De zin en onzin van ritstatistieken

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

PaneVino schreef:Mijn brein smult werkelijk waar van dit soort teksten, Bergbike!!!
Ladies and Gentlemen, we have a match!. :winkie:
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

:lol: Dice heeft gelijk, in zover dat ik er ook van smul. Zelfs al gaat een tekst met dergelijk detailniveau (of meer natuurlijk :D) over zaken die gewoon zijn en kloppen.

@to0n: Weet je of Garmin Trainingcenter smoothing (afvlakking) op de data toepast? Ook dan zal de absolute waarde niet geheel kloppen. Wel verschaffen grafieken uiteraard veel meer inzicht in waar je wat doet, en hoe zaken zich met elkaar verhouden. Hartslag vs. cadans bijvoorbeeld. Maar een stapje verder... Je kan dan ook een puntenwolk plotten van cadans op de x-as en hartslag op de y-as. En zo elke combinatie die je maar zou willen.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Dice Oldskool schreef:
PaneVino schreef:Mijn brein smult werkelijk waar van dit soort teksten, Bergbike!!!
Ladies and Gentlemen, we have a match!. :winkie:
:oops: :lol: :lol: :lol: :lol: :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zou dit dan ook kunnen betekenen dat iemand met een snelheidssensor een hogere gem. snelheid haalt dan iemand met een garmin edge die alleen het gps signaal gebruikt voor de snelheid?

Zodoende wordt het vergelijken van gem. snelheden op bijv. bepaalde parcoursen ook zinloos.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Jep, precies dat. Daarom moet je naar tijd kijken als je hetzelfde rondje fietst.
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

Rayb81 schreef:Zou dit dan ook kunnen betekenen dat iemand met een snelheidssensor een hogere gem. snelheid haalt dan iemand met een garmin edge die alleen het gps signaal gebruikt voor de snelheid?

Zodoende wordt het vergelijken van gem. snelheden op bijv. bepaalde parcoursen ook zinloos.
Als de afgelegde afstand en verstreken tijd gelijk is, is ook de gemiddelde snelheid hetzelfde. Even checken of de afstand gelijk is is dan ook wel handig.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Een kleine aanvulling. Ik heb een track van een Garmin Edge 810 met auto-gekalibreerde wielomtrek erbij gepakt, van MTB Tracks Oosterhout (38km). De .tcx geeft een 6,9% langere afstand aan, dan de GPS punten zelf. Dat is zeer vergelijkbaar met de tests met een Garmin Dakota 10.

Overigens geven de gps tracks wel de indruk dat de Edge 810 nauwkeuriger is aangezien deze vaker op de Strava Heatmap lijkt te liggen, zie onderstaand figuur. Maar dat heeft in dit geval voor de totale gemeten afstand nauwelijks invloed.

Garmin Dakota 10 & Garmin Edge 810 op Strava Heatmap.
Afbeelding

Dan is er wel de vraag, dat als de Edge 810 nauwkeuriger is dan de Dakota 10, en de Dakota 10 weer nauwkeuriger dan de Sony Xperia Z3 Compact, waarom de beide Garmins dan wel vergelijkbare totale afstanden geven, en de Xperia niet. Dat zit denk ik in de factoren die de onnaukeurigheid veroorzaken. De Dakota 10 lijkt er zo af en toe gewoon een stuk een bepaalde kant op naast te liggen. De Xperia vliegt echter continu alle kanten op, zie onderstaand plaatje van de 900m kalibratie test (en weer terug).

Bij de Dakota 10 lijkt het dus bijvoorbeeld op het niet zien van een satelliet gedurende enige tijd, terwijl de Xperia hetzelfde vertoont maar daarbovenop ook gewoon een behoorlijke ruis vertoont. Misschien de antenne, misschien de software. Hoe dan ook, verschillende oorzaken van onnaukeurigheid = verschillende invloed op totale afstand / gemiddelde snelheid.

Garmin Dakota 10 & Sony Xperia Z3 compact
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Waar ik nog wat bij wenkbrauw-frons: Wat is de strava-heatmap waard in deze. Als het gros van de gebruikte GPS systemen onnauwkeurig is, dan is die heatmap dus onnauwkeurig en trek je snel verkeerde conclusies.

Ik denk dat je ook een keertje met wandelsnelheid over het parcours heen moet. Of met zo'n high-res GPS logger. Zodat je meer meetpunten hebt op het parcours en wellicht het aantal uitschieters kan wegstrepen.

Zonder goeie baseline is het lastig conclusies trekken.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

De Strava Heatmap is volgens mij juist een geschikt middel als ground-truth (om er maar een wetenschappelijke term in te gooien :D). Zeker op een track als Dorst is de map samengesteld uit heel veel gps tracks. Het gemiddelde van heel veel dingen die individueel onnauwkeurig zijn, is wel degelijk nauwkeurig. Tenminste, zolang de metingen geen bias hebben. Daarmee bedoel ik, een fout naar het westen moet net zo waarschijnlijk zijn als een fout naar het oosten, etc. Nou weet ik lang niet alles van GPS, maar wel dat er diverse oorzaken van onnauwkeurigheid zijn. Als je het mij vraagt zit daar geen oorzaak tussen die een bias heeft.

Een goede ground-truth meting zou je inderdaad met zeer goede apparatuur en rustige meetmethode moeten doen. Nou ben ik wel wetenschapper, maar dit is maar een beetje hobby gepiel hoor. :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Eigenlijk is het een wir war van allerlei onzekerheden wanneer je bijv de Strava statistieken per segment erbij pakt.

Vaak kloppen de gemiddelde snelheden niet wanneer je per segment de snelheid analyseert.
De gem. snelheid uit de analyse is anders dan de gem snelheid die in de rankings staat.
Ik neem aan dat de gem. snelheid in de rankings vanuit de totaaltijd per afstand wordt berekend.

Maar wat als het GPS signaal onnauwkeurig was zoals blijkt uit de segment analyse.

De snelheidssensor zou altijd accuraat moeten zijn, maar gebruikt Strava deze wel in zijn berekeningen?

Eigenlijk is het best wel een behoorlijke materie die eens doorgrond zou moeten worden.

Een zelfde verhaal zijn de hoogtemeters in Strava.
Bij mijn Edge 800 met barometrische hoogtemeter worden de hoogtemeters 1:1 overgenomen door Strava.
Bij mijn Edge 25 zonder hoogtemeter (dus alleen GPS hoogtemeters) wordt een berekening losgelaten in Strava zodat mijn hoogtemeters veel minder zijn.
Deze GPS hoogtemeters zijn vaak al een stukje minder dan de barometrische hoogtemeters en door Strava wordt daar nog een flinke hap afgehaald. (getest op meerdere rondes Schoorl)
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Het GPS signaal is eigenlijk onbruikbaar voor deze metingen. Een GPS signaal heeft minimaal 4 satellieten nodig om een nauwkeurige plaats bepaling te garanderen. Ook wordt het signaal gestoord voor Defensie doeleinden. Dat is ook de rede waarom Europa een eigen systeem aan het ontwikkelen is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Global_positioning_system" onclick="window.open(this.href);return false;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Galileo_(navigatiesysteem" onclick="window.open(this.href);return false;)

Een barometer kun je alleen gebruiken als deze geijkt wordt voor en na de rit. Ik woon op 145m maar hij geeft vrolijk bij mijn start 125m of 200m afhankelijk van de barometrische luchtdruk van dat moment. Veranderd de luchtdruk bv. door een onweersbui klopt deze meting ook niet meer.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogtemeter_(meetinstrument" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Onnauwkeurigheid vanwege defensie is al sinds 2000 uitgeschakeld lees ik in "jouw" artikel.
Het grote probleem is dat de Edge serie onbehoorlijk onnauwkeurig is. (Dakota blinkt ook niet uit in nauwkeurigheid)
Het verschil met een outdoor toestel als de Etrex 30x of GPSmap64 is gewoon erg groot.
De tracklog van een Edge kan je daardoor eigenlijk niet gebruiken voor dit soort zaken, net als die van een telefoon.

Het zou interessant zijn om in de zomer (blaadjes aan de bomen) eens met een stuur vol verschillende gps ontvangers een rondje door het bos te rijden, en dan de tracklogs te vergelijken.
Met elkaar en met een nauwkeurige topokaart.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Wie sponsort? :lol:

Het GPS signaal van de Dakota is nauwkeurig genoeg om een GPS route te volgen (alleen bij zeer fijnmazige paadjes is het lastig, maar dat is het ook met een nauwkeurige GPS door je snelheid). Ook is het nauwkeurig genoeg om achteraf te zien hoe je hebt gereden. Voor nauwkeurige statistieken is het onvoldoende. Nou kijkt Strava naar tijd en hoeft het alleen aan te nemen dat je een bepaald segment hebt afgelegd. Dat gaat wel eens mis met segmenten langs een weg of iets dergelijks. Maar als segmenten niet te kort zijn en men niet sjoemelt met het gpx bestand, dan zal het wel redelijk kloppen lijkt me.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Volgens mij heb ik wel eens een test gezien waarbij de tester een stuk of 8 GPS devices op zijn stuur gemonteerd had. Maar waar heb ik dat gezien ... :~ :-{ Dacht 1 van die amerikaanse of engelse MTB sites dat het was.

Het is natuurlijk ook een mogelijkheid om personen met de diverse GPS devices een meeting te laten houden en aldaar 1 iemands stuur vol te monteren en samen een rit te maken.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

ThaSingleTrackMastah schreef:Het zou interessant zijn om in de zomer (blaadjes aan de bomen) eens met een stuur vol verschillende gps ontvangers een rondje door het bos te rijden, en dan de tracklogs te vergelijken.
Met elkaar en met een nauwkeurige topokaart.
Een clubgenoot van mij (hij is de persoon achter trailforks) heeft zoiets al eens gedaan met 7 apparaten:

http://www.pinkbike.com/u/canadaka/blog ... iking.html
Plaats reactie