Shark Attack Saalhausen 9 juli

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

L3X schreef:Mail je de organisatie of ze kunnen garanderen dat je je kan inschrijven op de dag zelf, krijg je als reactie terug: "waarschijnlijk wel als je vroeg bent". Lekker dan als je 3.5 uur moet rijden en dan ook nog vroeg moet zijn. Nu dus behoorlijk in dubio om wel/niet te gaan...

Edit: neemt overigens niet weg dat ik me gewoon op tijd in had moeten schrijven...
Misschien heb ik een inschrijving voor de 59km ter overname..
Heb een bovenbeenblessure, en beslis donderdag of vrijdag of ik ga..
Lefty0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 31 maart 2014, 21:41
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO

Vanwege een blessure moet ik zaterdag helaas overslaan..
Iemand die nog op zoek is naar een startbewijs?
PM me dan maar ff
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

L3X schreef:Mail je de organisatie of ze kunnen garanderen dat je je kan inschrijven op de dag zelf, krijg je als reactie terug: "waarschijnlijk wel als je vroeg bent". Lekker dan als je 3.5 uur moet rijden en dan ook nog vroeg moet zijn. Nu dus behoorlijk in dubio om wel/niet te gaan...

Edit: neemt overigens niet weg dat ik me gewoon op tijd in had moeten schrijven...
Er zijn rond de 500 aanmeldingen dus nog lang niet vol. Bij mooi weer kan het met de na inschrijvingen wel heel hard gaan,..dus dan is het slim om op tijd te zijn. Op tijd aanmelden is met wedstrijden voor de marathoncup natuurlijk welk handig :)
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Zat even op de site te kijken of het parcours nog heel anders was in verband met het Duits kampioenschap maar dat is dus niet zo. Zag hierbij dit ook nog staan:

Auslandsstartberechtigung
Alle ausländischen Starter müssen die Auslandsstartberechtigung ihres Verbandes vorweisen, um beim Rennen starten zu können. Ohne diese Berechtigung gibt es keine Garantie auf die Starterlaubnis.

Is eventueel van belang als je bij inschrijving hebt aangegeven dat je een licentie hebt en geen toestemming hebt gevraagd bij het district waarin je valt van de KNWU. Dit stond vorig jaar ook bij de SKS Sundern / Hagen marathon op de website. Toen werd er verder niet naar gevraagd.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Op de knwu site staat een automatische toestemming voor wedstrijden in het buitenland. Als er geen nederlandse wedstrijden zijn dan kan je deze uitprinten en meenemen,..voor de zekerheid. Het is een regeltje die formeel zo geldt, maar eigenlijk nooit gecontroleerd wordt
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Dat was de moeite waard. Een zware Marathon door de steile klimmen, maar ook zeker mooi. Een aantal flink technische afdalingen. Nog niet veel meegemaakt. Meestal zijn het toch snellere schotter afdalingen. Erg goede verzorging met wel 5 verzorgingspunten voor de halve Marathon. Start / Finish gedeelte was ook erg leuk.

Voor herhaling vatbaar!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Roderbike schreef:Dat was de moeite waard. Een zware Marathon door de steile klimmen, maar ook zeker mooi. Een aantal flink technische afdalingen. Nog niet veel meegemaakt. Meestal zijn het toch snellere schotter afdalingen. Erg goede verzorging met wel 5 verzorgingspunten voor de halve Marathon. Start / Finish gedeelte was ook erg leuk.

Voor herhaling vatbaar!
Eens,..was dik in orde vandaag!
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

Niet helemaal mee eens voor de lange afstand. Een tijdlimiet van 3 uur inclusief de start ronde heeft ervoor gezorgd dat van de 86 ingeschreven funklasse rijders er slechts 38 mochten doorrijden en dus finishen. Kwam er op neer dat je dik 20kmh moest rijden :-{

Daarnaast gerommel met de uitslagen. En een maat van mij die keurig 3e in zijn klasse was geworden met vage regeltjes zijn geldprijs door de neus boren. Deze mogen van mij snel uit de Sforz Marathoncup halen!

Ik denk wel dat het voor de 88km inderdaad wel goed geregeld was. Daar geen problemen gehoord.
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
uiterlix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 27 april 2009, 16:11

Inderdaad, die limiet voor de lange afstand is veel te ambitieus. Ik was weliswaar een van de gelukkigen die op tijd de tweede ronde inging, maar een fietsmaatje mocht op 03:06 al niet meer door. Het is voor mij de eerste keer dat ik zo'n scherpe limiet tegengekomen ben. Deze lag op eerdere jaren toch ook soepeler ?
Verder was het weer super en verzorging uitstekend geregeld, kortom ik heb me uitstekend vermaakt. :)
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

rebyte schreef:Niet helemaal mee eens voor de lange afstand. Een tijdlimiet van 3 uur inclusief de start ronde heeft ervoor gezorgd dat van de 86 ingeschreven funklasse rijders er slechts 38 mochten doorrijden en dus finishen. Kwam er op neer dat je dik 20kmh moest rijden :-{
Dit was indd appart, de rit zelf was wel super. Mooi parcours, mooie omgeving en mooi weer.
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Zeer goed georganiseerd, mooi parkoers met mooie uitzichten, gelukkig nu eens droog. Ik denk niet dat iemand fout heeft kunnen rijden.
Voor de 108 km bestond het parkoers uit een aanlooplus en 2 lange ronden. Technisch gezien was het allemaal niet zo spannend. Wel oppassen dat je niet wegschoof op grint in de bochten en op de watergoten. Zeer zeker voor herhaling vatbaar!
Gebruikersavatar
rebyte
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 418
Lid geworden op: di 25 november 2014, 09:43
Mijn mountainbike: Alkmaar

uiterlix schreef:Inderdaad, die limiet voor de lange afstand is veel te ambitieus. Deze lag op eerdere jaren toch ook soepeler ?
Klopt inderdaad zal met de Deutsche Meister kampioenschap te maken hebben gehad. Alleen mochten deze heren bijna een halfuur eerder starten en hadden dus meer tijd om de limiet te halen.

Het is natuurlijk vreemd dat je in de funklasse harder moet rijden om de limiet te halen. Al was het een mooie uitdaging :-q
Santa Cruz! What else? Alu racebakkie van Canyon en YT gravelbike :bier:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zaterdag rond de middag in richting Saalhausen vertrokken. Vrezelijk druk op de snelwegen ivm begin vakantie (ook in Nordrhein-Westfalen). Meerdere keren behoorlijk in de file gestaan. Tot mijn verrassing zat mijn hotel ca 400 m van de start. Dat betekende voor zaterdag ochtend, langer blijven slapen, geen stress met parkeerplaats en lekker laat ontbijten. 's avond nog ingeschreven, lekker rustig, in het hotel avond gegeten, nog naar de EK athletiek wezen kijken en om 22:30 gaan slapen.

Op zaterdag ochtend ca 10 minuten voor de start van de Duitse Marathon Kampioenschappen even wezen kijken naar de toppers zoals Platt, Kaufmann, Weber, Kaess, Boehme, Mennen etc. Was wel leuk. Heb me wel over verbaasd hoe weinig deelnemers er waren: uiteindelijk 78 mannen gefinished (109 km) en 10 vrouwen (88 km). Vind ik nogal weinig op de marathonafstand voor een kampioenschap.

Om 10:00 was de start voor de lange afstand (althans degenen, die niet deelnamen aan het Duitse kampioenschap) en na 2 km neutralisatie meteen 300 hm klimmen, eerst of asfalt daarna onverhard ("einfuehrungsrunde"). In de eerste afdaling zag ik in een rechterbocht al iemand liggen en hoorde een helper nog roepen "niet bewegen, blijven liggen". Dat zag er niet goed uit. In deze afdaling had ik het gevoel nagenoeg door iedereen te worden ingehaald. Maar veiligheid stond bij mij helemaal bovenaan en bovendien ben ik geen goede afdaler uit lijfsbehoud.

Na ca 8 km kwam de "einfuehrungsrunde" ter einde en reden we weer door start/finish om te beginnen aan de eerste echte ronde van ca 49 km. Mijn plan was om super rustig te beginnen, want 109 km en ca 3000 hm met relatief warm weer vraagt om problemen als je te snel begint. Bovendien kende ik het parcours niet. Het enige dat ik wiste was dat 3 klimmen al goed waren voor 1100 hm. Dat betekende echter ook dat de overige 1800 hm verdeelt waren over kortere klimmen en dat is niet niets. Dus probeerde ik de kritische delen (in het bijzonder de steile klimmen) goed te onthouden om niet voor een verrassing te komen staan in ronde 2. Afhankelijk hoe ik me voelde wilde ik dan in ronde 2 harder gaan.

Omdat de halve marathon 1 minuut na ons werd gestard was er in de eerste ronde gelukkig genoeg gezelschap en had je niet het gevoel helemaal alleen te rijden. Het duurde echter tot km 12 om de eerste biker met een blauw nummerboard (dus lange afstand) in te halen. In ronde 1 vielen me een aantal pittige stukken op: de startklim of asfalt; voor mij alleen met 34/40 te doen. Dan uit het bos in een lichte afdaling zag je plotseling een muur van berg voor je staan. Van de ca 10 bikers liepen er 9 omhoog. Gelukkig kon ik met 34/40 omhoog, maar gemakkelijk was anders vanwege wat diepe geulen en losse stenen en al de bikers die er omhoog liepen. Meteen 9 ingehaald (wel een aantal met een geel nummerboard, dus halve marathon). Een single trail vol met wortels op een schuin naar beneden hangend parcours, dus haaks over de wortels heen, zoals ik altijd probeer, lukte vaak niet. Was wel wat tricky voor mijn technisch vermogen, maar kon zonder voet aan de grond er overheen (had voren X-King Protection met 1.6 bar, das bleek een goede keuze te zijn geweest). En een andere single trail klim met onderaan een gigantisch boomstam c.q. wortel van gevoeld 30 cm hoog. Iedereen moest op zijn laatst hier van de bike en liep de resterende 100 m omhoog. Helaas haalde ik de wortel ook niet :evil: :evil: :evil: . Dus afstappen en de resterende 100 m lopen.

Dan ronde 2 in. Vreesde al dat het een eenzame race zal worden met zo weinig deelnemers en ik was niet echt van plan me stuk te rijden. Maar gelukkig zag ik een biker (bleek later Marc B te zijn geweest, die ook master 3 reed) en ik haakte bij hem aan en bleef meer dan 20 km in zijn achterwiel. Hij was de betere afdaler en ik (voor mijn gevoel althans) de betere klimmer, dus dat kwam er goed uit. Bij km 63 pitstop om 2 bidons te laten bijvullen bij een van de velen verzorgingsstations. Ik had 2 zakjes isopoeder meegenomen, dus het duurde allenmaal heel lang voor mijn gevoel voordat de helpers de twee bidons hadden bijgevuld. Inmiddels was Marc B uit zicht verdwenen (hij had alleen maar een beker gepakt en bleef fietsen). Aan de andere kant zag ik er ook niemand langs me gaan, alhoewel ik nagenoeg 2 minuten stilstond. Dus met een wat rustig gevoel weer op de bike. 2 km later zag ik Marc B weer voor me en kort daarna zat ik weer in zijn achterwiel. Samen met hem wisten we wel nog ca 10-12 bikers in te halen op de volgende 10-15 kms. Dat gaf een goed gevoel, want echt moe was ik er niet; de benen voelden goed aan en de klimmen liepen lekker. Bij km 88 met nog ca 20 km voor de boeg durfde ik het aan om toch meer uit te persen en besloot ik gas te geven in een klim. Mijn hartslag (toen gemiddeld 138) meteen omhoog in richting van mijn max hartslag en de volgende 15 km zag ik de hartslag niet meer onder de 150 gaan. Ik reed dus op max, nam meer risicos in de afdaling en ben vol gas geklommen. De klim met de gigantische boomstam/wortel pakte ik dit keer maar toen ik nog bezig was met een schouderklopje lette ik kort niet op en moest 20 m later toch af van de fiets. Daarna hoorde ik een tijdje niets meer achter me en dacht dat ik Marc B kwijt was. Helaas, in een klim haalde ik iemand van dezelfde vereniging in en nog geen 10 seconden later hoorde ik een korte woordwisseling achter me en dacht, shit, hij zit er nog bij.

Zo zijn we samen de laatste km ingegaan. Voor zover ik me kon herinneren uit ronde 1 was het min of meer alleen afdalen. Helaas was ik twee pittige klimmen vergeten, wel niet lang (misschien enkele 100 meters), maar ik stortte toch behoorlijk in omdat ik hierop niet was voorbereid. Voor mijn gevoel stond ik er bijna stil en rekende erop dat Marc B me op elk moment in gaat halen. Maar hij bleef in mijn achterwiel.

Op het laatste stukje asfalt voor de laatste single trail in richting naar de finish, kort omgedraaid en wat worden gewisseld met Marc B. Ik had eingelijk al lang met me afgesproken dat ik hem langs zal laten gaan, want ik vond hem de betere rijder op de laatste kms. Tot mijn verbazing bleef hij netjes achter me en zijn we samen gefinished. Heel sportief. Zonder hem had ik zeker niet dat tempo gereden.

Na de finish een overheerlijk glas radler gedronken en 15 minuten in het gras bleven liggen. Wel moe, maar met een heerlijk gevoel, weer een leuke marathon te zijn gereden. Uiteindelijk had ik iets meer dan 109 km op mijn teller (met snelheidssensor) en ca 2900 hm. Technisch vond ik deze wat moeilijker dan Emmelshausen of Erbeskopf. Daarna terug naar het hotel waar mijn auto stond, alles ingepakt en aan de 360 km op weg naar huis begonnen.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Roderbike schreef: Start / Finish gedeelte was ook erg leuk.
Dan ben ik afgelopen zaterdagmiddag zeker bij een andere marathon wezen kijken bij ritje op de motor..........
Sorry, maar voor een kampioenschap en onderdeel van de marathoncup een erg sfeerloze bende om eerlijk te zijn.
Volgens mij ook mede dat de prijsuitreiking binnen was ipv zoals buiten in het verleden. Op die manier verspreid je dat handje vol nog eens over meerdere plekken.

Probleem met limieten zal er volgend jaar niet zijn. :winkie:
Geen Duits kampioenschap, misschien ook geen NL marathoncup daar (gokje). Dan weet ik al wat de organisatie zal doen................
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Fred (mtb-sport) schreef:
Roderbike schreef: Start / Finish gedeelte was ook erg leuk.
Dan ben ik afgelopen zaterdagmiddag zeker bij een andere marathon wezen kijken bij ritje op de motor..........
Sorry, maar voor een kampioenschap en onderdeel van de marathoncup een erg sfeerloze bende om eerlijk te zijn.
Volgens mij ook mede dat de prijsuitreiking binnen was ipv zoals buiten in het verleden. Op die manier verspreid je dat handje vol nog eens over meerdere plekken.

Probleem met limieten zal er volgend jaar niet zijn. :winkie:
Geen Duits kampioenschap, misschien ook geen NL marathoncup daar (gokje). Dan weet ik al wat de organisatie zal doen................
Zonder Nederlanders geen lange afstand,..dat is wel zeker. Prijsuitreiking was ook heel erg laat. Snap nooit goed waarom ze de korte afstanden niet gewoon een half uur na de finish van de top 5 doen,..en met dit weer ook buiten natuurlijk.

Voor volgend jaar zullen er vast weer een hoop andere wedstrijden inzitten :)
Plaats reactie