Navigatie vergelijken

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kun je nou wel of niet met Garmin Connect Mobile een gelogde rit van je Etrex halen en verder uploaden naar een Strava ofzo? Ik zie maar nergens een sluitend antwoord hierop :-/
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Arnoud_S
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 18 december 2011, 10:53
Mijn mountainbike: Custom build Cube AMS 120

PaneVino schreef:Kun je nou wel of niet met Garmin Connect Mobile een gelogde rit van je Etrex halen en verder uploaden naar een Strava ofzo? Ik zie maar nergens een sluitend antwoord hierop :-/
Volgens de link van ThaSingleTrackMastah is zowel de Etrex 35 Touch als de Edge 810 compatible met Garmin Connect Mobile. Heb helaas (nog) geen eigen ervaring.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Oeps, mijn vraag was specifiek gericht op de etrex 30x, waar de vorige posters het over hadden. Excuses voor de onduidelijkheid.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

eTrex 30x is niet compatible met Garmin Connect in de zin van automatische synchroniseren, de eTrex Touch 25/35 wel. De ?0x eTrexen maken tijdens gebruik alleen een GPX aan en geen FIT, dit model wijkt heel weinig af van de voorganger qua menu's.

Om Garmin Connect mobile te gebruiken dient er Bluetooth in een eTrex 30x te zitten, maar dat zit er volgens mij niet in. (bij de eTrex Touch 35 wel). Andere prijsklasse, maar een GPSmap64s kan hetzelfde als de eTrex Touch 35 en heeft ook knoppen.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Garmin heeft bij de 30x niets ingevuld wat betreft Garmin Connect.
Mijn Etrex 30 (zonder x) heeft ontzettend moeite met GC via mijn pc.
Nu mis ik dat niet, maar iedereen is anders.
Wat wel werkt is in 2 stappen.
Van gps naar pc en dan van pc naar GC.
Wordt lastig vergelijken zo.
Sommige features worden (bewust) verzwegen, andere werken dus echt niet als ze niet in de lijst staan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Ik ben op zoek naar een gps-device waarmee ik zonder al teveel moeite gpx-files kan volgen over onbekende paden in de bossen in Frankrijk van de locals daar..
Bij voorkeur met gesproken navigatie, of een duidelijk scherm met aanwijzingen..
Wat zou in deze omstandigheden dan de beste optie zijn?
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Lefty0318 schreef: over onbekende paden in de bossen in Frankrijk van de locals daar..
Bij voorkeur met gesproken navigatie,
Dit is een tegenstelling. Maar als die onbekende paden in een kaart staan, dan kan het als een route, de meeste fiets/outdoor toestellen piepen alleen, een smartphone kan spreken, een auto/motor toestel spreekt ook, maar je zit dan vaak met zeer korte accu duur.

De meesten rijden over een (track) lijn, het meest duidelijke toestel is een Tripy II of een Garmin Montana, waarbij deze laatste ook kan spreken, mits de paden in de kaart staan en je de gpx files van tracks omzet in BaseCamp naar gerouteerde routes.

Een Garmin Edge kan wel piepen langs een track, mits de track van te voren is omgezet in en koers met koersaanwijzingen op een computer en dan krijg je een vorm van instructies, ook al staan de paden niet in een kaart.

De Outdoor toestellen piepen niet bij het volgen van een track/koers. Alleen bij routes.

Een Teasi en Mio kunnen wel een track volgen en piepen met aanwijzingen, maar ook bij deze geldt dat de paden wel in de kaart moeten zitten voordat het lekker werkt.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Meestal komt het er op neer dat je een route nodig hebt om aanwijzingen te krijgen *.
Die route heeft op zijn beurt weer paden nodig die op de kaart staan én zijn voorzien van de juiste digitale informatie.
Omdat de leukste paden zelden op de kaart staan (het geheim vd locals) kan een route er geen gebruik van maken.
Je wordt via de brede paden om deze geheime tips heengeleid.
Bummer...
Spraak zou misschien handig zijn, dan hoef je bij het (volgas) naderen van een kruising niet op het scherm te kijken, maar spraak is net als aanwijzingen afhankelijk van een route, dus...

Bij mijn Garmin staat of valt alles met een paar juiste instellingen.
Een kaart met "alle" paden is handig, maar vaak zie je door de bomen het bos niet meer, letterlijk.
Kaartmakers sloven zich uit om allerlei kleurtjes en symbooltjes te gebruiken.
daar wordt het niet duidelijker op.
Door bijv. de optie Land Cover uit te zetten krijg ik een veel beter beeld, waarop de paden, maar ook de track duidelijk te zien zijn, in 1 oogopslag. ik hoef niet te weten of ik in een dennenbos of een loofbos fiets, dat zie ik zelf wel.
Ik wil alleen weten welke kant het pad op gaat en welke kant ik op moet, bij de volgende kruising/splitsing.


*) een naar course geconverteerde track is wellicht een uitzondering, maar ook met wisselende resultaten.
ben hier mee bezig geweest op de Edge810, was uiteindelijk toch gewoon teleurgesteld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Track een koers en een route? Ik raak de draad een beetje kwijt intussen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

Patrick_V schreef:Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Track een koers en een route? Ik raak de draad een beetje kwijt intussen.
Al heel veel over geschreven, beetje zoeken levert veel op

Een route dient om u te begeleiden naar een bestemming (via al dan niet tussenbestemmingen)
Vergelijk het met wat gebeurt als je uw auto gps gebruikt
Een route wordt berekend door je gps aan de hand van de kaart en vooraf ingestelde voorkeuren
Hierop heb je begeleiding, maar dan wel enkel beeps ipv spraak

Een track is een broodkruimelspoor, what you see is what you get
Dit spoor is een vast gegeven en dat is op elk toestel hetzelfde
Een track dient om een traject exact opnieuw af te leggen (het doel is niet primair uw bestemming, maar de fun onderweg)
Jij bepaalt dus de weg waarlangs en niet het toestel
Welke kaart en voorkeuren zijn van geen belang
De oorsprong van een track kan zijn:
Een eerder gereden en door een gps geregistreerde rit
Zelf een track getekend (of een eerder gereden die je bijgewerkt hebt)
Een getekende (omdat dit sneller gaat, maar dan wel nood aan een routeerbare kaart) route (met als bedoeling in dit geval om deze nadien exact na te rijden) die je dan in Basecamp converteert naar een track
Want enkel als je een track overdraagt blijft de weg waarlangs hetzelfde daar er niet opnieuw een berekening op gebeurt
Bij een track krijg je geen turn by turn begeleiding

Een koers is een track + sportdata
Een koers kan ook koerspunten bevatten (pijltjes links of rechts bvb) maar heel arbeidsintensief wanneer je deze gebruiksvriendelijk wilt plaatsen
Een koers heeft een ander extensieformaat (fit, ...)

Een track die je overdraagt naar je toestel (bvb als gpx in "new files" bij een sporttoestel of naar "gpx" bij een outdoor toestel) komt/wordt bij een sporttoestel een "koers" (en bij een outdoor toestel blijft dit als benaming een track of nederlandse benaming een spoor)
In de praktijk om een rit na te rijden is een koers en een spoor en een track dus hetzelfde
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Patrick_V schreef:Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen een Track een koers en een route? Ik raak de draad een beetje kwijt intussen.
Leesvoer
En deze uitleg van Garmin zelf
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik zie bij de Garmins en de Teasi staan dat je kaarten kan uitbreiden.
Betekent dit dat jezelf kaarten kan toevoegen?

Ik dacht ooit begrepen te hebben dat je bij de Garmins "ruwe" OSM-kaarten (of OpenMTB-kaarten) kan gebruiken. Je bent dan niet afhankelijk van de fabrikant van kaart-updates.
Ik heb nu bijvoorbeeld een bryton rider 50 en daarvan zijn de kaarten hopeloos verouderd en Bryton geeft daar ook geen updates meer voor.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Bij Garmin- en Teasi-toestellen kun je inderdaad zelf kaarten toevoegen, maar er is wel een verschil: Op de Teasi kunnen dat alleen niet-routeerbare kaarten zijn in bitmap-formaat. Die nemen veel meer ruimte in dan de vectorkaarten voor Garmin, die in de meeste gevallen ook nog routeerbaar zijn.
"Ruwe" OSM-kaarten gaat niet, maar er zijn diverse OSM-gebaseerde, gratis kaarten voor Garmin te vinden.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Dat is duidelijk dan. Dan kan ik nu de discussie weer volgen :D
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

De gewone Teasi kaarten zijn ook OSM gebaseerd, maar dan door Teasi geprepareerd. Via hun TeasiTool programma kun je de kaarten laden die je nodig hebt, intern en als dat te weinig zou zijn ook op een microSD kaartje.

Momenteel kun je de kaarten van Europa, Noord Amerika en Zuid Amerika laden, keuze is per land. Je kunt dus zelfs Nederland, België, Duitsland, Canada, Turkije, Colombia, Argentinie kiezen, dat maakt de Teasi niet uit. Per land te laden of te verwijderen, zeer eenvoudig via de TeasiTool.

Updates ongeveer 2 keer per jaar van deze Teasi OSM kaarten.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Plaats reactie