Mio 505 (HC) ervaringen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Michel 203
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 1 september 2005, 08:22
Mijn mountainbike: Niner Air9 black anodized

Wellicht een van de eerste hier op het forum in het bezit van dit apparaat aangezien ik er niets over kon terugvinden tussen al het Garmin geweld :-D
Daarom wil ik hierbij een aanzet geven over de reeds opgedane ervaringen.
Wil wel opmerken dat ik geen enkele ervaring heb met de andere merken dus als het al te positief overkomt weten jullie waar dat aan ligt.

De 505 HC komt inclusief een stuurhouder (waarom geen 2) welke met tie raps op je stuur danwel voorbouw gemonteerd kan worden. HC staat voor hartslag en cadans dus ook een hartslagband en snelheid/cadans sensor zijn meegeleverd. Alles ANT+. Ook een vermogenssensor kan worden geregistreerd.
De snelheid/cadans sensor is op zich niet heel fraai vind ik. Een vrij fors vierkant blokje voor de snelheid met daaraan een draadje waar dan nog de cadans sensor aan zit. Dat alles met wel 4 tie raps te monteren op je achterbrug :-?

Dan het apparaat zelf.
Mooi vormgegeven in wit en zwart, voorzien van een groot en duidelijk afleesbaar display. Display is vlak dus niet meer het waterkommetje wat de oudere Mio's hebben. Slechts 1 knop voor de bediening, de rest gaat via het touch screen.
Solide montage op de houder middels een draaibeweging. Zit gewoon vast!
Mijn lbs zei het al en het is waar. Opladen, monteren en fietsen. Kaarten (West Europa) al geïnstalleerd en veel meer dan je persoonlijke profiel (meerdere fietsen en zelfs een indoor instelling) invullen is het niet.
De eerste ervaringen zijn opgedaan met de racefiets. Dashboard is naar wens in te stellen met alle denkbare informatie tot 8 velden, het navigatiescherm geeft ruimte voor 2 velden, vrij in te vullen.
Vooral de Suprise Me functie heb ik als zeer prettig ervaren. Een midweek op de Veluwe zorgde ervoor dat ik rond kon rijden alsof ik er wekelijks train. Te rijden afstand danwel rijtijd is in te stellen waarna het apparaat zelf met 3 routes op de proppen komt. Niet naar wens? Dan laat je de berekening nogmaals uitvoeren.

Minpunten zijn er ook al wel. Bij het rijden van een rondje in m'n eigen omgeving volgens de Suprise Me functie stuurde de Mio me een kruispunt over terwijl er al >10 jaar een fietstunnel is.

Tot zover even mijn eerste ervaring. Eerdaags maar eens het onverharde in. Wie heeft er nog meer ervaring?
Hier komt mijn onderschrift
Ronald V
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: di 8 november 2005, 22:21
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon 2013 /Specialized Stumpjumper HT 29
Contacteer:

Ik heb geen ervaring met de Mio 505HC, echter wel met de 105HC en 305HC. Daar heb ik al veel plezier van gehad, en ben ik erg tevreden over.
De 105 voor standaard training en wedstrijden, de 305 voor navigatietochten.

Dat vlakke scherm van de 505 lijkt me een functionele verbetering t.o.v de 305. De 505-serie is ook voorzien van Wifi. Dat zou een aardige nice to have zijn voor mij.

@ Michel 203: Wat is jou ervaring met de wifi?

Mijn offroad ervaring met Mio-navigatie is ook erg goed. In verschillende landen en gebieden heb ik deze nu gebruikt. En ben daar zeer tevreden over.In Frankrijk heb ik op die manier prachtige trailrondjes kunnen rijden, op paden die alleen de locals weten te vinden! Handig ook die europa dekkende kaart standaard op het apparaat!

De Suprise Me funtie heb ik gebruikt in binnen- en buitenland. In bergachtige streken moet je even goed op je instellingen letten!

Voor de Suprise Me functie kun je bij de "instellingen" aangeven of hoofdwegen zijn toegestaan voor het berekenen van een Suprise Me route. Deze heb ik als mountainbiker standaard staan op "Nee, geen hoofdwegen toestaan" en "voorkeur onverhard".

Ik heb gemerkt dat je hoofdwegen in bergachtige streken beter wel kunt toestaan. In die streken zijn vaak maar weinig wegen. En die enkele wegen die er zijn, zijn vaak als hoofdweg bestempeld. Ondanks dat er soms geen kip komt, zijn het vaak toch belangrijke verbindingswegen. Het lukt dan niet om een Suprise Me rondje te berekenen zonder stukje hoofdweg. Je ontkomt er niet aan om deze deels te gebruiken. ook niet bij offroad rondjes.

Mijn tip voor een suprise-offroad-rondje in dit soort afgelegen bergstreken: instelling voorkeur onverhard, en hoofdwegen wel toegestaan. Dan krijg je mooie verassingsrondjes!

En over Mio in het algemeen: de service is goed. Specifieke vragen worden telefonisch of per mail goed en snel afgewikkeld. Ik had zelf een foutje gemaakt bij de eerste installatie van één van de apparaatjes. Dat werd snel en kostenloos opgelost.

De Mio-Share omgeving is onlangs behoorlijk verbeterd. Dat is mooi, want die was eerder nog wat mager. Ik heb het idee dat Mio behoorlijk aan de weg timmert in cyclo-land!
Michel 203
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 1 september 2005, 08:22
Mijn mountainbike: Niner Air9 black anodized

@Ronald V
Ik heb de Wifi functie nog niet gebruikt dus daar kan ik je nog niets over mededelen.

Bedankt voor de tips over de suprise me functie! Ga ze zeker gebruiken.
Hier komt mijn onderschrift
ellongo
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 19 november 2011, 19:38
Mijn mountainbike: cannondale scalpel

hallo michel . ik ben van plan om ook de mio 505 hc aan te schaffen dit weekend
ik heb nu een garmin etrex 30 die ik kan inruillen bij waypoint.
nu is mijn vraag heb je al ervaringen met offroad van de mio 505.
zijn de routes er ook makkelijk op te zetten via de pc
body
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: zo 19 februari 2012, 10:15

zit er bij de MIO ook een (offline) programma bij om je ritten te analyseren zoals bij Garmin (training Center) of werkt de MIO met een website zoals bij de Bryton Rider? Hoe werken deze combinaties?

Verder zou ik graag willen weten of de MIO ook zonder snelheid sensor de snelheid aangeeft via GPS?
Basi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: di 16 maart 2010, 13:27
Mijn mountainbike: Merida 29er

Ja geeft de snelheid zonder de sensor,alleen ik heb een probleempje met de Mio 505 als ik mijn thuis adres intoets stuur die mij naar een adres in Belgie wel met mijn huisnummer.
Omdat ik net op de grens zit met Belgie, ik heb gehoord dat ze in Zeeland ook met dezelfde probleem te kampen heeft.
Verder werkt die prima en gebruiksvriendelijk vooral de suprise me functie.
Colinb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 09:52
Mijn mountainbike: Cannondale flash 3 29er 2014

Heb sinds een week ook een 505hc. Heb alleen een paar dingen die nog niet helemaal willen lukken.
Misschien dat iemand hier me ermee kan helpen?

- als ik op mijn thuis route (dorst) een ronde start kan ik niet een nieuwe ronde starten op de mio of wel?
Op mijn oude polar drukte ik op lap waarna hij mijn ronde tijd begon te registreren.
Iemand enig idee waar en hoe deze functie op de mio zit?

- ik heb netjes mijn hartslagzones ingesteld. Echter als ik ga rijden vermeld hij niet in welke zone ik me bevind... Wel netjes wat mijn hartslag is enzo maar de zone blijft op --- staan???

Hopelijk is er iemand die mij bij deze (misschien iets wat knullige) vragen kan helpen.

Alvast bedankt.
Colinb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 09:52
Mijn mountainbike: Cannondale flash 3 29er 2014

Voor de mensen die buien de mio share ook strava willen gebruiken voor bijvoorbeeld onderlinge competitie met vrienden e.d.

1. sluit je mio aan op je pc.
2. download de gpx bestanden van de routes die je in strava wilt kloppen.
3. upload deze bestanden in strava.
Michel 203
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 1 september 2005, 08:22
Mijn mountainbike: Niner Air9 black anodized

Colinb, heb je de hartslagzones wel in het juiste profiel gezet? Ik gebruik m voor zowel race als atb en heb de zones is beide profielen ingevoerd.
Dan geeft het apparaat volgens mij echter enkel de zones in wanneer je de training functie gebruik.

Hopelijk voldoende info.
Hier komt mijn onderschrift
Colinb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 09:52
Mijn mountainbike: Cannondale flash 3 29er 2014

Ja het werkt blijkbaar alleen als je met de training functie werkt.
als je gewoon zonder training je dashboard weergeeft laat hij niet zien in welke zone je bezig bent.
heb er inmiddels heel wat kilometers mee gereden. enige wat ik echt mis is toch wel de lap functie.
mio geeft aan hiermee bezig te zijn en mogelijk dit te verwerken in een update. ben benieuwd.
Colinb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 09:52
Mijn mountainbike: Cannondale flash 3 29er 2014

Afbeelding
Colinb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 296
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 09:52
Mijn mountainbike: Cannondale flash 3 29er 2014

Er komt een nieuwe update aan!

https://www.fiets-navigatie-shop.nl/mio ... o-500-505/

Wat is er o.a. nieuw:
- oproepen van je smartphone aflezen op je mio
- muziek bedienen van je smartphone
- gegevens van het di2 schakelsysteem aflezen
- trainingsweerstand instellen van je tacx
supernova1986
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 07:07

Ik heb ook een cyclo 505 hc sinds een week of 2. Eerst fiets navigatie dus geen verdere ervaringen. Ik heb er tot nu toe erg schik mee. Surprise me functie vind ik erg leuk maar stuurt me naar mijn idee te veel over verharde wegen. Ik woon in erg bosrijk gebied (Groesbeek).
Onverhard heeft voorkeur en ik heb hoofdwegen vermijden aan staan. Hoogste percentage onverhard wat ik tot nu toe heb gehad is 50%. Iemand nog tips?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ja, zelf je paden uitzoeken ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Frakke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: za 13 november 2010, 17:52

iemand weet van problemen met de mio's die snel afbreken of is dit ondertussen opgelost is ging over vorige reeksen?
Van plan om een 605 te kopen.
Plaats reactie