Wil een GPS aanschaffen, maar kan geen keuze maken....

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
ponsje
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: ma 15 augustus 2011, 22:06
Mijn mountainbike: cube ams 150 race

Ik ben ook op zoek naar een gps en overweeg om een Falk Pantera 32+ te kopen, nu vind ik hier veel ervaringen met de Garmin en andere, maar Falk ben ik niet tegen gekomen. Zijn er leden die ervaring met Falk hebben?
Karma is een keuze...
*Do you feel lucky?
*Dirty Harry.
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Ben zelf nu ook geneigd de 62s te kopen. Zoek voor op de mountainbike een apparaat en begrijp na intensief lezen dat de robuustheid en knopwerking voordeel biedt als je bij weer en wind en modder wilt kunnen blijven rijden op obscure paadjes, daar ben ik naar op zoek. Qua hartslag heb ik al een garmin-hardloophorloge mogelijk kan ik de hartslagband daarvan icm. blijven gebruiken, maar dat is van minder belang, cadans vind ik niet van belang.

Het enige waar ik mee zit is dat het apparaat inmiddels 3 jaar oud is. Heb zelf ook hardloophorloges van garmin en deze worden na 3 jaar voor dumpprijzen aangeboden, maar ik begrijp dat dat eerder een kwestie is van vraag en aanbod.

Maar hoe zit het met de vooruitgang, 3 jaar is immers een lange periode voor een dergelijk technisch product. Na veel lofposts te hebben gelezen, is het enige kritiekpuntje wat ik soms kan vinden dat het scherm wat klein en daardoor minder scherp is dan andere duurdere garmin modellen.

Is dit een gemiste kans of is hetgeen je op het scherm ziet gewoon dik in orde voor de beoogde navigatie. Het nieuwere model de 64 heeft dezelfde resolutie misschien hogere kleurdiepte, maar dat doet mij denken dat dit geen bezwaar is, maar graag hoor ik het van de gebruikers.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

leks schreef:Ben zelf nu ook geneigd de 62s te kopen. Zoek voor op de mountainbike een apparaat en begrijp na intensief lezen dat de robuustheid en knopwerking voordeel biedt als je bij weer en wind en modder wilt kunnen blijven rijden op obscure paadjes, daar ben ik naar op zoek. Qua hartslag heb ik al een garmin-hardloophorloge mogelijk kan ik de hartslagband daarvan icm. blijven gebruiken, maar dat is van minder belang, cadans vind ik niet van belang.

Het enige waar ik mee zit is dat het apparaat inmiddels 3 jaar oud is. Heb zelf ook hardloophorloges van garmin en deze worden na 3 jaar voor dumpprijzen aangeboden, maar ik begrijp dat dat eerder een kwestie is van vraag en aanbod.

Maar hoe zit het met de vooruitgang, 3 jaar is immers een lange periode voor een dergelijk technisch product. Na veel lofposts te hebben gelezen, is het enige kritiekpuntje wat ik soms kan vinden dat het scherm wat klein en daardoor minder scherp is dan andere duurdere garmin modellen.

Is dit een gemiste kans of is hetgeen je op het scherm ziet gewoon dik in orde voor de beoogde navigatie. Het nieuwere model de 64 heeft dezelfde resolutie misschien hogere kleurdiepte, maar dat doet mij denken dat dit geen bezwaar is, maar graag hoor ik het van de gebruikers.
Garmin heeft inmiddels de 64, er is dus een opvolger.
De 62 (en de 64 waarschijnlijk ook, maar geen ervaring mee) is geschikt voor mtb, maar niet iedereen wil zo'n lomp ding op z'n stuur.
Kan je daar mee leven, dan is het een hele goede universele gps.
Cadans en hartslag kan ie ook.
Koop geen kale, maar ook niet de versie met voorgeinstaleerde kaarten.
Het model ertussenin, de 62s heeft precies wat je nodig hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ltqalias
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: za 31 december 2011, 15:55

Het is mijn indruk dat innovatie zoals met overige elektronica als tablets en gsm's etc. hier niet zo opgaat i.v.m. buitensporig energieverbruik. M.a.w. de elektronica als chipset, processor en scherm zijn redelijk uit het ' altari tijdperk ' en daarmee van Garmin i.i.g. een beproefde technologie.

Qua scherm heb ik voor mezelf geleerd (tegen wil en wetens in het begin) dat kaarten niet nodig zijn als je een track wilt narijden op je mtb. Sterker zonder kaarten aangezet is het duidelijker om een track na te rijden op een scherm, van de edge serie, maar ook van de 62 en 64serie. Laat je dus niet al te zeer verleiden door vooruitgang is mijn advies (tenzij natuurlijk een live/bluetooth verbinding met je telefoon voor je zeer wenselijk is)
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Een track narijden zonder topokaart lijkt soms makkelijk.
Maar wanneer je een track narijdt ben je vrijwel altijd in onbekend terrein en dan is het vaak handig om wel te kunnen zien waar je heen gaat en waar de track heengaat.
Vaak zat op een drie sprong gestaan en dan kan je met de kaart erbij mooi kijken welk pad je moet hebben.
Ook lukt het altijd wel om in onbekend terrein een afslag te missen en dan meestal bergaf.
Vaak is het dan toch wel handig om op de kaart een alternatief te vinden.
Ik had eerst de 60 en dat was een fijn toestel met een goed afleesbaar scherm.
De 62 en 64 hebben een vergelijkbaar scherm.
Heb nu een dakota met touch screen maar daar valt de leesbaarheid wat van tegen.
Er zijn inmiddels veel goede alternatieven voor garmin en als ik ooit een nieuw toestel wil zal ik die zeker overwegen.
Maar garmin is toch nog steeds koploper en voorlopig voor mij nog steeds eerste keus.
Ook omdat de bijbehorende software prima werkt (voor mij althans)
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Top mannen, ik kan mij wel vinden in jullie opmerkingen. Kan mij goed voorstellen dat het leren omgaan is met het apparaat evengoed dat navigeren ook een leercurve zal hebben.

Ben vandaag bij Bever langsgegaan daar stonden de meesten naast elkaar, de 62(s) ziet er inderdaad wat lomp uit in vergelijking, maar dat is niet direct een bezwaar.

Het gaat vrijwel zeker de 62s worden (zelf ook goede ervaring met Garmin), had deze paar weken terug bij Conrad op het oog, helaas inmiddels uitverkocht, maar wordt wel meer met leuke korting aangeboden, komt goed, bedankt!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ltqalias schreef:Het is mijn indruk dat innovatie zoals met overige elektronica als tablets en gsm's etc. hier niet zo opgaat i.v.m. buitensporig energieverbruik. M.a.w. de elektronica als chipset, processor en scherm zijn redelijk uit het ' altari tijdperk ' en daarmee van Garmin i.i.g. een beproefde technologie.

Qua scherm heb ik voor mezelf geleerd (tegen wil en wetens in het begin) dat kaarten niet nodig zijn als je een track wilt narijden op je mtb. Sterker zonder kaarten aangezet is het duidelijker om een track na te rijden op een scherm, van de edge serie, maar ook van de 62 en 64serie. Laat je dus niet al te zeer verleiden door vooruitgang is mijn advies (tenzij natuurlijk een live/bluetooth verbinding met je telefoon voor je zeer wenselijk is)
Nou, de elektronica is echt wel van na het atari tijdperk hoor.
Maar wel energie zuinig en dus niet het onderste uit de kan qua snelheid.
Het volgen vd track op een kaart gaat bij de nieuwe Garmin software heel goed, via "Waarheen?" en dan "Spoor" kan je de track selecteren, die wordt dan vet lila op de kaart getekend, kan je echt niet missen.
Afbeelding
In heuvelachtig terrein op een kruising of splitsing is het onontbeerlijk om te zien via welk pad de track loopt.
Een verkeerde afslag in 3D betekend onnodig veel hoogtemeters.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hermanusb
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: za 16 augustus 2014, 12:00

Ik had nog een etrex legend Hcx liggen en ben die gaan gebruiken.
Het enige wat me opviel was dat de kaarten wat traag/schokkerig gaan.

Dit is denk ik te voorkomen door kleinere kaarten te nemen.

Verder is het een uitstekend ding.
Gebruikersavatar
MrGPS
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 24 juni 2013, 16:03
Contacteer:

Hermanusb schreef: Dit is denk ik te voorkomen door kleinere kaarten te nemen.
Nee, dat is niet van invloed. Het maakt in dat verband niet uit of je half europa of slechts één provincie in het geheugen hebt staan. De oorzaak is dat de grafische opbouw bij deze wat oudere etrex langzamer is.

Advies: werk met de 'light' versie van de Open Fiets Map. Daar zijn sommige kaartelementen weggelaten c.q. 'gegeneraliseerd', en dat werkt sneller. Dat generaliseren houdt bijvoorbeeld in dat in de bebouwde kom niet elk gebouwtje apart getekend is, maar eerder het 'hele dorp' als één vlak getekend wordt.
http://www.mrgps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.facebook.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;
mountain-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 898
Lid geworden op: zo 5 februari 2006, 10:23
Mijn mountainbike: Singular Swift, Salsa El Mariachi

Goed advies!
Ik heb ff de light versie gedownload, en de detail verschillen zijn te verwaarlozen.
Ik bedoel dan paden en wegen.
kijk ik naar onverharde paden en sporen op hei en in bos, dan zie ik geen verschillen. De omgeving is minder ingetekend, maar niet minder gedetailleerd in mijn ogen.
Staat al op de micro sd van mijn etrex 30!
Plaats reactie