Oruxmaps - de ultieme gratis navigatie-app?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
no99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 10 oktober 2010, 09:30

Oruxmaps is een veelzijdige en gratis mobiele applicatie voor het navigeren o.b.v. On- en offline navigatie. In de voorbereiding naar een fietsweekend in Duitsland is dit een van de meest veelzijdige programma's gebleken. In praktijk werkt het erg goed:

- Verschillende kaarten zijn te downloaden uit de verschillende gratis databases op internet
- Allerlei overlays zoals routes (gpsies,etc), hoogteprofielen, etc zijn te dowloaden of middels internet beschikbaar en bij behoefte te gebruiken
- diverse interfaces maken het mogelijk te navigeren met een visuele kaart, compaspeilen of dashboards
- uiteenlopende trackingmogelijkheden maken sportstracker e.d. Overbodig
- Hartmonitor is koppelbaar
- Er is een volledig nederlandse handleiding beschikbaar
- Er zijn eindeloze mogelijkheden binnen het programma
- en het beste is dat mijn accu (s4) met volledig verlicht beeldscherm het ruim 4 uur volhoudt. Met externe batterypack te verlengen naar dagen.

De nadelen zijn:
- het is even geknutsel voor je doorhebt wat je waar moet inladen
- door de uitgebreide mogelijkheden is het even werk om het appje zelf door te hebben.

Ik ben meer dan overtuigd. Hierbij een topic voor gebruikers, toekomstige gebruikers, vragen en wellicht antwoorden.
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

+1

Prima programma. Laatst gebruikt voor een GPS toertocht van 80 km. Met de juiste instellingen na de tocht nog 45% batterij over op mijn S3. Voor de enkele keer dat ik een GPS gebruik voldoet dit heel goed, ik ga er geen losse GPS voor aanschaffen.
TRAXX
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: ma 19 augustus 2013, 22:29
Mijn mountainbike: Rolt best

Goeie app, vorig weekend in de ardennen getest op de 90km theux/spa route. Als je de gps peiling niet te intensief zet kan je het uren volhouden op een batterij. Offline kaarten zijn overal op het web gratis te krijgen. Er is ook een Nederlandse handleiding beschikbaar op de orux site. Zoveel opties dat je heel wat avonden kwijt bent met bekend raken. Wat ook handig is om de geheugenkaart in je pc te pluggen en alles in 1 over te zetten. Als je eigen routes wilt gaan bouwen kun je ook gebruik maken van offline wandel en fiets kaarten. Goede Hoogtekaarten stafkaarten voor Europa zoek ik nog.

Echt een super app. Scheelt je weer de aanschaf van een gps apparaat. Ik gebruik het op s3 mini met een fietshouder van action 3,95. Binnenkort misschien een iets duurdere, betere aanschaffen. Die van action werkt prima maar ziet er niet uit. :oops:
the biggest risk is not taking one
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Iemand een idee hoe deze app zich verhoudt tot Motion-X GPS?
Kracht door eenvoud
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Is alweer en tijd geleden, maar bij Motion-X kosten kaarten nogal wat ruimte en moet je goed kijken tot welk detail niveau je de kaart wilt downloaden.

Een track kun je volgen op je scherm en geen navigatie instructies. Routes kan helemaal niet. Bij Oruxmaps volg je ook de track (lijn) zonder aanwijzingen, maar kan ook routes maken.

Oruxmaps werkt met (OSM) vector kaarten, Motion-X meer met rasterkaarten dacht ik (wat geheugen vreet).
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
SugarFree
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 698
Lid geworden op: di 6 oktober 2009, 08:29
Mijn mountainbike: Als zo'n beest dat zich aan elke omgeving kan aanpassen. Op het eerste gezicht knalgroen.

Dank. Dan ga ik Oruxmaps eens beter inspecteren. Wat overigens het verschil is tussen een "track" en "route" heb ik nog niet helder. Bij Motion-X kan ik elke denkbare route maken (via bijv. fietsrouteplanner van de fietsersbond), die exporteren en inladen. Vervolgens volgt de route vanzelf (zonder handmatig de kaart te hoeven 'bijschuiven').
Kracht door eenvoud
Brt of BoZ
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 431
Lid geworden op: za 15 augustus 2009, 07:49
Mijn mountainbike: Brabantse Wal

Volgens mij moet je positietracking nog inschakelen om de kaart te laten volgen.

Afbeelding
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Motion-X is voor iOS en Oruxmaps voor Android, zo is er ook OSMAnd voor Android, werkt ook goed.

TwoNav is 1 van de weinige multiplatform.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
no99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 10 oktober 2010, 09:30

Om nog langer te kunnen navigeren heb ik op dx.com voor 17 euro een batterypack besteld van 30.000mah. Eens kijken of deze het langer houdt dan mijn conditie.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Van de week voor het eerst gebruikt om een route van iemand anders na te fietsen. Heel handig als je nieuwe gebieden wilt leren kennen. Met een hardloopband om mijn frame bevestigd. Bij dx.com een bike mount gekocht. Prima voor incidenteel gebruik, scheelt een Garmin.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

TRAXX schreef:Goeie app, vorig weekend in de ardennen getest op de 90km theux/spa route. Als je de gps peiling niet te intensief zet kan je het uren volhouden op een batterij. Offline kaarten zijn overal op het web gratis te krijgen. Er is ook een Nederlandse handleiding beschikbaar op de orux site. Zoveel opties dat je heel wat avonden kwijt bent met bekend raken. Wat ook handig is om de geheugenkaart in je pc te pluggen en alles in 1 over te zetten. Als je eigen routes wilt gaan bouwen kun je ook gebruik maken van offline wandel en fiets kaarten. Goede Hoogtekaarten stafkaarten voor Europa zoek ik nog.

Echt een super app. Scheelt je weer de aanschaf van een gps apparaat. Ik gebruik het op s3 mini met een fietshouder van action 3,95. Binnenkort misschien een iets duurdere, betere aanschaffen. Die van action werkt prima maar ziet er niet uit. :oops:
BBB heeft een mooie strakke van 40 euro. Vind dat wel veel geld voor een hoesje. Bovendien, als die kapot valt (niet ondenkbaar op de MTB) vind ik het zonde. Dan maar een goedkope. Voor die enkele keer dat ik met een GPS rijd.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
no99
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: zo 10 oktober 2010, 09:30

Met name de zoninwerkingi s een probleem. Ik heb nu de houder van DX.com. Die van de Action is volgens mij identiek. De bescherming tegen zoninwerking is minimaal...sterker nog, de folie maakt het erger. Misschien dat ik nog een andere ga kopen die hier beter mee omgaat. Vooralsnog voldoet ie echter prima.
Gebruikersavatar
Ikke001
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 406
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 17:36

Wat ik nog zoek in een GPS app is dat ik behalve een track of route volgen tegelijk het hoogte profiel kan zien en tevens waar ik me dan bevindt op dat hoogteprofiel. Dan kan je tenminste zien wat je te wachten staat en hoe lang de klim nog duurt. Iemand bekend of er een app is die dat kan?
“If you’re not making mistakes, then you’re not doing anything.”
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

CompeGPS TwoNav in ieder geval, via een online verbinding of een offline dem kaart.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Plaats reactie