MTB am Rursee - 24-06-2018

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

A.s. zondag één van de mooiere Duitse Marathons wat mij betreft qua totaalplaatje: sfeer/omgeving/parkoers. Vergelijkbaar met Emmelshausen en Rhens.

Inschrijven kan alleen nog op de dag zelf. Je kan inschrijven voor de volgende afstanden:

09.30 Uhr Start 100 KM / 2500 Hm Marathon
09.50 Uhr Start 70 KM / 1700 Hm Halbmarathon
10.30 Uhr Start 40 KM / 1000 Hm Kurzstrecke
10.50 Uhr Start 22 KM / 500 Hm Jedermannrennen

Ik zelf doe nu voor de 4e keer mee aan de Halve marathon. Na meerdere warme marathons gereden te hebben dit jaar, zie ik het met een temperatuur van 19 graden en droge omstandigheden wel zitten voor zondag. Dit jaar een licht gewijzigd parkoers aangezien de skipiste eruit is gehaald.

Nog meer forumleden die deelnemen?
mario1967
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 2 mei 2004, 18:36
Mijn mountainbike: Specialized WC
Contacteer:

Inderdaad een leuke marathon en eindelijk weer om 9:30 starten. Morgen de 3e hele voor mij.
Fietsen leer je met vallen en opstaan.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

En hoe was het daar?
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

fonzie schreef:En hoe was het daar?
Het was weer een feestje. Ideale weersomstandigheden met een graad of 15 en droog. Aangezien het daar ook amper geregend heeft de laatste weken, lag het er kurkdroog bij. Ook waarschijnlijk mede daardoor een record aantal deelnemers. De route was op een aantal punten aangepast maar in grote lijnen wel hetzelfde.

Afbeelding

Door het aparte licentievak stond ik net als andere jaren weer vrij vooraan. Met grote vaart op de eerste klim afstuiven met een grote groep waarna ik door redelijk wat mensen voorbij werd gereden op de lange eerste klim. Voor je gevoel rijd je dan al gauw achteraan maar dat is allemaal relatief. Op een gegeven moment stagneert het en meerdere renners die mij in de eerste helft van de wedstrijd voorbij vlogen, begin ik één voor één weer in te halen.

Afbeelding

Na een km of 25 kwam ik ook midden in het veld van de 40km afstand terecht. Ook door hen werd ik aan alle kanten voorbij gevlogen waarna sommigen vervolgens halverwege de klim stilvallen. Ik heb af en toe op iets vlakkere stukken even een wiel gepakt van een snellere van de 40km waardoor ik nog iets kon profiteren. Dit zorgde er wel voor dat ik mij te weinig tijd gunde om te eten. Toen de 40km renners aan het einde van de eerste ronde rechts afsloegen om de laatste km naar de finish in te gaan, sloeg ik linksaf om de startklim voor een 2e keer te bedwingen. Ineens reed ik in niemandsland, achter mij zag ik helemaal niks en voor mij lag een lange, licht oplopende zandweg waar ik ook geen levend wezen kon ontdekken. Doordat ik iets te weinig gegeten had en de wind op kop stond, ging het tempo er even uit en heb ik maar snel wat gegeten.

In de klim kwam een Duitser mij voorbij en ik zag hem langzaam van mij weglopen. Ik at nog wat en probeerde mijzelf te hervinden om hem uiteindelijk proberen terug te pakken. Hij liep iets verder weg en af en toe was hij uit beeld. Met nog één lange en vrij steile klim te gaan heb ik geprobeerd zo weinig mogelijk tijd te verliezen om vervolgens in de afdaling en vals plat tijd terug te pakken. Voor ik boven was, was hij al een tijdje uit beeld en gaf ik de hoop al een beetje op. Vol gas naar beneden en met nog 3km te gaan kwam er nog een mooie singletrack waar ik ook veel tijd goed maakte.

Zo kwam ik nog weer terug bij die Duitser en raapten in de laatste 2 vlakke km's naar de finish nog 2 andere Duitsers op en een Nederlander. Voor en achter ons waren geen renners meer te bekennen dus we reden samen naar de finish. Ik zette mij in het wiel om energie te sparen voor de sprint. Net op het juiste moment zette de andere Nederlander een versnelling in en begon als eerste aan de laatste 250 meters die erg hectisch zijn. Ik zat nog achteraan het groepje van vijf en zag geen mogelijkheid om er langs te komen waardoor ik in de laatste rechte strook nog vanuit de laatste positie er langs moest proberen te sprinten. De Nederlander won de sprint, de Duitser welke ik lange tijd had achtervolgd kreeg te maken met kettingproblemen en de andere 2 Duitsers kon ik net niet meer pakken zoals hieronder te zien:

Afbeelding

87e van de 229 finishers.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Leuk verslag, deze doe ik volgend jaar ook, sla de RDHF een keer over
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Het is ook een van mijn favorieten, helemaal na afgelopen zondag. Had onverwachts een erg fijne dag:

http://www.bikesight.nl/rursee-over-vor ... -kopgroep/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Juul schreef:Het is ook een van mijn favorieten, helemaal na afgelopen zondag. Had onverwachts een erg fijne dag:

http://www.bikesight.nl/rursee-over-vor ... -kopgroep/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prachti verslag. Heel leuk om te lezen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1615
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

Heel leuk om te lezen
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
hotdog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 29 september 2004, 15:42
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 29 8.9 2016 Stealth + Canyon Lux CF World Cup 7 Xcobalt 2023

Mooi om te lezen!

Ik heb als absolute noob meegedaan aan de halve marathon, 68km en 1650hm.
Doel: achteraan finishen, maar wel de rit uitrijden.
En dat lukte, ben geëindigd op nr 211, van de 237.

Ik hád veel meer kunnen trainen, ik had meer gewicht kunnen verliezen sinds kerst, ik had met een kale hardtail aan de start kunnen komen.
Dit alles niet gedaan, maar in heb wel genoten.

Op km 48 was ik zo blij dat ik het bordje ‘verzorging 1km’ zag, dat mijn hamstrings spontaan allebei in kramp schoten.
Dat heeft me wel wat plaatsen en tijd gekost, de laatste 20km was heel voorzichtig klimmen en kon enige tijd goedmaken in de afdaling.
Het was iig leerzaam, heb echt genoten maar ook weer geleerd hoe slechte voorbereiding kan leiden tot pijn ;)

Code: Selecteer alles

climb    →   enjoy view
  ↑            ↓ 
rest     ←   descend
Plaats reactie