Mio vs. Garmin

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zelf repareren is prima, hulde, maar ik heb het over dagelijks gebruik.
Immers, onderweg, in het bos, op de berg enz kan je geen accu vervangen.
Bijladen kan wel vanuit een powerbank, maar als er vocht in je connector komt (regen, of nog erger, zweet) dan vreten je contactjes weg.
Dat wil je ook niet, voor je het weet is je gps onbruikbaar.
Het is dus zaak dat de accu het de hele dag volhoudt, no matter what.
Zomers kan het boven op de berg ook behoorlijk koud zijn, dus reken jezelf niet rijk.

Een fiets-gps of ander dedicated sport apparaat is meestal zo licht en compact mogelijk.
Geen plek voor lompe AA's, maar een mooi klein ingebouwd LiPo accuutje.
Een outdoor gps (niet alleen Etrex) werkt vaak met 2 of 3 AA batterijen.
Het apparaat wordt daardoor natuurlijk wel iets lomper.

AA batterijen gaan ook leeg, of het nu Alkaline, NiMn of misschien zelfs Li-Ion is.
Maar AA's kan je overal kopen en een setje reserve in je rugzak is natuurlijk ook geen probleem.
Dat een setje AA's in bijv. een Etrex minstens 24 uur mee gaan zegt niets over de Etrex of de AA's, maar alles over hoe klein zo'n ingebouwd accuutje in een Mio of Edge is.

Als je van tevoren niet weet waar je terecht komt, wat je gaat doen en voor hoelang, dan kom je bijna altijd op een outdoor gps uit.

Aardig voorbeeldje:
Ooit eens m'n Etrex 30 op mn fiets laten zitten en aan laten staan (in de schuur).
De tracklog gaf aan dat de Etrex ruim 32 uur had gewerkt !
(Sanyo Eneloop 2400mhA)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
BGijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 november 2012, 22:00
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon team
Contacteer:

Kijk dit is nuttige info!
Erg bedankt!
Als het maar offroadbiking is en lange afstanden "marathons +100km"!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, ik lees het nu door en zie dat 't eigenlijk geen Gamin vs Mio info is, maar meer Sport gps vs Outdoor gps.
Maar daarom niet minder belangrijk in de afweging wat te kiezen.

Als ik me dan uitspreek over Garmin vs Mio (of "de rest") dan vind ik het grote voordeel van Garmin de grote hoeveelheid gratis software (tooltjes en kaarten) en info die er voor Garmin toestellen beschikbaar zijn.
Als je even achter je pc gaat zitten gaat er een wereld voor je open.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
BGijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 18 november 2012, 22:00
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon team
Contacteer:

Misschien een wel een idee om een nieuwe te open door een beheerder en dat deze daar in de plaatsen.
Ik ben nu een excel aan het maken met alles erop en er aan, van hardware, software en kaarten ed.
Zo heb een overzicht van alles (Garmin, Mio, Bryton en nog andere), deze zal ik met jullie delen.
Als het maar offroadbiking is en lange afstanden "marathons +100km"!
Jeroen1970
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 00:09

Hoi. Ff nieuw leven inblazen dit topic.
Ik twijfel enorm over een garmin of een mio.
Ken veel mensen met een garmin en niemand met een mio. Maar als ik testen lees lijkt me de mio veel handiger. Alles staat er al in qua kaarten wat ik nodig heb. Routes / tracks uploaden is makkelijk en bediening super simpel.
Maar een goede praktijk vergelijking (zeker op Atb gebied) vindt ik niet.

Wie o wie kan mij informeren na aanleiding van echte ervaringen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb een Garmin geleend en een MIo en vond voor mijn gebruik (digibeet en geen extreme dingen) de MIO fijner werken. Vooral de optie om het apperaat zelf een route van een X lengte samen te laten stellen vond ik erg leuk en goed werken in Duitsland en de UK.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat kunnen Garmin toestellen toch ook?
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Ik heb zelf een garmin edge 810 gehad maar na 4x omwisselen onder garantie wegens vastlopen een mio 505 aangeschaft. Voordeel van de mio vond ik het gebruikersgemak. Overzichtelijk door de grote knoppen en minder ingewikkeld. De surprise me functie werkt beter op de mio dan op de garmin. Een fix van de GPS was sneller dan bij de garmin en alle Europese kaarten zijn geïnstalleerd.
Waar de garmin beter in is zijn die kaarten. Garmin kaarten hebben veel meer details en kleuren.
Een route of track volgen is bij de mio altijd met aanwijzingen. Bij de garmin heb je die mogelijkheid ook maar ook de mogelijkheid om alleen de track op het scherm te laten tekenen. Bij verkeerd rijden moet je dan zelf opletten maar geeft je ook meer vrijheid als je niet zonodig exact de track hoeft of wil volgen. De mio stuurt je altijd terug naar de track.
En dan is er altijd de batterijduur. Was op beide vergelijkbaar. Je leest nu verleden tijd want door die batterijduur onlangs een garmin 1030 aangeschaft. Mede ook door de betere kaart en navigatie mogelijkheden (betere kaart en de vrijheid om makkelijker van de track af te wijken).

Mio is geen verkeerd de keuze, het gebruiksgemak is een groot pluspunt. Uploaden naar strava kan automatisch, zelfs uploaden naar garmin connect kan maar alleen na conversie van de .gpx file. Basecamp kun je ook gebruiken maar ook na conversie.

Hoop van mijn kant, misschien wat duidelijker, misschien nog meer vragen?

Patrick
Proberen lukt altijd
Jeroen1970
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 00:09

Hoi. Super bedankt voor jullie feedback. Dit is precies wat ik nodig had aan info. Wordt mio. Garmin kan meer maar vraagt meer input van de gebruiker. En ik hou wel van klik en klaar.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lijkt me dan een goede keuze.
Garmin kan inderdaad meer, maar je kan ook meer verkeerd doen.
Bovendien heeft Garmin veel verschillende toestellen in verschillende series, elk met hun specifieke toepassing. De kans dat je een verkeerd type koopt ligt dus op de loer.
Omdat Garmin je meer vrijheid geeft om in te grijpen in de werking vh toestel, ligt ook de kans op de loer dat je zelf iets verkeerd doet.
(4x een defect toestel op rij lijkt mij vrijwel onmogelijk, dus de kans is groot dat bijv. tiggermac zelf ook iets verkeerd deed)
De MIO is meer "voorgebakken", dus past waarschijnlijk beter bij jou.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Helaas is het vrijwel onmogelijke dus toch mogelijk. Garmin geeft niet zomaar een nieuwe onder garantie. Helaas had de 810 het euvel te pas en vooral te onpas uit te vallen. Vervelend als je een ritje in de buurt doet, meer dan heel vervelend als je onderweg bent tijdens Duchenne Heroes en je gewoon wil weten waar je heen moet. Het was geen user fault :roll:

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen zin om er een welles nietes spelletje van te maken.
Ben ook niet bezig het straatje van Garmin schoon te vegen.

Maar als we er vanuit gaan dat Garmin jou telkens een nieuw toestel gaf (over een bepaald verloop van tijd, uit een behoorlijk grote voorraad), dan betekent dit statistisch gezien, dat een heel groot deel van de 810's defect is. Lastig voor te stellen.
In dat geval zouden duizenden (miljoenen?) 810 gebruikers telkens vastlopers ervaren.
Andere opties:
-Garmin heeft jou telkens slecht gerepareerde (refurbished) toestellen toegestuurd (erg kwalijk!).
-Jij deed iets fout.

Dat fout doen kan al iets simpels zijn als het laden van een OSM kaart met fouten er in.
Of een gpx met fouten er in.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat jij zelf iets verkeerd deed in de zin van een verkeerde handeling.

Voorbeeld van wat ik zelf heb ondervonden:
Mijn 810, Etrex30 én Etrex35 liepen allemaal vast als ik in Mierlo (NB) fietste met de OSM kaart.
Topo Pro Benelux gaf geen probleem, om Mierlo heen fietsen ook geen probleem.
Toevallig woonde ik vlakbij Mierlo, dus uiterst irritant.

Ook een vastloper met de 810 en de Etrex30 met een gpx(route) van https://www.route.nl/routeplanner" onclick="window.open(this.href);return false;
De gpx was prima op de pc, maar zodra ik thuis de oprit af reed liep het toestel al vast.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

ThaSingleTrackMastah schreef: Dat fout doen kan al iets simpels zijn als het laden van een OSM kaart met fouten er in.
Of een gpx met fouten er in.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat jij zelf iets verkeerd deed in de zin van een verkeerde handeling.
Ik heb tot volle tevredenheid al bijna 10 jaar een Edge 605. Wel 2 jaar terug niuew accuutje er in gezet. Was redelijk eenvoudig. Ook het vastlopenprobleem enkel keren gehad. Kaart op het SD-kaartje wissen , SD opnieuw formateren enn nieuwe (OSM oen OFM) kaart erop was de oplossing van het euvel.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Plaats reactie