Nieuw: eTrex 20x en 30x

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
LHTJoost
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 6 juli 2015, 09:06
Mijn mountainbike: Surly KM in oprichting

Mijn advies: fiets alleen tracks. Minder gedoe en meer vrijheid.
Dreams They Complicate My Life (REM)
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Biker_Jesse schreef:Ik heb inmiddels een paar keer met de Etrex 30x gereden, voor mij een eerste échte ervaring met GPS. Afgelopen weekend voor het eerst een track nagereden bij mij in de buurt in een stuk bos dat ik alleen ken van een enkele toertocht. Echt een prachtige rit gereden die ik nooit zelf gevonden zou hebben. Onderweg kwam ik er wel achter dat de route niet "opgeschoond" was, dus een aantal keer fout gereden waar de maker ook fout was gereden :D Waar ik nog tegen aan loop is het volgende:

1. Het lijkt erop dat de Etrex niet elke rit een nieuwe tracklog aan maakt waardoor ritten aan elkaar geplakt worden. Hoe zorg ik er voor dat ik elke rit een apart .gpx bestandje van mijn gereden rit krijg?
2. misschien gerelateerd aan het vorige, de tripcomputer staat niet op 0 bij een nieuwe rit. Hoe zorg ik er voor dat de tripcomputer niet oneindig doorloopt?
Ik neem al mijn ritjes altijd op als track en upload het naar Garmin Connect. Daarvoor start ik de track handmatig bij start en sla hem op bij einde. Zo hou je de zuivere rit als track. Je kunt hem achteraf ook weer makkelijk in BaseCamp 'bijknippen'. Dubbelklikken op de route in Basecamp en je kunt in het lijstje een hele rits punten verwijderen. Doe ik ook met tracks die ik van anderen krijg en nog vol vervuiling zitten doordat ze stil hebben gestaan of een bocht hebben gemist.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Wordt mijn Garmin Etrex 30 sneller met het uitzetten van een rit met een class 10 micro SD kaartje ?
Hij wordt bij een rit van zo'n 50 vanaf 64% best traag met laden
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bedoel je met navigeren ?
Zie een pagina terug dan.
Ga het zelf nu met cn kaart proberen.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

tiewrap schreef:Bedoel je met navigeren ?
Zie een pagina terug dan.
Ga het zelf nu met cn kaart proberen.
Als mijn navigatie op een uitgezette route moet herberekenen doet die daar best lang over, ben dus benieuwd of dat met zo'n 10 class Micro SD sneller gaat.

Wat is een cn kaart bytheway?
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Met een snellere SD kaart wordt je GPS niet sneller. Hooguit kopiëren van bestanden van PC naar SD kaart gaat sneller.
CN=City Navigator. De wegenkaart van Garmin alla TomTom. Maar deze kaart, als ook berekende routes zijn nu niet echt bruikbaar voor MTB naar mijn idee. Zet een Openmtb of OpenFiets kaart op je GPS en gebruik tracks.
SnelleJonge
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 27 december 2005, 18:11

Openfietsmap Benelux werk idd perfect, en hij is gratis. :-q
Hier een hele duidelijke uitleg via youtube. https://www.youtube.com/watch?v=cxSh8Jt ... be&t=3m41s" onclick="window.open(this.href);return false;
krosser
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: di 14 december 2010, 03:19

Ben benieuwd of de nieuwe etrex betere ontvangst heeft dan de vorige serie. Mijn etrex is in de zomer onder dicht bladerdak van bomen minder nauwkeurig, in vergelijk met mijn fietscomputer met draad zitten er behoorlijke verschillen in snelheid en afstand.
praten = praten / fietsen = fietsen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

krosser schreef:Ben benieuwd of de nieuwe etrex betere ontvangst heeft dan de vorige serie. Mijn etrex is in de zomer onder dicht bladerdak van bomen minder nauwkeurig, in vergelijk met mijn fietscomputer met draad zitten er behoorlijke verschillen in snelheid en afstand.
Welke Etrex heb je nu ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Moet je dan niet dat waas aan zetten ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Waas is voor boten en vliegtuigen, zeker niet voor in bos. Wel GPS+GLONASS aanzetten.

Onder bomen in blad. Zeker als die nat zijn is dat normaal gedrag. Snelheidssensor gebruiken maakt registratie beter.

In de toekomst als Galileo operationeel is en je een nieuwe GPS hebt gekocht, waarschijnlijk verbetering. Maar een kooi van Faraday blijft het in het bos.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb gemerkt dat niet alle typen daar evenveel hinder van hebben.
De Edge (alle nieuwe types) met zijn grote scherm heeft duidelijk minder goede ontvangst dan de Etrex 10, 20 en 30.
De antenne zit daar blijkbaar op een onhandige plek, waardoor de ontvangst minder is en de onnauwkeurigheid groter.
Record interval scheelt ook een hoop, maar waar je met een outdoor apparaat een 5 tal mogelijkheden hebt, is het met de Edge alles of niks (of helemaal geen keuze).
Laatst een Edge 25 getest, op de weg deed die het prima, in het bos wa's t een drame, tot 200m naast de track.
De Etrex 30 die ik ook op het stuur had gaf geen krimp.
De Edge 810 van mijn vrouw doet 't beter dan die Edge 25, maar ook minder dan de Etrex 30.
Een en ander is ook goed te zien door na de rit de tracklogs te vergelijken.
De Edge 25 zigzagt over de paden en snijdt hier en daar flinke stukken af.

De oude Etrex modellen waren ook minder qua ontvangst, dus onnauwkeurig in het bos, alleen de Vista HCX had een SirfStarIII ontvanger en was wel OK.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Vraagje. Heb zelf een Etrex Vista Hcx en vind vaak dat het lijntje dat ik wil volgen te dun is. Is dit bij de Etrex 20(x) breder? Ik navigeer niet maar rijd dus gewoon de track na op de kaart, waarbij ik de track een opvallende kleur geef, bijvoorbeeld roze. Navigatie vind ik vaak niet goed werken, te langzaam. Heb nog een separate fietscomputer (Wahoo RFLKT+) dus gaat me puur voor het volgen van tracks. Lijkt mij dat een Etrex beter afleesbaar is dan een Edge en ook geen zin om het dubbele uit te geven. Indien mogelijk graag printscreen van OSM map op bijvoorbeeld 200m.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

rossi schreef:Vraagje. Heb zelf een Etrex Vista Hcx en vind vaak dat het lijntje dat ik wil volgen te dun is. Is dit bij de Etrex 20(x) breder?
Ja. (2x menu indrukken, dan Waarheen?/Where to? dan een track selecteren en Ga/Go)
De track komt dan als een dikke lila lijn op de kaart, (2x zo dik als bij de HCX / 60csx).
rossi schreef:Ik navigeer niet maar rijd dus gewoon de track na op de kaart, waarbij ik de track een opvallende kleur geef, bijvoorbeeld roze. Navigatie vind ik vaak niet goed werken, te langzaam. Heb nog een separate fietscomputer (Wahoo RFLKT+) dus gaat me puur voor het volgen van tracks. Lijkt mij dat een Etrex beter afleesbaar is dan een Edge en ook geen zin om het dubbele uit te geven. Indien mogelijk graag printscreen van OSM map op bijvoorbeeld 200m.
Printscreen of foto van het scherm zal ff op zich laten wachten, heb de Etrex 30 niet hier (20 en 30 zijn wat dat betreft gelijk).
De gewone 20 en 30 zijn trouwens vervangen door de 20x en 30x, juist het scherm zou nog iets zijn verbeterd (was al dik in orde, beter dan HCX).
Hierboven gaf ik aan hoe je de track die je wilt volgen kunt selecteren.
Je kan een track ook alleen weergeven op de kaart, dat is eigenlijk zoals je het nu op de HCX doet.
De track krijgt dan de kleur die jij hebt gekozen, maar is een stuk dunner ingetekend.
Vanwege de hogere resolutie vh scherm (tov de HCX / 60csx) is die lijn zelfs dunner dan je gewend bent.
Zelf vind ik zwart dan de beste keuze. ik gebruik het wel eens om een alternatief of afkorting in beeld te hebben terwijl ik een track volg.

Hier staan veel Etrex 30 foto's en printscreentjes, ook vergelijking met een GPSmap 62.
Misschien maakt Google Translate er nog wel iets van...
Printscreentjes via het Garmin OS zien er allemaal hetzelfde uit (goed), echte foto's van het scherm zeggen meer, vind ik, omdat daarin de leesbaarheid van het scherm ook wordt meegenomen.

Tot slot, ik zou een "paar" euro extra uitgeven en de 30(x) kiezen, vanwege een paar zaken die je in de loop der tijd vast gaat waarderen.
1-Barometrische hoogtemeting, werkt onafhankelijk van de satellieten, kleinere meetfout vh hoogteprofiel over de hele rit.
2-Elektronisch kompas, werkt ook onafhankelijk van de satellieten, dus ook fix op het noorden als je stilstaat. (kaart staat stil als jij stil staat, bijvoorbeeld om even op de kaart te kijken)
3-ANT+ opties, zoals hartslagmeter. Maar ook on-the-trail draadloos tracks en waypoints uitwisselen met je fietsmaten.

[EDIT]Zag net een Etrex 20 in Te Koop staan, misschien is er over de prijs of verz.kosten nog te onderhandelen[/EDIT]
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 18 september 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rossi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 405
Lid geworden op: ma 13 september 2004, 09:33
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga de lijn nu eens op zwart zetten bij de Vista en kijken of navigatie niet toch werkbaar is. Ik zou zelf namelijk die dikke lila lijn willen hebben zonder dat ik navigeren aanzet maar dat is bij beide dus niet mogelijk.
Plaats reactie