problemen Fenix 5.....fenix 5 plus of Suunto 9

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Ik ben in het bezit van een Fenix 5, waarmee ik doe hardlopen, trailrunnen, wielrennen, mountainbiken en hiken.

Ik heb echter al een hele tijd problemen met mijn hoogtemeter....hij meet de hoogte niet correct. Hij blijft wel de hele route meten maar soms niet nauwkeurig. Dat zie ik na afloop ook terug in het hoogteprofiel. Als hij goed meet zie je een soort haaietandjes in het profiel en als hij niet goed meer zie je een soort golf. Af en toe meet hij een route compleet goed maar meestal zitten er incorrecte metingen in stukken van de route of in de gehele route.
Deze meting verschilt soms 40% met mijn medesporters of de hoogtemeters aangegeven in de wedstrijd.

Ik heb hierover al meerdere keren contact gehad met Garmin. Deze hebben ook al een keer mijn horloge vervangen en momenteel is mijn fenix weer terug naar Garmin. In de eerste lijn van de klantenservice krijg ik geen goed advies...en ik ben al een maand aan het wachten op het advies vanuit de tweede lijn (technische afdeling). De service van Garmin gaat sterk achteruit.
Ik heb zelf van alles geprobeerd om het te verhelpen, resetten, kalibreren met veel verschillende momenten , inruilen voor een nieuwe fenix 5 maar niets lukt.

Ik heb met veel mensen gesproken en zelf veel gelezen op internet. Sommigen zeggen dat er een probleem is met de software sinds begin 2018, welke men bij Garmin niet kan oplossen. Anderen zeggen de barometer en de gps niet goed samen kunnen werken etc.

Ik heb ook tips aangereikt gekregen zoals bijv de gps-modus aanpassen naar 1 sec. Ik kan deze mogelijkheid echter nergens vinden op het toestel of op Garminconnect. Iemand anders gaf me de tip in Garminconnect de hoogtemeting alleen op gps en niet op gps en Baro te zetten. Ik kan dit nergens terugvinden. De personen die mij deze tips hebben gegeven kan ik niet meer bereiken.

Heeft iemand tips voor mij of weet iemand hoe de voornoemde tips werken.

Mocht je dit nu niet lukken....ga ik op zoek naar een nieuwe horloge. Welke raden jullie aan de Fenix 5 plus of Suunto 9?

Alvast bedankt

Gr dave
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

ik herken je problemen niet, in het bezit van een Fenix 3HR.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Ja, bekend en ook bij mij aanwezig op de 5X. Je zult je weg naar het Garmin forum al wel hebben gevonden?

De 1 seconde instelling zit op je horloge. De hoogtemeter correctie in Strava (en Garmin Connect)

Horloge; instellingen, systeem en dan gegevensopslag op 1 seconde zetten.

Garmin connect; klik op je activiteit en zoek de afbeelding van je Fenix; daaronder, hoogtecorrecties aan/uit

Afbeelding

https://forums.garmin.com/forum/on-the- ... -from-8-00" onclick="window.open(this.href);return false;
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

ltqalias schreef:Ja, bekend en ook bij mij aanwezig op de 5X. Je zult je weg naar het Garmin forum al wel hebben gevonden?

De 1 seconde instelling zit op je horloge. De hoogtemeter correctie in Strava (en Garmin Connect)

Horloge; instellingen, systeem en dan gegevensopslag op 1 seconde zetten. (ik heb niet eerder gehoord dat dat uitmaakt.. wel voor betere tracks registratie)

Garmin connect; klik op je activiteit en zoek de afbeelding van je Fenix; daaronder, hoogtecorrecties aan/uit (enkel achteraf)

Zal vast en zeker met toekomstige updates worden geadresseerd, afwijkingen zullen altijd bestaan, maar moet in lijn komen en niet 50% afwijken oid

Afbeelding

https://forums.garmin.com/forum/on-the- ... -from-8-00" onclick="window.open(this.href);return false;
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Bedankt voor de tips en opmerkingen. Ik ga het testen.
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Hoe werkt deze automatische hoogtecorrectie? Mij lukt het om handmatig een correctie te doen maar geen automatische correct.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Nee, automatisch lukt mij ook niet -- je moet het volgens mij keer op keer zelf aanvinken. Automatisch zou mooi zijn zolang een device de hoogte verkeerd inschat..

Garmin en Strava en anderen maken volgens mij hiervoor gebruik van ' vertrouwde hoogtegegevens ' (of berekende gemiddelden van de vele verzamelde data en apparaten die zij hebben geregistreerd in populaire gebieden) of gewoon hoogtelijnen in OSM, dat weet ik niet precies. Ik verwacht zelf wel een fix van Garmin - het staat me bij dat gebruikers van Suunto hier geen last van ondervinden.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

En ik las op het Garmin forum dat ze het voor een ander model aan het onderzoeken zijn, m.a.w. er komt vast een fix voor. https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... ost1377536" onclick="window.open(this.href);return false;
ddeswijzen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 15:32

Allemaal bedankt voor de tips. Ik heb inmiddels mijn Fenix 5 kunnen kunnen upgraden naar een Fenix 5 plus. Het eerste twee activiteiten deed de horloge het prima, maar vandaag was het weer fout. Ik ga maar duimen voor een snelle fix.
Plaats reactie