Bart Brentjens Challenge 2018, zondag 7 oktober, Eijsden

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Bart Brentjens Challenge vindt in 2018 plaats op zondag 7 oktober en de inschrijving is geopend, https://www.bartbrentjens-challenge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Inschrijven op de dag zelf is ook nog mogelijk.

Na diverse grondige wijzigingen in 2017 zullen de routes voor 2018 grotendeels gelijk blijven aan de routes van 2017. We zijn altijd op zoek naar verbeteringen en uitdagende nieuwe trails, houd de website en facebookpagina dus eventueel in de gaten.

Edit 24-07-'18:
De Funklasse bij de BBC voor basislidmaatschaphouders is een feit.

Goed nieuws voor alle deelnemers die in het bezit zijn van een KNWU-basislidmaatschap. Met een basislidmaatschap is het dit jaar mogelijk om deel te nemen aan de wedstrijd onder de categorie 'Funklasse'.
Je start als wedstrijdrenner direct vooraan.
De wedstrijd staat o.l.v. een officieel KNWU-jurycorps.
Nummers 1 - 2 - 3 worden gehuldigd op het podium.

De routekaart 2017 en verzorgingspunten, onder enig voorbehoud (last minute wijzigingen zijn altijd mogelijk):
https://www.bartbrentjens-challenge.com ... ?pageId=26" onclick="window.open(this.href);return false;:

40 km
- 600 hoogtemeters
- 12 beklimmingen

55 km
- 900 hoogtemeters
- 18 beklimmingen

75 km
- 1475 hoogtemeters
- 33 beklimmingen

95 km
- 1750 hoogtemeters
- 42 beklimmingen

110 km
- 2050 hoogtemeters
- 48 beklimmingen


Verzorgingsposten
Op alle routes zullen diverse verzorgingsposten zijn waar je als deelnemer terecht kunt voor (sport)drank en -voeding, medische en technische ondersteuning:
Landgoed Altembrouck, Voerstreek (40, 55, 75, 95, 110km)
Opfokbedrijf Heuvelland, Bergenhuizen (55, 75km)
Rocca Sport & Adventure, Gulpen (95, 110km)
Green Resort Mooi Bemelen, Bemelen (110km)
Thomma, Eckelrade (95, 110km)

Eventuele accommodatietips:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ie+eijsden" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door aurelius op do 13 september 2018, 23:10, 6 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag rustig verhard 120km 2070hm gereden richting Banneux vanuit Eijsden... zie het me (de km's/hm's) straks nog niet 1-2-3- onverhard op de MTB doen met de BBC, als ik er nu aan denk :winkie: .
Wie is er al klaar voor oktober?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

aurelius schreef:Vandaag rustig verhard 120km 2070hm gereden richting Banneux vanuit Eijsden... zie het me (de km's/hm's) straks nog niet 1-2-3- onverhard op de MTB doen met de BBC, als ik er nu aan denk :winkie: .
Wie is er al klaar voor oktober?
In een wedstrijd kun je altijd meer.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Maak me geen zorgen of ik er al klaar voor ben. Hopelijk weer een droge editie. Ben echt wel een mooi weer rijder :wink:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik wacht wel met inschrijven tot de laatste dag :D
Die 110km klinkt mooi met die hoogtemeters, maar niet in natte omstandigheden voor mij.

Is het geen idee om de BBC een maand naar voren te halen?
In September heb je vaak nog beter weer dan in Oktober.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

Het moet toch wel een challenge blijven :wink: Ik zal eens kijken of ik wat mensen uit de omgeving zo gek kan krijgen om mee te gaan.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Na mijn eerste marathon avontuur in Montferland, wat mij erg goed bevallen is...

Staat deze nu op mijn agenda, even zien hoeveel kilometers en training ik voor elkaar krijg tot +- augustus.
Dan eens kijken of ik de 55 km ga rijden of de 75 km.

Lijkt me leuk om te doen.
Vorig jaar Boogie's Extreme op de racefiets gedaan, dat was ook een mooi parcours, echter past het niet om dit jaar weer te gaan:(
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Hoe zit het eigenlijk met het wedstrijd element nu de BBC niet meer het NK is?? Bij normale marathons heb je over 2 of 3 afstanden verschillende wedstrijden of is de BBC nu over alle afstanden een getimede toertocht?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het blijft zoals altijd al het geval geweest is gewoon een (110km/2050hm) wedstrijd voor de wedstrijdrijders, maar er wordt deze keer niet gestreden om het NK (en dat is prima, want hoe meer andere NK-waardige wedstrijden/parcoursen, hoe beter dat is voor de Marathonsport, 'we' hoeven niet steeds NK te zijn (maar kunnen het wel)!

En voor niet-wedstrijdrijders is het een getimede tocht, waarin je je toch kunt meten met de andere toerrijders. Waarbij je dus kunt kiezen uit alle afstanden.
De sportiefste en snelste tourrijders starten vaak zo snel mogelijk achter de blokken met wedstrijdrijders en rijden de langere afstanden. Degene die gewoon gaan voor de uitdaging van de km's/hm's, het mooie parcours, de omgeving, voor wie tijd geen issue is, doet lekker rustig aan en rijdt in het achterveld.

In Zuid Limburg is de BBC de enige toertocht die met tijdsmeting gereden mag worden, voor de BBC werd een uitzondering gemaakt. De overheid wilde eigenlijk af van 'snelheidstochten', omdat dat werd geassocieerd met overlast, risico, gevaar. Maar de tijdsmeting was juist wat de BBC uniek maakte tov andere tochten, en de overheid wil ook geen uniek evenement zomaar kwijtraken... Voor dat argument toonde men zich gevoelig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef:Het blijft zoals altijd al het geval geweest is gewoon een (110km/2050hm) wedstrijd voor de wedstrijdrijders, maar er wordt deze keer niet gestreden om het NK (en dat is prima, want hoe meer andere NK-waardige wedstrijden/parcoursen, hoe beter dat is voor de Marathonsport, 'we' hoeven niet steeds NK te zijn (maar kunnen het wel)!

En voor niet-wedstrijdrijders is het een getimede tocht, waarin je je toch kunt meten met de andere toerrijders. Waarbij je dus kunt kiezen uit alle afstanden.
De sportiefste en snelste tourrijders starten vaak zo snel mogelijk achter de blokken met wedstrijdrijders en rijden de langere afstanden. Degene die gewoon gaan voor de uitdaging van de km's/hm's, het mooie parcours, de omgeving, voor wie tijd geen issue is, doet lekker rustig aan en rijdt in het achterveld.

In Zuid Limburg is de BBC de enige toertocht die met tijdsmeting gereden mag worden, voor de BBC werd een uitzondering gemaakt. De overheid wilde eigenlijk af van 'snelheidstochten', omdat dat werd geassocieerd met overlast, risico, gevaar. Maar de tijdsmeting was juist wat de BBC uniek maakte tov andere tochten, en de overheid wil ook geen uniek evenement zomaar kwijtraken... Voor dat argument toonde men zich gevoelig.
Mogen jullie overigens maar voor 1 afstand een wedstrijd organiseren? Voor bijv een marathoncup die wij organiseren wordt er gestreden in 3 klassementen. een marathonafstand van +/- 100km een middenafstand van 50 a 80km en de dames die strijden op de middenafstand. 110km is voor een grote groep vaak toch net ff teveel van het goede.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Naja NK waardig, volgens mij wordt het dat pas al de ronde compacter en korter wordt met de focus op technische trail stukken. Volgens mij is de BBC te massaal, te veel weg en rechte stukken en ik vind het raar dat er bv maar 900 hoogtemeters in 55 km zitten, dat is minder dan 55 km op de Utrechtse Heuvelrug. Ik denk dat 1 ronde van 40-50 km veel aantrekkelijker is. Die je dan 1, 2, of 3 x rijdt. Het komt nu altijd op mij over als een toertocht die uit z'n voegen barst. En een wedstrijd die 30 km/u gem gaat. Dat is veel te hoog voor een NK MTB marathon
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het is heel simpel: technischer dan dit, icm geschikt voor pak en beet 2000 deelnemers, inclusief tijdsmeting, ga je het niet krijgen in Zuid Limburg. Je moet het doen met bestaande paden, en daar kies je de meest uitdagende en mooiste van. Die moeten ook nog voor toerrijders met minder ervaring te doen zijn, en... de natuurbeheerders moeten er toestemming voor geven (!!).
Op 1 kleinere ronde ga je gegarandeerd files krijgen, en met 1 kleinere ronde los je niet het probleem op van 'meer technische trails en toestemming krijgen van natuurbeheerders'.
Met meer afstanden heb je al meer keuze voor iedereen, ook voor toerrijders die willen proeven aan minder lange marathonafstanden, en het deelnemersveld wordt meer gespreid.
Ook de kortste afstanden zijn overigens zwaar, iedereen gaat door de pittige Voerstreek heen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

hoe zit het eigenlijk met de wedstrijd qua licenties? Neem aan dat nu het geen NK is je ook met een basislicentie aan de wedstrijd kan deelnemen?
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

aurelius schreef:Het is heel simpel: technischer dan dit, icm geschikt voor pak en beet 2000 deelnemers, inclusief tijdsmeting, ga je het niet krijgen in Zuid Limburg. Je moet het doen met bestaande paden, en daar kies je de meest uitdagende en mooiste van. Die moeten ook nog voor toerrijders met minder ervaring te doen zijn, en... de natuurbeheerders moeten er toestemming voor geven (!!).
Op 1 kleinere ronde ga je gegarandeerd files krijgen, en met 1 kleinere ronde los je niet het probleem op van 'meer technische trails en toestemming krijgen van natuurbeheerders'.
Met meer afstanden heb je al meer keuze voor iedereen, ook voor toerrijders die willen proeven aan minder lange marathonafstanden, en het deelnemersveld wordt meer gespreid.
Ook de kortste afstanden zijn overigens zwaar, iedereen gaat door de pittige Voerstreek heen.
precies daarom, houd dan dus of een wedstrijd of een toertocht. en 2000 deelnemers.. tja je kan er ook de helft toelaten. waarom 2000 deelnemers? Een NK mtb moet toch op zn minst over een parcours wat een beetje mtb waardig is. het contrast met een UCI marathon is wel zo ontzettend groot, daar liggen gemiddelde snelheden ruim onder de 20 kmh gem . de laatste in MEGEVE had 9000 hoogtemeters en de winnaar reed er bijna 9 uur over . hier wint gewoon een wielrenner die op zo n wedstijd wrs de finish niet eens haalt. Ik snap de hele insteek niet. Het NK hangt er een beetje bij als verplicht nummertje waar voor wegrenners uit de voeten moeten kunnen. Maar goed BBC is nog altijd beter dan de honsrugclassic.. wat een aanfluiting is dat zeg voor een nk
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

schepp schreef:hoe zit het eigenlijk met de wedstrijd qua licenties? Neem aan dat nu het geen NK is je ook met een basislicentie aan de wedstrijd kan deelnemen?
Waarom neem je dat aan? Als het een echte KNWU wedstrijd is dan zal je toch echt je wedstrijd licentie nodig hebben.
Plaats reactie