Welke GPS raden jullie aan

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
mischa72
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 20 augustus 2007, 13:43
Mijn mountainbike: Ghost Tacana Pro Limited (2014)

Beste mensen,

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik ben me aan het oriënteren voor een fietsnavigatie omdat ik niet elke keer mijn iphone hiervoor wil gebruiken. Het nafietsen van een route is met een iPhone best lastig.

De volgende zaken zou ik graag beschikbaar hebben:
- GPS
- barometrische hoogtemeter (nauwkeuriger)
- navigatiemogelijkheid ivm geuploade routes nafietsen
- Upload van eigen routes mogelijk (of via OpenMTB Map of OpenFietsMap)
- hartslagsensor te koppelen (voorkeur Bluetooth, omdat ik die al heb)
- Als ik geen kaart op het scherm heb, wil ik snelheid, hoogte, kilometers en klok kunnen zien
- eventueel als occasion verkrijgbaar (maximaalprijs ca € 200,00)
- nauwkeurige routevolging
- waterdicht, zal voornamelijk op MTB gebruikt worden

Wat ik niet persé nodig heb:
- kleurenscherm geen vereiste als het maar duidelijk afleesbaar is
- touch geen vereiste

Ik heb de Garmin Edge 500 en 510 al bekeken. De Edge 500 heeft geen bluetooth en de 510 kan alleen ANT+ sensoren koppelen.

Ik hoop dat jullie er een beetje wijs uit worden en ik niet teveel eisen stel. :oops:

Groeten,
Mischa
Laatst gewijzigd door mischa72 op zo 1 november 2015, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Weet niet of er wat rek in budget zit; de 810 is bij Rose nieuw 279 euro. Als je nog ergens een 800 kunt vinden zou dat ook een goede optie zijn.
mischa72
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 20 augustus 2007, 13:43
Mijn mountainbike: Ghost Tacana Pro Limited (2014)

Eigenlijk zit er nauwelijks rek in, maar ik laat een koopje niet ontglippen :-)

Kun je misschien toelichten vanwege welk van mijn "eisen" je bij een 800 komt en de "lagere" types overslaat?
Zoals ik het zie is de 800 zo ongeveer de top, waarbij ik dan weer het vermoeden heb dat er zoveel functies in zitten die ik niet ga gebruiken.
Ik realiseer mij net dat ik de hartslagmeter eigenlijk niet eens zo vak gebruik, dus misschien moet ik nu gewoon gaan voor een eenvoudige edge 500 en op de momenten dat ik geïnteresseerd ben in de hartslag gewoon mijn telefoon gebruiken als gps-device en daar mijn bluetooth hartslagmeter aan koppelen. Dat scheelt mij nu misschien veel zoekwerk.

Gr. Mischa
mischa72
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 20 augustus 2007, 13:43
Mijn mountainbike: Ghost Tacana Pro Limited (2014)

Nou, dat ging nog redelijk snel. Ik heb me erbij neergelegd dat binnen mijn budget misschien niet alles mogelijk is en heb particulier deze gekocht.
Toestel was 29-10-2015 gekocht en factuur zit erbij. Mooie deal.

Bedankt voor jullie support.

Groeten,
Mischa
Gebruikersavatar
Rhazer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 3 juni 2011, 16:00
Mijn mountainbike: Cube Elite HPC pro 29

Toch zou ik me niet erg laten leiden door hoogtemeters op GPS of barometrisch. Ik heb beide en rij ook nog weleens een flinke tocht in het buitenland, dan rijd ik niet op afstand, maar de nog te beklimmen hoogtemeters, ik heb het meerdere keren meegemaakt dat het weer niet erg mee zat en het mooier/slechter weer werd naar mate de dag vorderde, en was dan een uur aan het klimmen zonder dat er maar een hoogtemeter bij kwam. Met GPS heb ik dat probleem niet, en heb daar dus bewust voor gekozen.. Strava (of wel ander programma) corrigeert dat toch weer.

EDIT: Zie dat je al een keuze hebt gemaakt :wink: Misschien had je de Garmin Edge touring moeten bekijken... Die jij hebt mu had ik voor de Touring, De Touring is ook ruim onder de 200 verkrijgbaar, heeft kaarten, een ietsjes uitgeklede 800 eigenlijk, precies wat je zocht.. :-q
Deze ruimte niet beschrijven.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

Rhazer schreef:Toch zou ik me niet erg laten leiden door hoogtemeters op GPS of barometrisch. Ik heb beide en rij ook nog weleens een flinke tocht in het buitenland, dan rijd ik niet op afstand, maar de nog te beklimmen hoogtemeters, ik heb het meerdere keren meegemaakt dat het weer niet erg mee zat en het mooier/slechter weer werd naar mate de dag vorderde, en was dan een uur aan het klimmen zonder dat er maar een hoogtemeter bij kwam. Met GPS heb ik dat probleem niet, en heb daar dus bewust voor gekozen.. Strava (of wel ander programma) corrigeert dat toch weer.

EDIT: Zie dat je al een keuze hebt gemaakt :wink: Misschien had je de Garmin Edge touring moeten bekijken... Die jij hebt mu had ik voor de Touring, De Touring is ook ruim onder de 200 verkrijgbaar, heeft kaarten, een ietsjes uitgeklede 800 eigenlijk, precies wat je zocht.. :-q
Precies zoals je beschrijft : Als er iets is , wat met een GPS -meting bijna onzin is , zijn het hoogtemeters.
Ik rijd op de weg vaak een rit van ongeveer 100 km die zo vlak is als het maar mogelijk is en dan geeft de GPS zo 100 hoogtemeters.
De afstandmeting is op de weg erg nauwkeurig , bij een veldtoerrit met veel draai en keer werk meet de GPS zo 5% minder. Wat overigens ook logisch is.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
sjev
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 juni 2014, 13:17
Mijn mountainbike: Radon Stage 6.0

Ik heb zelf een 7+ jaar oude Garmin Etrex Vista HCX, toen nog gekocht voor 213 euro (!)
Afbeelding

Een aantal keren heb ik gedacht aan upgrade, maar alles wat ik tot nu toe van Garmin gezien heb is niet de moeite waard.

Waarom ik dit toestel zo goed vind:
- nauwkeurige hoogtemeter (baro+gps), zeer zelden een fout van meer dan ~100hm tov opgegeven bij de route.
- loopt twee dagen (!) op 2 goede opladbare batterijen, erg belangrijk bij trektochten.
- osm-kaarten etc kunnen nog steeds erop

De nadelen zijn er natuurlijk ook:
- tekent wat traag bij complexe kaarten
- beeldscherm bekrast snel (als het te erg wordt polijst ik hem met mijn dremel 8) )
- rubberen rand rondom laat los, ontwerpfout, heb hem zelf teruggelijmd met silicone.
Plaats reactie