Africa Classic 2017

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie

Ken je de Africa Classic?

Ja, heb mee gedaan.
0
Geen stemmen
Ja, maar niet meegedaan.
2
12%
Ja, wil een keer meedoen.
2
12%
Nee.
13
76%
 
Totaal aantal stemmen: 17
mcboogaard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 29 juli 2015, 14:39
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 500
Contacteer:

Afgelopen week heb ik mij opgegeven voor de Africa Classic in 2017.https://www.africaclassic.nl/2017/marco-boogaard
Dit is een mountainbike tocht in Tanzania van 400 km in 6 dagen.
Ik vroeg mij af wie er op dit forum ook is heeft meegedaan aan deze tocht en voor mij tips en trics heeft.

Dank alvast.

Groet Marco
Altijd leuk mountainbiken :-q
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

Hoe zit het wanneer je die 5K niet bijeen krijgt?
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
mcboogaard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 29 juli 2015, 14:39
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 500
Contacteer:

In de regelementen staat dat je dan niet mag deelnemen. Is nog niet voorgekomen begreep ik. Iedereen doet zijn best om bedrag te halen.
Maar ken jij het evenement?
Altijd leuk mountainbiken :-q
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Ik heb twee keer een meerdaagse tocht door Afrika gereden dus ik denk dat ik je wel wat tips kan geven.

Mijn ervaring betreft de Kilimanjaro Bike Trail in Tanzania én Mystery Fields of Central Kenya. Als ik de route bekijk die jij gaat afleggen heb ik wel net in een ander deel gereden. De eerste tocht ging vanaf Arusha naar het zuiden en weer terug. Het parcours van de tocht in Kenya lag een stukje boven Nairobi. De tocht die jij gaat doen zit daar precies tussenin. Maar de ervaringen zullen niet direct heel anders zijn.

Allereerst. Het is een geweldige ervaring om daar te fietsen. Het is echt compleet anders dan alles wat je hier in Europa tegenkomt. Ik heb genoten van het prachtige landschap dat meer afwisselend was dan ik had verwacht. En het enthousiasme van de bevolking vond ik ook erg leuk om mee te maken.

Dan de tips:
- Zorg er voor dat je banden in orde zijn. Rijden met een vorm van latex, hetzij tubeless of met een systeem als Joe no flat binnenbanden, gaat je veel reparatietijd schelen. Je zult je verbazen over de hoeveelheid stekels die er in je band kunnen zitten als je een klein stukje van de weg af gaat. Met een normale binnenband sta je dan gegarandeerd met een lekke band.
- Goed smeren! Open deur maar vergeet het niet want het kan hard gaan met de zon. Doe je het één dag niet heb je er de rest van de trip last van.
- Goed drinken! Nog een open deur maar je kunt niet overal zomaar drinken kopen. Het is dus belangrijk dat je daar vooraf over nadenkt.
- Hygiëne. Als je wil genieten van de rit is het handig om fit te blijven. Wij Nederlanders zijn niet gewend aan de bacteriën waar je daar mee in aanraking komt. Maak je handen schoon voor je gaat eten. Je kunt daarvoor speciale gel kopen die je in een klein flesje bij je draagt. Je hebt dan geen water nodig. Wanneer je iets koopt langs de weg zie er dan op toe dat ze het ter plekke bereiden in plaats van dat het er al even ligt.
- Neem de tijd om van je avontuur te genieten. Dus niet alleen met je hoofd over je stuur gebogen zo snel mogelijk naar de finish. De ervaring is echt te gaaf om overal voorbij te racen.
- Wees terughoudend met het maken van foto's van de bevolkin. Eigenlijk heel logisch als je er over nadenkt maar toeristen willen dat nogal eens vergeten. Dat is ook van toepassing op een kudde vee van de Masai die je onderweg tegen kunt komen. Wil je toch graag een foto maken vraag het dan gewoon even. Hou er dan rekening mee dat ze dan meestal verwachten een paar centen te krijgen.
- Zorg er uiteraard wel voor dat je altijd een camera bij de hand hebt want je weet nooit wat je onderweg tegen komt aan mooie uitzichten, wilde dieren of andere bijzonderheden.

Nou, dat is zo het eerste wat me te binnen schiet. Als je specifieke vragen hebt moet je het maar aangeven. Oh ja, nog één ding. Probeer deze foto maar eens te verslaan. :wink:

Afbeelding
mcboogaard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 29 juli 2015, 14:39
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 500
Contacteer:

Hartelijk dank voor de tips! Hoe rijdt dat met gevulde banden? Is het erg anders/zwaarder?
En ik ga mijn best doen voor de foto's ;-) Niet zelf gemaakt maar ook ter inspiratie https://www.flickr.com/photos/africaclassic/albums" onclick="window.open(this.href);return false;

En nu ook nog even focus op sponsoring. Iemand nog klein bedrag over voor goede doel? https://www.africaclassic.nl/2017/marco-boogaard" onclick="window.open(this.href);return false;
Altijd leuk mountainbiken :-q
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Bottecchia schreef:- Wees terughoudend met het maken van foto's van de bevolkin. Eigenlijk heel logisch als je er over nadenkt maar toeristen willen dat nogal eens vergeten. Dat is ook van toepassing op een kudde vee van de Masai die je onderweg tegen kunt komen. Wil je toch graag een foto maken vraag het dan gewoon even. Hou er dan rekening mee dat ze dan meestal verwachten een paar centen te krijgen.
Maar soms ook je fiets in de gaten houden, voor je het weet fietst een Masai weg op jouw bike.....
Afbeelding
Mbt banden: LATEX !!!! Toen ik in 2000 in Kenia fietste (http://www.mtb-sport.nl/diversen/fietsv ... enia-2000/) bestond dat niet en stonden we heel vaak langs de kant
Afbeelding
Verder gewoon genieten van deze toertocht (rijden daar is op zich niet te zwaar, zijn geen marathon afstanden / hoogtes) voor het goede doel met bezoekjes aan de div. projecten.
Vanzelfsprekend goed voor jezelf zorgen met goed eten, voldoende drinken en rust en heb je een topweek.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
hendrikjan
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12

Leuk avontuur, met wat voor fiets ga je daar rijden?
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

mcboogaard schreef:Hartelijk dank voor de tips! Hoe rijdt dat met gevulde banden? Is het erg anders/zwaarder?
....
Geen enkel probleem, ik merk daar zelf niets van. Ik heb destijds voor de Kilimanjaro Bike Trail van die Joe No Flat binnenbanden gekocht en sindsdien rij ik ook gewoon in Nederland rond met die binnenbanden. Is een prima oplossing als je geen tubeless hebt.
mcboogaard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 29 juli 2015, 14:39
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 500
Contacteer:

Ik denk dat ik op mijn eigen Merida BIG Nine 500 ga rijden. Misschien nog wel wat aanpassingen zoals de banden. En misschien een goede sponsor :-q
Altijd leuk mountainbiken :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Kijk bij de banden ook naar de lekbestendigheid. En als je je fiets neerzet, doet dat dan niet onder een acazia. Deze hebben heel veel scherpe doorns.
mcboogaard
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 29 juli 2015, 14:39
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 500
Contacteer:

De africa Classic voor 2017 is vol, maar voor 2018 is er nu ook nog een zwaardere tocht
Voor de geïnteresseerde http://2018.africaclassic.nl/uganda-challenge" onclick="window.open(this.href);return false;

En voor de mensen die wilde weten hoe het gaat met sponsoring...Door op tijd te beginnen is 5K te halen. Wel belangrijk dat je mensen vraagt...(bij deze dus wie kan er nog een enkele euro's missen voor het goede doel ? http://www.mcboogaard.com" onclick="window.open(this.href);return false; )
Altijd leuk mountainbiken :-q
Plaats reactie