Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 9 okt 2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Dit was mij eerste BBC. Wat een goed georganisseerd evenement! Compimenten daarvoor. :-q

Puntje van aandacht kan zijn de bewegwijzering in de snelle afdalingen. Door het te laat opmerken van pijlen ben ik een paar keer te laat geweest en moest ik even snel draaien.

Verder goede verzorgingsposten, alhoewel ik daar bijna geen gebruik van heb gemaakt. Ik neem altijd het meeste zelf mee. Gelletje leeg, opbergen in het zakje van het shirtje en bij de stop in de emmer gooien.


Zelf 1x lek gereden, maar de latex vulde het gat weer, beetje lucht erbij en weer gaan.

Ik heb vrijwel geen last gehad van opstoppingen op de 110km.

Goed om de startvakken tussendoor nog op te delen. Ik was erg laat in het vak, maar hierdoor toch goed weg kunnen komen.

Als het een tijd geregend heeft, dan zal het parcours wel verradelijker kunnen zijn denk ik.
Thec
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 19 augustus 2012, 09:47

Gisteren de 110K gereden. Met een positief gevoel de terugreis gemaakt.
Eigenlijk had ik het gevoel 2 routes gereden te hebben. Het eerste gedeelte (Voerstreek): klimmen, dalen en voor Lage Landen begrippen redelijk technisch. Het 2e gedeelte (Nederlands Limburg) : voornamelijk lange gravelpaden waar je je gemiddelde omhoog kunt gooien. Ik vroeg me af waarom de route niet exact andersom gereden wordt. Met name voor de wedstrijdrijders is het zwaarte deel dan de finale. Mooier toch dan een finale die ook op een gravelracer kan worden gereden? Voor de toerrijders zoals ikzelf denk ik dat deze optie veel oponthoud bij de "probleemstukken" bespaart omdat het deelnemersveld over een lang traject verdeeld wordt. Zover mijn feedback.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Thec, rondje andersom werd/wordt overwogen.
Voordeel van het huidige rondje tegen de klok in is dat alle afstanden de Voerstreek aandoen en dus 'echt MTB-en', ook de kortste 40km en 55km.
Nu was het 2 jaren fan-tas-tisch weer en stiekum hoop ik toch op een meer onderscheidend rondje met, ahum, wat modder :winkie: . Nou wil ik niet de goden verzoeken, maar dan wordt het een iets ander verhaal... wordt er nog meer van je techniek en doorzettingsvermogen gevraagd.
Dus volgend jaar doen we een geperfectioneerd parcours met 30-40km nieuwe trails voor de 3 langste afstanden, in dezelfde rij-richting, concept is, als eerder geschreven, 118km en tegen de 2200hm. Zal wat vanaf gaan, want we krijgen vast niet overal vergunningen voor.

En daarna, wie weet, rondje andersom? We hebben nog wel wat ideeen op de plank liggen.
Rondje andersom betekent een zwaardere finale voor de wedstrijd, maar... als de toer ook andersom meeloopt dan komen de kortere afstanden niet meer door de Voerstreek, omdat je niet wil dat de wedstrijd en kortere afstanden elkaar gaan kruisen op het eind... Dat gescheiden houden is steeds de uitdaging, zonder in te hoeven boeten aan fiets-uitdaging voor iedereen.

Verder blij eigenlijk allemaal tevreden commentaren te lezen met nuttige tips hier en daar, blijf maar posten, wordt het uiteindelijk alleen maar beter van :-q ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Kortstondige comeback op de mountainbike, met een droog parcours was het genieten.

Feedback:
Het was bij de startvakken een beetje overgeorganiseerd imho. Over de startlijn mocht je er wel uit, maar vervolgens terug naar het eerste startvak mocht je die straat niet meer in en moest je half Eijsden door om er te komen. Het is waarschijnlijk goed bedoeld, maar alles willen regelen op deze manier gaat wat mij betreft een beetje te ver.

De start bij de licentiehouders was ook heel gevaarlijk op de eerste stukken over de weg, tot 2x toe een rijdende auto op het parcours waar het elite/belofte 'peloton' bijna op klapte. Dat mag natuurlijk nooit gebeuren.
Born to ride a Storm.
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

aurelius schreef:Verder is het fijn om feedback te blijven krijgen hier, of het nou positief is of negatief. De relevante zaken worden eruit gehaald, proberen we zeker wat mee te doen!
+ Super veel vrijwilligers die helpen met verkeer etc., niets dan hulde
+ Nieuwe locatie voor startnummers etc. is uitstekend, stuk beter dan heel Eijsden vol knallen met autos lijkt me
+ Start / Finish gebied is prima
+ Begin van de route door Belgie is top
- Parcours vanaf +/- 50km over gravelpaden is niet zo bijzonder - dat heeft imo weinig met marathon mountainbiken te maken

En ook mooi dat jullie weer eens goed weer geregeld hadden! 8) 8) 8)
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Zumpelvelder schreef:
Lefty29 schreef:Uitslagen staan online. In de toertocht is waanzinnig hard gereden. De winnaar was zelfs 4 minuten sneller dan de Nederlands Kampioen :~ . Ik neem aan dat het klassement nog een keer opgeschoond moet worden.
Huh, ik zie nergens vreemde tijden bij de toertocht. De winnaar van de toertocht is toch bijna een half uur langzamer dan de Nederlands Kampioen! :o

Ze zijn inmiddels bijgewerkt :wink:
Moddervlek
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: do 2 april 2015, 17:55
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Vergeten eerder te vermelden: Die verkeersregelaar met z'n mooie muziek, voor m'n gevoel staat ie altijd zo'n beetje op het einde vd tocht, die man laat je je even vergeten dat je je slecht voelt. Wat een held! :-q
Gebruikersavatar
Chakotay67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: za 13 november 2004, 12:58
Mijn mountainbike: Focus Raven

is er ook een adres waar je kan reclameren op de tijdsregistratie.
voor iemand van 17 jaar is 8e plek op de 95 km toch een leuker resultaat als 78e van 94 o de 40 km..
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

SvdV schreef: Ook hier X-king protection (met latex in binnenband). Al jaren geen lekke band. Vraag me idd af waarom de top zo vaak lek rijdt. Is dat echt de veel hogere snelheid of wordt er gegokt met (te) lichte banden?
Heel simpel: de top maakt het parcours schoon voor te toerrijders :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Jonas1984
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 3 februari 2012, 22:29

Ik lees hier al bijna een jaar incognito mee maar nu leek een berichtje wel op zijn plaats. Mijn eerste BBC afgewerkt en dat viel niet tegen! Uitmuntende organisatie, strak geregeld. Vooraf getwijfeld tussen de 55 en de 75 km tocht en uiteindelijk toch voor de laatste gegaan. De streek is me bekend aangezien ik hier al meermaals ben komen biken. Aurelius zijn geperfectioneerde voerstreekroute al een aantal keer gereden dus veel bekende paadjes tegengekomen. Als Belg ben ik natuurlijk wat verwend met leuke Ardennentochten maar ook ik heb ik me toch vragen gesteld bij het niveau van sommige deelnemers.. Ik beschouw mezelf nu niet bepaald als een technisch wonder al kan ik wel een stukje rijden maar als je bij de minste nog niet eens zo technische afdaling al te voet staat tja.. .

Grote gehalte aan lekke banden is idd zeer opvallend. Ik was Eijsden nog niet uit of ik was al drie renners gepasseerd die stonden te vervangen! Mijn MK/XK hebben geen kik gegeven ook al heb ik een vrij assertieve rijstijl ;-). De conditie of liever het gebrek daaraan noopte me op reserve te rijden waardoor toen ik bij de tweede bevoorrading arriveerde om 14:30u daar alles al opgeruimd was. Vond ik wel een beetje jammer. Nu ik was voorzien daar niet van maar gelukkig was de laatste bevoorrading om 16:00u wel nog open. Het laatste stuk reed ik bijna in mijn eentje wat het laatste stukje bos met zijn wortels en geulen een feest maakte. Even de gas volledig kunnen open draaien heerlijk!

Enfin ik kom volgend jaar zeker nog eens terug :-)
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dit jaar voor eerst meegedaan met toertocht. 75km. Top organisatie. Starten bij Fun Valley lijkt me een prima keuze. Parkeren ging soepel. Bewijzen halen ook. En prima om even warm te fietsen na een lange rit uit Westen.

Vond het wel te druk op veel stukken. Had de eerste 35 km idee dat ik in een treintje aan t rijden was. Altijd fietsers voor en achter je. DRUK. Met resultaat dat je soms pech hebt en moet wordt afstappen als persoon 5 plaatsjes voor je afstapt: hele pad vol. En ook wij hadden file bij het daalstukje (super dat er wat werd begeleid) en dikke opstopping bij ca 30 km na beek oversteek (stonden we met 50 man onze fiets voetje voor voetje te duwen). Misschien hadden we pech, aangezien ik bij de ander dit niet lees (verschil met voorste rijders, 110km?).

Route: eerste deel rustig inrijden. Midden deel leukste, veel op en neer. Smalle tracks. Na splitsing voor de 75 zaten een paar heel lekkere flow singel tracks. Echt top. Einde was wat meer op grindwegen. Uitkomst op weiland was super, gaf een kick om t weiland in te springen vanaf de weg. Daar ook weer anticiperende regelaars. Top.

Uitpijling super. Rustpunten top (hadden er ook 2mogen zijn wat mij betreft). Sfeer top en regelaars prima attent. Ook mij vielen de wikkels en binnenlanden op.

Veel dank aan aurelius voor alle info. En de uitpijlers voor hun uitmuntende werk.
Volgend jaar langere afstand dan iets minder last van drukte hoop ik
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5593
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik was gestart in het midden van de 110 groep.
Bij de afdaling 5 minuten moeten wachten, stond geen begeleiding maar dat zal wel later zijn geweest.
Bij de beek heb ik 14min moeten wachten (volgens Strava).

Ik heb overigens met MK en XK gereden (niet de protected) en binnenbanden en ook hier geen lekke banden.
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Goed verslag en mooie beelden van de wedstrijd :
http://www.l1.nl/video/l1sprt-mooie-oms ... id-limburg" onclick="window.open(this.href);return false;

Terugkoppeling toertocht:
-Met eerder genoemde punten ben ik het eens
-Het verspreid starten van de verschillende afstanden en deze op delen in kleinere deelgroepen vind ik erg goed. Ik vond het alleen vreemd dat wij als deelgroep werden doorgelaten om weer bij een andere deelgroep op te stellen. Ik had het idee dat het nu drukker was dan vorig jaar. (beide110 km).
-Een beetje oponthoud is nooit leuk, maar dat heb je nou eenmaal met grote tochten.
-Volgens mij is erg weinig verkeerd gereden door de deelnemers. (strava flyby)
-Ik verbaas me hoe soepel het inschrijven en ophalen van de startbewijzen gaat.
MAF1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 15:19

zondag ook mijn 1e BBC gedaan..voor een middelmatig amateurtje, welke geen training had gehad op klimmen en stuiteren, een hele leuke dag gehad op de 55 km route. Qua troep onderweg inderdaad veel gezien, voornamelijk bandjes en gel-verpakkingen (kan me niet voorstellen dat de mindere rijders deze gebruiken, die vreten zich wel vol met de gratis suikers op de tussenstops, dus volgens mij moet dit van de lange afstand/snelle rijders zijn).

Qua organisatie niets dan lof, enthousiast publiek, vriendelijke wandelaars.
Vond het alleen jammer dat er bij de 1 tussenstop een camera punt was...wegens de drukte nu lopend langs gegaan..staat zo jammer op het filmpje, gaan de sterke verhalen voor thuis..

Wat voor mijn grappig was, op de zaterdag even een kort een tochtje gemaakt en in het dorp Eckelrade op de normale weg mijn zwager en ik beiden een lekke band (spijkers op de weg) en zondags met al het gestuiter, stenen, doorns, wortels en mijn onkunde niks aan het handje. Standaard specialized bandjes op lucht, latex vrij.

volgend jaar meer trainen en dan gaan we weer!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Leuk om deze keer opvallend veel reacties te lezen van 'eerste keer'-deelnemers.
Ook op/aanmerkingen van meer ervaren rotten zijn welkom.

Zijn er ook die de 40 en 55km iets te gortig vonden? Ben je ervaren, dan draai je je hand nergens meer voor om op deze route. Maar voor echte beginners, degenen die geen afdalingen gewend zijn, zaten er best uitdagende stukjes in, want het is maar wat je gewend bent (zo fietsen wij hier met onze kids, zeg 11-13 jaar, alle paden op en af die in de eerste pakweg 30km zaten bijvoorbeeld, die weten dus niet beter).

De 75+ afstanden met meer ervaren rijders kregen de nog wat technischere stukken vanaf het beekje en de trap voorgeschoteld, en de klim met wortelstukken bergop die daarop volgt. Is allemaal te fietsen, maar dan moet het inderdaad behalve droog ook niet te druk zijn.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie