iPhone 4 of Mio Cyclo 505

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Wil.fred
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 27 februari 2008, 23:11

Na een jaar of 6 een TREK fietscomputer gehad te hebben, wordt het nu tijd voor een navigatiesysteem. Ik ben wel gecharmeerd van een Mio Cyclo 505. Simpel ding met een interessante functie: surprise me. Nu zat ik te denken, ik kan wel zo'n ding kopen maar ik heb hier in de kast nog een iPhone 4 liggen. Deze gebruiken we niet meer maar is nog relatief nieuw. Ik kan ook een stevig hoesje eromheen kopen en bevestigen aan het stuur. Met de juiste app erop, kan deze ook als navigatie dienen lijkt me.
Gister heeft Strava een update voor z'n app de lucht ingeslingerd die een navigatiefunctie heeft. Dat komt al in de richting van een fietsnavigatie.

Mijn vraag is, kan ik de iPhone gebruiken als volwaardige vervanger voor een fietsnavigatie? Zo ja, welke app komt het dichts in de buurt wat bijvoorbeeld een Mio 505 kan?

Dank je wel alvast.

Grt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Smartphone op het stuur is altijd behelpen.
Leesbaarheid is ruk, gps zit in op als gadget, accuduur vd 4 is erg beperkt enz enz.
Lijkt me geen goed plan om daar geld in te investeren.
Beter de iPhone verkopen en dat geld bij je huidige budget leggen, en dan een Etrex(30) of Edge(810) kopen.
Misschien is de nieuwe Dakota iets ? da's zegmaar een Etrex met touchscreen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lijkt me niet ideaal, die iPhone. Als je dat wel doet, zou ik me richten op een app die de kaarten vooraf kan downloaden, anders ben je het bokje qua dataverkeer.

TSTM +1, behalve touchscreen :D.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zelf meer fan van knopjes, maar veel mensen willen touchscreen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik gebruik voor langere ritten in onbekender NLs terrein een iPhone 3gs als navigatie met de topo app.
Mijn + en - punten:
+topo app, goed bruikbaar, kan off-road route berekenen, kaarten kun je downloaden en offline gebruiken. Let op, laad vooraf je route in. Route niet vooraf ingeladen en ter plaatsen geen 3g of wifi dan laadt de route niet
+topo app is voorzien van gedetailleerde kaarten
+goedkope oplossing als je toch al een iphone hebt

-scherm is slecht afleesbaar, zeker wanneer de iphone in een waterdichte Topeak case zit.
-touchscreen bediening door de Topeak case heen is matig en met handscheonen met lange vingers niet te doen
-en door bovenstaande 2 minpunten is de iphone eigenlijk niet bruikbaar voor navigatie.
-batterij gaat circa 2 uur mee, daarna is een extern battery pack noodzakelijk
-aanschaf battery pack
-te lang iphone kabeltje
-aanschaf verloopkabeltje
-waar laat je al die kabeltjes

Ik gebruik de accu van mijn Sigma Powerled Evo lamp om iPhone te voeden. Tussen de accu en iphone zit deze verloop kabel aangesloten op iphone kabeltje.

Ik ga overstappen naar een echte gps, zonder touchscreen.
Plaats reactie