23 april 2016 SKS Bike Marathon Sundern-Hagen

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1610
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

rundfunk rudi schreef:Het wordt koud, nat klote weer komend weekend, zaterdag iets beter als zondag, maar met een beetje pech start je in de regen bij 2C. zondag tm dinsdag zelfs kans op sneeuw vanaf 300 M (zaterdag vanaf 800m)

ik heb daar al wel eens gereden met niet al te best weer.. maar dit lijkt mij iig geen pretje.
Ik laat t dit jaar schieten. 2 1/2 uur rijden, dan uur wachten in t startvak vervolgens combinatie van ongeveer 0 graden en dan ook nat worden en vervolgens verkleumd weer naar huis. Nee dank je.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

Net even een rondje gemaakt in de omgeving van arnsberg. Momenteel is het daar kurkdroog. Een beetje regen kan het parkoers wel hebben denk ik. Al hoop ik dat het droog blijft.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Waar zijn de helden gebleven die in weer en wind gewoon reden. Onderweg pijn lijden en afzien en later zeggen dat het wel mee viel. OK, makkelijk praten bij de open haard.
Wachten in die startvakken is daar altijd extreem langer, en bij 15 graden in de zon best gezellig.......
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Qua weer viel het vandaag best mee ;)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Net terug van Sundern. Veel beleefd vandaag. Zat in het hotel Steinberg op Wildewiese direct naast de skipiste. 7:45 ging de wekker af, kijk uit het raam, en jawel, het sneeuwde en niet weinig (vrijdag toen ik arriveerde nog 16 graden en zon). Een thermometer hing net voor mijn raam: 2 graden en bovendien nog flink wat wind. Dus winterkleding aan, lange broek, overschoenen, shirt met lange mauwen en bovenop nog een softshell jas, baff onder de helm etc. Gevoeld 10 kg zwaarder. Auto in Hagen geparkeerd en 10 km in richting start in Sundern gefietst. Kwam tegen 10:15 aan, nog even de lekker warme hal binnen en 10 minuten voor de start het startvak in. Stond met startnummer 683 nog redelijk vooraan, maar ach ja, doet er niet aan toe in Sundern, want je fiets eerst enkele km op een provinciale weg voordat men het parcours op gaat. Begint met een korte afdaling in een trekkerspoor. De hele meute of links of rechts, wiel aan wiel, 30-35 km/uur; ik ben altijd bang op deze momenten en probeerde ook dit keer tenminste 10 m afstand te houden van mijn voorman. Toen gebeurde het; ik zag nog dat hij de rand van de trekkerspoor raakte, het stuur sloeg om en hij viel. Dan ging alles razend snel. Ik zag nog dat hij naar links uit de spoor wilde rollen (en geloof ook de paniek in zijn ogen te hebben gezien met de meute die hij zag aankomen), maar daar wilde ik net langs (was voor mij de enige optie). Ik schreeuwde nog en zag me pal op zijn hoofd afgaan. Maar wonder boven wonder, hij trok zijn hoofd op het laatste moment de juiste kant op en ik kon gevoelde 1 mm langs zijn hoofd heen fietsen (remmen was er op dat moment echt niet mogelijk, het ging alles veel te snel). Daarna begon ik te trillen en in de klim die daarna volgde had ik het even voor gezien. Mijn hartslag hing aan het plafond. Ik hoop dat niemand, die achter me aan reedt hem heeft aangereden en hoop dat het goed met hem gaat.

Daarna even bijkomen, maar voor vele km was voor mij de lol helemaal weg. Ik moest continu aan denken war er allemaal had kunnen gebeuren. 10 km verder in een lange afdaling, dit keer op een breede "Forstweg" raakten tween mannen elkaar met het stuur (geen ideen hoezo, was eigenlijk breed genoeg) en zag ik dit keer twee mannen door de lucht vliegen. Gelukkig gebeurde dit 100 m voor me en kon ik degenen achter me waarschuwen. Ook hier blijkbaar verder niets gebeurd (niet te geloven).

Voor de rest toch een aantal stukken, die ik helemaal niet kende en die nieuw in het parcours waren opgenomen, waaronder ook de een of andere pittige klim. Kon netjes aanhaken bij een groep mannen en het liep op dat moment prima. Wildewiese de skipiste omlaag (bekend, wel opletten want het gras was nat) en gelukkig dit keer niet de lelijke klim op gras omhoog (had ik al de dag daarvoor gezien); was uit het parcours gehaald en hier heb ik geen spijt van gehad, want deze klim is een kuitenbijter met name in ronde 2.

Kort voor einde van ronde 1 de bekende pittige klimmen die voor mijn gevoel helemaal niet lekker liepen. Aan het begin van ronde 2 stoortte ich plotseling in. Te hard gereden??? Aan het hartslag lag het niet; op dat moment gemiddeld 136 alhoewel ik gemiddeld 145 aankan. Waarschijnlijk een gevolg van de stressweek, die ik achter de rug had, dacht ik nog. Werd door een stuk of 10 mannen ingehaald. Dacht nog enkele seconden aan om te stoppen, wetende wat nog op me te wachten stond, mocht ik doorgaan. Maar stoppen is bijna geen optie voor mij, dus doorgaan en op karakter uitrijden. Probeerde met een lichter verzet lekker rond te draaien en me op die manier te herstellen, maar het ging moeilijk. Wel frustrerend toen ik aan moest denken hoe soepel ik in ronde 1 hier en daar omhoog was gereden. Tijdelijk hartslag 125 en mijn benen voelden toch heel zwaar (deze combinatie is rampzalig); regelmatig moest ik een heel licht verzet kiezen en kon helemaal geen kracht meer zetten. Alle alarmbellen sloegen aan. Zag de meeste van de 10 mannen steeds voor me (soepel liep het blijkbaar bij hen ook niet), maar het lukte me niet om in hen achterwiel te komen. Zeker 10 km doorgesukkeld voordat ik weer iemand kon inhalen, maar steeds buiten bereik van de andere mannen. En plotseling zat ik in mijn eentje te rijden; mentaal heel zwaar. Zag altijd nog 6-8 mannen voor me rijden (in de klim soms niet meer dan 10 m), probeerde in hen achterwiel te komen, maar verdomme, het lukte me niet. Dat duurde zeker ca 15 km. En wonder boven wonder, in een afdaling (eigenlijk mijn zwakste discipline) voelde ik me plotseling weer beter en, ik zat nog in de laatste meters van de afdaling, zag ik de groep ca 20 m voor me, net aan de klim begonnen. Voor enkele seconden voelde ik me sterk en dacht, nu of nooit. De laatste meters van de afdaling vol gas en met een zwaarder verzet de klim op. Op die manier kon ik het gat binnen seconden dicht rijden. Voordat ik kramp kreeg, meteen gas eraf, lichter verzet en mijn ritme oppakken. Zat nu in het achterwiel van de laatste uit een groep van 5 mannen (de andere waren weg gereden). 3 reden meteen in de klim weg, waaronder iemand van mijn leeftijdscategorie met wie ik al in ronde 1 zeker 30 km samen was gereden (op die man kom ik later weer terug). Maar het lukte me om bij de 2 resterende aan te haken en ik liet ze niet meer gaan kostte wat het wielst. Dat heeft me ongeloofelijk geholpen en bij km 75 voelde ik me weer aanzienlijk beter.

De rest was vechten, afzien, Wildewiese weer hagel en sneeuw, koud (waarvan ik gelukkig weinig last had). Al de hele tijd moest ik denken aan de rot slotklimmen en had op dat moment geen enkel idee hoe ik daar omhoog moest rijden (iedereen die Sundern ooit is gereden, weet over welke klimmen ik het heb). In het dorp in aanlop op de klimmen gas helemaal eraf, doorademen en me mentaal voorbereiden; de klim op het lichtste verzet (voor 24 achter 40 !!! Jawel, ben een oud mannetje). En met z'n drieen zijn we aan de klim begonnen. En ja, zag een man halverwege de klim op de rug liggen met duidelijk kramp in zijn been; hij werd geholpen door een toeschouwer, en jawel, het was de man van mijn leeftijdscategorie, waarover ik het eerder al had. Ik had hem al een tijd niet meer gezien, want hij was sterkerder dan ik.

Op de laaste km kon ik nog een van de twee mannen inhalen met wie ik nagenoeg 20 km samen was gereden (voelt altijd lullig aan want geen idee of ik gefinished was zonder in hen achterwiel zo lang te hebben gereden; na ja, is een wedstrijd, dus als het kan toch langsgaan - excuses). Hij probeerde nog aan te haken, maar ik kende het parcours op de laatste km heel goed en kon daardoor op het juiste moment een gat slaan van ca 10 m. Na net onder 4:43 over de finish. P6 bij de mannen 50+.

Daarna meteen naar de auto, omkleden, en begonnen aan de thuistocht van 350 km.

Op zich ben ik tevreden over de wedstrijd en blij dat ik niet ben gestopt. Wel zetten me de twee valpartijen die ik zag (met name de eerste) toch aan het nadenken. Zal zeker wat tijd kosten, maar toch denk ik dat ik me daarna weer verheug over de volgende marathon. Hopelijk dan zonder nare gebeurtenissen.
Laatst gewijzigd door rokl op za 23 april 2016, 21:39, 11 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Mooi verhaal en top dat je hem uitgereden hebt :-q

Ik had me ingeschreven maar omdat het thuis niet uitkwam twee weken geleden mijn startbewijs verkocht. Maar als ik dit lees waren dit ook niet mijn omstandigheden....
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

Nou, de mensen die thuis zijn gebleven vanwege de slechte verwachting zoals mooiweerfietserbas ( ;) ) hierboven beschreef, hebben toch echt een verkeerde keuze gemaakt. Warm was het niet, maar daar kun je je op kleden en ik heb het daardoor ook geen moment koud gehad. Afgezien van twee korte hagelbuien hebben we het tijdens de marathon helemaal droog gehouden, en ook de ondergrond was droog op een paar glibberige stroken na.
Eerste keer voor mij in het Sauerland, en ik heb me prima vermaakt! Super goed georganiseerd, en ook erg leuk dat het halve dorp er voor uit loopt. Enige minpunt; de afstand en hoogtemeters kwamen lang niet overeen met dat wat was opgegeven door de organisatie (95 km/2220 hm waar het volgens de organisatie 103 km/2620 hm zou zijn)
RogerMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 160
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 13:02
Mijn mountainbike: Turner Sultan dw-link 2011, Cannondale F1000 2004

Het weer was inderdaad prima. Tijdens de rit met de auto naar Sundern eerst veel natte wegen en lichte regen en getwijfeld over terugrijden, maar zo'n 50km voor Sundern was het droog. In Sundern zelf waren de straten inderdaad wel nat, maar de veldwegen waren kurkdroog. Er waren een paar korte stukjes met wat modder, maar dat mocht geen naam hebben.

De veranderingen aan het parcours waren niet spectaculair. De karakteristiek van het parcours was nog hetzelfde als altijd. Wel jammer dat het klimmetje bij de skipiste er niet meer in zat.

Heb zelf voor het eerst onder de 5 uur gereden en behalve een beetje kramp in de bovenbenen geen problemen gehad.

Mocht je meer willen lezen dan kun je nog op mijn site kijken.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Behalve het jaar 2006 nog nooit zo weinig finishers op de lange afstand; slechts 163.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Norten89 schreef:Nou, de mensen die thuis zijn gebleven vanwege de slechte verwachting zoals mooiweerfietserbas ( ;) ) hierboven beschreef, hebben toch echt een verkeerde keuze gemaakt. Warm was het niet, maar daar kun je je op kleden en ik heb het daardoor ook geen moment koud gehad. Afgezien van twee korte hagelbuien hebben we het tijdens de marathon helemaal droog gehouden, en ook de ondergrond was droog op een paar glibberige stroken na.
Eerste keer voor mij in het Sauerland, en ik heb me prima vermaakt! Super goed georganiseerd, en ook erg leuk dat het halve dorp er voor uit loopt. Enige minpunt; de afstand en hoogtemeters kwamen lang niet overeen met dat wat was opgegeven door de organisatie (95 km/2220 hm waar het volgens de organisatie 103 km/2620 hm zou zijn)
Met speedsensor kom ik op 97.5 km (met GPS kom je op 5%-8% minder uit). Hoogtemeters zijn vrij onzeker; Strava toont 2451 hm, Golden Cheetah 2253 hm. In 2015 waren er inderdaad meer hoogtemeters (Golden Cheetah 2441) en was de afstand wat langer, 101.3 km met speedsensor. En over de temperatuur gesproken: in 2015 gemiddeld 12.5 graden; in 2016 gemiddeld 2.0 graden (met een maximum temperatuur van 9.0 graden in 2016); dus alles behalve warm.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5762
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

rokl schreef:Behalve het jaar 2006 nog nooit zo weinig finishers op de lange afstand; slechts 163.
Dat is dan "gelukkig", blijft die uitvoering staan als meest bizarre. Maar eind april daar ook met dik 20 graden gereden en dat was onverwacht warm.
Gelukkig gisteren geen water/hagel/sneeuw ballet.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

rokl schreef:Behalve het jaar 2006 nog nooit zo weinig finishers op de lange afstand; slechts 163.
Ik was helaas net te laat om aan ronde 2 te beginnen. Dit was mijn eerste marathon in het buitenland. Toch maar wat vaker in wat heuvelachtig gebied gaan trainen om die nu nog 100+ kg omhoog te trappen. Blijven trainen, vanaf januari is er al 6 kilo af. Op naar <100kg :wink:

Ik heb voor volgend jaar in ieder geval weer een doel.
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Wat een ontzettend gave marathon! Deze nog nooit gedaan, maar wat een super organisatie en wat gaaf met al dat volk langs de kant (grotendeels verkleed ook nog?!). Ook groot respect voor die twee dames boven op de berg die gewoon de hele dag hebben staan dansen en schreeuwen naar iedereen, haha!

Het parkoers zelf was niet zo super boeiend maar de gehele ervaring was echt leuk: een van de leukste marathons die ik tot dusver heb gedaan. Super met al die hulp langs het parkoers (gelukkig niet nodig gehad): nog nooit zo veel gezien. En de verzorging was ook prima, je kreeg zelfs gewoon gelletjes aangereikt.

Het enige mindere vond ik dat de 55 en 100 samen startten, geeft weer wat extra chaos, maar ja het had ook wel weer wat. En dat chipje wat aan je fiets moest had ik aan de vork gedaan, dan vonden ze niet goed toen ik het vak in ging. Moest hem nog aan de achtervork maken. Maar eenmaal in het vak zag ik juist heel veel mensen met die chip aan de vork ... beetje vaag.

Overigens: bij mij toont Strava 2700 hoogtemeters nadat ik de correctie heb laten uitvoeren door Strava, dat klopt redelijk met wat de organisatie opgaf. En ik had ook maar 95km .. ik zat nog een beetje te wachten op een extra stukje voor de 100km ofzo, maar opeens was ik er al!
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

rokl schreef:Behalve het jaar 2006 nog nooit zo weinig finishers op de lange afstand; slechts 163.
In 2013 was het ook koud en waren er slecht 106 finishers op de lange afstand: http://my2.raceresult.com/16210/results ... l#0_4FB338" onclick="window.open(this.href);return false;
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Ok, wist ik niet. In elk geval heel weinig finishers.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Plaats reactie