Navigatie vergelijken

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
BGijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 november 2012, 22:00
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon team
Contacteer:

Ik weet niet of dit onderwerp al bestaat maar heb deze maar even geopend.
Op jacht naar een navigatie en vragen op dit forum ben ik gaan vergelijken, en heb hier een bestand van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb voor mij zelf een keuze gemaakt het wordt de Garmin 810.
Echter nu ben ik opzoek naar een compleet systeem, je kunt het los samen stellen maar ook als een bundel.

Wat zouden jullie doen?
Is een MTB bundel handig of is dit zelf makkelijk samen te stellen via internet?

Ps, mocht je fouten zien bij de vergelijking? Meld het maar dan pas ik het aan!

Update 1: 18 januari 2016
Update 2: 05 februari 2016
Laatst gewijzigd door BGijzen op vr 5 februari 2016, 18:39, 4 keer totaal gewijzigd.
Als het maar offroadbiking is en lange afstanden "marathons +100km"!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Sjapoo.. :-q

Dat is een mooi overzichtje. :-D
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Idd een mooi overzicht, zeer uitgebreid. Ik mis alleen de Teasy One2 voor de prijsbewuste bikers onder ons. Scheelt toch snel €100 met de pro. Maar ik begrijp dat je niet elke navi erbij kunt zetten.
Gebruikersavatar
BGijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 november 2012, 22:00
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon team
Contacteer:

Dice, dat klopt helemaal. De Teasy One valt buiten deze vergelijking omdat je hier geen hartslag, cadans op kan sluiten.
De categorie waar deze navigatie onder valt is een andere dan wat is vergeleken.
Als het maar offroadbiking is en lange afstanden "marathons +100km"!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Bookmark!!!! :-q

Ik ben ook aan het orienteren voor mijn gps in dit maakt het mij stuk gemakkelijker!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi stukje huisvlijt, maar ik zie nog wat schoonheidsfoutjes.
De Etrex 30x heeft wel ANT+ support voor hartslag, cadans (en mogelijk ook power en afstand).
En volgens mij gaat de temperatuur ook via een externe ANT+ sensor.
Stem instructie zit er dan weer niet op.

Als iedereen even naar zijn toestel kijkt en evt foutjes doorgeeft is dit wel een overzicht wat een mod sticky mag maken !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
BGijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 november 2012, 22:00
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon team
Contacteer:

Dat van de Etrex 30x heb ik niet kunnen vinden, maar ik zal het wel aanpassen!
Top nog meer foutjes, graag melden zo krijgen we een goed overzicht!

Echter is er nog geen antwoord op mijn andere vraag gekomen:
Ik heb voor mij zelf een keuze gemaakt het wordt de Garmin 810.
Echter nu ben ik opzoek naar een compleet systeem, je kunt het los samen stellen maar ook als een bundel.

Wat zouden jullie doen?
Is een MTB bundel handig of is dit zelf makkelijk samen te stellen via internet?
Als het maar offroadbiking is en lange afstanden "marathons +100km"!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat zit er in die bundel ?
Op de mtb heb je aan het toestel en de stuurhouder feitelijk al genoeg.

Hartslagmeter is wel leuk tot noodzakelijk, iedere ANT+ hartslagsensor werkt, dus kan ook later.

Snelheidssensor is voor de puntjes op de i, maar niet echt noodzakelijk.
De 810 op hoge sampling frequentie (korte interval) zetten is genoeg, tenzij je een pietje precies bent.

Cadans lijkt me in het bos niet zinvol, maar als je ook op de weg fietst of een racefiets hebt, dan kan het wel nuttige info zijn.

Powertap heb je helemaal niet nodig (gok ik).

Een kaart kan je van OSM halen, dus daar zou ik ook niet extra voor betalen.

Een SD kaartje is wel handig, 8 of 16GB is voldoende.
Kaarten zet je op dat SD kaartje.
Evt kan je ook instellen dat de tracklog op de SD wordt weggeschreven, zo hou je het geheugen vd 810 een beetje vrij.
Want die hoge sample rate zorgt wel voor grote tracklogs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
BGijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 november 2012, 22:00
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon team
Contacteer:

Ik doel eigenlijk dit: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/win ... m-kaarten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk even bij bundels daar staat bv een MTB bundel.

Ik wil wel alles maar dat is een extratje, het is inderdaad geen verplichting.
Maar als ik jou begrijp: zoek gewoon de goedkoopste op want de rest is allemaal beter samen te stellen en te downloaden.
Zoals bijvoorbeeld de hartslagmeter van Polar zit lekkerder dan Garmin ed? Of maakt dat bij Garmin niet uit
Als het maar offroadbiking is en lange afstanden "marathons +100km"!
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

ThaSingleTrackMastah schreef: Cadans lijkt me in het bos niet zinvol, maar als je ook op de weg fietst of een racefiets hebt, dan kan het wel nuttige info zijn.
Ook op een racefiets is cadans volstrekt overbodig. Een keertje uitrekenen wat de cadans is bij een bepaald verzet en snelheid en een beetje ervaring doet je altijd rijden met ongeveer de gewenste cadans.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Tsjibiti schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef: Cadans lijkt me in het bos niet zinvol, maar als je ook op de weg fietst of een racefiets hebt, dan kan het wel nuttige info zijn.
Ook op een racefiets is cadans volstrekt overbodig. Een keertje uitrekenen wat de cadans is bij een bepaald verzet en snelheid en een beetje ervaring doet je altijd rijden met ongeveer de gewenste cadans.
Ben ik het niet mee eens, ik doe menig km op racefiets, wat minder mtb . Vind cadans zeer nuttige info , zeker tijdens klimmetjes etc en als je intervalletjes rijdt.

On topic: ik heb een mio cyclo 305. Is zowat het basismodel van mio, met alle sensoren aanwezig. Nadeel van mio is dat ze niet uitbreidbaar zijn in geheugen, en op mijn model mag ik regelmatig m'n geschiedenis wissen (na 200 km ofzo) omdat die echt traag begint te werken bij veel geschiedenis.
Een bijkomend pluspunt van garmin is dat je selectieve trainingen kunt inplannen zoals cadans etc . Mio had deze functies (nog) niet
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

BGijzen schreef:Ik doel eigenlijk dit: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/win ... m-kaarten/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk even bij bundels daar staat bv een MTB bundel.

Ik wil wel alles maar dat is een extratje, het is inderdaad geen verplichting.
Maar als ik jou begrijp: zoek gewoon de goedkoopste op want de rest is allemaal beter samen te stellen en te downloaden.
Zoals bijvoorbeeld de hartslagmeter van Polar zit lekkerder dan Garmin ed? Of maakt dat bij Garmin niet uit
De hartslagmeter van Polar doet t niet met een Garmin.
Garmin = ANT+, da's een soort standaard, maar Polar heeft zelf iets bedacht.
De elastieken band is wel uitwisselbaar, maar welke lekkerder zit ?
De ouderwetse plastiken Garmin of Polar band vond ik ook prima, dus misschien ben ik niet zo moeilijk, wat dat betreft.

Die aanbieding met Europa op SD, tja, als je voor 10 euro een SD kaartje krijgt en zij zetten er al kaartmateriaal op, dan ben je voorlopig klaar.
Er zit dus verder niets bij, behalve de stuurhouder. (past vaak ook op je stuurpen)
Je zult dus zelf een hartslagmeter moeten kopen, mocht je dit belangrijk vinden.
Ik ga er wel van uit, anders zou je net zo goed/beter een Etrex Touch kunnen kopen.
Merk vd hartslagmeter is onbelangrijk, als 't maar ANT+ is.
Mijn Garmin hartslagmeter was afgelopen zomer kapot, ik heb bij Decathlon een band + sensor gekocht, doet t prima, was 19,95 (nu uitverkocht).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Pieter348 schreef:
Tsjibiti schreef:Ook op een racefiets is cadans volstrekt overbodig. Een keertje uitrekenen wat de cadans is bij een bepaald verzet en snelheid en een beetje ervaring doet je altijd rijden met ongeveer de gewenste cadans.
Ben ik het niet mee eens, ik doe menig km op racefiets, wat minder mtb . Vind cadans zeer nuttige info , zeker tijdens klimmetjes etc en als je intervalletjes rijdt.

On topic: ik heb een mio cyclo 305. Is zowat het basismodel van mio, met alle sensoren aanwezig. Nadeel van mio is dat ze niet uitbreidbaar zijn in geheugen, en op mijn model mag ik regelmatig m'n geschiedenis wissen (na 200 km ofzo) omdat die echt traag begint te werken bij veel geschiedenis.
Een bijkomend pluspunt van garmin is dat je selectieve trainingen kunt inplannen zoals cadans etc . Mio had deze functies (nog) niet
Idd :-q

Op racefiets maak ik veel gebruik van de cadansmeter, staat met grote letters in het scherm (en andere zaken klein). Train soms ook bewust op combinatie cadans en hartslag
StAlTiCa
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Bryton Rider 60: deze heeft een oplaadbare Li-ion accu i.p.v. losse batterijen. Verder zit er ook een surprise me functie op, deze heet in de Bryton Instant route....voer de te fietsen km'ers of tijd in en de Bryton verzint een leuke route voor je. Verder zit er inderdaad de OSM europa kaart op maar ook een HD streetmap, al weet ik niet precies wat hier nu de meer- of juist minderwaarde aan is :-)
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
BGijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 november 2012, 22:00
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon team
Contacteer:

Bedankt voor de update mannen, zal vanavond de vernieuwde versie weer up zetten!
Als het maar offroadbiking is en lange afstanden "marathons +100km"!
Plaats reactie