Meest gedetailleerde kaart

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Op dit moment heb ik de Open MTB Map op mijn 62s en die vind ik niet gedetailleerd genoeg qua paadjes, hij geeft alleen de breedste paden aan en dat zijn meestal niet de mooiste mountainbike trails..

Heeft iemand een tip voor een uitgebreidere kaart? Punt is dat ik mijn GPS vooral gebruik voor navigatie, dus weten waar je bent en wat er in de omgeving aan paadjes/waterloopjes/hoogteverschillen zijn.

Gaat vooral om de Benelux en Duitsland.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb je OpenFietsMap al geprobeerd? Kan best zijn dat deze hetzelfde detailniveau geeft, dat weet ik niet. Ik vind 'm in ieder geval knap nauwkeurig, in de Ardennen ontbrak er echt niet veel aan aan paadjes. Maar anders zit je denk ik toch al gauw vast aan de "echte" topokaarten van Garmin.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Kapitein Iglo schreef:Heb je OpenFietsMap al geprobeerd? Kan best zijn dat deze hetzelfde detailniveau geeft, dat weet ik niet. Ik vind 'm in ieder geval knap nauwkeurig, in de Ardennen ontbrak er echt niet veel aan aan paadjes. Maar anders zit je denk ik toch al gauw vast aan de "echte" topokaarten van Garmin.
Vind ik ook. Ik gebruik zowel Garmin topokaarten (Benelux, Frankrijk..) als OpenFietsMap en ik vind dat de laatste echt niet meer moet onderdoen voor Garmin. Het klopt dat Garmin kaarten soms nog net ietsje gedetailleerder zijn maar er staan ook veel paden op die eigenlijk niet bruikbaar zijn wegens privéterrein, afgesloten, overwoekerd, ondertussen bebouwd... etc.
Vroeger stippelde ik wel eens routes uit op de Garmin topo's en dat gaf bijna telkens problemen, OpenFietsMap een heel stuk minder. OpenFietsMap heeft overigens ook hoogtelijnen, die zou ik ook niet kunnen missen zeker in het buitenland.
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

OpenStreet (en dus ook Fiets en MTB) Map moeten het hebben van diegenen die ontbrekende paden toevoegen of foutieve verbeteren. Het ene gebied zal daardoor ook gedetailleerder zijn dan de ander. Ontbreken er paden, voeg ze dan ook toe middels tracks die je opneemt. Anderen hebben daar weer groot plezier van.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wellicht een domme vraag: maar heb je op je Garmin ingesteld dat je het meeste detail wil zien? Op mijn 705 kan ik hem in ieder geval zo zetten dat ik of alleen maar wegen zie, of dat ik veel teveel detail zie. (en alles er tussenin) De Opentopomap laat in ieder geval heel veel paden zien.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Ik gebruik ook open fiets map, deze vindt ik zelf het meest gedetailleerd. staan oa ook de vast mtb routes in gekleurd.
verder eens met eerdere berichten:
detaillering afhankelijk van het gebied waar je bent (input van gebruikers)
let op instelling in je gps (maar ook basecamp/mapsource), hoe hoger de detaillering hoe meer je krijgt, tot het onoverzichtelijk wordt aan toe
Gebruikersavatar
Gary Visser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 705
Lid geworden op: zo 27 januari 2008, 23:25
Mijn mountainbike: 9er O2 x2

Ik heb voor het eerst Openfietsmap gebruikt dit jaar op rondreis door Franrijk om routes te maken, ook in minder toeristische en meer afgelegen regio's en ook daar niks gemerkt dat deze moesten onderdoen voor de topo's (op mijn GPS zelf staan nog wel topo's). Had dat zelf niet verwacht eigenlijk.
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Openfietsmap ga ik maar eens proberen dan. Denk dat ik mss iets teveel verwacht, bij nader inzien is het eigenlijk niet te doen om ieder geitenpad op te nemen en dat zijn nou juist de paden die ik zoek. Denk dat de locals er in de meeste gevallen ook geen belang bij hebben om die dingen toe te voegen, leidt er alleen maar toe dat de boel overbelast wordt..

@suravida - ja heb ik al mee gespeeld, als ik verder inzoom schroef ik meestal het detailniveau ook op maar dat levert niet veel meer paden op. Volgens mij kwam ik jou trouwens zondag nog tegen bij de Trail Tour..

@mountain-biker - goeie, daar ga ik eens voor zitten.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En: een GPS is juist handig als je een pad neemt wat niet op de kaart staat: verkeerd rijden gaat niet, en worst case: je moet terug. Maar verdwalen lukt niet :lol:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als je idd op zoek bent naar de locale geitenpaadjes dan is de kans groot dat ze niet op kaart staan. Echter is de kans wel groter dat ze op openstreetmap (mtbmap, topomap etc) staan dan op de reguliere kaarten aangezien gebruikers ze zelf kunnen toevoegen)
En ik was zondag idd bij de Trailtour, op welke fiets zat jij? (ik onthou fietsen beter dan gezichten ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

suravida schreef:Als je idd op zoek bent naar de locale geitenpaadjes dan is de kans groot dat ze niet op kaart staan. Echter is de kans wel groter dat ze op openstreetmap (mtbmap, topomap etc) staan dan op de reguliere kaarten aangezien gebruikers ze zelf kunnen toevoegen)
En ik was zondag idd bij de Trailtour, op welke fiets zat jij? (ik onthou fietsen beter dan gezichten ;-) )
Witte Kona Honzo (een van de twee in NL)..

Trailforks is in dat opzicht ook een mooie om in de gaten te houden maar op dit moment staat dat wat de Benelux betreft nog in de kinderschoenen, op omgeving 3LP en de gebruikelijke XC rondjes na staat er nog bijna niks op.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ah, was jij dat! Dan heb ik inderdaad een beetje achter je aan gefietst (en gewandeld... ;-) ).
Wat ik overigens bij het uitzetten van routes ook veel gebruik is Strava Heatmaps. Heb je live in het terrein niks aan maar heeft me al meerdere malen behoed voor onfietsbare paden in Alpen en Vogezen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

Ik heb hem op omgeving Luik losgelaten, op veel plekken was geen activiteit te zien terwijl daar zaterdag nog zat bandensporen stonden.

Denk dat het handiger is voor de wielrenner, wat op de kaart een mooi weggetje lijkt kan in de praktijk een ramp zijn (voor hun dan) door waardeloos asfalt of verkeer. Ik kijk weleens op klimtijd.nl en kuitenbijters.com en daar wordt bij elke klim ook de asfaltkwaliteit en verkeersdrukte vermeld.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik durf ook niet te zeggen dat Heatmaps alles laten zien, maar als ik bijvoorbeeld in de Vogezen op de kaart een potentieel interessant pad heb gevonden check ik wel even of daar wel eens gefietst wordt. Zoniet dan rij ik er misschien wel langs maar zorg ook voor een alternatief.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OSM is net zo nauwkeurig als de data die men er in heeft gestopt (uploads).
Soms is dat heel goed, soms is het een drama.

Momenteel zit ik in La France, waar de 10 jaar oude IGN(Garmin) topo kaart het (in het terrein) toch tig keer beter doet dan de OSM varianten.
Ieder jaar maak ik een OSM kaartje vd regio, tot nu toe telkens weer teruggeschakeld naar de oude IGN kaart.

Thuis is er weinig tot geen verschil tussen OSM en bijv de Benelux Topo V2.
Ik ervaar wel problemen met de routering, daarin zijn de dure Garmin kaarten beter dan de gratis OSM kaarten.
Als je tracks volgt heb je daar uiteraard geen last van.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie