Goede smartphone voor GPS loggen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

2e hands Etrex 10 op MP voor 60 euro.
Dan heb je ook nog een hoop extra functionaliteit.
En dan stop je je nieuwe dure kwetsbare telefoon met mini accuduur gewoon in je rugzak.
Dan blijft de accu intact om de hulptroepen te bellen als er iets mis gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik zou ook een 2e hands navigatie aanschaffen. Even een kleine uitgave maar daar ga je veel meer plezier van beleven.
Taipisch
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 29 februari 2016, 12:00

Zelf gebruik ik inmiddels al weer 2 jaar een goedkope telefoon om mn tracks bij te houden, in combinatie met Strava of Osmand. GPS ontvangst is super en de nauwkeurigheid is eigenlijk altijd binnen de 5 meter. Daarom is er voor mij ook geen enkele reden om een Garmin oid aan te schaffen.

Als je zeker wil weten dat je telefoon voldoet als gps logger, kun je de volgende eisen stellen
- goede afleesbaarheid bij zonlicht (zie o.a. deze site http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_ ... 1369p3.php" onclick="window.open(this.href);return false;)
- redelijke batterijduur
- goede gps functie (zie bij deze site voor reviews http://www.notebookcheck.net/Samsung-Ga ... 551.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Uiteraard kun je een hoesje kopen om de telefoon te beschermen en een powerbank kopen om de batterijduur uit te breiden. Dat is natuurlijk naar persoonlijke wens in te vullen.

Daarom zou een telefoon als de samsung galaxy a5 het prima doen als gps logger.
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Het grootste nadeel van een smartphone is dat er geen barometrische hoogtemeter op zit imho. Ik zie het veel bij mensen die loggen met een smartphone dat de hoogtemeters soms lachwekkend veel afwijken, meestal een grove overschatting (vinden sommige misschien dan weer een voordeel, goed voor je ego ofzo).

Een smartphone is een leuk alternatief voor mensen die na de aankoop van hun (dure?) smartphone geen budget meer hebben voor een fietsnavigatietoestel, maar dan mag je hoogtemeters niet belangrijk vinden.
Zolang de ontvangst goed is, geen te dik bladerdek etc., zal het met de nauwkeurigheid van plaatsbepaling nog wel meevallen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Gary Visser schreef:Het grootste nadeel van een smartphone is dat er geen barometrische hoogtemeter op zit imho. Ik zie het veel bij mensen die loggen met een smartphone dat de hoogtemeters soms lachwekkend veel afwijken, meestal een grove overschatting (vinden sommige misschien dan weer een voordeel, goed voor je ego ofzo).

Een smartphone is een leuk alternatief voor mensen die na de aankoop van hun (dure?) smartphone geen budget meer hebben voor een fietsnavigatietoestel, maar dan mag je hoogtemeters niet belangrijk vinden.
Zolang de ontvangst goed is, geen te dik bladerdek etc., zal het met de nauwkeurigheid van plaatsbepaling nog wel meevallen.
Het registreren van hoogtemeters in ons nagenoeg vlakke land is eigenlijk toch de grootste onzin die denkbaar is.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, complete onzin dat je smartphone dan toch hoogtemeters telt :roll:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Strava corrigeert je hoogtemeters toch weer :-q
Everybody bought a new bike!
wps
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 3 maart 2016, 10:50

De hoogtemeters op een zelfde Garmin apparaat over een zelfde sectie wilt ook nogal verschillen. Volgens mij ligt dit eerder aan de kaart die er gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

wps schreef:Volgens mij ligt dit eerder aan de kaart die er gebruikt wordt.
Nee, dat heeft absoluut niets met de kaart te maken, de tracklogregistratie staat daar compleet los van.

Een GPS-toestel kan de hoogte op twee manieren bepalen: de GPS-hoogte of via een barometrische hoogtemeter.
De eerste methode is niet zo nauwkeurig; waar je in het horizontale vlak al gauw een paar meter afwijking hebt, is dat in verticale richting 3x zo groot. Dit is gewoon inherent aan de techniek: je positie wordt bepaald aan de hand van signalen van meerdere satellieten; bij voorkeur pakt het toestel de signalen van de satellieten die het verst van elkaar staan. Voor de verticale bepaling zou het toestel dan satellieten boven en onder je moeten gebruiken. Dat laatste kan niet, er zit immers een aarde tussen...

Een barometrische hoogtemeter werkt op luchtdruk (hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk) is nauwkeuriger, ware het niet dat de luchtdruk per dag en zelfs per uur verschilt. Het kan zomaar voorkomen dat de hoogte tientallen meters verschilt t.o.v. de vorige dag, ook al is het toestel geen millimeter verplaatst.
Dit los je op met handmatige kalibratie (dat geen je zelf de juiste hoogte op), maar het toestel kan zichzelf ook automatisch kalibreren m.b.v. de GPS-hoogte. Het kost wel enige tijd voordat er een realistische hoogte verschijnt op het scherm.
Als je een toestel met barometrische hoogtemeter hebt, dan kun je die het beste een tijdje van tevoren aanzetten (wel zorgen dat het een GPS-signaal kan ontvangen), zodat de hoogtemeter zich gestabiliseerd heeft als je hem daadwerkelijk gaat gebruiken (of handmatig kalibreren natuurlijk)

Corrigeert Strava de hoogtes altijd? dat is enerzijds wel jammer, omdat de hoogtegegevens die het gebruikt een nogal lage resolutie hebben (1 punt per 90 meter). Het fijnere reliëf (wat je juist op MTB-banen tegenkomt) valt dan helemaal weg. Anderzijds is het wel zo eerlijk, omdat dezelfde correctie voor iedereen geldt...
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Ik gebruik een Fairphone 2 met strava app, GPS is heel goed van deze (fp1 niet), accu valt mee en telefoon heeft lange levensduur met mogelijkheid om onderdelen te kopen.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

Grote fan van Smartfoon logging. Eigenlijk meer GPS gebruik in het algemeen. Garmin heeft ooit software geschreven die bij wijze van spreken moest draaien op 1 bit chip, zonder stroom en op display van 8x8 pixels. De gebruiksvriendelijkheid is sindsdien niet noemenswaardig verbeterd. Functionaliteit van bijv. Locus licht lichtjaren voor, net als display. Maar goed andere discussie.

Telefoon loggen gaat uitstekend. Ik start Locus in logging/service mode, zet display uit en op eenvoudige GalaxyS2 zonder problemen 6h data. langere ritten met reserve accu.

Enige reden om Garmin te kopen, en ik heb recent een 30x aangeschaft, is de weerbestendigheid, als hij niet spontaan uitvalt. Meteen een leesbril voor op de fiets bij moeten kopen want zelf lijndikte instellen.......

Afbeelding

Afbeelding
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Gebruikersavatar
Wetzzz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 9 augustus 2013, 09:54

Alleen nog voor iOS, maar complete app en zeer gedetailleerd kaartmateriaal voor de iPhone:
https://itunes.apple.com/nl/app/maps-3d ... 04000?mt=8

"App voor fietsen, wandelen, hardlopen en reizen. Geocaching is ingebouwd, net als de optie om je fietstochten of je routes vast te leggen en te delen."
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem12 schreef:...
Enige reden om Garmin te kopen, en ik heb recent een 30x aangeschaft, is de weerbestendigheid, als hij niet spontaan uitvalt. Meteen een leesbril voor op de fiets bij moeten kopen want zelf lijndikte instellen.......
...
Als je op een Garmin de track of route selecteert om te volgen, dan wordt die heel dik vet roze.
Die mis je echt niet zonder bril :o
(als je die niet ziet, dan zie je je stuur ook niet meer, bij wijze van spreken)
Wanneer je die Etrex eenmaal een beetje leert kennen wil je niet meer zonder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10865
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:
Willem12 schreef:...
Enige reden om Garmin te kopen, en ik heb recent een 30x aangeschaft, is de weerbestendigheid, als hij niet spontaan uitvalt. Meteen een leesbril voor op de fiets bij moeten kopen want zelf lijndikte instellen.......
...
Als je op een Garmin de track of route selecteert om te volgen, dan wordt die heel dik vet roze.
Die mis je echt niet zonder bril :o
(als je die niet ziet, dan zie je je stuur ook niet meer, bij wijze van spreken)
Wanneer je die Etrex eenmaal een beetje leert kennen wil je niet meer zonder.
Ik heb dat zelfde probleem met mijn GPSmap 60: het lijntje dat je wilt volgen is te dun en je moet dus een leesbril op. Kan ik in dat apparaat ook de lijndikte aanpassen?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Willem12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 821
Lid geworden op: do 25 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish + Surly Ogre
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: Als je op een Garmin de track of route selecteert om te volgen, dan wordt die heel dik vet roze.
Die mis je echt niet zonder bril :o
(als je die niet ziet, dan zie je je stuur ook niet meer, bij wijze van spreken)
Wanneer je die Etrex eenmaal een beetje leert kennen wil je niet meer zonder.
Ik ga het proberen. Dank voor tip.
Ondertussen wel ander issue, hij valt spontaan uit, maar dat valt buiten dit topic.
...en jullie dachten dat "ATX 830 bestuurder" erg was...
Plaats reactie