31-07-2016 Saarschleifen Bike Marathon, Orscholz (D)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Plaats reactie
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nog geen topic open voor deze marathon. Een van mijn favoriete marathons in Duitsland. Bij welzijn ga ik deze weer rijden. Meer informatie op http://saarschleifen-bike-marathon.de/de/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Herma
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 11:33
Mijn mountainbike: Cannondale FSI Carbon 4 2016

Ziet er zeker uit als een mooie marathon! Jammer dat het zo ver rijden is voor ons...
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Weinig respons op het forum over deze schitterende marathon. Een vast onderdeel van mijn jaarlijkse agenda. Omstandigheiden waren perfect: weer, organisatie, verzorging, parcours, toeschouwers. Geen slechte opkomst met 159 deelnemers op de lange afstand, 364 op de middellange afstand en 257 op de korte afstand. Vette single trails, gewoon om te smullen. Dit jaar 99 km (met speedsensor) en 2500 hoogtemeters. Klinkt niet indrukwekkend, maar een gemiddelde van >= 20 km/uur (zoals bij een gemiddelde Sauerland marathon) was voor mij niet te doen. Enig minpunt was dat niet bekend was (althans voor mij) dat het parcours dit jaar aangepast was in vergelijking met de laatste jaren; een aantal bekende stroken werden op een ander tijdstip gereden en hier en daar zatten wat nieuwe onderdelen in. Daardoor zatten mijn begeleiders wel op de afgesproken locatie maar op het verkeerde tijdstip waardoor ik 2 keer de flessen heb gemist. Gelukkig bleef de kramp uit.

Was mijn 2e poging om onder de 5 uur te blijven. PR uit 2012 (5:08) met een loodzware bike (12.5 kg), minder ervaring en minder getraind. Afgelopen jaar met 5:12 ver van verwijdert, maar toen was ik te snel begonnen en moest na 65 km het tempo helemaal eruit halen om niet stuk te gaan. Dit jaar besloten om wat rustiger te beginnen. Helaas kwam ik woensdag net terug van Rio de Janeiro en ik wiste niet goed hoe dat uitpakt. Bleek achteraf heel slecht uit te pakken, althans dat is mijn verklaring voor een totaal mislukte poging om onder de 5 uur te blijven.

Langzaam beginnen lukte voor mijn gevoel heel goed (en de tussentijden, zo bleek achteraf, waren allemaal langzamer dan in 2015). Al vanaf de start was het vrij rustig en het veld trok heel snel uit elkaar. Ook in de eerste technische passage, geen drukte; je kon lekker je lijn kiezen en doorrijden. Lutwinus trail naar km 19 verassend modderig. De man voor me besloot af te stappen en kort moest ik uit de pedalen. Maar meteen weer op de bike. Helaas deed de 4e vrouw hetzelfde bij de uitgang van de trail en kon ik net nog een botsing voorkomen. Een beetje jammer dat sommigen (toen was het gemiddelde nog boven de 22 km/uur) deze trail niet kunnen rijden. Daarna gebeurde vrij weinig tot km 25. Na de verzoring werden we de bekende asfaltklim op gestuurd maar in plaats van links af een korte single trail naar beneden zoals in de jaren daarvoor, werden we rechts omhoog gestuurd met als gevolg dat de km's niet meer kopten. Vanaf dat moment was ik een beetje de weg kwijt alhoewel ik steeds weer stroken tegenkwam, die ik kende uit de voorafgaande jaren. De steile klim halverwege de Bitburger Steige helaas weer niet gehaald; 5 m lopen en daarna weer op de bike en de rest omhoog gereden. Geen probleem met 24/40.

Voor mijn gevoel lekker vris aan de tweede ronde begonnen met het plan om gas te geven, maar, zo bleek achteraf, lukte dat niet. Gelukkig toch een man in mijn achterwiel maar verder zag je niemand voor of achter je. Een beetje gekletst en na 10 km aan mijn vervolger uit Limburg gevraagd om ook eens naar voren te schuiven, wat hij ook netjes deed. Helaas gaf hij meteen gas en moest ik beslissen hem te laten gaan omdat ik bang was me op te blazen. Vanaf dat moment een hele eenzame race en daar ben ik niet goed in. Je begint te veel na te denken over vermoeidheid, te laag tempo of toch te snel, plotseling voel je wat pijn in je knie en in de rug, je hebt niemand die je kunt inhalten, waaruit je weer wat motivatie trekt, etc. Na 71 km toch 3 man kunnen inhalen omdat ze stopten bij de verzorging en ik door kon rijden. Maar halverwege de asfaltklim daarna werd ik door de 3 man gemakkelijk ingehaald en was het voor mij niet mogelijk om aan te haken gezien mijn hartslag op dat moment. Dus besloten om ze te laten gaan en weer alleen. Werd ook niet ingehaald, want het hele veld was ver uit elkaar getrokken zo hoorde ik achteraf van mijn begeleiders. Hartslag was ok, maar de benen voelden niet goed. In de slotklim toch nog twee van de drie mannen ingehaald. Een van hen was de man uit Limburg. Hij had last van kramp in zijn benen en niets meer te drinken. Dus mijn volle bidon aangerijkt hopende dat het hem nog helpt en zit het ook alleen maar tussen de oren. Toch was het nu aan hem om mij te laten gaan. De laatste twee km nog in het achterwiel van iemand anders gereden, maar had er geen zin meer in om te vechten voor een plek hoger in het klassement. Dus lekker in zijn achterwiel gebleven. Uiteindelijk na 5:23 gefinished :evil: P66 van 135 en P6 in de M3. Op een naar de langzaamste tijd die ik ooit in Saarschleifen ben gereden (als ik maar 2013 buiten beschouwing laat met ca 5 graden en de hele tijd regen). Dus wat dat betreft toch behoorlijk teleurgesteld. Aan de andere kant heb ik gigantisch van het parcours genoten, in het bijzonder de single trails: Kaisertrail, Lutwinus trail, Wollscheidkopf, Ziegelberg, Bitburger Steige en Wasserhaeuschen. Blijft een van de mooiste marathons die ik tot nu toe ben gereden (zeker mooier dan alle marathon in het Sauerland) en de slotklim van 8 km met nagenoeg 300 hm (met aan het begin de Bitburger Steige met max 21%) is een echte sloper.

Hoop volgend jaar weer een aanval te kunnen doen op het 5 uur limiet. Je moet dromen hebben en doelen kunnen stellen, toch :tong ???

Een verklaring voor de slechte prestatie in Saarschleifen vandaag van mijn huisarts ontvangen: longontsteking.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie