Kort test verslagje 'Softplate'

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 20:42

Net terug van een weekje in Luxemburg en heb daar de gps houder van Softplate goed kunnen testen. Heb voor mijn vakantie de Softplate Ultimate aanschaft. Er is ook nog een lightweight variant. Enige verschil is de alu plaat die lichter is :o Scheelt wel €5,- in de prijs.

Tot nu toe zijn mijn eerste bevindingen met de Softplate positief. Geen enkel probleem gehad en tijdens het rijden is het scherm nog goed afleesbaar, althans niet schokkerig tijdens het rijden. Afleesbaarheid van mijn Garmin is een ander probleem. Ben nl een brildrager en ben nog op zoek naar een geschikte bril. Lees mijn andere topic hierover.

Naast de Softplate dien je ook nog een passende houder voor je gps aan te schaffen. Deze zijn van het merk Ram Mount en worden bovenop de aluminium plaat geschroeft. In totaal ben je voor de Softplate incl de Ram Mount houder €80,- kwijt. Niet goedkoop, maar wel een goede investering. De Garmin houders van ongeveer €12,- zou ik niet gebruiken. Gebruik de Garmin houder op mijn racefiets omdat ik mijn Softplate niet goed kan plaatsen aangezien de remkabels en schakelkabels aan de voorzijde van mijn stuur dan in de weg zitten. Weet nog niet hoe betrouwbaar de originele Garmin houder is, maar tot nu toe nog geen probleem gehad. Voor de mountainbike kan ik de Softplate houder echt aanbevelen :-q

De Softplate is geschikt voor stuurdiameters tot 31,8mm. Daaronder dien je de 'spacers' te plaatsen. Standaard zijn deze spacers geplaatst. De aluminiumplaat wordt dmv vier rubberen afstandsbusjes gemonteerd op de beugels en vangen de nodige trillingen goed op.

Zie ook de site van Softplate

Je gps plaats je schuin in de Ram Mount en aan de voorkant druk je je gps door totdat het kunststofrolletje over je gps valt.

Conclusie: ik ben erg tevreden over deze houder en de kans is klein dat je kostbare Garmin tijdens het rijden uit de houder schiet.

Hieronder nog wat foto's van de Softplate en hoe deze icm met mijn Garmin op het stuur gemonteerd zit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Interessant, tot nu toe ben ik erg tevreden over de garmin houder van mijn Oregon 450T. Deze zit prima op mijn stem en blijft ook goed zitten. Heeft al enkele crashes doorstaan en is op 1 keer na altijd blijven zitten. Het mooie is dat de houder heel blijft maar de tie-raps los gaan. Omdat ik ook nog een wriststrap aan mijn GPS heb zitten blijft alles netjes bij de fiets. Nadeel van de houder van Garmin is dat je de hoek van de GPS niet kan aanpassen. En de Oregon is nu niet de best afleesbare GPS van Garmin. Ik ga binnen kort maar eens bij Waypoint kijken.
Laatst gewijzigd door ARi op do 22 augustus 2013, 05:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Google is your friend :-)
Nick_66
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 338
Lid geworden op: do 11 juni 2009, 20:42

ARi schreef:Interessant, tot nu toe ben ik erg tevreden over de garmin houder van mijn Oregon 459T. Deze zit prima op mijn stem en blijft ook goed zitten. Heeft al enkele crashes doorstaan en is op 1 keer na altijd blijven zitten. Het mooie is dat de houder heel blijft maar de tie-raps los gaan. Omdat ik ook nog een wriststrap aan mijn GPS heb zitten blijft alles netjes bij de fiets. Nadeel van de houder van Garmin is dat je de hoek van de GPS niet kan aanpassen. En de Oregon is nu niet de best afleesbare GPS van Garmin. Ik ga binnen kort maar eens bij Waypoint kijken.
Dat is inderdaad een voordeel van de Softplate dat je de hoek van je GPS goed kunt instellen. Mocht je je GPS ook willen gebruiken op een andere fiets, dan kun je die gemakkelijk overzetten ipv gedoe met tie-wraps. Ben er zelf erg tevreden over! :-q
Michiel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1357
Lid geworden op: do 17 april 2003, 09:25
Mijn mountainbike: is gejat

Wat ik een nadeel van softplate vind is dat je die hard plastieken beugels over je stuur moet duwen, daarmee duw je de uiteinden van die beugels dus uit elkaar. Na een jaar of 1-2 breken die dingen. En ze zijn niet goedkoop. De service is wel goed dus mocht het je overkomen (bij mij al een paar keer gebeurd), gewoon even mailen en hopen op coulance.
Es gibt keine Stelle in der Bibel, in der es heißt, du sollst das Gaspedal nicht bis zum Anschlag durchtreten!
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

Ik had eerst een RAM-mount voor de Montana. Dat ding zwabbert tijdens het rijden echt alle kanten op.

Nu ook maar de softplate aangeschaft en het zit als een huis. Op dat gebied ben ik dus erg tevreden over de softplate.

Die beugels lijken inderdaad het zwakke punt. Hopelijk hoef ik de steun er niet zo vaak af te halen. Ervaring zal het leren...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

crewone schreef:Ik had eerst een RAM-mount voor de Montana. Dat ding zwabbert tijdens het rijden echt alle kanten op.

Nu ook maar de softplate aangeschaft en het zit als een huis. Op dat gebied ben ik dus erg tevreden over de softplate.

Die beugels lijken inderdaad het zwakke punt. Hopelijk hoef ik de steun er niet zo vaak af te halen. Ervaring zal het leren...
Had je eerst deze ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
crewone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 1 september 2013, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 8.0 2018

ThaSingleTrackMastah schreef:
crewone schreef:Ik had eerst een RAM-mount voor de Montana. Dat ding zwabbert tijdens het rijden echt alle kanten op.

Nu ook maar de softplate aangeschaft en het zit als een huis. Op dat gebied ben ik dus erg tevreden over de softplate.

Die beugels lijken inderdaad het zwakke punt. Hopelijk hoef ik de steun er niet zo vaak af te halen. Ervaring zal het leren...
Had je eerst deze ?
Nee, maar over die versie lees ik ook over het algemeen slechte dingen. (Via Google)

Ik had er 1 met een tussenstukje met 2 kogels. Iets wat hier op lijkt. De 'tie-wrap' op zich werkt redelijk, dat is niet het zwakke punt van het systeem. Het zwakke punt zijn de kogeltjes die het gewicht niet houden tijdens trillingen, met als gevolg dat het apparaat alle kanten op vliegt.

Van het weekend met de Montana in Dorst gereden. Ding zit echt super op de fiets. De prijs is even slikken, maar het is wel een goede mount. (En ik kon de helft van de RAM mount hergebruiken :) )
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik heb die softplate met rammount nu een aantal jaar, en ik wissel tussen racefiets, MTB en trekkingfiets. Totaal geen probleem ervaren met de beugels: dat blijft gewoon heel. Prima ding, erg tevreden over.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
rcoenders
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: di 4 januari 2005, 14:20
Mijn mountainbike: SANTOS 4.29 Rohloff/Gates

crewone schreef:Ik had eerst een RAM-mount voor de Montana. Dat ding zwabbert tijdens het rijden echt alle kanten op.

Nu ook maar de softplate aangeschaft en het zit als een huis. Op dat gebied ben ik dus erg tevreden over de softplate.

Die beugels lijken inderdaad het zwakke punt. Hopelijk hoef ik de steun er niet zo vaak af te halen. Ervaring zal het leren...
ik heb de Softplate al vanaf het eerste model. Deze is bij mij inderdaad ook gebroken tijden het verplaatsen van Fiets 1 naar fiets 2. De nieuwe heb ik al weer een geruime tijd zonder problemen in gebruik en wisselt wekelijks van fiets.
Rob Coenders
Deelnemer: Duchenne Heroes 2008, Duchenne 2009, Duchenne 2011, Duchenne Heroes 2012, Duchenne Heroes 2013, Duchenne Heroes 2014 Duchenne Heroes 2015 Duchenne Heroes 2017

Mijn bikes: Santos 4.29 - Rohloff - Gates Belt
Gebruikersavatar
melkman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 194
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 14:11
Mijn mountainbike: Pilot

Tip voor mensen die een degelijke gps steun zoeken: Softplate incl. rammount nu in de aanbieding bij waypoint voor €60 zonder verzendkosten. Heb er gelijk een besteld.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Plaats reactie