Ultra marathon Drenthe 200 28-12-2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
RVV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 oktober 2016, 14:55

2,5 maand geleden was ik aan het fietsen op mijn Fitnessbike op weg naar het werk en reed een stukje door het bos van Bakkenveen. Toen kreeg ik ineens in de kop om aan de Drenthe200 mee te doen. Maar vanwege de sleutelbeenbreuk 2 maanden geleden werd trainen op de Fitnessbike niks. 5 weken geleden stapte ik sinds 20 jaar op een MTB. Toch wel het "betere gereedschap" dacht ik. Paar keer crossen en sjezen door ons natuurgebied en ik dacht dat de Drenthe200 wel een beetje overeen kwam. Naïef :-) 2 wekenlang geleden dan maar een echte MTB route.. mmm zwaar maar dan moet de Drenthe200 ook wel lukken. Pats boem roet in het eten vanwege nekklachten :-( niet meer kunnen trainen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Dus stond ik vanochtend tussen 1100 andere MTB'ers aan de start. Had ik toch niet wat te licht gedacht over zo'n 200 km race door de blubber en over smalle bospaden met de nodige klimmetjes? Mmmm achteraf wel :-) want MTB'en is een dicipline opzich. Techniek, fietsbeheersing en totale kracht die je lichaam moet gebruiken is onvergelijkbaar met het fietsen op de weg. On mijn beleving een factor 5 zwaarder maar dat komt ook omdat ik de ballen verstand van MTB'en heb :-) Desondanks met goede moed van start. Hard fietsen kan ik wel dus daar zou mijn kracht liggen. Daar werd de hele race ook dankbaar gebruik van gemaakt want ook elk stuk verhard mocht ik kopman spelen met een sliert MTB'ers achter mij aan :-) Ach ik vond het prima. Maar toen we het veld ingingen en de technische singletracks aan de beurt waren.. pphfff dit was MTB'en.. nooit geweten. Pittige klimmetjes met nog engere afdalingen (voor mij dan) want een ervaren MTB'er draait zijn hand er niet voor om. En in mijn beleving toch ook heel veel diepe modder geulen. Die eng genoeg waren.. technische delen gingen ook langzaam.. soms zelfs even een tiental meter lopen. Maar ik kwam er wel maar makkelijk was het niet en werd het ook niet. Waar was ik aan begonnen. Nooit serieus "ge MTB'ed" en gelijk de meest debiele afstand pakken die mogelijk is. Maargoed trappen, rammen en doorgaan. Het was een race dus zo min mogelijk tijd verprutsen aan lanterfanten bij de zeer uitgebreide verzorgingsposts. Elke keer bidons bijvullen en pannenkoeken op de fiets achter over slaan. Ging prima. Bovendien had ik zelf genoeg eterij bij me. Maar In Appelscha lette ik niet op en fiets zomaar een paar MTB'ers achter na. Na 1,5 km ofzo vroeg ik "hebben we een bordje gemist" eh nee ze deden helemaal niet mee aan de Drenthe200. Arhhhg. Kon ik weer terug fietsen domdom. Vanaf 150 km ging het echt zwaar worden de blubber begon echt te zuigen.. letterlijk. Op een geven moment viel ik om. Snel voet aan de grond.. grond? Eh sloot was het dus bam lag ik daar in gelukkig een droge sloot met een fiets boven op mij.. niet bezeerd geen schade maar wat moet dat grappig er uit hebben gezien. :-) na 175 km was ik wel een beetje klaar met de smalle modderpaden en slingerweggetjes door het bos. Gelukkig bleven mijn benen het wel doen. Maar mijn bovenlichaam was alles behalve happy van al dat geklap en gebeuk..en toen kon ik bordjes aftellen.. 10 km, 5 km.. tussendoor nog wat ergenis in de vorm van een lastige heuvel met dito afdaling. Maar mijn doel om voor het donker binnen te komen kwam in zicht.. en de laatste 500 meter gingen in.. alleen kwam ik op dat moment de finish over..By far de zwaarste sportprestatie tot op heden, zwaarder dan de marathons die ik heb gelopen en de halve triathlon .. gelukkig ben ik vrij gebleven van materiaalpech! Bij iedere stop alle draaiende delen met een borstel schoongemaakt en flink met het kettingvet in de weer geweest.. al met al dik tevreden met nagenoeg geen MTB ervaring. 403e geworden van de ca. 1100 deelnemers, Racetijd 10:41 (gereden tijd 10.08) ..mooi en heroïsch avontuur met perfecte weersomstandigheden.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Volgens mij typ je net als je fietst. Als je eenmaal begint is er weinig tijd voor stoppen :).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 455
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

Klasse RVV, en alle andere deelnemers!!
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ben zelf aan het trainen voor de DutchMasters op 19 maart maar heb gisteren de strijd aardig kunnen volgen via tv en facebook. Mooie verhalen hier ook weer. Respect voor allen! :-q
Piep
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 20 februari 2016, 22:31

Idd erg mooie prestatie iedereen. Erg knap. Ik ben aan het trainen boor 2017.
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

RVV schreef:2,5 maand geleden was ik aan het fietsen op mijn Fitnessbike op weg naar het werk en reed een stukje door het bos van Bakkenveen. Toen kreeg ik ineens in de kop om aan de Drenthe200 mee te doen. Maar vanwege de sleutelbeenbreuk 2 maanden geleden werd trainen op de Fitnessbike niks.
Mooi verhaal Rico, klasse maar we hadden niet anders van je verwacht :-)
Onster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 3 september 2013, 07:28

Ook gisteren de D200 gereden. Wat mij betreft was het een leuke route en de organisatie was prima. Vooral de sfeer bij de verzorgingsposten was top! De omstandigheden waren voor december uitstekend.

De eerste 100 km's ging het prima, daarna ging het wat minder met op 115 km een "bijna hongerklop". Blijkbaar toch te weinig gegeten. Natuurlijk direct veel repen en dergelijke naar binnen gewerkt, maar de 20 km's daarop was het toch harken. Echter, in de bossen na Diever kwam de power in mijn benen ineens weer terug! De laatste 65 km's goed kunnen rijden.

Al met al zeer tevreden. Mijn tijd: 9.30 uur volgens Mylaps (netto volgens mijn teller: 8.58 uur). De lekker band van min fietsmaat heeft mij 10 min. gekost. Jammer, maar zo gaat dat...

Volgend jaar weer? Denk het niet, een tocht als deze valt in de categorie "eens, maar nooit weer".
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Gisteren ook de Drenthe 200 gereden. Wat gaaf. Video, verslag, gpx en foto's staan op: http://ridemymtb.com/drenthe-200-2016-201-km/" onclick="window.open(this.href);return false;

YouTube linkje: https://youtu.be/6_51TeCV3gQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik alleen raar vind is de uitslag. Ik heb een netto tijd gereden van 08:10:41 en sta 27ste in de Overall lijst. De overall uitslag is opgemaakt naar bruto tijden. Mijn bruto tijd is tien minuten langzamer omdat ik starte met de 2e wave en dat tellen ze er dus gewoon bij op....
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Onster
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: di 3 september 2013, 07:28

Klopt, de uitslag is opgemaakt op basis van volgorde van binnenkomst. Volgens de organisatie (ik heb gemaild) komt er nog een uitslag op basis van de netto-tijden.
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Heb hem gisteren ook weer gereden. Het parcours lag er inderdaad een stuk beter bij dan vorig jaar en was dus ook ruim een uur sneller dan vorig jaar. Al heeft het feit dat ik nu beter 'durfde' door te fietsen in het begin ook wel meegespeeld. Qua parcours vond ik het stuk voor Appelscha wel een stuk zwaarder dan vorig jaar, en bij de omstandigheden van vorig jaar zou dit een behoorlijk slagveld opleveren. De finale daarentegen was goed te doen in vergelijking met vorig jaar. Dusdanig goed zelfs dat mijn vrouw het presteerde mijn finish te missen...
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

RVV schreef:Bij iedere stop alle draaiende delen met een borstel schoongemaakt en flink met het kettingvet in de weer geweest..
Als je het juiste middel gebruikt had je hier niet aan hoeven komen. Ik heb zelf de marathon gefietst met Squirt Lube op mijn ketting en heb verder nergens aan gezeten heeft de volle 200 kilometer uitstekend geschakeld. Als je zo'n soort product gebruikt scheelt het weer wat tijd de volgende keer ;-)

Maar het blijft natuurlijk een klasse prestatie die je geleverd met dat kleine beetje mtb ervaring. :-q
Laatst gewijzigd door dadionysos op do 29 december 2016, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10861
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

alstro schreef: Mooi verhaal Rico, klasse maar we hadden niet anders van je verwacht :-)
klasse
RVV
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 20 oktober 2016, 14:55

dadionysos schreef:
RVV schreef:Bij iedere stop alle draaiende delen met een borstel schoongemaakt en flink met het kettingvet in de weer geweest..
Als je het juiste middel gebruikt had je hier niet aan hoeven komen. Ik heb zelf de marathon gefietst met Squirt Lube op mijn ketting en heb verder nergens aan gezeten heeft de volle 200 kilometer uitstekend geschakeld. Als je zo'n soort product gebruikt scheelt het weer wat tijd de volgende keer ;-)

Maar het blijft natuurlijk een klasse prestatie die je geleverd met dat kleine beetje mtb ervaring. :-q
Ah ik gebruik wel een goed middel hoor, schaar het maar onder onervarenheid. Stukje voorzorg. Geen idee over de krachten en slijtage die vrij komen tijdens zo'n rit. Dan maar wat extra dacht ik zo :-). Borstelen was ook niet echt een extra opgave.

En iedereen dank voor de leuke reacties! Ik moet me nu maar eens bezig gaan houden met echt MTB training :winkie:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

En wat waren die pannenkoeken lekker zeg hè !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Die heb ik zeker "een paar" op


En de snert
En de stroopwafels
En de peperkoek
En de bananen
En de cola
En de sportdrank

Knijpfruit pakjes heb ik laten liggen eet "echt" fruit sinds ik 6 mnd ben geweest en zie geen reden omdat te veranderen.

Nu nog (herstel-)bier aan de finish :D


Vond de eerste 2 posten slecht geregeld.
Te druk/te weinig producten.
Ik denk dat de organisatie inschattings fout heeft gemaakt als er ipv 400 dik 1000 mensen aan komen waaien.Vooral bij de eerste paar stops omdat het deelnemers veld dan nog redelijk dicht bij elkaar zit .

Route was wel veel beter. Zowel ondergrond als de route zelf.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Plaats reactie