Garmin Edge 1000 of Garmin Edge Explore 1000

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ik overweeg een Garmin Edge 1000 aan te schaffen omdat mijn Bryton Rider 60 toch niet helemaal functioneert hoe ik wil. Nu las ik ook over de Garmin Edge Explore 1000....
Mijn ervaring is dat ik eigenlijk niet echt gebruik maak van alle trainingsfuncties die op mijn Bryton zitten en volgens mij ook op de Edge 1000. Ik wil tijdens het rijden wel Gegevens kunnen zien als afstand, snelheid, tijd, stijging, hoogte enz enz. Verder maak en download ik vaak routes die ik rij en dus gebruik ik geregeld de navigatie. Volgens mij is dan de Explore meer geschikt voor mij dan de gewone Edge 1000 waar wel al die trainingsfuncties op zitten, toch? Zijn er ook mensen hier die al ervaring hebben met de Explore?
Pathologisch Mountainbiker
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Volgens mij is het enige verschil dat je met de explore route suggesties kunt gebruiken, verder zie ik niet zoveel verschillen (behalve dat je in de explore een deel van de functies van de 1000 mist). Prijs scheelt ook niet veel, kun je net zo goed een reguliere 1000 nemen. De explore heeft ook geen profielen voor gebruik op verschillende bikes (handig mocht je gegevens per fiets willen bijhouden / gebruik willen maken van wielomtrek voor snelheidberekening).

Uitgebreide review en vergelijking met de reguliere 1000:
http://www.dcrainmaker.com/2015/08/rele ... ition.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

De normale edge doet ook route suggesties. De explore kan volgens mij noodberichten uitzenden bij een val bv.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

DC rainmaker:
The Edge Explore is essentially a dumbed down Edge 1000. It’s got near-identical (near being the super-important part) hardware to the Edge 1000, but lacks many of the advanced features such as structured workouts, Strava Live Segments, or ANT+ trainer control.

On the flip-side, it’s got a ‘simplified’ user experience along with precisely one feature the Edge 1000 doesn’t have: Incident Notifications. Actually, it also supports eBikes, which oddly the Edge 1000 doesn’t.

Here’s the quick overview of what’s new, unique, or different between the two (high level):

– Edge Explore has Incident Notification (Edge 1000 does/will not)
– Edge Explore has eBike support (Edge 1000 does not, older Edge Touring does though)
– Edge 1000 has the following that the Edge Explore does not:
— Structured workout functionality (Intervals, Custom Workouts)
— ANT+ Weight Scale support
— ANT+ FE-C support (coming to Edge 1000 in/by Q4 2015)
— Additional Edge 520 metrics such as FTP and recovery that will arrive on Edge 1000 by/in Q4
— Strava Segment support
— Shimano Di2 support
— Different activity profiles (just one on Edge Explore)
— Limitation of 3 Custom Data pages vs 5 on Edge 1000 (+ Map, Compass, Elevation, Varia data pages on both units)
Samengevat: met de explore heb je incident notification en ebike support maar mis je een aantal functies van de 1000, voor nagenoeg dezelfde prijs.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je geen trainings functies nodig hebt, dan is een outdoor gps misschien een idee?
Garmin Etrex 30x of Etrex Touch ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nick299
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 9 augustus 2015, 18:26

bij hopmans is de edge1000 in een bundel verkrijgbaar voor 419 euro. heb hem ook gekocht. en als je die sensors niet gebruikt verkoop je die toch?
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Een outdoor gps valt voor mij af vanwege de looks haha! Het oog wil ook wat he ;-)
Ik denk dan toch maar de gewone Edge 1000
Pathologisch Mountainbiker
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4333
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

En de snelheid sensor zou ik zeker op de MTB lekker houden!
Is toch wel wat nauwkeuriger in bossen en bergen.

Valt me wel op met de edge 705 had ik daar veel minder last van, misschien omdat het apparaat gewoon trager was.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Snelheidsensor heb ik indd op de mtb ook gemonteerd! Ik zit alleen met de wielmaat te kloten. Al wel 50 keer gemeten en opnieuw ingesteld, alleen zit ik bij iedere lange tocht van bijvoorbeeld 80km, minstens 7 of 8 km hoger dan m'n mederijders....hoe kan dit nou??
Pathologisch Mountainbiker
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Ik bedoel dan kwa afstand...niet kwa snelheid
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Montferbiker schreef:Een outdoor gps valt voor mij af vanwege de looks haha! Het oog wil ook wat he ;-)
Ik denk dan toch maar de gewone Edge 1000
Is de kleur misschien ook belangrijk ?
Moet wel bij je rugzak of je bidon passen natuurlijk :tong
Montferbiker schreef:Snelheidsensor heb ik indd op de mtb ook gemonteerd! Ik zit alleen met de wielmaat te kloten. Al wel 50 keer gemeten en opnieuw ingesteld, alleen zit ik bij iedere lange tocht van bijvoorbeeld 80km, minstens 7 of 8 km hoger dan m'n mederijders....hoe kan dit nou??
Volgens mij stelt de sensor zichzelf in, aan de hand van de afstand die de gps meet.
Als dat is gedaan neemt de sensor het over.
Als jij 8km meer op de teller hebt dan je fietsmaten, dan is jouw (automatische) instelling te optimistisch, of er is iets mis met de apparaten (of de instellingen) van je fietsmaten.
Ik zou eerst die automatische calibratie eens een kans geven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mijn ervaring is dat het niet veel nauwkeuriger is dan met de GPS, zeker op langere afstanden, gebruik de sensor alleen nog voor cadans op de racer, op de MTB heeft het imo niet zoveel meerwaarde.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij goede ontvangst en hoge sample frequentie is de gps meting inderdaad niet slechter dan de wielsensor.
Eigenlijk zou je in NL nauwelijks verschil mogen zien, vandar ook mijn idee dat er met de 1000 van Montferbiker iets niet juist is ingesteld.
Verschil zou je kunnen zijn bij een lange afdaling langs een stijle wand, met veel hairpins onder een dik bladerdak.
Of een singletrack die iedere 5m sterk van richting verandert, en dan ook weer onder een dicht bladerdak.
Deze omstandigheden zijn schaars, zeker in NL en duren meestal niet lang genoeg om een echt groot verschil te veroorzaken.

De kans op een foute of ongelukkige instelling in het apparaat is heel wat groter.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

ThaSingleTrackMastah, ff iets corrigeren: ik heb NOG geen Edge 1000 he ;-) Ik rij momenteel nog met een Bryton Rider 60. Daar zit volgens mij geen auto calibratie op. Gewoon wielmaat instellen en sensor koppelen, het apparaat berekent vervolgens de gereden afstand. Ennnn....mocht ik de 1000 kopen, dan is kleur niet zo belangrijk nee haha :-q 'T is wit of zwart....
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Montferbiker schreef:ThaSingleTrackMastah, ff iets corrigeren: ik heb NOG geen Edge 1000 he ;-) Ik rij momenteel nog met een Bryton Rider 60. Daar zit volgens mij geen auto calibratie op. Gewoon wielmaat instellen en sensor koppelen, het apparaat berekent vervolgens de gereden afstand. Ennnn....mocht ik de 1000 kopen, dan is kleur niet zo belangrijk nee haha :-q 'T is wit of zwart....
Aha...Ik dacht dat je problemen had met je nieuwe 1000.
Voor de Edge 810 en 1000 kan je siliconen hoesjes kopen in bijna iedere kleur.
Maar ik heb begrepen dat die bij nat weer de ontvangst negatief beïnvloeden, dus als 't ff kan (en mag vd stijlpolitie) dan gewoon naakt op de fiets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie