Erbeskopfmarathon Thalfang (D) 9 juli 2017

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Voor het eerst deze marathon gereden, 't was een hele ervaring.. Had slecht geslapen en het liep niet echt geweldig allemaal. De eerste 50km had ik de moraal al totaal op: veel te veel saaie asfalt en gras stukken. Maar de tweede helft was een stuk leuker met veel single trails en vette afdalingen. Nog wel effe een filmpje in elkaar gezet:

v_schultinge

Leuke video, geeft een leuk beeld van het parcours. Jammer dat je niet altijd je afdaalskills kan benutten als mensen voor je niet zo hard gaan. Heb ik zelf ook wel vaak last van :D.

Sören Nissen was weer op de brommer als ik zo de uitslag zie.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ja, kerel stond helemaal achteraan te koekeloeren. Ik zag hem al staan en dacht 'is m dat nou?' .. Had hem op de voorste rij verwacht. Maar ja, binnen no time van het start schot reed ie al naast me :P Dus het was 'em toch.
Gebruikersavatar
joansom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 08:41
Mijn mountainbike: Canyon

rokl schreef: Ik dacht de hele rit aan deze vrezelijke single trail afdaling, die in 2015 bij ca km 100 op me stond te wachten. Toen mijn Garmin al 102 km aangaf dacht ik eerst dat ze deze uit het parcours hadden gehaald. Maar nee, 2 km later zag ik ze aankomen. In 2015 moest ik de nooduitgang nemen (kostte me een gekeuzde schouder), omdat ik de snelheid van mijn bike niet meer onder controle had. Nu vast beraden (met de ervaring van de Ardennen Trophy en een Nobby Nick als voorband bestens voorbereid) om deze te rijden. Het was op het randje, kurkdrooge ondergrond met veel los materiaal, schuiven, obstakles uitwijken, over wortels en stenen heen, balans houden, met de voorrem voldoende remkracht ontwikkelen maar ook weer niet te langzaam, opletten dat het achterwiel je niet inhaalde etc, maar uiteindelijk ben ik de hele afdaling gereden. Dat gaf me een geweldige boost waar ik nog tot km 110 van kon genieten. Ander voordeel was dat ik daardoor in het achterwiel van een renner kwam te zitten, die me ca 20 km daarvoor in een lange klim gemakkelijk had ingehaald. Hij moest de afdaling lopen.

Was wel nodig, want op de laatste km kregen we een lange klim van 150 hm voorgeschoteld over 4 km; klinkt gemakkelijk, maar ik was helemaal op en ben (niet te geloven) op 24/32 gereden. Daarna volgden nog twee vrezelijk stijle wortelklimmen; in de eerste klim kon ik de renner inhalen, want hij moest afstappen. In de tweede wortelklim heb ik alles uitgeperst om de afstand te vergroten, maar helaas was het laatste stuk een loopstuk. En boven aangekomen kwam ik niet meer in mijn linker pedaal, met als gevolg dat de renner weer kon aanschuiven. Een km later heeft hij me op een asfaltklim gepasseerd, maar ik zag hem continu voor me rijden. Afstand was nooit groter dan 100 m. Gelukkig maar, want achter me zag ik een renner aankomen en op zijn gezicht meende ik te zien dat ik op zijn lijst stond. Dus op de laatste 5 km alles uitgeperst wat er nog in zat en daarom lukte het uiteindelijk om hem voor te blijven. Helemaal gesloopt over de finish. Nog handen geschut en een beetje gekletst met de renner die voor me was gefinished en met mijn achtervolger (heel leuk).
Nice meeting you Rokl, heb ik ook een gezicht bij die goeie marathonverslaggever :bier:
Nogmaals knap dat je die afdaling helemaal hebt kunnen rijden. Ondanks 2 jaar ATT ervaring was deze mij toch te gortig. Stukje geprobeerd, maar met de remmen volledig ingeknepen en kont op het achterwiel raakte ik de controle al snel kwijt, dus maar voor een zachte landing gekozen. Daar pakte je inderdaad flink wat tijd terug, want lopend was deze afdaling (ook) haast niet te doen..

Mijn taktiek was omgekeerd van die van jou. Ben relatief rustig gestart en tussen km 40 en 80 heb ik 6 à 7 mensen kunnen inhalen (op de klimmen uiteraard want dalen is niet mijn sterkste punt), maar jij bleek wel een hele taaie :-q . Mooi hoe je ook in het middenmoot een wedstrijd in een wedstrijd kunt maken. Toen je mij weer terugpakte en van me wegreed (ik stond toen echt ff geparkeerd) had ik niet verwacht later weer bij je te kunnen aansluiten, want je klimtempo zag er goed uit op dat moment. Op mijn tandvlees en met benen die plots weer vooruit wilden, vervolgens toch nog een mooie finale kunnen rijden. Chapeau aan je strijdlust!

En chapeau aan de organisatie, want wat een topverzorgde marathon was dit. 6 verzorgingsposten onderweg, vele vrijwilligers en uitstekende routebewijzering. Zeer duidelijke borden en vaak ook nog een extra lint op de grond zodat je niet rechtdoor ging. Route was geweldig, bevatte alles wat marathon rijden zo mooi maakt. Qua beoordeling komt deze voor mij in het rijtje Gallahaan, Emmelshausen, Nordenau.

Hopelijk snel weer in de Sforz cup..
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Mooie strijd heren! Ik heb Rokl gemist na de finish dan, met Joan nog even staan praten :)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

joansom schreef: Nice meeting you Rokl, heb ik ook een gezicht bij die goeie marathonverslaggever :bier:
Nogmaals knap dat je die afdaling helemaal hebt kunnen rijden. Ondanks 2 jaar ATT ervaring was deze mij toch te gortig. Stukje geprobeerd, maar met de remmen volledig ingeknepen en kont op het achterwiel raakte ik de controle al snel kwijt, dus maar voor een zachte landing gekozen. Daar pakte je inderdaad flink wat tijd terug, want lopend was deze afdaling (ook) haast niet te doen..

Mijn taktiek was omgekeerd van die van jou. Ben relatief rustig gestart en tussen km 40 en 80 heb ik 6 à 7 mensen kunnen inhalen (op de klimmen uiteraard want dalen is niet mijn sterkste punt), maar jij bleek wel een hele taaie :-q . Mooi hoe je ook in het middenmoot een wedstrijd in een wedstrijd kunt maken. Toen je mij weer terugpakte en van me wegreed (ik stond toen echt ff geparkeerd) had ik niet verwacht later weer bij je te kunnen aansluiten, want je klimtempo zag er goed uit op dat moment. Op mijn tandvlees en met benen die plots weer vooruit wilden, vervolgens toch nog een mooie finale kunnen rijden. Chapeau aan je strijdlust!

En chapeau aan de organisatie, want wat een topverzorgde marathon was dit. 6 verzorgingsposten onderweg, vele vrijwilligers en uitstekende routebewijzering. Zeer duidelijke borden en vaak ook nog een extra lint op de grond zodat je niet rechtdoor ging. Route was geweldig, bevatte alles wat marathon rijden zo mooi maakt. Qua beoordeling komt deze voor mij in het rijtje Gallahaan, Emmelshausen, Nordenau.

Hopelijk snel weer in de Sforz cup..
Ha, wist niet dat je ook op het forum zit. Heel leuk. Toen je me voor het eerst ingehalde dacht ik nog "pfff, laat hem maar gaan, geen kans". Ik zag je dan een heel eind niet meer tot na deze verschrikkelijke afdaling. Het verbaasde me toch dat je na die laatste stijle wortelklim weer kon aansluiten; blijkbaar ben je de tweede veel beter gereden dan de eerste. Dus dat 'taaie' geldt zeker ook voor jou :wink: :wink: Uiteraard ben ik de tweede wortelklim vol gas gereden om je uit mijn wiel te houden :winkie: . Toen je weer in mijn achterwiel zat was mijn vechtlust even verdwenen en dacht ik "laat hem maar gaan, misschien kan hij me nog wat meeslepen". Ik had echt moeite of de asfalt klim toen ik aan een toeschouwer vroeg hoeveel km en ik te horen kreeg dat ik nog 5 km voor de boeg had (bij 10:36 in het filmpje van nversteege :-D ). Dat vond ik echt niet meer leuk.

Ik hoorde van mijn begeleiders dat we beiden nog behoorlijk zijn ingelopen op de twee renners voor ons.

Nordenau wil ik ook rijden. Lijkt ook lekker moeilijk als ik de verhalen van afgelopen jaar lees; zeker geen typische Sauerlandmarathon.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

nversteege schreef:Mooie strijd heren! Ik heb Rokl gemist na de finish dan, met Joan nog even staan praten :)
Leuke video. Jammer dat de verschrijkelijke afdaling waar ik het over heb gehad niet echt spectaculair uitziet in je video :lol: Je hebt blijkbaar helemaal geen last van gehad :roll:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Nee klopt, je kan haast niet zien hoe steil het is. Maar je ziet wel ineens verdacht veel van mijn fiets in beeld :P En de afdalingen waren het probleem niet idd :D
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ik heb nog wat fotos van een aantal deelnemers. Ben je geinteresseerd, stuur dan een PB met je e-mail adres:

Joan Somers, Niek Versteege, Luc Koning, Dirk van Gossum, Jos Wolfkamp, Stefan vd Bos, Frank Zandfliet, Peter van Es, Gerdo Hazeleger
Laatst gewijzigd door rokl op vr 14 juli 2017, 08:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Geweldig leuk filmpje, Niek :-q
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Thanks! Beeld is nog wel aardig mooi gebleven. Op een paar van die afdalingen voelde ik de camera aardig op en neer rammelen :P
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Mooi filmpje !
Ziet er op dat filmpje toch uit als een leuke marathon.
En ik durf het bijna niet te vragen, maar waar is die afdaling in het filmpje ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

tiewrap schreef:Mooi filmpje !
Ziet er op dat filmpje toch uit als een leuke marathon.
En ik durf het bijna niet te vragen, maar waar is die afdaling in het filmpje ?
:evil: :evil: :evil:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie