro te doen?

Tevens getracht de kaart van wanderreitkarte te installeren in Basecamp. Ik krijg het niet voor elkaar. Bestand is gedownload als een .bmp. Basecamp herkend dit niet?

Werk trouwens met een Mac.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10860
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je de Solosrides wilt narijden, moet je langere tijd autonoom kunnen zijn. Ook in het donker in hoog België.
Een toestel dat op AA batterijen werkt is dan wel handig. Kun je bij elke benzinepomp kopen. OSM is goed genoeg.
Er zit een behoorlijke leercurve is. Als die doorlopen hebt, ben je geen digibeet meer. Als je digibeet wilt blijven, moet je je afvragen of dit wel echt wilt. Imho heb je het meeste aan de Etrex of de GPSmap serie. (mijn 2 centen).
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

p.a. schreef:Ik heb de Etrex 30x gekozen.
Ben er mee aan het spelen.


Of is het aan te raden de OSM kaarten of een upgrade naar Topo Pro te doen?

Tevens getracht de kaart van wanderreitkarte te installeren in Basecamp. Ik krijg het niet voor elkaar. Bestand is gedownload als een .bmp. Basecamp herkend dit niet?

Werk trouwens met een Mac.
Osm kaarten kun je gewoon naast je topo active installeren, of dat nu de basis Osm is, de wanderreitkarte, de freizeitkarte, de open topo, de openmtb, de openfietsmap en weet ik veel wat je nog meer gevonden krijgt.
Een bitmap is een plaatje, geen vectorkaart. Download een. img of installeer de kaarten eerst op je computer met een installer voor Mac met basecamp.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Plaats reactie