..weer een GPS vraag

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
zwiep
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 7 november 2005, 15:01
Mijn mountainbike: Haibike Greed

sinds enkele maanden weer aan het biken na 7 jaar niet gefietst te hebben. Nu wil ik graag een GPS aanschaffen, maar zie door de bomen het bos niet meer. Mio, Garmin, Teasi one2. Ik ben wat

wensen:

- tracks opnieuw rijden of downloaden
- snelheid/afstand etc.
- compact
- waterproof
- eenvoudige bediening
- (graag gegevens terug vinden/kijken op GSM)

Vroeger altijd gefietst met een gewone fietscomputer. Ik ben nog in bezit van een Garmin Oregon 300 (incl TOPO nl, gebruikt voor geocaching) maar deze staat op Marktplaats, omdat ik hem veel te groot vind op het MTB stuur.

Alle input is welkom, mag ook een gebruikte GPS zijn. Ik heb alleen geen idee welke types hiervoor in aanmerking komen.

Hoor het graag,
groet
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Zit beetje zelfde als jou qua wensen... Kijk even mee (mocht er antwoord komen :P )
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb een Teasy One2 gekocht. Simpel in gebruik, spatwaterdicht dus kan tegen een buitje op z'n kop, redelijk betaalbaar en behoorlijk spot on met navigeren.

Heb geen vergelijkingsmateriaal maar als gadgetfreak kan ik hem ten zeerste aanbevelen.
zwiep schreef: (graag gegevens terug vinden/kijken op GSM)
Daar heb je de bekende apps voor (Strava, Endomondo etc) waar je je gegevens naar upload en die je dus kunt bekijken.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Als 100% Garmin aanhanger kan ik niet anders dan een eTrex Touch of een Edge Touring adviseren. Bediening is even een uurtje werk om onder de knie te krijgen, maar gaat snel genoeg. Voordeel van Garmin is toch de brede ondersteuning (veel gebruikers) en gratis opensource kaartmateriaal. Tevens qua hardware de allerbeste, lange accuduur en gegarandeerd waterdicht.
Wat jullie willen kan met beide toestellen (link naar de GSM begrijp ik niet, die dus uitgezonderd).
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Tja, ook ik stond een aantal jaren geleden met zowat dezelfde vraag ..
Alleen was voor mij maar 1 ding belangrijk ... dat hij mij in het buitenland weer terug zou leiden naar de vakantiewoning :winkie:

Zaken als hoogtemeters, rijrichtingen (kompas) ed waren (en zijn) voor mij niet echt belangrijk, en ben dus gegaan voor een eTrex 20
Zaken die mij voor dit toestel deden kiezen waren : Werkt met gewone batterijen ... danwelniet oplaadbare. , stroomverbruik (Ik heb nog nooit een dag zonder stroom gestaan, hoewel ik altijd wel 2 extra batterijen bij me heb)
Moet werken met zgn OS-kaarten, en Garmins gebruiken deze kaarten zonder problemen ...

En opname van gereden ritten (gpx), normaal staan deze in het bestand "current.gpx" , maar je kan via Basecamp de gpx van de desbetreffende dag eruit pulken ... Zodat je evt zelf uitgezette ritten kan narijden.

Bijkomend voordeel dat het een 'outdoor' model is, en zowaar hufterproof genoemd kan worden (Heb hem al een aantal keer laten kennismaken met de zwaartekracht ... heeft in totaal 1 klein krasje veroorzaakt op het scherm ... maar zit gelukkig niet in het zicht :bier: :winkie: )

Hij is tevens waterdicht ! (ipx7 , heb hem voor de gein in een zwembad gegooid ... met als oorzaak dat alle zwemmenden zich de kolere schrokken, en dachten dat het fietsweekendje daarmee op zijn eind was .. :winkie: )

IPX7 :Incidentele blootstelling aan water tot 1 meter diepte gedurende maximaal 30 minuten

Tegenwoordig heb je de nieuwe eTrex series, welke scherper schijnen te zijn qua beeld . (Voor mij irrelevant, zoals ik al aangaf .. zolang het apparaat mij terug stuurt richting vertrekpunt ... ben ik al blij :winkie: << Heb het richtingsgevoel van een dronken duif ... )

Maar ... erg 'klein' is het apparaatje niet .. hoewel hij ook niet zo groot is dat ze denken dat je met je iPad op stap ben ... :winkie:
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Sowieso is het me niet helemaal duidelijk hoe het werkt. Stel ik koop een Garmin Edge 810 of vergelijkbaar iets. Dan heb ik in Basecamp een route gemaakt op een openfietsmap. Die kaart kan je in je Garmin zetten. En de route kan je ook via basecamp in je Garmin zetten.

En dan? Wat ik graag zou willen is dat hij simpel weg mijn positie in het midden van het scherm houd met een pijltje en de kaart beweegt als ik fiets. En op die kaart staat dan je route dus kijk ik op het scherm welke richting ik op moet bij een kruising (dus geen aanwijzing bij elke puntje). Is dit mogelijk?

En stel ik ben verdwaald en wil terug, kan je dan ook naar een punt laten navigeren?
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

datang schreef:Wat ik graag zou willen is dat hij simpel weg mijn positie in het midden van het scherm houd met een pijltje en de kaart beweegt als ik fiets. En op die kaart staat dan je route dus kijk ik op het scherm welke richting ik op moet bij een kruising (dus geen aanwijzing bij elke puntje). Is dit mogelijk?
Als je de route heb geselecteerd in je Garmin (Ik spreek nu zelf even over de eTrex, omdat ik andere apparaten simpelweg nog niet op mn stuur gehad heb ), dan verschijnt de route op de kaart als een lijntje, met daarop geprojecteerd jouw positie in de vorm van een pijl . De pijl staat altijd gecentreerd op de kaart, en de kaart roteert zodra je gaat fietsen (Zodat je altijd in de richting kijk waarnaar je fietst ... dus als je een bocht naar links ziet verschijnen op de Garmin, kan je er vanuit gaan dat je dus een bocht naar links moet gaan nemen :winkie: . Ik gebruik mijn Garmin eigenlijk dus zoals jouw wensen op dit punt zijn ..). Overigens dit alles zonder bewegwijzering (Dus geen irritante piepjes, of veels te grote richtingspijlen op het scherm :) ) , het kan wel ... maar werkt volgens mij alleen op wegen , en dus niet in het bos ...
datang schreef: En stel ik ben verdwaald en wil terug, kan je dan ook naar een punt laten navigeren?
Ik maak altijd zelf even snel een POI aan met de Garmin op het vertrekpunt, als je dan onderweg besluit om terug te keren, kies je in de Garmin "navigeer naar" > POI. (Meestal gaat dit dan wel over geasfalteerde wegen, fietspaden etc .. ) (POI= Point of Interest )
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

@Remy_ams100

Oke, mooi. Dit klinkt wel goed :P

Bedankt. Is wel even duidelijk. Maar er zijn dus ook modellen waar je niet op kan navigeren. Wel even op letten dus
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Op mijn Dakota 10 zijn er 3 kaart modussen:

2D, noorden boven
2D, meedraaiend
automotive (zeg maar 3D, zoals je met auto navigatie gewend bent, pijltje van je positie redelijk onderin beeld, rijrichting naar boven)

Bij alle drie zijn diverse tracks (maar 1 vind ik het meest handig) als lijnen op de kaart weer te geven. Zo werkt het denk ik voor veel Garmins. Goedkopere modellen (nog goedkoper dan de Dakota 10, die overigens niet meer te koop is) ondersteunen geen kaartmateriaal, en je scherm is dan zwart/wit (als een digitaal horloge). Door afbeeldingen van het apparaat te bekijken ben je daar meestal vrij snel achter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Eerst maar weer het verschil tussen route en track.
In gps taal is dat net even iets anders dan in mensen taal.
Een route is een lijntje op het scherm, waarbij je gps je meestal ook nog verteld welke kant je op moet.
Vergelijkbaar met Tomtom in de auto. Lijkt ideaal, toch ?
Een route is opgebouwd uit een aantal viapunten. Je wordt dus van A naar B naar C enz gestuurd.
Nadeel van een route is dat deze de kaart gebruikt om van A naar B naar C enz te geraken.
Wat niet op de kaart staat wordt niet gebruikt. Meestal zijn dat dus juist de leukste singletracks.
Je fietst dus wel van A naar B naar C, maar waarschijnlijk niet zoals het door de maker vd route bedoeld is.
Zeker als de gps is ingesteld op fietsen, is er een sterke voorkeur voor brede paden.
Dat kan je omzeilen door wandelen te kiezen, maar dan nog, wat niet op de kaart staat wordt niet gebruikt.
De beslissingen welk pad te volgen zijn sterk afhankelijk vd kaart en van de software in de gps.
Komt er op neer dat je niet zult verdwalen, maar dat je niet de tocht rijdt zoals die bedoeld is...

Een track is ook een lijntje op de kaart, maar zonder slimmigheid. Opgebouwd uit Veel punten.
Hoe meer punten, hoe nauwkeuriger.
Maar je moet zelf op het lijntje blijven.
Voordeel is dat dit lijntje precies het pad volgt, zoals het ooit door iemand is opgenomen of ingetekend (Mapsource, Basecamp enz), je pakt dus alle singletracks en andere evenementen mee (als die tenminste in de track zijn opgenomen).
Moderne gps'en kunnen soms ook aanwijzingen geven als je een track volgt, of tenminste een waarschuwing als je te ver er van af wijkt. Maar dat is sterk afhankelijk van de track, het toestel, de software (en misschien ook nog wel de kaart).

Mijn ervaring : Een track gebruiken en gewoon zelf opletten levert de beste resultaten.

Terug navigeren met aanwijzing naar een punt als je verdwaald bent, of naar een arts/ziekenhuis bij een calamiteit kan altijd. Veel toestellen hebben ook trackback. maar dan ga je terug zoals je gekomen bent, dus niet altijd de kortste weg.
Beter is dan een punt aanwijzen op de kaart of selecteren in het menu (waypoint of POI) en de gps daar naartoe laten navigeren.
Dat kan met een rechte lijn, je moet dan zelf kiezen welk pad het beste de richting van die lijn volgt.
Beter is met routering, de gps kiest de kortste of de snelste route en geeft echte aanwijzingen.
In dit geval worden ook bij voorkeur brede paden gebruikt, maar dat is nu juist geen bezwaar ;)

Voor het volgen van een track heb je aan een Etrex 10 of Edge 20/25 genoeg.
Nadeel van beide is dat je geen kaart hebt op het scherm, alleen de lijn vd track. Dat kan lastig zijn op ingewikkelde kruisingen.
Nadeel van de Edge 20/25 is dat deze in het bos zo onnauwkeurig is dat je er alsnog mee verdwaald.
Verder weet ik niet of de Edge 20/25 je ook terug kan navigeren naar bijv je auto of je huis.

Je komt dus al snel uit bij uitgebreidere toestellen, Garmin Etrex 20 en hoger, Teasi 1 en 2, Mio305, Edge 520 en hoger.

Dan is er nog de keuze outdoor of fiets gps.
Outdoor is meer universeel, een sport gps is vaak alleen bedoeld voor fietsen of hardlopen.
hoewel outdoor gps'en vaak ook wel je hartslag kunnen opnemen, doet een sport gps meer met die gegevens, dus makkelijker te gebruiken om te trainen.
Outdoor gps'en zijn vaak robuuster en hebben een langere adem. En je kunt altijd nog batterijen wisselen, terwijl sport gps'en een ingebouwde accu hebben, leeg is leeg.
Dat kan uiterst vervelend zijn op lange dagtochten of meedaagse tochten.
Keuzes keuzes...

Routes en tracks zet je in je gps via bijbehorende programmatuur of via een geschikte website.
Maar veel toestellen zijn ook rechtstreeks via de usb te benaderen en dan is het een kwestie vh bestandje op de juiste plek kopieren. Per toestel zijn hier wellicht wat voorwaarden aan verbonden, maar het kan bijna altijd rechtstreeks. Zelfs bij Bryton schijnt dat nu te kunnen.
bijwerken met tussenkomst van een website kan in sommige omstandigheden niet werken omdat je geen internetverbinding hebt.
Om dat te voorkomen, kan je thuis al veel tracks en waypoint/POI's in je gps laden, zodat je onderweg kunt switchen.
Of je kiest een gps die je rechtstreeks via usb kunt benaderen (vanaf laptop, tablet of telefoon)
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 12 januari 2016, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Ja batterij duur is ook niet geheel onbelangrijk. Over paar maanden ook weer lange dagtocht over Heuvelrug en er gaan er meer komen. Dus zoek er een die toch zeker een 10 uur volhoudt met gps en scherm aan. Ik zie bijvoorbeeld voor de Edge 810 weer, batterijduur tot wel 17 uur volgens Garmin. Maar is dit in de praktijk haalbaar (ook bij andere types)?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

datang schreef:Ja batterij duur is ook niet geheel onbelangrijk. Over paar maanden ook weer lange dagtocht over Heuvelrug en er gaan er meer komen. Dus zoek er een die toch zeker een 10 uur volhoudt met gps en scherm aan. Ik zie bijvoorbeeld voor de Edge 810 weer, batterijduur tot wel 17 uur volgens Garmin. Maar is dit in de praktijk haalbaar (ook bij andere types)?
We hebben zelf een 820 en die houdt het na 8 a 9 uur wel voor gezien.
Mijn Etrex 30 had ik eens aan laten staan (in de schuur, houten dak) en toen ik de tracklog uit las zag ik dat hij ruim 30 uur had gewerkt.
Een toestel met touchscreen moet eerder teruggrijpen op achtergrond verlichting omdat de touch floie het scherm wat donkerder en vager maakt (minder contrast). Achtergrond verlichting gebrbuikt relatief veel stroom.
Accu's en batterijen hebben last van lage temperatuur, de capaciteit loopt dan (flink) terug.
Op een warme zomerdag zal je bijvoorbeeld wel in de buurt van de 17 uur komen die Garmin opgeeft voor de Edge 820, maar 's winters mag je blij zijn met 5 uur.

Een powerbank kan je gebruiken om bijv. de Edge 820 op te laden.
Maar doe dit liever niet onderweg. Als er dan vocht (regen of zweet) in de connectoe komt, dan vreten de contactjes weg en is de gps onbruikbaar.
Onderweg een nieuw setje AA's in je outdoor gps stoppen is minder problematisch, wellicht alleen een uitdaging in de stromende regen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Hmm dat is dan weer wat minder. Twijfel twijfel..!
bennie83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: ma 14 oktober 2013, 11:41
Mijn mountainbike: Bulls copperhead 29 plus

Ik heb laatst een Teasi pro gekocht, het voordeel van deze ten opzichte van de Teasi one2 is de hartslagmeter cadanssensor en barometerische hoogtemeter.
Hij doet verder zo'n beetje alles wat je nodig hebt behalve de wifi (verbinding met telefoon) maar via de pc is heel makkelijk de gpx bestand naar bv. strava up te loaden.
Uiteraard ook gratis (OSM) kaart updates en software updates.
erikie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 6 juni 2010, 18:39

ThaSingleTrackMastah schreef:Eerst maar weer het verschil tussen route en track.
In gps taal is dat net even iets anders dan in mensen taal.
Een route is een lijntje op het scherm, waarbij je gps je meestal ook nog verteld welke kant je op moet.
Vergelijkbaar met Tomtom in de auto. Lijkt ideaal, toch ?
Een route is opgebouwd uit een aantal viapunten. Je wordt dus van A naar B naar C enz gestuurd.
Nadeel van een route is dat deze de kaart gebruikt om van A naar B naar C enz te geraken.
Wat niet op de kaart staat wordt niet gebruikt. Meestal zijn dat dus juist de leukste singletracks.
Je fietst dus wel van A naar B naar C, maar waarschijnlijk niet zoals het door de maker vd route bedoeld is.
Zeker als de gps is ingesteld op fietsen, is er een sterke voorkeur voor brede paden.
Dat kan je omzeilen door wandelen te kiezen, maar dan nog, wat niet op de kaart staat wordt niet gebruikt.
De beslissingen welk pad te volgen zijn sterk afhankelijk vd kaart en van de software in de gps.
Komt er op neer dat je niet zult verdwalen, maar dat je niet de tocht rijdt zoals die bedoeld is...

Een track is ook een lijntje op de kaart, maar zonder slimmigheid. Opgebouwd uit Veel punten.
Hoe meer punten, hoe nauwkeuriger.
Maar je moet zelf op het lijntje blijven.
Voordeel is dat dit lijntje precies het pad volgt, zoals het ooit door iemand is opgenomen of ingetekend (Mapsource, Basecamp enz), je pakt dus alle singletracks en andere evenementen mee (als die tenminste in de track zijn opgenomen).
Moderne gps'en kunnen soms ook aanwijzingen geven als je een track volgt, of tenminste een waarschuwing als je te ver er van af wijkt. Maar dat is sterk afhankelijk van de track, het toestel, de software (en misschien ook nog wel de kaart).

Mijn ervaring : Een track gebruiken en gewoon zelf opletten levert de beste resultaten.

Terug navigeren met aanwijzing naar een punt als je verdwaald bent, of naar een arts/ziekenhuis bij een calamiteit kan altijd. Veel toestellen hebben ook trackback. maar dan ga je terug zoals je gekomen bent, dus niet altijd de kortste weg.
Beter is dan een punt aanwijzen op de kaart of selecteren in het menu (waypoint of POI) en de gps daar naartoe laten navigeren.
Dat kan met een rechte lijn, je moet dan zelf kiezen welk pad het beste de richting van die lijn volgt.
Beter is met routering, de gps kiest de kortste of de snelste route en geeft echte aanwijzingen.
In dit geval worden ook bij voorkeur brede paden gebruikt, maar dat is nu juist geen bezwaar ;)

Voor het volgen van een track heb je aan een Etrex 10 of Edge 20/25 genoeg.
Nadeel van beide is dat je geen kaart hebt op het scherm, alleen de lijn vd track. Dat kan lastig zijn op ingewikkelde kruisingen.
Nadeel van de Edge 20/25 is dat deze in het bos zo onnauwkeurig is dat je er alsnog mee verdwaald.
Verder weet ik niet of de Edge 20/25 je ook terug kan navigeren naar bijv je auto of je huis.

Je komt dus al snel uit bij uitgebreidere toestellen, Garmin Etrex 20 en hoger, Teasi 1 en 2, Mio305, Edge 520 en hoger.

Dan is er nog de keuze outdoor of fiets gps.
Outdoor is meer universeel, een sport gps is vaak alleen bedoeld voor fietsen of hardlopen.
hoewel outdoor gps'en vaak ook wel je hartslag kunnen opnemen, doet een sport gps meer met die gegevens, dus makkelijker te gebruiken om te trainen.
Outdoor gps'en zijn vaak robuuster en hebben een langere adem. En je kunt altijd nog batterijen wisselen, terwijl sport gps'en een ingebouwde accu hebben, leeg is leeg.
Dat kan uiterst vervelend zijn op lange dagtochten of meedaagse tochten.
Keuzes keuzes...

Routes en tracks zet je in je gps via bijbehorende programmatuur of via een geschikte website.
Maar veel toestellen zijn ook rechtstreeks via de usb te benaderen en dan is het een kwestie vh bestandje op de juiste plek kopieren. Per toestel zijn hier wellicht wat voorwaarden aan verbonden, maar het kan bijna altijd rechtstreeks. Zelfs bij Bryton schijnt dat nu te kunnen.
bijwerken met tussenkomst van een website kan in sommige omstandigheden niet werken omdat je geen internetverbinding hebt.
Om dat te voorkomen, kan je thuis al veel tracks en waypoint/POI's in je gps laden, zodat je onderweg kunt switchen.
Of je kiest een gps die je rechtstreeks via usb kunt benaderen (vanaf laptop, tablet of telefoon)

Hoi maar op de garmin 520 kan je toch wel een goede kaart zetten? wil er nl ook een aanschaffen omdat mijn edge 1000 defect is en via garmin een nieuwe mag aanschaffen maar twijfel nog omdat ik een touchscreen toch wel makkelijk vind en de 520 heeft knoppen de 1000 heeft ook dat hij een rit voor je bedenkt en navigeren gebruik ik in Nederland bijna nooit maar goed ben er nog niet helemaal uit ?
Laatst gewijzigd door erikie op wo 13 januari 2016, 13:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie