NK Marathon tijdens Hondsrug Classic

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

In 2018 is het NK mogelijk tijdens de Hondsrug Classic. Wat vinden de fanatieke marathonbikers hiervan? En wat zijn de andere alternatieven voor de BBC?

http://www.bikesight.nl/nk-marathon-in- ... g-classic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Mooi voor de provincie Drenthe, maar een waardig NK marathon mag wel wat hoogtemeters bevatten als je het mij vraagt.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Misschien wel representatief voor veel van de Nederlandse routes. Maar ik zie ook liever meer hoogtemeters
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Heel goed dat er alternatieven bijkomen! Zeg ik als medebedenker BBC routes... hoe groter en gevarieerder het aanbod, hoe meer routes, tochten, hoe beter voor de sport. Maar hm's wel een must. Al hoeven her geen 2000 te zijn...
Nijmegen/Arnhem eo, Heuvelrug... ook mooie heuvelachtige gebieden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Hondsrug is wielrennen, geen mountainbiken!!!! Alternatieven zijn Amerongen, Groesbeek, Montferland. De utrechtse Heuvelrug heeft prachtige nieuwe routes.

Nk Marathon hoort een selectief parcours te zijn met voldoende technische uitdaging. Als het Boswielrennen wordt kunnen ze net zo goed geen NK marathon organiseren,..maar goed schijnbaar wil de KNWU dat er bij het mountainbike ook wielrenners winnen. XC is al dood,...nu nog even het NK marathon de nek omdraaien. Geen enkele serieuze marathonrijder gaat hier zn jaar op afstemmen!!!
Laatst gewijzigd door schepp op wo 5 oktober 2016, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Ben het met Schepp eens, Hondsrug is leuk maar meer boswielrennen. Dat blijk ook wel uit aantal wielrenners wat daar aan de start staat en vaak hoog eindigen omdat het niet genoeg echt mountainbiken is voor de mountainbikers om het verschil te maken.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Lekker ook weer eind oktober. Het is duidelijk dat de KNWU blijkbaar probeert meer wielrenners aan de start te hebben. Echt kansloos dit.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ligt het probleem wel bij de KNWU?
Geen idee hoor, maar het begint bij geschikte tochten en parcoursen volgens mij.
Als die er niet te zijn valt er ook weinig te kiezen voor de KNWU.
Het uitdagende marathonaanbod zou omhoog moeten.

Dus welke organisatoren nemen die handschoen op, EN kunnen dat op een dergelijke welhaast professionele manier doen, zodat er ook aan allerlei eisen wordt voldaan als medische dienst, verkeersregelaars, vergunningen weten los te krijgen bij Gemeentes en Natuurorganisaties.
En daarin zou de KNWU een dergelijke organisatie dan weer moeten ondersteunen, willen ze meer parcoursen om uit te kunnen kiezen van de grond krijgen.

Zelf denk ik, na door forumlid Bouwpakket er op sleeptouw te zijn meegenomen, dat er op zich zo een route Utrechtse Heuvelrug kan worden bedacht. Knoop de vaste routes aan elkaar, regel leuke verbindingsstukken, en je hebt zo 100km en 1200hm fantastisch biken.
De vraag: wie pakt zoiets op, en hoe welwillend zijn Natuurorganisaties en Gemeentes? De potentie is er.
Groesbeek heeft ook al een mooie marathon voor elkaar, ook geschikt? Nijmegen/Reichswald?

Vlakke offroad wielren parcoursen moet je niet willen denk ik, het moet wel 'echt MTB-en' blijven.

Maar er komt een hoop bij kijken.
De organisatie die de BBC doet, is ook betrokken bij de organisatie van UCI wegwedstrijden, EK's, andere grote toertochten, die doen niet anders. En maken gebruik van lokale vrijwillegers die de kennis van de paden hebben, helpen pijlen, van verenigingen die helpen bevoorraden, helpen bij de inschrijvingen, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

KNWU doet helemaal niks, is alleen geintresseerd in de afdracht per deelnemer. Waarom zou je een marathon organiseren met de KNWU. kost je alleen maar extra geld en je krijgt er een hoop regels voor terug. Daarnaast hebben ze hun zaakjes niet op orde.
Groesbeek is het niet voor niets zonder KNWU gaan doen. Amerongen doet het ook zonder KNWU

OP de utrechtse heuvelrug is zeker wat mogelijk. Vorig jaar zelfs kort geprobeerd er 1 vd grond te krijgen ism de Sforz Marathon Cup.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik denk ook dat je het zelf moet willen organiseren, maar steun KNWU zou welkom zijn, indien gewenst.
Je moet het niet samen willen doen met 2 kapiteins op een schip.
Zelf iets organiseren, en als je het als NK wil laten verrijden, dan de KNWU laten weten dat je het op je wil nemen. Maar hen vragen om ondersteuning, indien gewenst.
Al is het om te lobbyen, wat meer gewicht in de schaal te leggen, tips, afhankelijk van hoe ervaren je bent met het organiseren van dit soort grote evenementen.
De paadjes laten bedenken door lokale kenners van de streek die marathonervaring hebben (liefst als en toerrijder en als wedstrijdrijder, 2 verschillende disciplines) is nog het minst lastige...

Ik vind het fantastisch dat de Sforz Marathon Cup uitwijkt naar buitenlandse tochten waar het aanbod groter en uitdagender is. Maar wat zou het leuk zijn als er wat meer 'echte' Nederlandse marathons bijkwamen, die als een Nederlands Kampioenschap verreden kunnen worden. Qua km's, hm's en mooi MTB'en.
Roeien met de riempjes die ons vlakke landschap ons biedt zullen we sowieso moeten. Misschien dat je er ook niet aan ontkomt om meerdere rondes te rijden, je legt niet overal zomaar een onafgebroken 80-110km neer met 1400-2000hm... Dat kan over de grens natuurlijk wel.
Met de BBC smokkelen we ook al een beetje, de Voerstreek is immers Belgisch grondgebied. Die rijden we in/uit/in/uit, 't is hier steeds net even de grens over en weer terug, al ben je je dat niet bewust als je op de MTB zit.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Ik wil er ook even op inhaken.
Ik had al gehoord dat dit er aan zat te komen.

Na het voorrijden van de 1e en 2e lus van de komende Hondsrug Classic kan ik al meedelen dat de wegrenners dit jaar meer in het nadeel zullen zijn.
Er zijn meerdere lange rechte stukken uit de route gehaald.
Er zat onder andere een stuk van 700 meter over keien in die helemaal uit de route gehaald is.
Hier is singletrack voor terug gekomen.
Dit is een stuk waar afgelopen jaren het verschil is gemaakt door een aantal wegrenners.

Tevens denk ik dat het ontbreken van hoogtemeters ten opzichte van de BBC ook niet het verschil zal maken als er wegrenners bij zijn.
Die fietsen misschien wel harder omhoog op sommige minder technische stukken.

Zie onderstaande wat ook kan gebeuren.
Dit was niet bepaald een vlakke marathon.
http://www.bikesight.nl/wegprof-lindema ... au-is-hoog
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je hebt natuurlijk wegrenners en wegrenners... je hebt er die ook echt kunnen MTB-en.
Lindeman is een mooi voorbeeld, maar Sagan is dat ook. En Cadel Evans en Pauline Ferrand Prévot en van der Poel als 'ie echt zou willen/kunnen/mogen... en noem maar op. Die beheersen alle disciplines, die verdienen het om overal te winnen. Zolang je maar wel een onderscheidend genoeg MTB-parcours voorschotelt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Grafshaft is ongeveer de makkelijkste en snelste marathon vh sauerland maar nog altijd beter dan de Honsrug classic, iedereen is toch wel van mening dat dat gewoon boswielrennen is. Ps vd Poel is kansloos in een WC mtb wedstrijd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat van de Poel en XC betreft: World cup, mee eens, maar hij mag toch gewoon meedoen, en als hij dan op waarde wordt geklopt is dat toch prima? Of het nou een XC- of marathon wedstrijd betreft, op welk niveau dan ook?
Dat er wegrenners aan een start staan is alleen maar leuk. Als het maar wel een goed parcours betreft. 'Wegrenners', publiek en MTB-ers zelf moeten merken dat het om 'echt MTB-en' gaat.
Tankink doet dit jaar bv mee aan de BBC, en met hem nog enkele andere wegrenners. Prima! Dit jaar is het droog, voor een wegrijder misschien fijn, voor de deelnemende MTB-ers ook leuk. Dat de rest maar bewijst dat ze harder kunnen fietsen. Stel, het was nat en modderig... dan was het parcours nog onderscheidender... (er rijden hier overigens genoeg wegprofs rond in de bossen in herfst/winter...)... Al is het dan ook weer niet goed, want dan is het weer 'altijd nat'... tsja... wat willen we nou...
Een MTB-waardig parcours, dat moet inderdaad uitgangspunt zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

Het voorbeeld vd Poel bedoel ik aantegeven , dat de Beste veldrijder vd wereld het dus niet redt op een echt mtb parcours tegen de toppers, omdat MTB_en juist meer is dan alleen maar hard trappen. :0
Tuurlijk is het goed als wegrenners ook mtb wedstrijden gaan rijden, maar als ze geklopt worden dan wel echt op waarde in een waardige MTB wedstrijd. De wedstrijden in NL zijn zowieso toegankelijker voor wegrijders, maar je kan het ook overdrijven Hondsrug is daar een voorbeeld van. Verder niks dan lof voor jou Aurelius want jullie halen het maximale eruit wat er in zit (je bent afhankelijk v vergunningen en grote groepen deelnemers) en zijn ook altijd bezig met verbeteringen.
Plaats reactie