Hoogtemeter problemen met edge 810

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gebruik zeker wel een hoesje. Automatisch corrigeren staat volgens mij aan in de garmin connect app. Steeds handmatig corrigeren door speciaal in te loggen op Strava.com heb ik niet zoveel zin in... Trouwens volgens mij wat ie dan doet is herberekenen op basis van GPS gegevens? Ofwel in feite nog minder betrouwbaar dan de originele meting.

Wel fijn om te horen en lezen dat ik dus niet de enige ben. Bij Mantel en Garmin gaven ze mij dat idee nl. Het feit dat ze daar wel willen omruilen vind ik nog steeds wel vreemd. Is toch een soort van toegeven dat er iets fout is?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Hoogtecorrecties dienen vooral om correcties uit voeren op toestellen die geen barometrische hoogtemeter hebben, anders beter niet toepassen.
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Misschien nog een aanvulling, de garmins onderling geven ook andere hm. Maar wijken minder van elkaar af dan de bryton of mio. Soms meer sms minder hm.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ofwel een ander toestel bijvoorbeeld een mio zal zeker niet tot betere resultaten leiden?

Maar kan Garmin dit dan beter niet duidelijk aangeven? Ik heb pas alweer een aanbod gehad om mijn toestel om te laten ruilen. Zit ik niet echt op de wachten aangezien ik het de vorige keer ruim een maand kwijt was :w :-{
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Dat denk ik niet want daarvoor wisselt het te sterk.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoogtemeting is lastig.
Een gps- hoogtemeting is op zich behoorlijk nauwkeurig, maar iedere hoogtemeting zal net een metertje meer of minder geven als resultaat.
Tel je dit metertje op en neer over de hele rit op, dan heb je in de polder zo maar 1000hm's te pakken, je tracklog bestaat immers uit duizenden metingen.
En barometer werkt wat dat betreft juist vrij nauwkeurig, maar meet niet de hoogte maar de luchtdruk.
De Edge meet aan het begin van je rit, dus bij de gps-fix de hoogte via gps, en gaat vanaf dat moment verder met de barometer.
(Start je de gps op een waypoint waarvan de hoogte bekend is, dan wordt die hoogte gebruikt)
Als onderweg de luchtdruk veranderd wordt dat gemeten als hoogteverschil.
Een Garmin outdoor toestel doet het slimmer, die doet onderweg ook af en toe een gps-hoogtemeting en kijkt of de barometer niet teveel uit de pas loopt.
Is dat wel het geval, dan wordt de hoogtemeting tussentijds gekalibreerd aan de hand van enkele gps metingen.
(die gps metingen moeten dan wel aan een aantal eisen volden vwb nauwkeurigheid)


Verder:
Een barometer meet weer net niet die ene hoogtemeter op ene neer die je hier in NL zo vaak maakt, en telt dus te weinig hoogtemeters.
Een barometrische hoogtemeting is echter wel gevoelig voor weersveranderingen (waarvoor de Edge dus geen compensatie heeft).
Een gps-hoogtemeting telt vanwege de kleine, maar veel voorkomende meetfout altijd teveel hoogtemeters.

Verder kan een barometrische hoogtemeter nog gevoelig zijn voor rijwind en regendruppels, afhankelijk vd positie van de opening.
Montage op stuur of stuurpen, en de hoek waaronder dit gebeurd is op iedere fiets anders, dus hebben invloed op hoe de rijwind langs de sensor gaat.

Zo, nu heb je een gedetailleerd antwoord waaruit blijkt dat je niet te zwaar moet tillen aan die hoogtemeters, het is slechs een indicatie.
Aardig detail is dat als de bergen echt hoger worden, deze meetfouten relatief kleiner worden en de hoogtemeting dus steeds nauwkeuriger wordt.
Maar in ons kikkerlandje lijkt het dus nergens op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kijk bedankt daar heb ik wat aan! Zit nl op de wip qua gedachten. Heb reactie gehad van Garmin en Mantel en beiden willen mijn toestel weer innemen en ter garantie en of vervanging of zelf retour nemen. Echter alles lezende en overdenkende ben ik eigenlijk wel tot de conclusie gekomen dat ik het hier mee moet doen.

Dus maar beter diverse startpunten aanmaken met gecorrigeerde hoogte. Ik merkte deze week tijdens mijn ww verkeer dat ik ongeveer steeds op rond de 10 meter uitkwam. Heb dan thuis en werk gemarkeerd en de hoogte gecorrigeerd.

Ofwel bedankt voor jullie antwoorden. Ze hebben mij geholpen om te accepteren.

Blijft er een klein puntje over en dat is dus de starthoogte. Als ik mijn gps aanzet staat die standaard om veel te weinig hoogtemeters -40-70. Dat blijf ik vreemd vinden en het lijkt dan ook alsof de barometer bij opstarten standaard met een veel te lage meting begint. Is daar nog wat aan te doen of is dat ook gewoon accepteren, aanpassen met hoogtecorrectie en rijden maar?!
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Dat is dan denk ik je gps signaal dat op gang moet komen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4713
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja dat snap ik, maar vindt het vreemd dat ie dus standaard op zoveel min begint.. :(

En om nu elke keer op een nieuwe plek minstens 5 min te wachten voordat ik ga fietsen vind ik een beetje overdreven. Elke keer de hoogte corrigeren waar ik ook ben vind ik ook omslachtig. Daarom was ik benieuwd of anderen dat ook hebben.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

GPS is biased, ofwel de meetfout heeft geen gemiddelde van 0 onder bepaalde omstandigheden (waarmee ik ook de locatie bedoel). Dus het kan best zijn dat je thuis nou eenmaal die fout krijgt in het begin.

Daarnaast is er ook een perceptie dingetje. Als zoiets 3x opvalt kan dat in je hoofd 'altijd' worden. Eerst 50 ritten lang je startlocatie en de initiele hoogte van je GPS opschrijven, dan analyseren. :bier:
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Of je device even dumpen en opsturen naar BB, maakt hij er een paar mooie grafieken met bijbehorende analyses van :bier: :tong
Plaats reactie