Route uitzetten op google maps en dan in android zetten?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Hoefhaan
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 2 januari 2013, 19:06

Hallo!

Ik lees hier veel over GPS en dergelijke, maar ik ben benieuwd of er ook andere mogelijkheden zijn:

Op mijn android toestel maak ik wel eens gebruik van My Tracks (van google) wat mijn gereden route vastlegt met allerlei gegevens erbij (tijden, hoogte etc)

Alleen nu zoek ik een programma waarmee ik andersom kan werken.
Ik wil eerst op bv google maps een leuke route uitzetten en deze vervolgens in mijn telefoon laden zodat hij als navigator kan dienen.
Bestaan daar eenvoudige mogelijkheden voor? Ik ben geen wizzkid al ik maar zeggen dus moet het eenvoudig werken..

Of zal ik dan toch echt aan de GPS moeten en gaan lezen in het topic over welke dan goed is?

Graag jullie reactie!
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Uitzetten in Google Earth (om precies te zijn) en dan opslaan als .kml of .kmz bestand. Dat bestand vervolgens op je telefoon zetten. Daar kan je de track inladen in de app OruxMaps (bijvoorbeeld).

Andere vraag, hoe ga je op de fiets de track dan volgen? Er zijn mogelijkheden om een smartphone op mtb te bevestigen (en te beschermen), maar een dedicated GPS apparaat is daar wel meer geschikt voor.
Hoefhaan
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 2 januari 2013, 19:06

Dat is inderdaad nog wel een punt, maar ik maak nu gebruik van een band rond mijn bovenarm waar mijn smartphone in zit, zo is hij goed zichtbaar en ook nog te bedienen ook. Alleen een beetje risicovol bij een val maar ja, dat is ook wanneer hij op de fiets zit. En ik ben bang bij fietsmontage dat hij wel erg veel te verduren krijgt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Etrex op je stuur kan heel wat hebben en kost minder dan een nieuwe smartphone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik gebruik dit programma nog wel eens.
http://www.afstandmeten.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Btje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 11:27

Ik heb een case gekocht voor mijn Galaxu S3 waar hij helemaal in past. Zo is hij goed beschermt.
Hij zit dan op de stuurpen buis dat is naar mijn menig de beste positie, recht voor je neus.
Ik gebruik inderdaad orux maps om te volgen.

Ik ben aan het kijken hoe je een gpx bestand kunt importeren in het programma waar je ook je mee logt (hoogte hartslag calorie en dan ergens bewaren bijvoorbeeld strava runkeeper)


Ik importeer nu de route in Runkeeper waar het dan een opgenomen activiteit word. Dan kun je er een route van maken en die weer volgen de volgende keer.
Ik delete dan de geïmporteerde route weer omdat het anders lijkt of je hem al gereden hebt. Runkeeper heeft nog geen mogelijkheid om de gpx direct te importeren als route.
Hoefhaan
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 2 januari 2013, 19:06

Ok, juist. Ik ga daar ook maar eens mee experimenteren.
Ik bedenk vaak van te voren leuke routes alleen als je dan eenmaal op de fiets zit is het wel eens lastig om je aan de route te houden. Want waar moest ik ook al weer precies afslaan....
ButcherB
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 7 juli 2013, 17:37

wie heeft ervaring met runkeeper?
Btje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 11:27

ButcherB schreef:wie heeft ervaring met runkeeper?
twee post's omhoog :-)
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Btje schreef:
ButcherB schreef:wie heeft ervaring met runkeeper?
twee post's omhoog :-)
Nee drie. Vier t.o.v. deze. :winkie:
Smartie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 22:39
Mijn mountainbike: Cube Curve

Hi, ik weet niet of je nog steeds op zoek bent, maar ik gebruik Osmand.
Ik maak m'n track met open cycle map in garmin basecamp, deze exporteer ik naar .gpx.
Dan de track importeren in Osmand en dan tun-by-turn (spraak) navigatie aanzetten.
Weet niet of het lekker werkt op de MTB tracks, maar tot nu toe op het asfalt en een aantal bospaden goede ervaring.
Voordeel van de spraaknavi als je ook muziek luistert is dat je zonder scherm goed kunt navigeren en dus de batterij van je smartphone niet leeggetrokken wordt.
Fok83
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: di 10 februari 2009, 17:44

Handig topic: bedankt voor de tips!

Media Markt heeft een leuke aanbieding: Samsung Galaxy Pocket 2 voor €49,-. Ik loop/fiets al langer met het idee om een volwaardige maar goedkope smartphone als GPS/routeplanner te gebruiken. Want je kunt dan alles met 1 apparaat: GPS, foto's/filmpjes en bereikbaar zijn (toch wel handig in geval van nood). En omdat het een goedkoop toestel is, maakt het ook niet zoveel uit als het eens mis gaat. Dus goed om te weten dat er mogelijkheden zijn.

Voor mensen met hetzelfde idee: zoek op eBay eens op "smartphone bike mount" en je komt o.a. waterdichte, stootvaste tasjes tegen (in verschillende maten) welke je op je stuur kunt monteren. Kosten minder dan $10 en de verzendkosten zijn vaak ook nog eens gratis.

Verder is behalve de Samsung Galaxy Pocket 2, de Samsung Galaxy Young 2 ook een optie. De Young 2 heeft een iets groter scherm dan de Pocket 2. En beide toestellen beschikken over GPS, zijn klein en kosten minder dan €100,-.

Dus voor €60,- tot €80,- heb je een volledige GPS-uitrusting. Misschien niet zo stoer als een dikke Garmin, maar wel functioneel :)
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Ik heb laatst nog eens moeten navigeren via google maps omdat ik totaal niet meer wist waar ik zat en de Mio in de stromende regen niet meer op het touchscreen reageerde. Met oortjes in heeft de Samsung me redelijk vlot weer op het goede spoor gezet. Dus ben benieuwd of echt zelf routes plannen op de android gaat werken.
Plaats reactie