Garmin Edge Touring (Plus)

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

vedet schreef:Oook ik ben in de markt voor een gpsen dacht ook dat de edge toering (plus) een intressant toestel voor mij ging zijn maar ik weet het niet helemaal. Ik heb hem bij Hopmans vastgehad maar het kaartgebruik zit me niet helemaal lekker.

Ik hoef geen hartslag of cadanssensor, ik hoef niet tegen een virtuele tegenstander te rijden.

Ik wil graag :
m'n ritgegevens zien tijdens de rit (snelheid,afstand)
ritten te kunnen opnemen en later opnieuw kunnen rijden
makkelijk ritten kunnen inlezen en deze makkelijk rijden.
naar m'n vertrekpunt of naar huis terugkunnen als ik zomaar wat ben gaan rijden.
Gebruik zou 90% offroad zijn maar ook af en toe op m'n racer

Iemand gedachten welk het beste bij mij past?
Zelf net een topic over een Edge Touring Plus vs Edge 800 geopend, vanwege precies mijn vraag, zoals hierboven treffend beschreven door &Vedet.
@Scheurneus antwoordt: GPSMap62ST en/of Etrex20/30 kunnen dit.

Mijn aanvullende eis: ik wil dit alles plug and play kunnen doen, dus zonder allerlei omwegen en handelingen op mijn PC. Een GPS, een goede gedetailleerde voor MTB geschikte kaart, en gaan.

De Touring Plus, maar dan met bv TopoBenelux kaart, is die wel MTB specifiek genoeg?
Of blijft een GPSMap62ST, of Etrex, met TopoBenelux dan nog steeds de betere keus, met het wensen lijstje van Vedet in het achterhoofd?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

aurelius schreef:een goede gedetailleerde voor MTB geschikte kaart
Dit is hét probleem; die kaart bestaat niet...
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

De enige kaart die bestaat is de http://openmtbmap.org/" onclick="window.open(this.href);return false; en die is OSM gebasseerd en alelen op MTB gericht..... dus ook daar staan niet alles op :)

Voor in Nederland/Benelux is de Garmin Topo BeNeLux Pro het meest compleet (hoeveel % compleet is niet aan te geven).
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Okay Scheurneus, dus voor mijn plug and play wens komt die in ieder geval het dichtst in de buurt van de ideale MTB kaart, thnx! Ben er bijna...

En welke GPS zouden jullie zelf tenslotte nemen, als je nu moest kiezen tussen de GPSmap62st of Edge Touring Plus of toch weer een Edge 800 (die laatste ligt waarschijnlijk ergens in een plas water in Limburg op het droge voorjaar te wachten...), met bovenstaand wensenlijstje wederom in het achterhoofd?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

62st voor beste navigeren en bijgeleverde interen detail topo (vooral vanwege de hoogtes)
800 vanwege de statistieken van o.a. de snelheidssensor/cadans.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

Zonder nog extra verwarring te willen stichten... :-)
Ook met de Edge Touring kan je tracks (ingeladen als gpx en zonder verdere hulpprogramma's) heel goed rijden op de MTB. Voordat je de opgeslagen koers selecteert een paar tikken om alle kaarten uit te zetten m.u.v. de basiskaart, koers selecteren en activeren (foutmelding negeren), tenslotte een kaart naar keuze als achtergrond selecteren en gaan met die banaan. Is dat nou zoveel gedoe? Als je op deze manier rijdt, zou ik overigens niet de meegeleverde Garmin Fietskaart gebruiken - je moet dan steeds 3 kaarten uit en weer aan zetten - , maar b.v. de OpenFietsMap of de openmtbmap.
Ik heb op oudjaarsavond in en om Zoetermeer een MTB Oliebollentocht gereden met veel stroken die niet op de kaart staan en dat ging perfect op deze manier. Je krijgt weliswaar geen afslagaanwijzingen (witte pijlen) of "LINKS' / 'RECHTS' symbolen, maar zelfs wel een 'van koers' waarschuwing als je afwijkt. Hele generaties MTB-ers reden en rijden tracks 'dom' zonder aanwijzingen en dat is denk ik ook niet voor niets...
Overweging:
Het krijgen van de witte afslagpijlen of vlakjes met 'LINKS' of 'RECHTS' (de z.g. trackpunten) lijkt wel leuk, maar die dingen blijven een tijdje op je scherm staan en maskeren een deel van je kaart of data-velden. Je kunt ze wel weg tikken, maar dan blijf je aan de gang en zit je steeds op je schermpje te staren in plaats van op de weg te letten. Een boom of een lekker diepe modderplas zijn dan sneller erg dichtbij dan je weet!
Beetje MTB-er, meer racefietser
Gebruikersavatar
Jeuced
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 17:39
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF 2018 27,5
Contacteer:

scheurneus schreef:62st voor beste navigeren en bijgeleverde interen detail topo (vooral vanwege de hoogtes)
800 vanwege de statistieken van o.a. de snelheidssensor/cadans.
Ook ik ben me aan het orienteren om mij een GPS comp, aan te schaffen en stel hier graag een paar vraagjes. Op de Edge Touring Plus kun je toch ook Ant+ sensoren aansluiten!? De vraag is eigenlijk, ook snelheid en cadans sensor?
Ik overweeg de Plus en de Taesi Pro. Iemand ervaring hiermee (of mening?)
Ik hoor t graag.
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

De Ant+ op de Touring Plus is beperkt tot een hartslagsensor en (geschikte) E-bikes voor het uitlezen op de Touring van de accu-status. Snelheid wordt berekend via GPS.
Ik gebruik de Touring Plus nu al geruime tijd tot grote tevredenheid en rij dan 'domme' tracks zonder afslagaanwijzingen via het in deze draad al genoemde truukje. Dit zowel met de racefiets alsook met de MTB. Zie ook mijn post van 13 januari 2014. Als kaart gebruik ik op de Touring de OpenFietsMap Benelux Light, op de PC de volledige versie van dezelfde kaart. Wordt wekelijks ge-update (http://www.openfietsmap.nl" onclick="window.open(this.href);return false;).
Beetje MTB-er, meer racefietser
Gebruikersavatar
Jeuced
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 17:39
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF 2018 27,5
Contacteer:

Hmmm, beetje jammer dat ze dit niet hebben geactiveerd. Zie liever mn snelheid en odo km's dan mn hartslag.
Wordt het wellicht toch de Teasi Pro. Iemand hier al ervaring mee?
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

Bespeur ik nou enige vooringenomenheid voor de Teasi Pro? ;-)
De hartslag wordt op de Touring Plus alleen op verzoek weergegeven als je daar een data-veld voor specificeert. Tijdens het fietsen heb je daar dus geen 'last' van. Op bijvoorbeeld Garmin Connect krijg je die wel te zien als data (gemiddelde en max.) en in een grafiek.
En de Teasi Pro? Je kan er donder op zeggen dat daar ook weer voor- en nadelen aan zitten en misschien ook nog wel kinderziektes of bugs die sommige fabrikanten 'features' noemen :-)
Beetje MTB-er, meer racefietser
Gebruikersavatar
Jeuced
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 28 oktober 2011, 17:39
Mijn mountainbike: Canyon Spectral CF 2018 27,5
Contacteer:

Nee hoor niet perce maar ik wil in ieders geval mijn snelheidheid kunnen zien en meten adhv een sensor (niet het onbetrouwbare/onnauwkeurige GPS) hartslag dan ook maar meteen. En een track kunnen opnemen en na rijden en een GPX bestand kunnen laden en na rijden! O ja en ik heb geen Geldboom anders was de edge 810 een optie geweets.
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

Succes bij je keuze en deel deze dan ook hier - leerzaam / leuk voor andere gps-zoekers. Ook je ervaringen als je eenmaal onderweg bent met je nieuwe aanwijsdoos horen we natuurlijk graag.
Beetje MTB-er, meer racefietser
BikePC
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: do 24 december 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Zoetermeer

Ik hoop dat de moderator z.s.m. het bovenstaande bericht met titel 'kkk' van 20161108 yuanyuan verwijdert!

Ik ga uit van het slechtste scenario dat achter de vele links geen onschuldige reclame zit, maar malware die geinstalleerd wordt op je PC zodra je een link aanklikt. Afblijvenen dus!

De moderator heb ik op de hoogte gesteld.
Laatst gewijzigd door BikePC op di 8 november 2016, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Beetje MTB-er, meer racefietser
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Het werkt beter als je het direct meldt bij de moderators (via het knopje met het rode uitroepteken)...
Deze spammer heeft trouwens al aardig huis gehouden op het forum en inmiddels 89 van zulke spamberichten geplaatst.


Edit: en weg is de spammer, inclusief al z'n spam... :-q voor de mod
Plaats reactie