Garmin Edge 25 problemen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
ooggetuigen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: za 4 januari 2014, 22:37

Heb je een andere gehaald SingleTrackMastah?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ooggetuigen schreef:Heb je een andere gehaald SingleTrackMastah?
Teruggestuurd, geld terug gekregen.
Ik had al een Etrex 30, die heb ik nog steeds.
De 25 leek me handig/leuk omdat 'ie kleiner is, maar viel in de praktijk tegen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Na de negatieve ervaringen van TSTM getwijfeld om de Edge 25 aan te schaffen. Omdat verdere negatieve geluiden uitbleven, nu maar toch één aangeschaft.

En gelijk een vraag, waar ik niks over heb kunnen vinden. Om op te laden moet de USB-kabel op de computer worden aangesloten. Kan de USB-kabel ook op een telefoonlader worden aangesloten?
Een USB-poort heeft een output van 5V en 150mA en mijn telefoonlader heeft een output van 5V en 850mA. Is het zo dat het apparaat zelf de Ampères bepaald of is er de kans dat ik de boel opblaas?

Ik kan nergens terug vinden of het kan, maar er wordt ook nergens gewaarschuwd. Toch lastig om heel de tijd de computer hebben aanstaan of mee moeten nemen op reis.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Geen probleem, de Edge bepaalt zelf hoeveel stroom deze nodig heeft. Je computer levert zelfs maximaal 500mA via een USB poort.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Top! bedankt
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Enige nadeel als je hem met een externe oplader oplaadt is dat je geen geanimeerd plaatje in beeld ziet met hoe ver de accu opgeladen is.

Gebruik hem nog steeds naar tevredenheid op de mtb.
Soms wordt er wel een Strava segment overgeslagen omdat het gps signaal minder nauwkeurig is dan mijn Edge 800 (ook met Glonass aan), maar verder werkt het prima.
Heb laatst de firmware weer geupgrade naar versie 3.0 en geen problemen ondervonden.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

blondie schreef:Een USB-poort heeft een output van 5V en 150mA en mijn telefoonlader heeft een output van 5V en 850mA. Is het zo dat het apparaat zelf de Ampères bepaald of is er de kans dat ik de boel opblaas?
Een USB poort heeft een uitgangsspanning van 5 Volt, die ligt vast (binnen bepaalde marges) en mag daarvan niet afwijken. Een USB poort heeft een maximale uitgangsstroom, die wordt bepaald door de behoefte van het aangesloten apparaat. Een standaard USB (1 of 2) poort levert maximaal 500mA, en heeft dus een uitgangsvermogen van 5V×0,5A=2,5W.

Over het algemeen kun je er van uitgaan dat apparaten die ontworpen zijn om via USB op te laden, op élke USB poort kunnen worden aangesloten. Levert een poort niet genoeg vermogen, dan is het aan het apparaat om daar netjes mee om te gaan. (Hang maar eens een iPad aan een iPhone-oplader.)

De allervaagste Chinese rommel van eBay daargelaten, uiteraard, maar daarmee speel je sowieso Russische roulette.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je USB-poort minder stroom kan leveren, dan laadt je device gewoon langzamer.
Een USB-lader van je telefoon kan meestal 1A (1000mA) leveren.
Een Powerbank kan vaak nog meer stroom leveren.
Als het goed is regelt je device de max laadstroom. Devices van bekende merken doen dit goed.
Je accu zal dus niet ontploffen of te snel geladen worden.
Goedkope meuk zal mogelijk vertrouwen op de 500mA maximaal van een standaard USB-poort, en dan kan je leuke dingen verwachten als de laadstroom ineens "onbegrensd" is :o
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ow, even vermelden.
Heb laatst mn Edge 25 opgeladen met de oplader van mijn Edge 800.
Je ziet geen geanimeerd plaatje dat de batterij wordt opgeladen, maar je ziet alleen een stekkertje in het batterij logo.
Wanneer de batterij vol is verdwijnt dit stekkertje en zie je de batterij als vol aangegeven.
Zo kun je dus toch zien dat ie volledig opgeladen is.
Plaats reactie