22-05-2016 Shinderhannes Emmelshausen!!

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

Via Dadyonisos nog een inschrijving kunnen regelen op het laatste moment dus kon toch nog meedoen met deze hele mooie marathon. 4 jaar geleden mijn 1e marathon ooit, toen in regen en bliksem nu 24 graden aan de meet. Het was weer 1 mooie lange ronde met mooie afdalingen en hier en daar een techniekstrook. Mijn voorbereiding was niet al te best met dag ervoor zuipen in de zon en patat en snacks als bodem (zure pens tijdens de rit), de krappe 5 uurtjes slaap was ook wat kort. Achteraan in het vak gestart met Nico Hoogland en Gerdo die gingen m ook meer als training rijden. Na km 13 dacht ik al om te draaien van 20 tot 40 liep het lekker en toen was de power weg. Normaliter pas na zo'n 80 km nu dus nog lang niet op de helft en al in survival modus. Maar moest en zou m uitrijden voor de km / hm in de benen te krijgen voor volgend weekend en die erop voor de cup. Dus nergens verplicht een wiel houden maar lekker afdalen (ging weer lekker op de fully) en op granny naar boven. Mistte af en toe wel de 24 voorop van de Flash en de hitte in de zon maakte het afzien. In 5.20 zat de lijdensweg erop en uiteindelijk maar 4 minuten trager dan vorig jaar zag ik.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Weet niet wat je leeftijd en ambities zijn, maar de tijd is toch niet slecht? Dacht tijdens het lezen al dat je boven de 6 uur uit zal komen :winkie:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Jack2011
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 27 oktober 2013, 08:05

Mooie omgeving en goed uitgepijld,compliment voor de organisatie
Wij reden de lange afstand op de fatbike 6:16 , denk dat wij de laatste waren :-q
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik kwam wel ruim boven de 6 uur uit :D.

Het was een heel avontuur... Op zich had ik een aardige start en kon met een groepje mooi doorrijden. Het zag het er naar uit dat ik rond de 5u15m zou finishen. Alleen op 22km een lekke band.. nét voor een heel steil stukje afdaling (waarna je meteen haaks terug moest draaien en vlak er voor zat een beekje). Dus binnenband erin, snel wat gegeten want ik stond toch stil en weer verder. Ook bij het stilstaan nog iemand geholpen door hem wat trekbandjes te geven: hij had z'n shifter van het stuur afgebroken.. Daarna goed tempo kunnen rijden en een hele berg mensen weer ingehaald. Mijn schatting onderweg was nog steeds een netto tijd (dus zonder lek) van rond de 5u15m.

Op km 74 sloeg het noodlot weer toe: ik ben te weinig gewend om met binnenbanden te rijden en ik denk dat er ook te weinig druk in zat .. weer lek! Net toen ik het asfalt op kwam na een stukje leuke afdaling. Geen idee of het een stootlek was, ik denk het niet (voelde de velg niet). Na wat frustratie en dom om me heen kijken bleek een toeschouwer (die daar woont) een binnenband voor me te hebben. Dit was mooi want ik had er dus géén meer.. Op m'n gemak de band gewisseld want een goeie tijd zat er toch niet meer in. Ook goed de binnenkant van de band en de velg nagevoeld, niets gevonden. Zal wel een scherp steentje zijn geweest. De moraal was aardig aan het aftakelen maargoed, het is nog steeds een mooie rit en het was mooi weer dus, lekker weer verder.

Toen heb ik weer een keer dezelfde mensen ingehaald, nog wel redelijk lekker doorgereden maar niets meer geforceerd. Er kwamen steeds meer fun en 70km rijders in beeld (die erg langzaam gingen) dus dat betekende dat ik behoorlijk ver achterin was beland. Op een technischer stuk zat ik vast achter een paar érg langzame mensen en ik lette even niet op (altijd moeilijk om aan te passen aan andermans tempo, zeker met grote verschillen)) .. reed tegen een grote steenrand op en flats, nog een lekke band..

Had dus weer (nog steeds) geen binnenband. De route maar te voet gevolgd in de hoop dat er nog iemand langs de kant stond die me misschien kon helpen, en ik bedelde tijdens het lopen om bandjes :) Na een km lopen (zo voelde het iig) kreeg ik een bandje van nog een zeer vriendelijke duitser. Daarna heb ik het rustig uit gereden .. ik was mentaal redelijk op en het ging niet echt hard meer, was er eigenlijk helemaal klaar mee. Maar ik MOEST hem uitrijden: het was tenslotte nog maar 10km en anders hebben die aardige mensen mij voor niks gratis binnenbanden gegeven! Uiteindelijk redelijk kapot de finish over gekomen na 6u13m.. Toch wel blij dat ik hem heb uitgereden want het blijft toch wel een geweldige marathon. Alles is super geregeld! De uiteindelijke netto tijd was ongeveer 5u25m.. inclusief inzinking in de laatste 20km waar ik er nog maar weinig zin in had en ook geen eten meer weg kreeg. Anders had er nog een redelijke finish in gezeten, maar ja, hebben we dit ook een keer meegemaakt...

Lessen geleerd:
- meer binnenbanden meenemen
- niet meer van die flutbanden monteren (was volgens mij gewoon 3 keer los van elkaar lek, alle keren band/velg gechecked en niks gevonden)
NelizRijn
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 799
Lid geworden op: di 3 april 2012, 00:42
Mijn mountainbike: Oiz,Spark&Flash

rokl schreef:Weet niet wat je leeftijd en ambities zijn, maar de tijd is toch niet slecht? Dacht tijdens het lezen al dat je boven de 6 uur uit zal komen :winkie:
Nou ambities niet echt maar hoop t makkelijker vol te kunnen houden zonder al zo snel stuk te zitten (lukt meestal wel nl). Heb wel gemerkt dat bij kortere afstand plek 20 tot 30 overall lukt, bij hele niet. Zou wel meer en langer moeten trainen maar ja tijd hè.

@nversteege das wel heel veel pech, 3 banden heeft nooit iemand bij zich.
Zelf rijd ik hele jaar door op RaRa met latex en rijd vrijwel nooit lek. Ja onlangs bij SKS marathon maar toen dichtte de latex t vanzelf weer en band licht er nog op
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Man Niek, wat een pech! Welke banden had je erop dan? En net wat Niels zegt: 3 biba's heeft niemand bij zich...
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Ik heb met mijn Vittoria Barzo / Specialized Renegade combinatie nog nooit lek gereden. Maar gister had ik een Specialized Fast Trak voor en een Thunder Burt achter. Die laatste is dus 3 keer lek gegaan en gaat nu de kliko in :D. Ik had ook beter moeten weten; in Sundern verloor hij ook vaak druk..
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Vorig jaar was Emmelshausen mijn eerste buitenlandse Marathon. Beviel erg goed dus dit jaar maar weer terug! Een anderhalve week geleden tijdens training over de kop gegaan en daarbij mijn ribben gekneusd (linker zijde). Daardoor de hele week niet kunnen trainen en lang getwijfeld over deelname. Toch maar naar Duitsland vertrokken en daar op zaterdag een rondje gereden met een paar paracetamol. Zolang ik geen onverwachtse bewegingen deed met met mijn linker arm en ook bleef focussen op het ademen vanuit de buik, ging het wel aardig.

Zaterdagavond nog een ibuprofen geslikt en zondagochtend nog weer 2 paracetamol. Ik stond voor het eerst in anderhalve week op zonder pijn dus de ibuprofen werkte goed.

Inrijden ging afgezien van wat zwaardere benen prima en dus besloot ik het er maar op te wagen. Omdraaien / afsnijden kon altijd nog.

De start (68km) verliep goed en ik kon een strak tempo rijden. Ik hield mijn hartslag continu zo rond de 160bpm en zorgde dat ik goed in bleef ademen. Ik had daardoor weinig pijn. Echter was ik wel wat minder scherp door de pijnstillers. Ook had ik aardig wat druk in de voorband en dat leidde er toe dat ik wat minder lekker de afdalingen af ging. Ik zag dan ook enorm op tegen de steilste afdaling welke ik nog op mijn netvlies had staan van vorig jaar. Eenmaal daar aangekomen was de scherpte gelukkig wat terug en kwam ik goed beneden. Maar vond dat wel even donders spannend. Toch even een YES momentje als dat goed gaat.

Continu dezelfde mensen gezien. De ene keer haal je hen in, even later wordt je op een ander soort stuk weer voorbij gereden. Ook stopte ik bij meerdere stops om even snel wat te eten en te drinken. De mensen die je dan net hebt ingehaald, liggen dan weer even een stukje op je voor. Toch vind ik het wel fijn om even een momentje rust te pakken, hartslag te laten dalen en even op een normale manier een bekertje sportdrank achterover te kiepen. Uiteindelijk verlies je niet veel en de mensen die me daar voorbij reden, heb ik even later allemaal weer terug gepakt. Op het einde haalde ik nog aardig wat mensen in en ook zag ik weer een paar bekende gezichten (outfits) van eerder in de wedstrijd. Die proberen dan nog even bij je te blijven maar als je tempo maar strak genoeg is, moeten ze toch laten gaan. Dat vind ik wel het mooie aan zo'n marathon rijden.

Uiteindelijk als 137e van de 450 gefinisht in een tijd van 3u40m. Een resultaat waar ik erg tevreden mee ben. Zeker na de voorbije week! Top organisatie, lekker weer en een mooie wedstrijd. :)
Gebruikersavatar
RRon
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1482
Lid geworden op: za 14 juli 2012, 15:16
Mijn mountainbike: Specialized Epic Evo Expert 2021!

Ook ik heb afgelopen zondag een heerlijke dag gehad. Te weinig langere afstanden getraind en wilde daarom niet te veel naar voren starten, wilde niet opgejaagd worden en niet in de weg rijden.
Lekker rustig gestart en dat beviel mij erg goed. Heb op 2 kleine opstoppingen na alles kunnen fietsen, die opstoppingen waren bij het eerste bruggetje en 1 keer door een beekje waar mijn voorganger viel en ik daardoor van de fiets af moest. Zelfs de steile afdalingen welke ik vorig jaar gedeeltelijk liep heb ik dit jaar gewoon gereden, ook ik had onderaan het YES moment!
Had alleen een halve liter bidon bij mij maar dat bleek genoeg omdat ik bi iedere verzorgingspost een beker water pakte en onder het fietsen op dronk!
Op een gegeven moment haalde ik regelmatig fietsers in en dat beviel mij wel, ik had het niet zwaar en kon bergop de mensen om mij heen met regelmaat inhalen.
Vorig jaar een tijd van 4.09 en dit jaar een tijd van 3.56, ik zit altijd ongeveer in het midden met mijn tijd en dit keer sneller dan vorig jaar dus dik tevreden.
Parcours beviel mij op zich wel maar af en toe was ik niet blij met die langere stukken over het gras, lastig om constant te rijden daar! Geweldige organisatie en sfeer!
Zas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 21:36
Mijn mountainbike: is erg fijn

Roderbike; leuk om te lezen! Ben denk 1 vd bekende outfits die je in haalde :-) aangezien ik kudo van jou had zag ik. Voor mij was het proberen in een zo constant mogelijk tempo uitrijden, de hartslag laag houden en vooral genieten. Omdat ik mij een paar weken terug aardig kapot had gereden met de Ronda Extrema in Riva.
Emmelshausen is toch wel eentje die ik de moeite waard vind.
Wat is je volgende marathon?
A good bike ride fixes everything.
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Zas schreef:Roderbike; leuk om te lezen! Ben denk 1 vd bekende outfits die je in haalde :-) aangezien ik kudo van jou had zag ik. Voor mij was het proberen in een zo constant mogelijk tempo uitrijden, de hartslag laag houden en vooral genieten. Omdat ik mij een paar weken terug aardig kapot had gereden met de Ronda Extrema in Riva.
Emmelshausen is toch wel eentje die ik de moeite waard vind.
Wat is je volgende marathon?
Zou goed kunnen, wat is je STRAVA profiel?

Ja Emmelshausen is zeker de moeite waard. Ik durf nu al wel haast te zeggen "volgend jaar weer".
Mijn volgende marathon is zondag, SFORZ Cup in Rhens. (Had bijna net zo goed daar kunnen blijven :D )
Zas
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 1 september 2014, 21:36
Mijn mountainbike: is erg fijn

Roderbike schreef:
Zou goed kunnen, wat is je STRAVA profiel?

Ja Emmelshausen is zeker de moeite waard. Ik durf nu al wel haast te zeggen "volgend jaar weer".
Mijn volgende marathon is zondag, SFORZ Cup in Rhens. (Had bijna net zo goed daar kunnen blijven :D )
Op Strava Saskia D
Voor mij bikefestival Willingen, succes in Rhens! :-q
A good bike ride fixes everything.
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Ah van Peerkes. Ja jou heb ik wel een aantal keer voorbij gereden inderdaad. Volgens mij in wel meer wedstrijden.

Succes in Willingen!
Plaats reactie