BAMS Belgische marathon cup

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
mike180
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1114
Lid geworden op: wo 24 oktober 2012, 13:32
Mijn mountainbike: Berria mako sport

supermooie marathon maar vind hem ook ongeschikt voor de sforz , en zeker als er ook nog diverse mensen
verkeerd zijn gereden zonder eigen schuld,
en ook de diverse aparte startvakken vind ik niet helemaal zoals het hoort..
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Gister de Ardennen Trophy.

Wat heb ik genoten ! (Van de 1ste helft)
In mijn ogen de perfecte wedstrijd.
Genoeg plek om in te halen.
Er zaten wat leuke technischere stukjes in, die te kort waren om voor echt oponthoud te zorgen.
De lange afstand reed niet tussen andere afstanden, wat heerlijk fietsen was.
Voor de rest was alles ook perfect, op 1 ding na.

En dat was ondergetekende, die mogelijk te hard startte, de wedstrijd zwaar onderschat had, en in het begin niks had gegeten.
Na 65 km afgehaakt, de koek was op.

Ik vraag me ook af of de opgegeven hoogtemeters wel kloppen.
Waar Cimes vrij makkelijk weg reed, was het hier flink zwoegen.
M'n verzet waar ik alles mee rijdt bleek hier te zwaar, met 32x42 als lichtste.

Deze gaat voor volgend jaar rood omcirkeld op de agenda !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Inderdaad een zeer leuke wedstrijd, wel een zeer hobbelig en stenig parcours. Op een hardtail is dat soms zwaar :) De hellingen zijn korter dan bij de meeste andere klassieke Ardennen marathons, wat een leuke variatie is. Het parcours valt echter niet te onderschatten met vele steile stukken. Vooral het stuk tussen km 50 en 70 was zwaar, daar had ik een gemiddelde van 15 km/h terwijl ik daarvoor nog aan 22 km/h zat.

Het enige nadeel (maar dit kom je bijna op alle marathons tegen) is dat ik vanaf km 50 de eerste renner(s) op de 45/65 begon in te halen. Dit zijn (met alle respect) fietsers die zowel fysiek als technisch niet altijd klaar zijn om in de Ardennen te gaan rijden. Zeker na de 3e bevoorrading aan het kasteel heb ik op bijna elk stuk singletrack achter een zeer trage renner gehangen. Beleefd als ik ben steek ik enkel voorbij waar kan maar dit is toch altijd een beetje frustrerend nadat je al 3h volle bak gereden hebt.
simonovereem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 179
Lid geworden op: za 24 juni 2006, 19:48
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon CF SLX RS-1, Cannondale F700, Scott Scale 10

Was inderdaad een mooie tocht. In het begin nog een flink natte ondergrond, maar dit droogde al snel op. Gelukkig maar, ik reed met racekings. Wel was het met de hoge luchtvochtigheid en de zon moeilijk om bij te drinken, zelf ook wat krampen gehad tussen km 50-60, was ook niet de enige gisteren. Uiteindelijk 6 volle bidons nodig gehad op 5 uur.
@mattiav. Herkenbar, een afdaling waar je net pech had achter de verkeerde te zitten verloor je zo een minuut, ergens wel jammer. Dat fiets je er bergop niet zomaar meer vanaf.
Overal een zeer tevreden gevoel aan over gehouden, goed georganiseerd. Alleen jammer dat ze geen gelletjes bij de bevoorrading hadden.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

In vergelijking met andere marathons is dit nochtans één van de beste systemen, want het aantal rijders van de andere afstanden dat je tegenkomt is zeer beperkt. Het enige 'nadeel' is uiteraard dat dit de allertraagsten zijn, maar dat kan je nergens vermijden. Dat is dan weer het leuke aan bv de BeMC, daar heb je slechts één afstand dus nooit contant tussen snellere en tragere renners.
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Gisteren de Grand Raid Godefroy gereden, in het zuiden van de Ardennen bij Bouillon. Bouillon is een mooi stadje met een grote burcht. Overnacht in een tent bij de camper standplaats, naast de Semois. Vroeg op, want de start van de 160 km was al om 7:30, samen met die van de 130 km. De 90 km en kortere afstanden startten later.
In het begin er goed opgelet om me niet op te blazen: een mooi groepje laten gaan en een steile klim afgestapt. De klimmen en afdalingen lagen er prachtig droog bij. Vooral de afdalingen waren vaak van een hoog technisch niveau. De eerste steile afdaling ben ik nog afgestapt, maar bij de 2e, vreselijk steil met haarspeldbochten en worteldrops ben ik naar beneden gereden. Dat was goed voor het zelfvertrouwen! Met mijn hardtail had ik het vooral in de snelle afdalingen wat moeilijker dan de fully-rijders. Er zouden nog een aantal steile afdalingen volgen. Ook waren er vele singletracks licht dalend over de helling. Nergens last van opstoppingen. Alles was perfect uitgepijld. Bijna niet mogelijk fout te rijden. Gelukkig wel goed droog. Als het nat zou zijn geweest, was het een wel heel lange dag geworden. (Beter om dan de 90 of 70 km te rijden, lijkt me.)
De eerste 4 uur vlogen voorbij. Na ongeveer 100 km werden de echt lastige passages minder. Tactiek: ontspannen doortrappen, geen gekke dingen doen, proberen te blijven concentreren, zo veel mogelijk eten en drinken. Om de 20 km was er een goed gevulde verzorgingspost, dat was fijn! Na 150 km vroeg ik bij de laatste post hoe ver het nog was. Antwoord: nog 20 km ! Oef, dat viel tegen, ik had intussen wel zin in een licht aflopende asfaltweg tot de finish. Maar na 168 km was de finish dan toch bereikt. Nergens fout gereden, geen enkele bocht gemist. Hulde aan de pijlers !!
Het was TOP. Ik rijd al heel wat jaren marathons, maar dit is wel één van de mooiste en best georganiseerde.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mooi verslag, kon zelf jammer genoeg niet, maar deze stond al hoog op mn lijst.
Na je verhaal nog hoger
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

En op Vojomag staat een mooie reportage van de Grand Raid Godefroy.
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Inderdaad voor mij, samen met de Raid des Hautes Fagnes, de mooiste mtb marathon in België. Zowel qua trails als landschap prachtig.
Plaats reactie