Makkelijker GPX op Garmin Edge 25 en een hartslag hack

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik heb de edge 25 nu een jaartje in bezit en de route functies zelden gebruikt, o.a omdat het meestal niet nodig is bij de (bekende) routes die ik fiets.
Ik gebruik deze super compacte fietscomputer met name als makkelijke logger (auto upload naar Strava) en daarnaast is het wel prettig om wat basis zaken te kunnen zien tijdens het fietsen.

Maar komende week weer een tripje naar de Ardennen gepland en daarnaast plannen om een mooie weg koers uit te stippelen en die samen met iemand te gaan rijden.
Dus ik begon weer met het gedoe zoals ik het vorig jaar voor een Ardennen trip had gedaan:
- .gpx downloaden
- .gpx omzetten naar .fit (http://www.gpsies.com/convert.do" onclick="window.open(this.href);return false;)
- .fit file kopieren naar de edge 25 doormiddel van de USB kabel
- erachter komen dat de file niet compatible is (geen nieuwe koers zichtbaar in de edge25)
- andere gpx zoeken en bovenstaande opnieuw

Op zich allemaal te doen, zeker voor die enkele x dat ik het nodig heb, maar toch knaagt er dan iets dat het makkelijker en vooral zonder usb kabel en pc moet kunnen.

Nu weet ik niet of het volgende al vanaf het begin kon, of dat dit nieuwe functionaliteit van de connect app is, maar de volgende werkwijze werkt dus ook:
- .gpx downloaden
- .gpx importeren als nieuwe activiteit via https://connect.garmin.com/modern/" onclick="window.open(this.href);return false; (kan ook op je mobiele telefoon via de browser, maar volgens mij niet via de app)
- activiteit opslaan als koers, dit gaat het eenvoudigst via de pc en https://connect.garmin.com/modern/" onclick="window.open(this.href);return false; je gaat naar de activiteit, drukt op het tandwieltje en selecteerd "sla op als koers". Ik kan deze functie niet vinden op de mobiele site of app, maar als je in (chrome/android) de desktop versie van de site opvraagt heb je het tandwielje wel en kan je dus ook de nieuwe "gpx activiteit" opslaan als koers.
- tenslotte kan je via de app en je bluetooth verbinding je nieuwe koers uploaden naar je edge 25.

Edit...Of zoals Gravelmarc hieronder aangeeft, op iOS en Android gewoon de gpx openen vanuit een download of email bijlage met de connect /garmin app. Dan krijg je direct de optie opslaan als koers. Veruit de snelste manier op mobiel!

Uiteindelijk misschien niet minder stappen of makkelijkere stappen, maar wat mij betreft de volgende voordelen:
- niet afhankelijk van een third party om een fit file te genereren
- niet afhankelijk van een PC
- niet afhankelijk van de garmin specifieke USB kabel
- dus met name door de laatste 2, kan je midden in het bos toch even de route nog naar je edge knallen, of in de auto op weg naar de Ardennen beslissen om een andere route te pakken etc.


Nog een andere hack gevonden, ik heb een cadance sensor en hartslag band in bestelling staan en was naar de info velden aan het kijken hoe ik deze kon configureren, maar volgens mij heeft de harslag een aparte "pagina" (sensor nog niet binnen en dus nog niet mee gereden) en in ieder geval geen optioneel veld op pagina 1 of 2.
Nu heeft er iemand een hack gevonden om je hartslag en zone toch als veld op page 1/2 te tonen, door jawel, een fit file te genereren en die via usb naar je edge te kopieren, na een herstart zijn dan verborgen settings toegepast op je page 1 en 2.

Je moet dus de velden voor page 1 en 2 selecteren en de fit file genereren op deze pagina: http://www.edge25.net/" onclick="window.open(this.href);return false; en de fit file in de new folder van je edge plaatsen via USB.

Dus, hopelijk heb je er wat aan en maakt dit het leven met je edge 25 wat makkelijker, we weten allemaal dat het een redelijk beperkt ding is, maar het compacte formaat en de eenvoud trekt me ergens ook aan bij deze. Kortom ik ben nog steeds erg blij met de edge 25!
Laatst gewijzigd door Prulleman op za 16 juni 2018, 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je kan de .gpx ook metJavawa RTWtool converteren naar .fit
Je krijgt dan aanwijzingen bij bochten en afslagen. (weet niet of connect dat ook doet)
Voordeel van Garmins is dat er veel tooltjes, tips, tricks en hacks zijn te vinden op internet.
Nadeel vd 25 is dat de ontv.kwaliteit ruk is. De mijne zat er telkens flink naast, ook in het gps topic van mtbr.com was men "minder enthousiast".
Ding geretourneerd binnen de termijn. Op zich jammer, leek me wel een handig ding...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

de Work around die ik gebruik bij downloaden gpx is een stuk sneller:

Op het moment dat ik op mijn iPhone een gpx download verschijnt er een venster in safari en kan ik vervolgens kiezen om de gpx te openen in de Garmin app.
Vervolgens opent de app en kan ik met 1 klik de gpx als koers opslaan in de app.
Vervolgens met 1 klik en Bluetooth de file overzetten op het device.

Dit werkt ook met per mail verstuurde gpx. Klikken op de file en direct opent de app om vervolgens op te slaan en te exporteren.

Of dit ook met Android werkt weet ik niet.
Ride like you stole it
Peter243
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1071
Lid geworden op: vr 15 juni 2012, 22:20

Weer wat geleerd, werkt zo ook met de Garmin Edge 520 plus.
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ja, werkt uiteraard met alle divices van Garmin.
Soms is wel een harde reset van de app nodig voordat de te downloaden gpx er daadwerkelijk verschijnt
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Gravelmarc schreef:de Work around die ik gebruik bij downloaden gpx is een stuk sneller:

Op het moment dat ik op mijn iPhone een gpx download verschijnt er een venster in safari en kan ik vervolgens kiezen om de gpx te openen in de Garmin app.
Vervolgens opent de app en kan ik met 1 klik de gpx als koers opslaan in de app.
Vervolgens met 1 klik en Bluetooth de file overzetten op het device.

Dit werkt ook met per mail verstuurde gpx. Klikken op de file en direct opent de app om vervolgens op te slaan en te exporteren.

Of dit ook met Android werkt weet ik niet.
Super! Dit werkt met Android inderdaad ook, scheelt weer een aantal stappen
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Je kan de .gpx ook metJavawa RTWtool converteren naar .fit
Je krijgt dan aanwijzingen bij bochten en afslagen. (weet niet of connect dat ook doet)
Voordeel van Garmins is dat er veel tooltjes, tips, tricks en hacks zijn te vinden op internet.
Nadeel vd 25 is dat de ontv.kwaliteit ruk is. De mijne zat er telkens flink naast, ook in het gps topic van mtbr.com was men "minder enthousiast".
Ding geretourneerd binnen de termijn. Op zich jammer, leek me wel een handig ding...
Ik vind de ontvangst eigenlijk prima.. heb wel glonass erbij aangezet, misschien dat dat nog uitmaakt. Ik heb net nog even gekeken bij een recente rit, waarvan een redelijk deel heen en terug over dezelfde wegen en paden ging, die lijnen liggen dan behoorlijk dicht op elkaar. Ook mis ik nooit segmenten op Strava omdat ie teveel afwijkt.

Een enkele x duurt het wat langer voor de ontvangst gereed is om te starten, als je dan al wel in beweging bent kan het nog langer duren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die van mij (edge25) was soms all over the place. Met glonass aan.

Handig die app.
Ik heb geen BT op mn Etrex30, dus ik moet een andere gps kopen...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Als je toch afhankelijk van een pc bent en je wilt niet allerlei apps ed installeren/gebruiken.

De GPX kun je downloaden en dan mbv de verkenner het bestand kopieren naar de map NewFiles op je Garmin.
Als je de Garmin AAN zet zal die het bestand automatisch converteren naar de map Courses en dan je de route staan die je wilt nafietsen. Doe ik al jaren op deze manier en werkt prima
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Klopt, maar als je de gpx eerst door rtwtool haalt en opslaat als course, dan krijg je de felbegeerde aanwijzingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Klopt, maar als je de gpx eerst door rtwtool haalt en opslaat als course, dan krijg je de felbegeerde aanwijzingen.
De turn-by-turn aanwijzing staat bij mij UIT.
Krijg alleen een melding als ik van de koers af ben.. en als ik weer op de koers zit :) en dat is voor mij voldoende in het bos.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29972
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De meeste mensen doen een moord voor die aanwijzingen ;)
Mijn etrex geeft alleen aanwijzingen bij een route, en ik gebruik tracks, dus ik moet zelf opletten. Vind ik prima,net als jij.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Tsjibiti
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 19 november 2007, 21:51

ThaSingleTrackMastah schreef:De meeste mensen doen een moord voor die aanwijzingen ;)
Mijn etrex geeft alleen aanwijzingen bij een route, en ik gebruik tracks, dus ik moet zelf opletten. Vind ik prima,net als jij.
Ik gebruik de Edge 605. Haal een track door WINgbd3 , om hem als koers (.tcx) in het toestel te laden. Daar kan je instellen dat bij een tevoren ingestelde hoekgrootte en ingestelde afstand voor dat punt een piepje wordt gegenereerd met een aanwijzing links of rechts. Vind ik wel soms een nuttige toevoeging en niet zo hinderlijk als die aanwijzingen eerder hier genoemd.
Solo fare un giro in bel tempo e a bassa velocità.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Ik heb tot nu toe maar 2 keer met een "koers" gereden op de edge 25, en dat was zonder aanwijzingen, maar wel een piepje als je x meter van de route bent, dus echt verkeerd rijden is er niet bij, hooguit moet je een keer een klein beetje terug om een gemiste afslag goed te pakken. Zo lang het geen wedstrijd is maakt dat mij niet uit. Als je een splitsing of kruising aan ziet komen, zie je ook (meestal) in 1 oogopslag welke kant je moet pakken aan de hand van je lijntje.

Zondag gaan we Theux rood (58km) rijden, ben benieuwd :)
Mikeyy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 30 oktober 2013, 13:37

Prulleman schreef:Ik heb tot nu toe maar 2 keer met een "koers" gereden op de edge 25, en dat was zonder aanwijzingen, maar wel een piepje als je x meter van de route bent, dus echt verkeerd rijden is er niet bij, hooguit moet je een keer een klein beetje terug om een gemiste afslag goed te pakken. Zo lang het geen wedstrijd is maakt dat mij niet uit. Als je een splitsing of kruising aan ziet komen, zie je ook (meestal) in 1 oogopslag welke kant je moet pakken aan de hand van je lijntje.

Zondag gaan we Theux rood (58km) rijden, ben benieuwd :)
En hoe ging dat?
Plaats reactie