meerwaarde gpsmap 62/64s tov 510/810

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

zoals de titel al verklapt, ik ben benieuwd naar het grote verschil tussen een gpsmap 62/64s en een 510/810. En dan met name: wat levert die grote puist van een antenne als meerwaarde op tov de garmins die dit niet hebben (bijv 510 en 810)?

Die grote antenne is voor beter bereik in de bossen, maar ik lees in een review van een 510 dat deze personen uitstekend bereik hebben, zelfs vol gps signaal, onder een dik bedekt bos door bladeren en bomen.

Ben benieuwd dus naar de meerwaarde van de antenne van de gpsmap versie en naar ervaringen van mensen waarom zij voor een gpsmap zijn gegaan of juist voor een 510 of 810.
Dé wintertip: blijven trappen!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gebruiksdoel is heel anders. 62/64 zijn outdoormodellen die ook voor fietsen kunnen worden gebruikt. 510/810 zijn sport/trainingsmodellen die anders worden gepositioneerd. Kijk alleen maar naar de batterij vs accukeuze.

Als je ook wandelt, of meerdaagse fietstrektochten maakt: kies de 62/64.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb me ook steeds afgevraagd wat het verschil tussen gpsmap en bv etrex 30 is, behalve het formaat en bediening.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

tiewrap schreef:Heb me ook steeds afgevraagd wat het verschil tussen gpsmap en bv etrex 30 is, behalve het formaat en bediening.
Schermgrootte, processorsnelheid en intern geheugen. Externe antenne voor iets snellere fix en betere ontvangst, ook in canyons en 'urban canyons', binnenshuis. Bluetooth. Glonass hebben ze volgens mij allebei. Mijn 64s maakt scherpere waypoints dan mijn etrexen. Dat maakt voor het volgen van een track niet zoveel uit, maar als er mensen bijvoorbeeld op zoek moeten naar verstopte aanwijzingen op exacte locaties, is het fijn als ik minder vaak terug moet om te middelen. Voor het meeste gebruik is de etrex echt meer dan goed genoeg.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Duidelijk !
Zoals ik hem gebruik zal dan eigenlijk alleen t Bluetooth verschil maken.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Kapitein Iglo schreef:Gebruiksdoel is heel anders. 62/64 zijn outdoormodellen die ook voor fietsen kunnen worden gebruikt. 510/810 zijn sport/trainingsmodellen die anders worden gepositioneerd. Kijk alleen maar naar de batterij vs accukeuze.

Als je ook wandelt, of meerdaagse fietstrektochten maakt: kies de 62/64.
Meerdaagse fietstochten is niet het doel, als dat wel gebeurt ben ik nooit ver weg van stroom op het einde van de dag om de garmin op te laden.

Is het zonder de antenne van de 62/64 nog steeds prima te doen in het bebosd gebied/buitenland/bergen? Oftwel met een 510/810.
Dé wintertip: blijven trappen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Minder nauwkeurig.
Ligt er aan waar je tevreden mee bent.
Goede ontvangst is de basis van een goede meting.
Edge heeft al snel ondersteuning van een speedsensor nodig maar miljoenen fietsers zijn er blij mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Dankje. Is de gpsmap ook goed compatible met strava? De egde is er helemaal mee vererven als ik het zo lees, zelfs live tracking en je kan zien wanneer segmenten van strava eraan komen, beginnen en eindigen. Is dst bijv ook zo met de gpsmap? Daar kan ik niks over vinden.
Dé wintertip: blijven trappen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De 64 heeft volgens mij ook koppeling met smartphone. Weet niet of strava daar soepel overheen gaat, strava is 1 vd weinige fietsdingen die me niets interesseren.
Thuis synchroniseren gaat altijd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

sanderm schreef:Dankje. Is de gpsmap ook goed compatible met strava? De egde is er helemaal mee vererven als ik het zo lees, zelfs live tracking en je kan zien wanneer segmenten van strava eraan komen, beginnen en eindigen. Is dst bijv ook zo met de gpsmap? Daar kan ik niks over vinden.
Op de MTB en in de kajak zorg ik dat ik vindbaar ben met live tracking. Ben namelijk meestal alleen op pad en het biedt wat zekerheid aan het thuisfront. Ik heb wat halfslachtige pogingen gedaan om mijn 64s en mijn Xperia M4 aqua met elkaar te laten communiceren. Al snel bleek dat ik het de moeite niet waard vond. Live tracking gaat ook gewoon met een app zodat communicatie tussen telefoon en GPS niet telkens extra stroom vreten.

De Garmin app die voor samenwerking met je telefoon biedt volgens mij maar beperkte ondersteuning in combinatie met de GPSmap. Als het je echt gaat om fietsprestaties monitoren zou ik voor de edge gaan of vooraf duidelijk uitsluitsel verkrijgen over wat mogelijk is tussen je telefoon en de GPS.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

WelkomBuiten schreef: De Garmin app die voor samenwerking met je telefoon biedt volgens mij maar beperkte ondersteuning in combinatie met de GPSmap. Als het je echt gaat om fietsprestaties monitoren zou ik voor de edge gaan of vooraf duidelijk uitsluitsel verkrijgen over wat mogelijk is tussen je telefoon en de GPS.
Garmin support schreef:The GPSMAP 64s/st will not sync activity data through Garmin Connect Mobile the app is only used for the LiveTrack and Smart Notifications features. BaseCamp should be used for managing waypoint, track, or route data.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou is Garmin Connect niet hetzelfde als Strava, maar als 't naar hun eigen Connect al niet werkt, dan zal Strava ook niet werken, denk ik.

De Edge is toegespitst op (sportief) fietsen.
Een 64 is universeel, je kan er zo'n beetje alles mee.
Fietsen, wandelen, motorrijden, varen, kanoën enz.
Wellicht dat daarom Strava niet echt prioriteit heeft.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

sanderm schreef:Dankje. Is de gpsmap ook goed compatible met strava? .
het is altijd mogelijk een GPX file naar Strava te uploaden. Dus met een tussenstap kan het.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
dizzasta
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 649
Lid geworden op: vr 6 januari 2012, 16:00
Mijn mountainbike: Wind Steel Klunker 29x3.0 | Cotic Flare Max! | Surly Straggler

bert l. schreef:
sanderm schreef:Dankje. Is de gpsmap ook goed compatible met strava? .
het is altijd mogelijk een GPX file naar Strava te uploaden. Dus met een tussenstap kan het.
+1
Ik doe het ook altijd zo. Handmatig een bestand uploaden naar Strava. Werkt prima. Je hebt dus wel een pc nodig.

Er was wel iets met de GPSmap en de gereden hoogte meters op Strava. Ik had dat ooit eens uitgezocht (en hier ergens op het forum gepost). Nu komt er een klok en waar was ook alweer die klepel verhaal
Hoewel de 62 een barometrische hoogtemeter heeft worden de gereden hoogtemeters in Strava berekend aan de hand van de kaarten omdat het .gpx bestand uit de 62 geen barometrische hoogte info bevat.
.tcx bestanden hebben dat wel en die komen oa uit de Edge modellen.

Ik vond dat ooit een nadeel. Ik was met een paar jongens naar de Voghezen en die reden allemaal (met hun Edge modellen) veel meer hoogte meters.

Nu heb ik er een 2e hands Edge 705 erbij gekocht. Deze geeft dan wel de barometrische hoogte meters weer op Strava (via een .tcx bestand) maar dat is ook weer niet echt nauwkeurig. 50 km over het asfalt (hier in Noord Holland) met winde 8 op de kop levert al gauw wat hoogtemeters op.
If you wanna ride....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De .gpx van een GPSmap of Etrex heeft wél hoogtemeters.
Ik denk dat Strava standaard de hoogtemeters negeert en zelf herberekend mbv een kaart met hoogteprofiel.
Dit omdat veel Strava-rijders inferieure apparatuur (telefoons en goedkope Edges) gebruiken om hun rit te loggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie