GPS logger 5 of 10 Hz

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Iemand ervaring met GPS loggers die op 5 of 10 Hz werken, dus 5 of 10 maal per seconde hun positie vastleggen.
Met name op snelle bochtige stukken worden hele stukken afgesneden met de gangbare 1Hz, en het wordt helemaal een zootje als er dan ook nog eens een meting mist.

Qstarz heeft verschillende modellen in het programma waaronder de BT-Q1300ST die met 5 Hz werkt

http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... 00ST-F.htm

of uit de duurdere race-lijn die op 10 Hz werken.

http://racing.qstarz.com/Products.html

Ik ga er vanuit dat op deze manier, icm de betere antenne, hoogte profielen en snelheden nauwkeuriger worden en rare uitschieters achterwege blijven.

Of zijn er andere apparaten die hetzelfde kunnen voor een vergelijkbare prijs, de 1300 kost tegen de 100 euro trouwens.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Geen ervaringen hier?

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Geen ervaringen mee, maar ..... 10Hz ??? Is dat niet echt enorm veel meetpunten? Ik snap dat je met hoge tot heel hoge snelheden daar nog wat mee kan, maar op de MTB ? Ik betwijfel het nut van 10Hz tegen over 5Hz. 2 Hz lijkt mij voor MTB voldoende.

Ik ben trouwens wel enorm geïnteresseerd in deze materie en in je toekomstige ervaringen.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ken mensen die ze in auto's en motoren hebben hangen (ook 100Hz). Hoe nuttig het is, is een beetje afhankelijk van wat je later met de data wilt doen. Dan moet je toch snel in telemetrie toepassingen gaan denken.

Om rare uitschieters te voorkomen c.q. de precisie echt omhoog te krijgen, heb je normaal externe bakens nodig. Ik betwijfel dat je dat met 5Hz of meer direct gaat voorkomen. Je kunt natuurlijk wel makkelijker wat berekeningen doen en punten rejecten op basis van een criteria (acceleratie, gradienten, ...). Volgens mij past Strava ook dergelijke criteria toe.

Wanneer je een hogere frequentie hebt wordt het rejecten van punten natuurlijk wel makkelijker zonder dat je het geheel er echt mee gaat beinvloeden wat bij 1Hz wel snel het geval zal zijn.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Als de precisie al een paar meter is, heeft liggen met 5Hz weinig zin denk ik.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

Het gaat mij er niet om dat het bloednauwkeurig wordt, maar wel zo dat het een enigszins realistisch resultaat geeft.
Nu lijkt het soms wel alsof je dronken bent, het spoor slingert dan alle kanten op en acceleraties van 10 naar 40 km/h in één seconde....
En of Strava dat soort dingen er uit filtert, ik weet het niet, bovenstaand haal ik namelijk uit een gpx-file van Strava.

Mijn gedachtegang is dat er met meer metingen per seconde beter een "gemiddelde track" zichtbaar wordt, en alles wat daar mee samenhangt ook de realiteit wat beter benaderd en je met name je eigen resultaten beter kan vergelijken.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Die "gemiddelde track" komt er alleen uit, als de 10 metingen per seconde onafhankelijk zijn van elkaar. Net zoals 10 dobbelsteenworpen eerder gemiddeld 3,5 geven dan 2 dobbelsteenworpen. Maar ze zijn in het geheel niet onafhankelijk. De meetfout die wordt gemaakt zal grofweg hetzelfde zijn, want satellieten staan waar ze staan, die heuvel die een signaal reflectie geeft beweegt ook niet, etc..

Persoonlijk zou ik een hogere frequentie waarderen, om de bochtjes er wat beter in te krijgen. Dan graag wel een algoritme dat de frequentie waarmee punten ook daadwerkelijk worden opgeslagen, laat afhangen van de afgelegde kromming. Anders krijg je weer gigantische bestanden en moet je vaker klikken e.d. als je de tracks aan het editten bent.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

All4Fun schreef:Het gaat mij er niet om dat het bloednauwkeurig wordt, maar wel zo dat het een enigszins realistisch resultaat geeft.
Nu lijkt het soms wel alsof je dronken bent, het spoor slingert dan alle kanten op en acceleraties van 10 naar 40 km/h in één seconde....
En of Strava dat soort dingen er uit filtert, ik weet het niet, bovenstaand haal ik namelijk uit een gpx-file van Strava.

Mijn gedachtegang is dat er met meer metingen per seconde beter een "gemiddelde track" zichtbaar wordt, en alles wat daar mee samenhangt ook de realiteit wat beter benaderd en je met name je eigen resultaten beter kan vergelijken.

Groet'n
Je hebt een Edge ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

All4Fun schreef:Het gaat mij er niet om dat het bloednauwkeurig wordt, maar wel zo dat het een enigszins realistisch resultaat geeft.
Nu lijkt het soms wel alsof je dronken bent, het spoor slingert dan alle kanten op en acceleraties van 10 naar 40 km/h in één seconde....
Ik denk dat Agent Orange nog de meest effectieve oplossing is.....
Afbeelding
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef:........
Je hebt een Edge ?
Nee, ik draai nog met een oude Android phone, maar die laat zich niet meer updaten naar een nieuwere versie, vandaar dat ik naar iets anders op zoek ben om mee te loggen.
asphaltdude schreef:.....
Ik denk dat Agent Orange nog de meest effectieve oplossing is
.....
Huh?

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

All4Fun schreef: Nee, ik draai nog met een oude Android phone, maar die laat zich niet meer updaten naar een nieuwere versie, vandaar dat ik naar iets anders op zoek ben om mee te loggen.
Een dedicated gps apparaat (Garmin, Holux etc) heeft vaak al stukken betere ontvangst dan een brakke telefoon.
Huh?
De blaadjes aan de bomen willen nogal eens een negatief effect hebben op je gps-ontvangst :-q
All4Fun schreef: Nu lijkt het soms wel alsof je dronken bent, het spoor slingert dan alle kanten op en acceleraties van 10 naar 40 km/h in één seconde....
[...]
Mijn gedachtegang is dat er met meer metingen per seconde beter een "gemiddelde track" zichtbaar wordt,
Het probleem dat je nu hebt komt door een slechte precisie (veel 'ruis' in je positiesignaal), niet door een te lage samplefrequentie.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

asphaltdude schreef:.......
Een dedicated gps apparaat (Garmin, Holux etc) heeft vaak al stukken betere ontvangst dan een brakke telefoon.
Dat had ik al aangegeven, maar ik zit eigenlijk niet te wachten op zo'n groot, duur, kwetsbaar en complex apparaat, op dit moment gaat m'n voorkeur uit naar een klein en goed loggertje.
.......
De blaadjes aan de bomen willen nogal eens een negatief effect hebben op je gps-ontvangst :-q
Snap ik, maar het effect treedt ook op met vrij zicht en goede omstandigheden.
Het probleem dat je nu hebt komt door een slechte precisie (veel 'ruis' in je positiesignaal), niet door een te lage samplefrequentie.
Dat ben ik deels met je eens, als de samplefrequentie niets uitmaakt kan je ook naar eens per twee of vijf seconden, maar het is logisch dat dat helemaal bagger oplevert.
Ik ga er vanuit dat een goede antenne uit een minder signaal nog iets fatsoenlijks weet te maken, dat er dingen zijn die de nauwkeurigheid verstoren begrijp ik, maar die verstoringen zijn niet constant van een gelijk niveau, daar zal ook wel geregeld eens een piek zijn, als die net samenvalt met een meting heb je over een langere tijd een mindere registratie, als bijvoorbeeld die piek een kwart seconde aanhoudt heb je toch nog een aantal "betrouwbare" metingen binnen een seconde bij een hoge samplefreguentie.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

All4Fun schreef:
Het probleem dat je nu hebt komt door een slechte precisie (veel 'ruis' in je positiesignaal), niet door een te lage samplefrequentie.
Dat ben ik deels met je eens, als de samplefrequentie niets uitmaakt kan je ook naar eens per twee of vijf seconden, maar het is logisch dat dat helemaal bagger oplevert.
Maar met een hoge samplefrequentie krijg je dan nog steeds een heel ruizig signaal.
All4Fun schreef: Ik ga er vanuit dat een goede antenne uit een minder signaal nog iets fatsoenlijks weet te maken,
Dat klopt, een betere ontvanger is preciezer.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Antenne is ook heel belangrijk.
De beste ontvanger kan niets als er geen signaal uit de lucht wordt gepikt.
TS gebruikt nu een smartphone en omdat die niet werkt moet er gelijk met (semi)professioneel spul gelogd worden.
Beetje als van een Gamma/ Karwei mtb overstappen op een custom made model.
Ik denk dat TS eerst maar eens een outdoor gps met goede antenne moet proberen.
Ik denk daarbij aan een Etrex 10 / 20 / 30 of een gpsmap64.
Beide hebben een goede antenne met vrij zicht naar de satellieten en naast de normale gps ook nog een glonass ontvanger.
In mijn ervaring zijn deze echt tig keer nauwkeuriger dan de Edges, zeker onder lastige omstandigheden.
Samplefrequentie is in een aantal standen in te stellen, 1Hz is volgens mij de max.
Maar staar je niet blind op de sample freq, dat is net zo iets als megapixels bij een camera.
Beter minder megapixels, maar scherp, dan veel wazige pixels.
Veel samples met grote onnauwkeurigheid geeft geen beter resultaat.
1Hz met hoge nauwkeurigheid is echter heel goed bruikbaar.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Ik gebruikte op het circuit (zandvoort, assen) een ouder type van deze:
http://www.qstarz.com/Products/GPS%20Pr ... 18XT-F.htm" onclick="window.open(this.href);return false; icm smartphone.
Deze had een hogere sample frequentie en vond meer satellieten dan de smartphone alleen.
Dit leverde mij vloeiende bochten op ipv haakse bochten icm metingen via de smartphone.
Plaats reactie