drinkgordel gebruiken tijdens een marathon?

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik heb hier ook altijd problemen mee: drinken meenemen met marathons. Ik kan nooit goed kiezen tussen bidons of mijn 3L Camelbak Lobo. Tegenwoordig vind ik 't best fijn om met bidons te rijden (1 in frame, 1 aan de zadelpen) omdat het een stuk fijner is dan zo veel gewicht op de rug (+ de warmte die niet weg kan). De bidon aan de zadelpen beperk ik tot eentje van 0,5L. Eentje van 0,75L dondert er te snel uit.

Bij een marathon waar er rondes zijn zet ik tegenwoordig dan meestal bidons langs de kant en wissel ze om. Additioneel voordeel is dat ik mijn bidons energiedrank doe en de Camelbak niet. Met een langere ronde doe ik de Camelbak op en soms een combinatie hiervan. De Camelbak is toch wel erg fijn om uit te drinken zoals je zegt.

Ik heb recentelijk een Camelbak Chase Bike Vest aangeschaft en dit bevalt ook heel goed. https://www.camelbak.com/en/packs/R0107 ... 590affbe17" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij zit wat hoger en je hebt geen heupband nodig, voelt een stuk minder 'zwaar' aan op je lijf. En je kan gewoon de zakjes van je fietsshirt blijven gebruiken. De combinatie van dit ding + 2 bidons op m'n fiets kom ik een heel end mee. En dan zorg ik meestal nog voor extra bidons onderweg.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Ik had altijd problemen met bidon die eruit stuitert vanuit houder (vele geprobeerd) op zadelpen bij fully. Eindelijk iets goeds gevonden tijd terug, Google maar op bidon Fidlock. Werkt met magneet in de bidon van 600 ml en houder en blijft met echt rammelen zitten. Een rugtas lijkt me beperkter in bewegen maar ik ken wel een enduro type die met heuptas fietst. Telefoon toolset linkjes e.d in lezyne portemonnee in achtervakje en biba op zadelpen getapet.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik ben met zo'n Specialized Zee cage nog nooit een bidon verloren, alleen 1 of 2 keer uit de zadelpen gemonteerde houder. Met een 0,5L bidon nog nooit.
Pamscalpel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 20 september 2004, 12:37
Mijn mountainbike: Specialized Epic SWorks, Stumpy FSR 29, BMC Fourstroke 01

Source maakt hele goede drink heuptassen kijk eens op Source Hipster misschien is dat wat je zoekt. Succes
PamScalpel:
Io non esisto senza la mia passione
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd regelmatig langere afstanden, doe echter geen wedstrijden. Neem altijd een Camelbak Lobo mee, 3l reservoir, en genoeg stouwruimte voor al het overige, ook wat kleding (arm/mouwstukken, windvestje).
(In de bergen, en/of als ik ook een regenjas mee wil nemen, extra veel kleding/voeding, dan een grotere Camelbak voor nog meer stouwruimte).
Ik hou niet zo van 'geklooi' met van alles op mijn frame geplakt en vastgebonden, losse bidons, spullen in zakjes van mijn shirt. En... met een slang in mijn mond en 2 handen aan het stuur altijd prima controle. In mijn reservoir past bovendien meer water dan in in 2 losse bidons a 750ml...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik rijd al mijn ritten op de MTB met een Camelbak, zie onderstaand plaatje.
Ook marathons rijd ik ermee omdat je veel makkelijker kunt drinken en je kunt er een hoop in kwijt.
Wat voor mij tevens een voordeel is, is dat ik geen zadeltasje meer nodig heb maar dat de fiets lekker kaal en licht blijft.
Ik heb overigens wel een bidon op de fiets omdat ik daar een bidon met water en poeder in heb, camelbak alleen water.

Afbeelding

Ik snap dat zonder tas fijner rijdt maar dan moet je weer je fiets vol hangen met spullen en je achterzakken in je shirt volstoppen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik neem gewoon niet zoveel zooi mee, dat scheelt ook een hoop! Bandje, pomp en tool met een klittenbandje onder mijn zadel. En gelletjes en reepjes in mijn shirt.

Hoe pakken jullie rijdende weg dan eten uit de rugzak? Dat is bij die van mij niet te doen.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

Topic gaat over een marathon rijden toch. Dan wil ik zo licht mogelijk zijn, mooi in lijn met mijn fiets . Voor bidon(s) vullen stop ik wel ff. Kost 30 sec en winnen doe ik m toch niet :winkie:
Voordeel van bidons vind ik ook dat je meteen ZIET of je genoeg drinkt.
In de lente-zomer lukt me dat wel zo MITS er drinkstops zijn.

Al een keuze gemaakt Sjuutje?
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb een camelback heuptas besteld en ondertussen ook ontvangen. Ben er nog niet zeker van of dat hét is hoor. Alle kaartjes zitten er nog aan en morgen maar even testrijden (als het droog is want dan blijft ie schoon :) ). Ik vermoed dat de heuptas niet op zijn plek zal blijven tijdens het fietsen....

Gisteren een laatste lange (duur)training gedaan op mijn cyclocrosser (onroad) met camelbak rugzak. Het was rond de 30 graden en ik heb de waterzak 2 keer moeten bijvullen. Daarnaast ook nog 2 bidons met sportdrank. (om sportdrank te maken neem ik altijd zelf tabletten mee, water hebben ze wel op de posts). Ik ga het dan ook echt niet redden met alleen 2 bidons op 40 km terwijl het zo warm is op de mtb.
Waterzak zal een must zijn, hetzij dus een heuptas of anders gewoon mijn oude vertrouwde rugzak.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

japie carbon schreef:Ik neem gewoon niet zoveel zooi mee, dat scheelt ook een hoop! Bandje, pomp en tool met een klittenbandje onder mijn zadel. En gelletjes en reepjes in mijn shirt.

Hoe pakken jullie rijdende weg dan eten uit de rugzak? Dat is bij die van mij niet te doen.
Dat pak ik dus ook niet rijdend uit mijn tas :-D .. gelletjes en reepjes heb ik in een tasje voor op mijn frame. Daar kan ik al rijdens uit eten en anders stop ik gewoon even om iets te eten.
Ik rijd puur voor het uitrijden en heb dan ook meestal de "rode lantaarn" maar het gaat mij puur om de afstand en niet om de snelheid.
Shaggadellick
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: wo 19 mei 2010, 09:02
Mijn mountainbike: 2014 Canyon Nerve 8.0 AL 27 Scott Spark 700RC Pro, Cube 2016 Reaction GTC Race Custom build

Heb altijd met een rugzak/camelback gereden. De laatste tijd niet meer en gebruik enkel alleen mijn bidon. Voor langere ritten dan vul ik mijn bidon steeds weer aan. Tijdens erg warme ritten vind ik het wel fijn om mijn rug vrij te houden.
Ben echter nu wel geinteresseerd in de camelback-heuptas, kan ik toch wat extra water meenenem. Gebruik nu ook een heuptas om wat gereedschap ect. op te bergen.

Zal eerdaags wel de camelback-heuptas gaan bestellen :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, al die rijders zonder Camelback, zonder gereedschap, zonder iets.
Ik rij er de 2e helft altijd "honderden" voorbij omdat ze hun fiets niet meer rijdend kunnen maken.
Niet mijn stijl.

En zoals iemand al opmerkte, winnen doe ik toch niet.
Waarom dan niet gewoon een rugzak met wat je denkt nodig te hebben?
Het heeft me een paar keer uit de brand geholpen.
Als je kans maakt op het podium begrijp ik zo 'n alles of niets strategie, maar laten we eerlijk zijn...

Heuptasje met drinken heb ik ooit gehad, in het pre-camelbak tijdperk.
Droeg nooit echt lekker. Maar je rug blijft wel koeler.
Niet mijn ding, zo 'n heuptasje.
Ben gewoon verstopt liefhebber van een rugzak.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Zonder rugzak is niet per sé gelijk alles of niks; ik heb dan wel gewoon een bandje, pompje en multitool mee hoor. Als ik er aan denk zelfs multitool met kettingpons + een reserve schakel.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het blijft altijd een keuze.
Je kan niet je hele schuur, of je hele gereedschapskist meenemen.
Maar ik heb al heel wat meegemaakt.
Ik bekijk het zo:
Je hebt je er op voorbereid
Je fiets is in orde gemaakt
Je hebt een reis gemaakt, vaak met overnachting
Dan wil ik 'm ook uitrijden, no matter what.

Verder is het soms erg warm.
Met een reservoir van 2 of 3 liter haal je het altijd tot de volgende post. Of zelfs tot de finish.
Geen lege (of verloren) bidons.
s Morgens nog koud aan de start?
Beenstukken en mouwtjes kunnen na een uurtje in de rugzak.
Regenjas, windstopper, alles past er in. Gemak dient de mens.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
qeubee rider
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 4 mei 2014, 20:10
Mijn mountainbike: Olympia bullet Turboprop

T.S vroeg hoe rugzaklozen dat dan doen in geval van een Marathon met drank transport, nou.. al 2 pagina's vol met tips :-q .
Mission accomplished denk ik zo?

Heb ook wel eens zonder rugzak bikers (met rugzak) onderweg geholpen, toverde ik toch zo een missing linkje en kettinsplitsmachine tevoorschijn die hun niet bij hadden :winkie:

Wat TSTM zegt zit ook wat in, denk dat ook de "ervaring" ook wel uitmaakt wat je ECHT nodig hebt die dag. Rijd b.v zelf al jaren zonder derailleur pad rond. Ingecalculeerde gok ?
Vind t zelf zo zonde om met 2/3 kilo water een drinkpunt voorbij te rijden :roll:

Zoveel mensen zoveel wensen
lead in the back and let others believe they are in front :tong
... °/__ /™
( + ) ¶=( + ) ...:::::::::::
Plaats reactie