Drenthe 200 2017

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Hallo,

Ik wil misschien mee gaan doen met de Drenthe 200 Marathon op 28 december 2017.
Zijn er leden die hier eerder aan mee hebben gedaan en mij hier advies over willen geven?
Op zich zou ik het qua afstand en conditie wel moeten kunnen doen maar hoe zit het met bepaalde voorbereidingen?
Moet je extra kleren meenemen? Moet er klein onderhoud gebeuren op dit soort afstanden aan de fiets? Wat neem je allemaal mee tijdens zo'n tocht?
Ik fiets nu wel vaak lange afstanden in de zomer, lente en herfst maar de winter heb ik nog nooit gedaan. Het lijkt mij een hele leuke fysieke uitdaging maar omdat ik geen ervaring heb met elke vorm van wedstrijd/marathon fietsen weet ik eigenlijks niet zo goed hoe ik dit moet voorbereiden en wat ik er van moet verwachten.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Gebruikersavatar
casev
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: ma 3 maart 2014, 22:45

Je moet de topic van de vorige jaren ff terug lezen. Daar staat een hoop nuttige info in.

Ik ga hem ook rijden. De weergoden zullen uiteindelijk de groote invloed hebben op hoe "zwaar" hij zal zijn....
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Lees inderdaad even de topics van vorig jaar en vooral ook die van het allereerste jaar door.
Je fiets in goede conditie hebben is uiteraard een voorwaarde om de finish te halen.
Jezelf goed trainen is uiteraard ook belangrijk. Probeer enkele 100km+ afstanden te fietsen.
Onderschat de 200km niet, want het is een flinke afstand en uiteraard gaan niet alle kilometers over asfalt.
Goede verlichting is ook belangrijk.
Maar goed...lees eerst de andere 2 topics even door. :-)
JK11
All rounder
All rounder
Berichten: 50
Lid geworden op: di 18 oktober 2016, 20:53
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SL

Aanvulling op de eerder gegeven adviezen,
Je mag een tas met spullen droppen circa halverwege. Wat er in die tas moet is mede afhankelijk van de weersomstandigheden en dan kan een droge set kleren fijn zijn, wellicht extra accu voor de avonduren als je dan nog niet binnen denkt te zijn en misschien wat smeermiddelen.
Verzorging onderweg is prima dus dat is op zich niet nodig.

Ik leg een beetje het verband met vakantie. Je neemt meer mee als je een week ipv een weekend weg gaat, maar als je 2 weken gaat wordt het niet veel meer. Je neemt op een mtb tocht van 100km meer mee dan bij een tochtje van 30km, maar veel meer wordt het niet bij de 200km.
Je moet er voor trainen en het weer kan het heel zwaar maken maar dat weten we pas met kerst.
Als je goed getraind bent, niet te gek doet in het begin en je materiaal gaat niet kapot dan maakt je hoofd het verschil of je de eindstreep haalt.

Mijn motto is: vake bej te bange

Succes en vooral genieten tenzij je denkt te kunnen winnen, maar ik fiets hem voor de uitdaging om de finish te halen.
nendv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: di 29 augustus 2017, 08:45
Mijn mountainbike: CUBE RACE ONE 29

Bedankt voor jullie reacties. Gisteren kon ik de vorige topics niet vinden. Inmiddels heb ik ze wel gevonden en gelezen. Als ik kijk naar het weer dat het vandaag is zal het wel een drama worden om de tocht te gaan doen met al die regen, en helemaal als je ergens in het laatste vak moet starten en er zijn misschien al 1000 anderen voor je aan geweest.....Dan weten we wat er gebeurd.
Ik zal binnenkort eens een keer een tocht van rond de 120 kilometer doen om te kijken hoe dat gaat en dan nog eentje van rond de 150. Dan wordt de 200 kilometer wat makkelijker om in te schatten hoe dat gaat.
Maar het lijkt me wel een hele leuke uitdaging om te gaan doen!
Frankievenge
All rounder
All rounder
Berichten: 51
Lid geworden op: do 11 augustus 2016, 08:16
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI

Ik heb hem vorig jaar gefietst, en enkel een paar duurtrainigen gedaan van 100 km, nooit langer! Verder gewoon de toertochten in de buurt gefietst, en ' avonds in het donker soms getraind. Rustig begonnen aan de 200 km en hard rijdend gefinished, of terwijl ik had echt veel over aan het einde.... voor mij telde, fijn rustig begonnen en gaandeweg de dag veel heeeeel veel mensen ingehaald.
Maar het belangrijkste advies: ga genietend fietsen en vooral plezier hebben van en met al die mensen die langs de route staan!! Ik ben er ook weer bij dit jaar.
Gas op de lollie

Cannondale Scalpel SI Sram Eagle
Cannondale Systemsix Dura ace.
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Heeft er toevallig nog iemand een startnummer over voor de eerste wave? Dan zie ik wel een pm verschijnen. Ik heb vorig jaar mee gedaan en het was toch wel een super gave ervaring :-)

Wanneer je je nu gaat inschrijven, dan kom je in wave 4 terecht...
Laatst gewijzigd door dadionysos op di 5 december 2017, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

dadionysos schreef:
Wanneer je je nu gaat inschrijven, dan kom je in wave 4 terecht...
wat is er mis met wave 4? wat mis ik?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vermoed dat er na een paar waves wel wat slootkanten kapot zijn gereden...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Macpele schreef:
dadionysos schreef:
Wanneer je je nu gaat inschrijven, dan kom je in wave 4 terecht...
wat is er mis met wave 4? wat mis ik?
Ik wil graag vooraan starten zodat ik niet zoveel mensen in hoef te halen. Het idee is om hem zo snel mogelijk te fietsen en te proberen om hoger te eindigen dan vorig jaar.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Macpele
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 29 mei 2015, 20:54

Kapitein Iglo schreef:Ik vermoed dat er na een paar waves wel wat slootkanten kapot zijn gereden...
ben ik blij dat ik in wave 1 zit :-q . Volgens mij weten we de waves nog niet maar ik heb me vrij vroeg ingeschreven.
Raba81
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: do 29 januari 2015, 16:27

Ik heb nog een startbewijs van de Drenthe 200 te koop. Ik zit ingedeeld in wave 2. Stuur een pb bij interesse.
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Ik heb er ook nog een over en hij is te koop voor 30 euro. Het gaat hier om een startplek in wave 2. Ik heb er inmiddels een voor in wave 1.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Jakobkist
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 4 december 2017, 12:20

2x wave 2 in de aanbieding! PM bij interesse!
Mtb46
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 393
Lid geworden op: zo 2 januari 2011, 15:42
Mijn mountainbike: Cube reaction 29
Contacteer:

Pfff denk dat je beter met de waterfiets kan gaan dit jaar.
Proud member of http://www.ATBbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://mountainbikeniscool.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie