NK marathon Geopark Hondsrug classic 30-9-2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Geopark Hondsrug classic & NK marathon 2018


De Hondsrug Classic is een van de grootste mountainbike evenementen waarbij alle categorieen in een wedstrijd starten. Van ervaren wedstrijdrijders tot en met de recreant en liefhebber. Vanaf 1997 tot en met 2011 werd deze klassieker jaarlijks in oktober georganiseerd en hebben vele bekende mountainbikers deelgenomen evenzo vele liefhebbers deze wedstrijd door de Staatsbossen van Gieten gereden. Jansen Event-Sportmanagement heeft het initiatief genomen om de Hondsrug Classic nieuw leven in te blazen. Sinds 2014 onder de nieuwe naam: Geopark Hondsrug Classic.


Op zondag 30 september wordt de 5e editie van de Geopark Hondsrug Classic verreden vanaf het Nije Hemelriek in Gasselte. Dit jaar zal naast de bekende Geopark Hondsrug Classic ook het NK MTB Marathon worden georganiseerd. Dit zijn 2 verschillende wedstrijden maar de start en de route zijn gelijk. Iedereen start om 11.00 vanaf de Staatsbossen nabij het Nije Hemelriek in Gasselte. De deelnemers aan het NK zullen de route van de Geopark Hondsrug Classic rijden en aansluitend nog een ronde van ongeveer 40 km maken.

Alle wedstrijdrijders in de volgende categorieën kunnen deelnemen aan het NK:
- Amateurs/sportklasse
- Masters 30, 40 en 50+
- Elite/beloften
- Vrouwen

Uiteraard is het voor de andere categorieën (junioren, nieuwelingen), basislicentiehouders en de recreant ook mogelijk om het extra rondje van het NK MTB Marathon te rijden, deze komen dan niet in de uitslag van het NK MTB Marathon, wel in de uitslag van de Geopark Hondsrug Classic. Je kunt je dan inschrijven voor de Geopark Hondsrug Classic en ter plaatse op zondag 30 september aangeven het extra rondje te willen rijden.

Inschrijven voor de Geopark Hondsrug Classic (ong. 60 km) kan via de website.
Inschrijven voor het NK MTB Marathon (ong. 100 km) kan via mijn KNWU.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Er was op FB nogal wat te doen over het tegelijk starten van "alles en iedereen" , hierbij de reactie van de organisatie : "Bedankt voor de terechte reacties. Het bericht is iets te snel geplaatst. Met iedereen start om 11.00 uur worden de deelnemers aan de Geopark Hondsrug Classic bedoeld. Deelnemers aan het NK starten voorafgaand aan de classic en zullen geen hinder ondervinden van de andere deelnemers. Uiteraard wordt er tijdens het NK in categorieën gestart. We zullen dit duidelijker communiceren in onze uitingen en op de website."
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ben benieuwd hoeveel hoogtemeters erin zitten voor een NK Marathon?
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Rayb81 schreef:Ben benieuwd hoeveel hoogtemeters erin zitten voor een NK Marathon?

Max 100 over 100km :)
Ronaldh29
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 27 januari 2007, 14:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-works

Wel jammer dat BBC nu het geen NK meer is wel een apart klassement van de basisleden doet en er bij het NK weer niks geregeld is. Bij andere wedstrijden, zoals strandraces, is er wel een apart klassement voor basisleden, waarom bij het NK marathon dan niet? Wat mij betreft een gemiste kans om warade toe te voegen ana het basislidmaatschap.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Ronaldh29 schreef:Wel jammer dat BBC nu het geen NK meer is wel een apart klassement van de basisleden doet en er bij het NK weer niks geregeld is. Bij andere wedstrijden, zoals strandraces, is er wel een apart klassement voor basisleden, waarom bij het NK marathon dan niet? Wat mij betreft een gemiste kans om warade toe te voegen ana het basislidmaatschap.
Simpel,..NK is alleen voor licentierijders. Wil je NK rijden neem je dus een licentie! Je moet ook wat waarde toevoegen aan een licentie tov een basislicentie. Met je basislicentie kan je de 60km wedstrijd rijden.
Ronaldh29
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 27 januari 2007, 14:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-works

schepp schreef:
Ronaldh29 schreef:Wel jammer dat BBC nu het geen NK meer is wel een apart klassement van de basisleden doet en er bij het NK weer niks geregeld is. Bij andere wedstrijden, zoals strandraces, is er wel een apart klassement voor basisleden, waarom bij het NK marathon dan niet? Wat mij betreft een gemiste kans om waarde toe te voegen aan het basislidmaatschap.
Simpel,..NK is alleen voor licentierijders. Wil je NK rijden neem je dus een licentie! Je moet ook wat waarde toevoegen aan een licentie tov een basislicentie. Met je basislicentie kan je de 60km wedstrijd rijden.
Dat vind ik nou juist te simpel. Er is niks mis met twee divisies, dat gebeurd in heel veel sporten. Met de basislicentie, die overigens fors duurder is geworden, kan je dat prima vorm geven, maar dat gebeurd nu halfslachtig. Denk dat de bond voor zichzelf moet bepalen wat ze daarmee willen en dat dan ook helder en consequent moeten vormgeven en uitdragen.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Ronaldh29 schreef:Er is niks mis met twee divisies, dat gebeurd in heel veel sporten
Die zijn er ook.
Je hebt elite en amateurs (nog eens onderverdeeld in een aantal leeftijdscategorieën). In *elke* georganiseerde sport zit je vast aan een licentie. Kort om; geen verschil met de rest van sportend nederland...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Simpel,..NK is alleen voor licentierijders. Wil je NK rijden neem je dus een licentie! Je moet ook wat waarde toevoegen aan een licentie tov een basislicentie. Met je basislicentie kan je de 60km wedstrijd rijden.[/quote]

Dat vind ik nou juist te simpel. Er is niks mis met twee divisies, dat gebeurd in heel veel sporten. Met de basislicentie, die overigens fors duurder is geworden, kan je dat prima vorm geven, maar dat gebeurd nu halfslachtig. Denk dat de bond voor zichzelf moet bepalen wat ze daarmee willen en dat dan ook helder en consequent moeten vormgeven en uitdragen.[/quote]

Ik vind,..als je wedstrijden wil rijden neem je een licentie. Binnen de licentie heb je verschillende klasses. Als je daar een funklasse aan toevoegd ben je klaar. Funklasse moet funklasse blijven. Win je daar wedstrijden dan moet je naar een hogere klasse. Nu rijdt 3/4 van mtb Nederland met een basislicentie omdat ze de wedstrijdlicentie te duur vinden en je lid moet worden van een vereniging en rijden er ook allemaal toppers in de funklasse. Dat zou men moeten aanpakken. Alle marathons kan je overigens rijden met je basislicentie,......behalve het NK
Ronaldh29
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 27 januari 2007, 14:49
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-works

schepp schreef:Ik vind,..als je wedstrijden wil rijden neem je een licentie. Binnen de licentie heb je verschillende klasses. Als je daar een funklasse aan toevoegd ben je klaar. Funklasse moet funklasse blijven. Win je daar wedstrijden dan moet je naar een hogere klasse. Nu rijdt 3/4 van mtb Nederland met een basislicentie omdat ze de wedstrijdlicentie te duur vinden en je lid moet worden van een vereniging en rijden er ook allemaal toppers in de funklasse. Dat zou men moeten aanpakken. Alle marathons kan je overigens rijden met je basislicentie,......behalve het NK
Ik vraag ook geen apart NK voor de basislicentie, maar een apart klassement voor de 90 km zou ik wel mooi vinden (wat ze dit jaar bij de BBC dus wel (eindelijk) doen). De waarde van een licentie vind ik in NL nu idd te beperkt, dus die koop ik ook niet (zeker niet toen je ook nog een verplichte keuring moest ondergaan. Nu is dat al anders). Er zijn een paar leuke marathons en verder vooral XC wedstrijden, waar ik niks mee heb, waar de licentie voor nodig is. Bij de Duitse en Belgische marathons maakt het vaak niet uit of je wel of geen licentie hebt en op het strand is er een aparte categorie voor basis. Kortom, volgens mij zeggen we min of meer hetzelfde, de bond zou er goed aan doen om te bepalen hoe ze het licentiesysteem in elkaar willen zetten en daar dan ook een duidelijke lijn in moeten hanteren (bij het windsurfen werd een verplichte! promotie/degradatie doorgevoerd. De beste met een B licentie moesten A gaan varen en de slechtste 10 met een A licentie moesten in B gaan rijden.) Niet alleen voor de rijders, maar ook voor de organisatoren die nu vaak vanwege de kosten (of het ‘gedoe’) de wedstrijd buiten de KNWU organiseren zou een heldere lijn goed doen...
BasBos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 2 september 2018, 21:28

Heeft er nog iemand interesse in een startbewijs voor de Geopark Hondsrug Classic a.s. zondag 30 september. De gewone wedstrijd, niet het NK. Startnummer 415.

Ik moet helaas op het laatste moment besluiten om niet mee te doen. De prijs komen we vast wel uit.

Groeten, Bas
johnny boy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: vr 27 oktober 2006, 18:29
Mijn mountainbike: S-Works Epic 29er

PB gestuurd
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik hoop dat de winnaars van het NK met nieuwe trui ook aan de start zullen verschijnen van de BBC, een week later! Dan krijgen ze 114km en 2050hm voor de kiezen (en nemen we afscheid van Bram Tankink, wordt zijn laatste officiele wedstrijd).
Maar voor nu, spannend, wie gaan er zondag met de nationale titels van door!?
Parcours zal er wel droog en snel bij liggen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Eerste NK voor mij, maar neem aan met je eigen stuurbord en chip rijden? Weet iemand al iets over waar je kan verzorgen? Weinig info (zeg maar geen ) info te vinden hierover.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Helaas zelf geblesseerd, ben er morgen wel bij maar dan voor verzorging. Staat inderdaad weinig info op de site. Als je de lussen bekijkt zie je dat je sowieso elke "ronde" dus elke 34 km langs start/finish komt en dus langs verzorging. Meen dat route zelfde is als vorig jaar toen was het goed te doen met verzorging. Is al tijdje droog, zag dat De Nijs start op Thunder Burt's . Zit veel zand in het parcours dus goed te doen met weinig profiel.
@ Schepp, zou ook mijn eerste NK marathon worden. Maar volgens mij krijg je stuurbord met chip daarin. Dus geen eigen chip en stuurbord. Zie startlijst op de site. Succes morgen!
Plaats reactie