OsmAnd op Android; ervaringen en how to's

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Voor wie het nog niet wist, ik loop nogal eens op groter dan gemiddelde afstand achter ontwikkelingen aan...
Zo ook met GPS kijk al een tijdje wat er allemaal mogelijk is voor iemand met een laag budget :-{ voor dit soort handige 'speeltjes'.
Bij grotere meerdaagse trips is er altijd wel een biker binnen de groep die GPS on board heeft zodat het bij voor mij onbekende routes altijd nog goed gekomen is.

Omdat er komend najaar en volgend voorjaar wat trips op de planning staan waarbij ik hoogstwaarschijnlijk geen gebruik kan maken van de GPS service die mijn bikemaatjes leveren, heb ik besloten toch maar eens te kijken naar diverse navigatie oplossingen.
Iets als Teasi One leek mij in eerste instantie een mooi compleet en budgetvriendelijk systeem.
Ik ben zeker wel overtuigd van de meerwaarde die een los GPS toestel biedt op diverse punten maar hét nadeel vind ik echter dat er (alweer) een apparaat bijkomt wat je mee moet nemen.
Dit is dan ook de reden dat ik besloot om eerst eens een tijdje te experimenteren met een Android App wat ik zo kan installeren op mijn Sony Xperia Android.
Als dat duidelijk niet goed bevalt moet er toch maar een apparaat met alweer een lader bijkomen.

Er zijn diverse gratis apps waar je uit kunt kiezen en na wat goochelen besloot ik te gaan voor OsmAnd.

Beschrijving eigenschappen (bron Google Play, kaarten en navigatie):
OsmAnd (OSM Automated Navigation Directions) is een applicatie om te navigeren en de kaart te bekijken dat gebruik maakt van de uitstekende gratis en wereldwijde kaarten van OpenStreetMap (OSM). Alle kaarten kunnen op het toestel bewaard worden voor offline gebruik. OsmAnd biedt navigatie met stemaanduidingen en beeldweergave voor auto, fiets en voetganger. De belangrijkste functies werken online en offline (geen internet nodig).
Enkele van de eigenschappen:

Navigatie
- Werkt online (snel) of offline (geen datakosten in het buitenland)
- Realtime navigatie met opgenomen stem of spraaksynthese
- Rijstrookaanduiding, straatnamen en tijd van aankomst
- Ondersteunt tussengelegen punten op de route en herberekent automatisch als wordt afgeweken van de route
- Vind plaatsen op adres, soort (restaurant, hotel, benzinepomp, museum) of coördinaten

Kaart bekijken
- Toon positie en richting op de kaart
- Kan de kaart richten naar noorden, bewegingsrichting of kompasrichting
- Kan satellietbeelden weergeven (van Bing)
- Kan overlays weergeven zoals GPX-tracks en extra kaarten met instelbare transparantie
- Plaatsnamen weergegeven in Engels, lokale of fonetische weergave

Gebruik gegevens van OpenStreetMap en Wikipedia
- Uitstekende informatie van de beste samenwerkingsprojecten ter wereld
- Wereldwijde kaarten van OpenStreetMap, per land of regio te downloaden
- Wikipedia-interessepunten, fantastisch voor toerisme (niet in de gratis versie)
- Onbeperkt gratis downloaden en gebruiken van kaarten (beperkt tot 10 kaartbestanden in de gratis versie)
- Kaarten altijd up-to-date (tenminste eens per maand een nieuwe versie)
- Compacte downloads van vectorkaarten
- Keuze complete kaarten of alleen het wegennet (voorbeeld: heel Japan is 700 MB, of 200 MB voor alleen het wegennet)
- Ook online-kaarten of bewaarde kaartsegmenten zijn mogelijk

Veiligheid
- Instelbaar: automatisch schakelen tussen dag- en nachtweergave
- Instelbaar: weergave van maximumsnelheid en waarschuwing bij overschrijding
- Instelbaar: automatisch zoomen naar gelang de snelheid
- Deel je locatie zodat vrienden je kunnen vinden

Functies voor fietsers en voetgangers
- De kaarten bevatten voet-, wandel- en fietspaden, fantastisch voor buitenactiviteiten
- Speciale navigatie en weergave voor fietsers en voetgangers
- Kan OV-haltes (trein/bus/tram) weergeven inclusief lijnnummers
- Kan afgelegde pad bewaren als GPX-bestand of online
- Kan snelheid en hoogte weergeven
- Kan hoogtelijnen en reliëf weergeven (met extra plugin)

Direct bijdragen aan OpenStreetMap
- Meld fouten in de kaart
- Upload GPX-tracks naar OpenStreetMap in de app
- Maak interessepunten en stuur ze naar OpenStreetMap (ook later indien offline)
- Kan reis vastleggen op de achtergrond (toestel in slaapstand)

OsmAnd is open-source en wordt actief ontwikkeld. Iedereen kan meewerken door fouten te melden, vertalingen te verbeteren of nieuwe functies te programmeren. Het project ontwikkelt zich snel en divers door deze interactie met gebruikers en ontwikkelaars. Het project rust op financiële bijdragen voor de ontwikkeling, het programmeren en het testen van nieuwe functies. Door OsmAnd+ te kopen maakt u dit programma nog fantastischer! U kunt ook specifieke functies financieel ondersteunen of een algemene donatie doen op OsmAnd.net.


Inmiddels heb ik diverse trips met het systeem gemaakt en zijn mijn eerste bevindingen als GPS leek:
- niet buitengewoon gebruiksvriendelijk, niet altijd logische bediening is even flink wennen maar prima aan te leren
- zeer uitgebreide mogelijkheden
- en door die uitgebreide mogelijkheden is het soms diep graven om te vinden wat je zoekt
- eenmaal 'eigen' met het systeem brengt het je keurig daar waar je wilt
- batterijduur van de Phone is wat mij betreft beperking nr 1, daarnaast is de kwetsbaarheid van de mobiel tov van een GPS toestel een punt wat momenteel aandacht heeft
- 2 / 2½ uur met het scherm 'aan' navigeren gaat met mijn mobiel probleemloos maar dat is afhankelijk van het model
- navigeren op gesproken aanwijzingen gaat goed, voor lastige punten zoals een situatie waarbij voor je neus meerdere paden ongeveer eenzelfde richting in gaan is het handig om even je scherm aan te zetten zodat je kunt zien welke van de drie of nog meer paden je moet nemen (route van een dag op 1 lading nog volop power over)
- zelf, op bijv GPSies.com, een track uitzetten is geen enkel probleem, lekker wat lijntjes trekken en het systeem pakt dit, ook met gesproken aanwijzingen! netjes op

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen van andere gebruikers, daarnaast lijkt me dit een goed topic voor handige tips en how to's.
O ja, als iemand naast de bekende voor- en nadelen van GPS toestel vs Smartphone argumenten heeft om met dit systeem vooral niet de Schotse of Franse wildernis in te trekken, dan hoor ik dat graag.
Het is echter niet de bedoeling om hier uitgebreid over die voor- en nadelen te discussiëren.

Een topic voor de Android OsmAnd user dus.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Een oud topic weer even omhoog kicken.

Ik rij sinds een maand of twee-drie met een Samsung S2 mini, oude overgebleven smartphone met OSMAND+ erop.
Track laden (GPX), track activeren op scherm,kleur verzetten en gaan.

Voordelen:
- kost niets, smartphone was al betaalt en opgebruikt, die lag er maar in de kast stof te happen, werkt ook zonder SIM.
- OSMAND kost ook niets, GPX compatible en gratis OSM kaarten van de hele wereld.
- GPS lock is formidabel goed, nog nooit erlangs gezeten terwijl ik van sommige GARMINS en MIO's andere dingen hoog
- kleurenscherm in grootte waar GPS-sen puntje aan kunnen zuigen (geldt voor alle smartphones overigens)

Nadelen (ook ja):
- accu was oud, max zes uur operating tijd met scherm op laag nivo aan, nieuwe accu gekocht met twee x zo grote capaciteit (12,92 euro)
- zelf houder moeten maken en hoesje erop (want smartphone is niet waterdicht , 20 euro en knutseltijd)
- door plastic kijkvenster van hoesje in vol zonlicht iets slechtere afleesbaarheid

gr Wim
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus je hebt van een oude smartphone een gps gemaakt ?
Geinig :-q
Zou niet mijn manier zijn, maar als je geen Garmin hebt (of wilt kopen) en wel een oude foon, dan kan je toch op pad.
Hier op MP zie ik bijv een Etrex 10 voor 50 euro, incl 2 fietssteunen,
http://link.marktplaats.nl/m1112417713" onclick="window.open(this.href);return false;
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Zie ook deze, post #2:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7&t=129575" onclick="window.open(this.href);return false;

Snelle optie.
Wellicht is de Samsung XCover 2 iets. Een gebruikte is voor ~50 euro via marktplaats wel te halen. Waterdicht en fysieke knoppen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Hé, wat is dit! Na dik 2 jaar dan toch nog een paar reakties op mijn destijds blijkbaar niet zo boeiende openingspost :lol:

Tja, vijf tientjes is niks voor een basic navigatiemachientje.
Dan moet je wel heel principiële bezwaren tegen het gebruik van een Garmin hebben.

Buiten dat;
Ik heb vanaf ±1999 bij het biken, behalve de MTB ook altijd mijn Android multitasker bij me.
Tussen 1988 en 1999 bestond het fenomeen 'mobiel bellen' voor mij nog niet.
Bij gebrek aan elke willekeurige vorm van uitdaging tijdens woon-werk verkeer, gebruik ik die Android dan ook maar meteen als Strava platformpje om die walgelijk saaie asfaltritten te loggen.
Omdat ik voor dat commuten de laatste jaren de fiets alleen nog maar pak bij droog weer, heeft die telefoon niks te lijden.
OK, ik pik dan wel regelmatig een stuk UH routes mee op weg naar huis maar die telefoon overleeft dat blijkbaar.
Thuis gekomen hoef ik niet eerst meteen naar de acculader te rennen maar kan eerst nog rustig een douche nemen.
Dat laden kan de volgende dag ook nog wel.
Bij de weekend en avond MTB rondjes rijd ik alleen maar op bekend terrein en kunnen ze Strava van mij helemaal gestolen krijgen.
Dan fiets ik namelijk voor mijn plezier en niet voor het digitaal opkrikken van mijn ego :winkie: .
Die laatste opmerking is logisch, een uit frustratie geboren kreet omdat het maar niet wil lukken om de eerste te zijn :D .

Dan hebben we nog een aantal keren per jaar een uitstapje naar in oostelijk en zuidelijke richting gelegen, wat minder platte landen.
We gaan dan met een groep van 4 tot soms wel 8 bikers, totaal goed voor 4 tot 8 MTB's en 2 tot 5 Garmins / Teasy's.
Navigatie is dan meestal onmisbaar maar gelukkig ruimschoots voldoende aanwezig.

Rest nog die enkele keer dat ik helemaal alleen in onherbergzaam, bergachtig gebied rondhang.
Risicovol, dus dat doe ik liever niet zo vaak. Alhoewel...
Maar soms kan het niet anders en gebruik dan toch maar die Androide multitasker.
Die noodzaak was voor het laatst in 2014, ergens eind oktober.
Vandaar dat ik in dat jaar besloot om dit draadje over forum MTB uit te rollen.

Zo af en toe gebruik ik OSMand nog wel om een beetje bij te blijven, mocht ik het plotseling nodig hebben dan weet ik in elk geval wel hoe die app werkt.
O ja, OSMand is inmiddels veeel gebruiksvriendelijker gemaakt.
Als ik jullie was zou ik het stiekem toch eens proberen :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie