Bart Brentjens Challenge 2018, zondag 7 oktober, Eijsden

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

japie carbon schreef:
schepp schreef:hoe zit het eigenlijk met de wedstrijd qua licenties? Neem aan dat nu het geen NK is je ook met een basislicentie aan de wedstrijd kan deelnemen?
Waarom neem je dat aan? Als het een echte KNWU wedstrijd is dan zal je toch echt je wedstrijd licentie nodig hebben.
omdat je overal met een basislicentie aan de wedstrijd kan deelnemen.. ik kan geen 1 marathon bedenken waar het niet zo is. als je uberhaupt al een basislicentie nodig hebt, waarom heb je dan dat ding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rutger S schreef:
aurelius schreef:Het is heel simpel: technischer dan dit, icm geschikt voor pak en beet 2000 deelnemers, inclusief tijdsmeting, ga je het niet krijgen in Zuid Limburg. Je moet het doen met bestaande paden, en daar kies je de meest uitdagende en mooiste van. Die moeten ook nog voor toerrijders met minder ervaring te doen zijn, en... de natuurbeheerders moeten er toestemming voor geven (!!).
Op 1 kleinere ronde ga je gegarandeerd files krijgen, en met 1 kleinere ronde los je niet het probleem op van 'meer technische trails en toestemming krijgen van natuurbeheerders'.
Met meer afstanden heb je al meer keuze voor iedereen, ook voor toerrijders die willen proeven aan minder lange marathonafstanden, en het deelnemersveld wordt meer gespreid.
Ook de kortste afstanden zijn overigens zwaar, iedereen gaat door de pittige Voerstreek heen.
precies daarom, houd dan dus of een wedstrijd of een toertocht. en 2000 deelnemers.. tja je kan er ook de helft toelaten. waarom 2000 deelnemers? Een NK mtb moet toch op zn minst over een parcours wat een beetje mtb waardig is. het contrast met een UCI marathon is wel zo ontzettend groot, daar liggen gemiddelde snelheden ruim onder de 20 kmh gem . de laatste in MEGEVE had 9000 hoogtemeters en de winnaar reed er bijna 9 uur over . hier wint gewoon een wielrenner die op zo n wedstijd wrs de finish niet eens haalt. Ik snap de hele insteek niet. Het NK hangt er een beetje bij als verplicht nummertje waar voor wegrenners uit de voeten moeten kunnen. Maar goed BBC is nog altijd beter dan de honsrugclassic.. wat een aanfluiting is dat zeg voor een nk
Het probleem zit 'm met name juist in het wedstrijdelement. Zodra het een wedstrijd betreft gaan er nog meer deuren/paden dicht bij de natuurorganisaties. Zij associeren wedstrijden rijden met hogere snelheden, het minder nauw nemen met afsnijden van paden, gevaar voor de natuur. Is in de praktijk natuurlijk allemaal niet zo (totaal aantal banden op het parcours en het weer zijn van veel grotere invloed denk ik), maar zo is nu eenmaal de redenatie. Organiseer je een toertocht, dan mag juist meer, soms...

Dus ook als je voor bv slechts 500 man een wedstrijd organiseert, en geen toertocht, dan krijg je ook op een rondje van km of 40-50 rondje geen uitdagendere en meer technische paden in je marathonparcours opgenomen, omdat de vergunningen ervoor gewoon niet worden afgegeven.
Kunnen we van alles van vinden, maar dat is een gegeven, helaas. En met die uitgangspunten moet je dus wat bedenken.

En 9000hm's ga je natuurlijk nergens vinden in Nl in 100km,
>2000hm is al een hele kluif, voor een wedstrijd in Nl ook gewoon uniek. Ook voor een toertocht. En voor de meesten, zeker de toerrijders, een zware opgaaf. Een gemiddelde toerrijder (schaar mezelf daar maar even onder voor het gemak) die gem. 17/u rijdt, rijdt een behoorlijk gemiddelde en is zo 6-7 uur onderweg... pauzes er nog bij... Knappe prestatie.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

dan zit er maar 1 ding op de BBC verplaatsten buiten limburg :). of natuurlorganisaties laten meeprofiteren :)
bij de amerongen marathon gaat 50% vd opbrengst naar staatbosbheer die leggen daar dan weer paden oid van aan.. Win WIn.. en die wedstrijd gaat volledig door het nationale park.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed idee, alleen...
Hij wordt al voor 2/5 verreden bij de 'onderburen' (Voerstreek, Blg).
En we hebben te maken met SBB, Natuurmonumenten, Stichting Limburgs Landschap, prive-grondeigenaren.
En Gemeente Eijsden-Margraten, Gulpen, Valkenburg, en het genoemde Voeren (Blg).
Da's best wel lastig afspraken maken :winkie: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Rutger S schreef:omdat je overal met een basislicentie aan de wedstrijd kan deelnemen.. ik kan geen 1 marathon bedenken waar het niet zo is. als je uberhaupt al een basislicentie nodig hebt, waarom heb je dan dat ding
Dat komt omdat de meeste marathons geen officiele wedstrijden zijn. En met een basis licentie kan je ook bij die marathons niet in het eerste startvak starten, daarvoor heb je echt een wedstrijd licaentie nodig.

Overigens mag je met je basis licentie gewoon met de 110km mee doen, alleen niet aan de officiel KNWU wedstrijd.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Ik heb toch vaak zat met m'n basis licentie in het voorste vak gestaan. En als ik niet met m'n basislicentie aan de zgn officiële knwu wedstrijd mag mee doen is dat dan wel weer heel apart en blijkbaar alleen van toepassing op de BBC. Overigens officiële knwu MTB marathon wedstrijd? De knwu organiseert überhaupt geen marathon wedstrijden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

japie carbon schreef:
schepp schreef:hoe zit het eigenlijk met de wedstrijd qua licenties? Neem aan dat nu het geen NK is je ook met een basislicentie aan de wedstrijd kan deelnemen?
Waarom neem je dat aan? Als het een echte KNWU wedstrijd is dan zal je toch echt je wedstrijd licentie nodig hebben.
Uhhhh dat is met marathon echt niet het geval. Montferland, Oldebroek, Groesbeek, Apeldoorn etc etc kan je allemaal starten met basislicentie. al deze wedstrijden zijn aangemeld via KNWU. Ook in het buitenland kan je bij elke marathon starten zonder licentie. Bovendien is de BBC een echte KNWU wedstrijd dan? Lijkt mij niet nu het geen NK is!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dit zegt de website over wedstrijdrijders, licentiehouders:

“Bart Brentjens Challenge Licentiehouders
Bent u in het bezit van een wedstrijdlicentie, dan kunt u deelnemen aan de wedstrijd variant van de Bart Brentjens Challenge. Inschrijven vooraf kan door op de naam 'Bart Brentjens Challenge Licentiehouders' hierboven te klikken en het inschrijfproces volledig af te ronden.
Dag-inschrijving op locatie is alleen op de betreffende zaterdag mogelijk tussen 16:00 uur tot 19:00 uur”.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Wat een dom gelul zeg.. nou veel plezier met je kut wedstrijd
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou, gezellige beschaafde reactie, fijn dat je zo enthousiast reageert :winkie: :bier: !

Dit zegt de KNWU-wedstrijdkalender over de BBC:
https://www.knwu.nl/mountainbiken/evenement/112572" onclick="window.open(this.href);return false;

Datum
07-10-2018
Plaats
Eijsden
Organisator
St. Wielerprom. Eijsden-Margraten
Permanence
.
Meer informatie
http://www.bartbrentjens-challenge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
info@bartbrentjens-challenge.com

Wedstrijden

07-10-2018
10:00
Amateurs/Sportklasse

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Elite-Mannen/Beloften

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Masters (30+)

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Masters (40+)

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Masters (50+)

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Vrouwen

Marathon, Nationaal
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Persoonlijk vind ik de BBC een stuk technischer dan bijv. een marathon Amerongen of Montferland.
Vooral door het ruige karakter.

Marathons in het buitenland moet je het uiteraard niet mee vergelijken.

En wielrenners rijden ook gewoon podium in UCI wereldbeker wedstrijden, dus misschien zegt dat meer over die personen dan over de parcoursen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wie heeft (nu) de KOM op de 5,5km Sint Pietersberg route, (ongeveer) het meest technische singletrailrondje van Zuid Limburg, het land? Brammetje Tankink... Nr.2 Niels Boon en 3. Dion Gilissen zijn oud-Nederlands kampioenen marathon MTB uit de streek.
Wat ik zeggen wil: wegrenners kunnen vaak gewoon heel hard trappen, maar technisch soms ook gewoon erg goed rijden. Die komen zeker op een marathonparcours prima uit de voeten, ‘hoe lastig je ze het ook maakt’. Lange afstand, veel klimmen. Hoeveel oud wegrenners rijden er geen Cape Epic etc? Hincapie en Evans bv. Erik Dekker is een zeer goede marathonrijder. MvdP kan alles, ook op de weg. Sagan, Rasmussen, zoveel MTB-ers die overgestapt zijn op de weg. De wegracers klagen toch ook niet over de MTB-ers die hun feestje komen verpesten? Ik vind die alleskunners juist zeer bewonderingswaardig, alleen maar respect.

In mijn ogen wint gewoon de beste van de dag (met de minste pech onderweg, vooruit), en dat ligt niet aan dit parcours. Ben het met @Rayb81 hierboven eens wat dat betreft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef:Nou, gezellige beschaafde reactie, fijn dat je zo enthousiast reageert :winkie: :bier: !

Dit zegt de KNWU-wedstrijdkalender over de BBC:
https://www.knwu.nl/mountainbiken/evenement/112572" onclick="window.open(this.href);return false;

Datum
07-10-2018
Plaats
Eijsden
Organisator
St. Wielerprom. Eijsden-Margraten
Permanence
.
Meer informatie
http://www.bartbrentjens-challenge.com" onclick="window.open(this.href);return false;
info@bartbrentjens-challenge.com

Wedstrijden

07-10-2018
10:00
Amateurs/Sportklasse

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Elite-Mannen/Beloften

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Masters (30+)

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Masters (40+)

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Masters (50+)

Marathon, Nationaal
07-10-2018
10:00
Vrouwen

Marathon, Nationaal
Dit is wat de organisatie van de BBC aangeeft, niet de KNWU. Als de organisatie van de BBC ook de wedstrijd toegankelijk wil laten zijn voor basisleden dan kan dat in vrijwel alle gevallen. KNWU is nu ook bezig met het opzetten van een marathoncompetitie en die zal zeker ook toegang bieden aan basisleden aangezien dit verreweg de grootste groep marathonrijders is. Ben benieuwd hoeveel licentierijders nu zullen deelnemen aan de wedstrijd nu het geen NK is. Ik twijfel nog aangezien ik normaal de middenafstand rij en ik 110km gewoon niet echt leuk vind.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Rutger S schreef:Wat een dom gelul zeg.. nou veel plezier met je kut wedstrijd
:lol: Goede week gehad? :~ :bier:

BBC is gewoon een mooi evenement
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Oke.

Ik ben niet in het bezit van een licentie dus kan/mag ik dan niet deelnemen aan de wedstrijd?
Indien ik niet mag deelnemen aan de wedstrijd, wordt mijn tijd dan wel opgenomen? Of is het dan weer zoals een paar jaar terug zonder tijdswaarneming voor alle toerrijders?
Plaats reactie