Garmin Edge Touring Plus

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Heeft iemand deze hier in gebruik?

Een collega is zeer tevreden en gebruikt vooral de optie van opgave ritlengtes waarbij de Garmin 3 alternatieven voorstelt.

Ik heb nog geen ervaring met deze apparatuur. Ik weet wel dat ik graag een goed apparaat heb om ergens in NLD een rit op te pakken zonder veel zoekwerk naar bordjes ter plaatse. Gisteren ook weer getobd in de regen in onbekend terrein!

Overigens: Is het aan te bevele om met touchscreen te werken of met drukknoppen!? Lijkt me dat het in de regen met touchscreen misschien niet altijd soepel te bedienen is!?

Ik hoor graag.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Denk eerst even na wat je precies wilt met een fiets gps.
De Touring is voor toerfietsen.
De Edge serie is voor sportief fietsen(race en mtb), fitness, rondetijden, dat soort werk.
Een outdoor gps is voor avontuurlijk fietsen, trails zoeken, punten markeren enz.
Ook is in mijn ervaring dat de ontvangst van de outdoor toestellen beter is, dus nauwkeuriger.
Natuurlijk is de scheiding niet zo scherp, er is behoorlijk wat overlap, maar de juiste richting is belangrijk bij de keuze van een gps.
Touchscreen vd Edge 810 (en dus ook de touring?) is te gebruiken in de regen.
Knopjes doen het altijd, ook met dikke handschoenen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Dus de eTrex 30 met knoppen is eigenlijk een betere aanbeveling zoals hier op het forum redelijk fanatiek in gebruik?

Van de touring plus beviel met de optie om aan te geven dat ik een bepaalde afstand wilde fietsen en dat de touring dan een paar voorstellen deed. Zit deze feature ook op andere die meer geschikt zijn voor outdoor en betere ontvangst hebben?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, is iets vd touring en gaat natuurlijk alleen over de bekende (brede) paden.Met een beetje pech zelfs alleen over het fietspad.
Dit is iets dat de Garmin programmeurs voor toerfietsen hebben bedacht.

Zelf vond(en vind) ik de Etrex 30 de beste keuze, maar dat ligt aan mijn manier van mtb'en.
Ik fiets niet graag toertochten, als 't ff kan niet op een vaste route en ik zoek graag zelf leuke trails.
Ik heb dus weinig behoefte aan fitness en trainings toestanden, maar wel aan topokaarten, makkelijk en nauwkeurig waypoints plaatsen, nauwkeurige tracklog, goede ontvangst enz.
Touchscreen is niet mijn ding, hoewel ik er wel mee om kan gaan.
De knopjes zoals op de 62 en 64 zijn handiger, dan die van de Etrex 30, maar de 30 laat zich ook goed bedienen met winterhandschoenen.

Nog een voordeel van de Etrex boven de Edge vind ik de verwisselbare penlite batterijen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik heb de Touring Plus en die heb ik tot nu toe alleen op de racer gebruikt...werk perfect. Waarom niet op de MTB ? omdat de Touring Plus altijd wil 'navigeren' en je dus geen GPS track kunt narijden. Hij wil altijd de track gaan koppelen aan het kaartmateriaal, en dan navigatie-instructies geven. Er is een Barba-truuk om dit te voorkomen, maar heb ik zelf nog niet geprobeerd...
Tja...het touchscreen... ben er niet kapot van, het is geen iPhone, maar werkt goed genoeg. Scherm is wel heel duidelijk, ook in fel zonlicht.

ik gebruik voor de MTB nog steeds mijn oude vertrouwde Bryton Rider 50 :-) Gewoon simpel een track narijden zonder poespas. Als ik wat meer tijd heb, ga ik de Touring Plus ook op de MTB proberen...
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Zal eens die Bryton gaan bekijken. Kan daar net als GArmins flexibel kaarten opgezet worden van persoonlijke tracks en die van mtbroutes.nl?

Zat stiekem ook even naar de garmin 1000 te kijken maar mss een beetje overkill voor de eerste navigatie....
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Laat die Bryton ook maar achterwege... niet mogelijk om eigen kaartmateriaal erop te zetten zoals bij Garmin. De 50 is niet meer leverbaar... en de 60 is ook al niet zo flexibel. Ik heb het apparaat al een jaar of 4 en ben er tevreden mee... hele volksstammen niet :D
Ik zou dan in jouw situatie meer richting Garmin 810 of eerder genoemde Etrex modellen neigen.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Francois schreef:Laat die Bryton ook maar achterwege... niet mogelijk om eigen kaartmateriaal erop te zetten zoals bij Garmin. De 50 is niet meer leverbaar... en de 60 is ook al niet zo flexibel. Ik heb het apparaat al een jaar of 4 en ben er tevreden mee... hele volksstammen niet :D
Sorry nieuw hiermee maar welke mtb routes zitten er wel op dan?

Zijn alle uitgezette MTB routes in de benelux wel op een kaartje aanwezig?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is een verschil tussen een kaart, een route en een track.
Een route in gps jargon is niet hetzelfde als een route waar wij het in de srpeektaal over hebben !

-Een kaart is minimal een afbeelding op de achtergrond, zoals een papieren kaart.
Maar vaak zit er slimmigheid in, waardoor je tomrom-achtige dingen kunt doen.
-Een track is een lijntje, zoals je een lijntje op een papieren kaart zou trekken. Volg je zelf het lijntje, dan kom je waar je wezen moet.
-Een route is een verzameling punten die door de slimmigheid van je toestel en de slimmigheid die in de kaart zit, aan elkaar worden geknoopt tot een lijntje op het scherm, evt met aanwijzingen. Beetje als een sprakeloze tomtom.
Wijk je af vh voorgestelde pad, dan wordt er vaak ingegrepen en opnieuw iets berekend.
Als je goed hebt gelezen zie je dat zo'n route afhankelijk is vd kaart en de software in het toestel.
Daardoor volg je zelden de beste mtb of wandelpaden, maar altijd de kortste brede paden.

De impoteur van Bryton is failliet, is er al een nieuwe?
Voor Bryton ben je namelijk sterk afhankelijk van Bryton en de importeur voor het plaatsen van kaartmateriaal op je toestel.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

ThaSingleTrackMastah schreef: De impoteur van Bryton is failliet, is er al een nieuwe?
Voor Bryton ben je namelijk sterk afhankelijk van Bryton en de importeur voor het plaatsen van kaartmateriaal op je toestel.
Oeps... toch maar bij de alom bekende Garmin blijven!?

Ga bij een collega toch eens die touring in de hand nemen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Probeer voor je 'm aanschaft uit te vinden hoe je een track op die Touring kunt gebruiken.
Tracks zijn nog steeds de beste manier op de mtb.
De Touring werkt bij voorkeur met routes. Da's voor mtb en wandelen niet ideaal.
Tenzij je tevreden bent met alleen brede paden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Als je weinig of geen ervaring met GPS hebt, en je wilt MTB tracks narijden, dan is de Touring Plus niet de beste keuze. Als je 'm mag uitproberen van je collega zou ik dat zeker doen ! Er loopt hier trouwens nog een topic over de Touring (Plus).
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

-Heb gisteren voor het eerst maar eens een ritje van ca. 56 km gereden met de Touring Plus van de vrouw mbv een track gereden nav vele topic hierover.
Alle kaarten "UITGESCHAKELD" op de Touring en uiteindelijk zie je alleen een zg, haarlijn en de richting waar je heen (moet) fietsen. Zodra je buiten de track komt krijg je de melding "uit koers".
Afhankelijk hoe ver je inzoomt zie je ruim van te voren waar je welke kant op moet.
Dus ja.. het is mogelijk om tracks na te rijden.

-Volgende keer mbv de openroad MTB map dit eens proberen
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1011" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan heb je dus een onderliggende kaart ipv alleen een haarlijn op je scherm... to be continued
Lee Towers
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 28 oktober 2007, 18:53

Ik ben vergeten hoe ik meer gegevensvelden in mijn Garmin Touring Plus kan krijgen?
Heeft iemand een goede link voor mij of een uitleg?
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

ducatif1 schreef:-Heb gisteren voor het eerst maar eens een ritje van ca. 56 km gereden met de Touring Plus van de vrouw mbv een track gereden nav vele topic hierover.
Alle kaarten "UITGESCHAKELD" op de Touring en uiteindelijk zie je alleen een zg, haarlijn en de richting waar je heen (moet) fietsen. Zodra je buiten de track komt krijg je de melding "uit koers".
Afhankelijk hoe ver je inzoomt zie je ruim van te voren waar je welke kant op moet.
Dus ja.. het is mogelijk om tracks na te rijden.

-Volgende keer mbv de openroad MTB map dit eens proberen
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?t=1011" onclick="window.open(this.href);return false;
Dan heb je dus een onderliggende kaart ipv alleen een haarlijn op je scherm... to be continued
Met de nieuwe firmware 2.80 kan je op de Touring (Plus) de TBT-aanwijzingen uit zetten. Ook met een routerende kaart actief kan je dus gewoon een track rijden zonder poespas. Je krijgt ook nog 'van koers' waarschuwing als je afwijkt van de ingeladen koers, als je dat wil. Echt een verbetering waar velen op zaten te wachten!
Van de rondrit-functie moet je niet al teveel verwachten. Zowel met de meegeleverde Garmin Cycle Map en de OpenFietsmap (beide OSM based) krijg je toch vaak vreemde routes voorgeschoteld. Zeker als je die laat uitrekenen in voor jou bekend gebied, dan krijg je al heel snel de neiging om het zelf beter te weten (waar ken ik dat van...?). Ik praat trouwens uit ervaring met de racefiets. Met de MTB de rondrit-functie nog nooit geprobeerd en ook geen ervaring met de OpenMtbmap.
Sinds kort geeft RouteYou een betaalde racefietskaart (ook OSM based) uit die geoptimaliseerd is voor racefietsgebruik. Een van de opties is om een voorkeur in te stellen om de bebouwde kom te mijden en als je dan je Touring een rondrit laat uitrekenen, dan komen daar best goed bruikbare routes uit. Vanzelfsprekend en helaas dus niet voor de MTB... :-(
Beetje MTB-er, meer racefietser
Plaats reactie