Teasi Pro Pulse&Speed vs Mio Cycle 505HC

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Al tijden kijk ik likkebaardend naar diverse fiets navi systemen.
Maar ivm budget (en ook omdat mn huidige Sigma fietscomp het nog deed), nog niet aangeschaft.
Nu gaat het er dan toch van komen.

Ik wil er hem zowel op de racefiets als de mtb gebruiken, dus hij moet zowel de wegen als de onverharde paden goed kunnen weergeven. Daarnaast wil ik een hoogtemeter (als het ff kan ook stijgings%, maar dat is geen must), en een cadanssensor.
Verder belangrijk dat ik routes van anderen (of zelf gefietste, of via bv Gpsies of zo getekende routes) kan importeren. En mn eigen routes kan exporteren.

Nu ben ik, oa ivm gewenste specs, prijs en ook ivm gebruiksvriendelijkheid op een shortlist van 2 types gekomen:
- de Teasi Pro Pulse & Speed
- de Mio Cycle 505 HC
Beide zijn voorzien van (West)Europese kaarten en lijken me aan al mijn wensen te voldoen.
1 verschil dat me opvalt: de Teasi is slechts spatwaterdicht (IPX5) en de Mio is nog beter waterdicht (IPX7), wat mij een behoorlijk voordeel lijkt in slecht weer (ivm schade/garantie).
Maar in diverse reviews heb ik nog niets kunnen vinden.
Hier ervaringen met beide???
jimbeljerish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:50
Mijn mountainbike: schreeuwt om aandacht

Heb zelf de Mio 505, mijn vader heeft de Teasi (de gewone versie dan). De Teasi is voor het geld absoluut een leuk apparaat, alleen nogal groot en heeft minder trainingsmogelijkheden. Ook zijn de kaarten op zich prima, en hebben ze er de laatste tijd ook nog een aantal leuke updates overheen gegooid om meer opties te geven qua gebruik.

Wel heb ik van meerdere kanten gehoord van andere gebruikers met waterschade. De winkel waar ik mijn Mio kocht raadde me ook aan absoluut voor een IPX7 te kiezen, aangezien hij ook al bekend was met de term 'spatwaterdicht'. Spatwaterdicht is dus waterdicht gedurende een paar maanden, maar uiteindelijk gaat het apparaat voor de bijl als je hem niet met alleen droog weer gaat gebruiken.

Overigens bevalt de mio me uitstekend, ook qua routes overzetten. Hier heb je geen telefoon of computer voor nodig, je kunt de GPX uploaden op een website via je telefoon/tablet/laptop. Vervolgens vraag je aan de mio of hij zich synchroniseert via Wifi, en je historie staat op mioshare/strava en de route die je wilt rijden staat op je apparaat. Werkt een stuk gemakkelijker dan via garmin connect of andere extra software die je op de mio dus niet nodig hebt.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Hoe is het in- en uitzoomen van de kaart tijdens het fietsen? Gaat dat vlot?

De vraag is voor beide toestellen.
NatteKrant
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 19:58
Mijn mountainbike: Wilier 501 XN

Ik fiets met de "gewone" Teasi One 2 door weer en wind en heb nog geen problemen ondervonden. Bij veel zand op het scherm sproei hem trouwens ook gewoon met de rest van de fiets af. Bij afvegen met een doek ben ik bang voor krassen want het scherm is niet heel krasvast volgens mij.

Vriend van mij fietst met de 505.... Eerlijk is eerlijk, de 505 is het mooiere toestel en heeft meer fitness functies. Qua navigatie beide ik beide elkaar niet veel ontlopen. Sterker nog, ik heb de indruk dat de chinezen (Teasi) goed naar Mio hebben gekeken. De vraag is natuurlijk hoeveel waarde je hecht aan die extra features.

PS. IPX-5 is "sproeidicht" hetgeen betekend dat je een IPX-5 apparaat gewoon mee onder de douche nemen. Wanneer je besluit de sloot in te fietsen ben je beter af met een IPX-7 gecertificeerd apparaat.
Laatst gewijzigd door NatteKrant op do 13 augustus 2015, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
jimbeljerish
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 16:50
Mijn mountainbike: schreeuwt om aandacht

Opperhoofd schreef:Hoe is het in- en uitzoomen van de kaart tijdens het fietsen? Gaat dat vlot?

De vraag is voor beide toestellen.
Gaat met beide toestellen prima en vrij snel, heb hiervoor een Bryton rider 50 gehad die hierin een stuk trager was. Sowieso zijn beide toestellen (Teasi en Mio) qua besturing gelijkwaardig qua snelheid.

Zou persoonlijk naar een winkel gaan die ze beide heeft, zodat je ze kunt vergelijken. Meestal hebben ze wel een aantal testmodellen staan, of kunnen ze je hier goed mee helpen. Beter een tientje meer betalen voor een apparaat waarvan je weet hoe hij werkt en waarmee je terug naar de winkel kunt bij problemen, dan via internet zoeken naar de goedkoopste en dan hopen dat het bevalt. Zo heb ik ook een paar Garmins in handen gehad (810, 1000) die mij persoonlijk niet bevielen, vooral qua bediening. Maar ieder heeft zo zijn voorkeur.
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

Tnx allemaal.
Keuze inmiddels ook gemaakt.
Beide gebruiksvriendelijk. En idd rest ontloopt elkaar ook niet veel. IPX7 heeft toch de doorslag gegeven. En dan wel de versie met wifi inderdaad, dat lijkt me erg handig.
Nu nog even uitzoeken waar ik hem ga halen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

http://www.hartslagmetershop.nl/contents/nl/d1415.html" onclick="window.open(this.href);return false;

hier heb ik mijn mio gekocht. Ze hebben daar ook iemand zitten die later eventuele vragen kan beantwoorden.
mij bevalt hij uitstekend, eenvoudig te bedienen. Heel anders als de garmin die ik hiervoor had.
b.v een gpx bestand op je mio zetten kan gewoon via verkenner, je computer herkend de mio als ee extra schijf.
Mr. C.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 oktober 2009, 08:58
Mijn mountainbike: Moderne Oldskool... GT Zaskar

@Luc151: ja oa daar had ik hem gezien.
Maar ook bij Coolblue en aanverwante sites.
Uiteindelijk denk ik dat ik hem ga halen bij Hopmans. Maar moet nog even dubbelchecken bij hen. Prijs is ok daar. Want dan kan ik binnen mn budget nog een front mount erbij bestellen en evt nog een beschermhoesje en een extra speed/cadans sensor.
Enige dingetje is, dat de foto bij hun advertentie van de 505HC, van de 315 serie is...
Plaats reactie