Raid hautes fagnes 25 juni 2017

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

hahaha ! na de vroegere ellenlange banden-discussies gaan we nu voor tandwiel-discussies :winkie: ???
veel plezier alleszins, maar gelukkig heb ik zelf die problemen nooit :wink:
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

:lol:

die bandendiscussie komt natuurlijk ook nog!
verzetje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 216
Lid geworden op: di 30 maart 2010, 10:19

Begrijp al dat gesukkel met die tandwielen niet.
Tandwielen meenemen in de rugzak....
Heb nog en 3x9 setup en maak mij nergens zorgen over...
scan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 22:09

fl-wappie schreef:Ik denk dat ik wel weg ga komen met een 34t blad. En dan gooi ik het 32t blad nog bij in de rugzak, voor echte noodgevallen. Hier in NL gebruik ik de 42 op de casette nagenoeg niet. Ben me er van bewust dat het veel korter/ explosiever klimmen is en niet te vergelijken.
Hebben jullie verder nog tips voor een leuke camping voor een caravan. Maak ik er een mooi lang weekend van met vrouw en kind van 4 jaar oud.
Bij de RDHF zijn het geen molshopen die ge moet beklimmen hé :lol: :lol: :lol:
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

scan schreef:
fl-wappie schreef:Ik denk dat ik wel weg ga komen met een 34t blad. En dan gooi ik het 32t blad nog bij in de rugzak, voor echte noodgevallen. Hier in NL gebruik ik de 42 op de casette nagenoeg niet. Ben me er van bewust dat het veel korter/ explosiever klimmen is en niet te vergelijken.
Hebben jullie verder nog tips voor een leuke camping voor een caravan. Maak ik er een mooi lang weekend van met vrouw en kind van 4 jaar oud.
Bij de RDHF zijn het geen molshopen die ge moet beklimmen hé :lol: :lol: :lol:
ik heb juist nog gelezen dat jullie nationale Matthieu voor de Ardennen een dubbele vooraan verkiest ..... verder no comment :-D
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

fl-wappie schreef:Ik denk dat ik wel weg ga komen met een 34t blad. En dan gooi ik het 32t blad nog bij in de rugzak, voor echte noodgevallen. Hier in NL gebruik ik de 42 op de casette nagenoeg niet. Ben me er van bewust dat het veel korter/ explosiever klimmen is en niet te vergelijken.
Hebben jullie verder nog tips voor een leuke camping voor een caravan. Maak ik er een mooi lang weekend van met vrouw en kind van 4 jaar oud.
En vooral veel steiler. 34/42 is echt alleen voor de hele sterke mannen.
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

fl-wappie schreef:Nee, dat snap ik. Posbank route kom ik ook met gemak rond met deze combi. Om met 32 te kunnen rijden moet ik mijn ketting inkorten, is geen probleem, maar liever niet.
Maar dan speel ik op safe en ga ik toch maar voor de 32.
Bedankt
Ik heb ook de bladen 32, 34, en 36 liggen. Kettinglengte afmeten op de 34 en je kunt de ketting op zowel de 32 als de 36 rijden. :-q

RDHF rijden met een 34 voor, i.c.m. 10-42 cassette lijkt mij een beetje erg optimistisch, waarschijnlijk ontploffen je bovenbenen dan al op de startklim! :lol:
Met zo'n zwaar verzet word het tevens ook zeer lastig op bepaalde klimmen vanwege al de stenen en wortels, souplesse is wat je hier vooral nodig hebt...
Gunther90
All rounder
All rounder
Berichten: 91
Lid geworden op: di 10 januari 2017, 19:26

Nu de "discussies" hier toch wat op gang komen..

Is voor mij ook de eerste RDHF dit jaar en heb de topics en "achterafpraat" van de vorige 2 jaren grondig doorlezen en opgemerkt dat veel mensen een "overlevingspakketje" meepakken voor de fiets. Zijn er veel van jullie die een kettingschakel (en 2 tangen + pons) mee op pad nemen? Ik zag dat het niet zo ongebruikelijk was.

Ik las ook dat er mensen zijn die bij de ravito's de ketting even bij smeren. Gebruiken jullie hetzelfde vet als waar jullie mee van start gaan (droog / nat) of hebben jullie 't over een kettingspray van (bv) Shimano? Kan me niet voorstellen dat jullie de ketting even gaan reinigen op de ravito's, dus gewoon vet erbovenop (los van het nut daarvan...)?

Graag reacties zonder "ogengerol", iedereen heeft 'm ooit een eerste keer moeten rijden, ik heb de indruk dat sommige dat soms vergeten.
Alvast bedankt.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Het belangrijkste is om te zorgen dat je materiaal 100% in orde is. Zo een marathon hangt er tich in ook voor je fiets.

Het verbaasd mij altijd wel hoeveel mensen je ziet staan met een gebroken ketting dus hat kan geen kwaad om er eentje bij je te hebben voor de zekerheid.

Verder smeer ik zelf mijn ketting nooit onderweg (ik neem het iig niet zelf mee)
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

hmm, ik neem altijd wel een extra powerlink mee, maar geen waterpomptang, dus of ik dat verrekte ding (11-speed) wel vast krijg is de vraag. daar gaat mijn gevoel van zekerheid :wink:

bij de ardennes trophy vergat ik een biba+pompje mee te nemen... met heel veel lekrijders die ik passeerde voelde dat ongemakkelijk, maar het ging gelukkig goed (ik rijd met latex smurrie icm snakeskin banden).

voor de RDHF is de planning:
paar reepjes, voor het geval ik voor de posten stuk zit
powerlink
multitool
biba en pompje
verzekeringspasjes/geld/ice-info/mobiel
Laatst gewijzigd door Dreezz op zo 11 juni 2017, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Dreezz schreef:hmm, ik neem altijd wel een extra powerlink mee, maar geen waterpomptang, dus of ik dat verrekte ding (11-speed) wel vast krijg is de vraag. daar gaat mijn gevoel van zekerheid :wink:
Je hebt toch geen tang nodig om een powerlink te bevestigen?
Gewoon door kracht te zetten op de ketting (op pedaal staan) klik je hem zo vast.
Of bedoel je wat anders?
Ride a bike!
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

ja, dat bedoel ik.
't Ging met 8, 9 en 10 speed prima, maar de 11-speed, zelfs een gebruikte powerlink, gaat best moeizaam...
Maar als het moet, hoop ik dat het lukt ;-)
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

11 speed gaat bij mij ook prima. Zowel KMC als SRAM
Ride a bike!
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

mooi, dan laat ik de tang met nog meer zekerheid thuis ;-)
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Voor een marathon neem ik het volgde altijd mee:
Binnenband + pompje + Co2 patroon
Dynamic plug (Daarmee kan je grotere gaten dichten)
Zelf rij ik met Maxxis Ikon Latex voor en Specialized renegade latex achter

Hierdoor heb ik drie mogelijkheden om de band te dichten
1: Latex
2: Dynamic plug
3: Binnenband

Daarnaast heb ik altijd een multitool/bandenlichters bij me en dan nog een powerlink aan de remkabel getaped.
Let ook een beetje op waar je rijdt. Soms zie ik van die mensen die het presteren om over elke losliggende steen te rijden.

Smeren gedurende de marathon ligt aan de omstandigheden. Bij de BeMC had ik het wel nodig omdat de ketting begon te piepen. Bij de Ardenne Trophy had ik nergens last van.
Plaats reactie