Canyon Rhein-Hunsrueck marathon Rhens 18-06-2017

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Nog geen topic geopend. Nu dan.

Prachtige marathon onder ideale omstandigheden (wel erg stoffig :wink: ). Zaterdag ochtend al vertrokken. Hotelkamer gehuurd in Fachbach ca 20 km van Rhens (vele hotels in de omgeving waren volgeboekt). Om 16:00 aangemeld en daarna Koblenz gaan verkennen. 22:00 lag ik in bed, behoorlijk gesloopt van de heenreis (met wat vervelende files) en het bezoek aan Koblenz. 's ochtends om 7:00 ontbijt geregeld (een aantal hotels hadden dit geweigerd) en om 8:25 in Rhens uit de auto gestapt. Nog even de eerste beste klim omhoog gereden en 10 min voor de start stond ik als ca 200ste van in het totaal 211 starters voor de lange afstand op de start te wachten.

Meteen omhoog, heel rustig, geen gekke dingen gezien. Na een aantal km begon de marathon meteen met wat toch pittige afdalingen en klimmen. Steeds meer bikers in kunnen halen, lekker hoge hartslag en een prima gevoel in de benen. Had er echt zin in. Zeker geen Sauerlandmarathon, hier en daar toch wat technische stukken. Ik vroeg me na 20 km wel af of ik een gemiddelde van 20 km/uur kon halen. Langzaam dunde het veld uit en op een gegeven moment kwam ik alleen te rijden. Niet echt mijn ding. In een klim hoorde ik plotseling achter me geluiden, die in rap tempo naderden. Dacht eerst aan een auto van een helper, maar nee, een groep van ca 20 renners van de 50 km vloog omhoog. Werd door steeds meer renners van de 50 km ingehaald, maar op een gegeven moment kon ik, met een kleine versnelling, prima mee. En vanaf dat moment altijd heleboel mensen om me heen gehad (op enkele uitzonderingen naar, want hier en daar waren er nog wat kleine verschillen in het parcours tussen 80 km en 50 km), min of meer allemaal 50 km rijders. Vond ik prima, want ik had keuze zat met wie je wilde rijden (meestal voor de wat snellere modus gekozen). Tot op de afdaling door de wijnberg. Jeetje, wat een gedoe. Eerste haarspeldbocht en meteen gingen twee mannen voor me onderuit; een derder stapte af. En vanaf dat moment bij elke haarspeldbocht tenminste een iemand zien vallen en twee-drie mannen zien afstappen. Gelukkig hield ik afstand en stond op de pedalen te wachten totdat ik er langs kon. De Ardennen Trophy van twee weken geleden was een prima training, dacht ik nog.

De tijd vloog. Mooie vergezichten, soms razendsnelle afdalingen (die ik niet durfde razendsnel te rijden, want nul kennis van het parcours), maar soms ook afdalingen waar je behoorlijk op moest letten. Het toetje was de slotklim. Toch een kuitenbijter. Maar ik had goede benen vandaag en kwam gemakkelijk omhoog, wel op 24/40. Daarna een stuk vals plat en hier kon ik nog heel veel renners inhalen. Nee, diep gegaan ben ik vandaag niet, maar had ook niet het gevoel dat het moest.

Uiteindelijk P86 totaal en P11 in M3. Met 3:58 net onder de 4 uur gebleven. Daarna nog gekeken naar de prijsuitrijking (Soeren Nissen voor de Zuidafricaan Eric Kleinhans (bekende naam van de Cape Epic), die ivm het WK volgende week in Singen nog een langere trainingseenheid reed). Was een prachtige sfeer in het centrum van het stadje; veel mensen; je kreeg ook drinken en fruit aangeboden, dus alles prima geregeld.

Een heel goed gevoel overgehouden van deze marathon. Prima organisatie, een toch verrassend uitdagend parcours; voor de eerste keer dat ik van heb genoten met renners van de kortere afstand samen te rijden. Mocht je Rhens nog niet zijn gereden, zet hem op de agenda. Met 80 km wel wat aan de korte kant, maar zeker de moeite waard.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

mooi verslag, ik was er niet bij maar wel paar keer daar geweest, een van de mooiste vind ik, volgend jaar ben ik er weer
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klinkt goed. Hoeveel hm's?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
fonzie
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1611
Lid geworden op: zo 2 februari 2003, 18:29
Mijn mountainbike: een stalen

2000 zeker op de 80 km ws iets meer nog.
Here’s to alcohol: the cause of, and solution to, all of life’s problems.” –Homer Simpson
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

2200 hm
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
v_schultinge

Mooi verslag! Nu weet ik zeker dat ik deze volgend jaar ook ga rijden :D.
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Leuk verslag!

Ik heb hem ook gereden en heb dezelfde ervaring. Wat een mooi parcours en super organisatie. En vooral leuk dat de start/finish in het centrum was. Hierdoor ook na afloop een super gemoedelijke sfeer. Veel rijders bleven lang hangen.

Volgend jaar ga ik zeker weer deze rijden.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

Mooi verslag en ik ben het helemaal met je eens. Zelf ook de 80km gereden en hij was zeker goed te doen qua technische stukken. Ik vond persoonlijk de Ardenne Trophy technischer. Weet iemand waar je de uitslagen kan zien want ik moest direct door.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

br timing : http://coderesearch.com/sts/services/10050/941" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door rokl op ma 19 juni 2017, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

rokl schreef:Mocht je Rhens nog niet zijn gereden, zet hem op de agenda. Met 80 km wel wat aan de korte kant, maar zeker de moeite waard.
+1, is ondanks "slechts" 80 km een hele leuke marathon om er bij te pakken, categorie pretmarathon.
Parcours in beginjaren 2 lussen van 50 km en tijdwaarneming met keukenklok en alles werd op minuten afgerond. Geen prijsuitreiking etc, maar nu toch ietsje professioneler qua opzet.
Maar organisatie meer dan top met mensen die het voor de sport doen en niet voor het grote geld gaan. 4 jaar terug kwamen ze na 2 dagen al op ziekenbezoek in ziekenhuis en vonden het erg wat er gebeurt was (niet gespeeld) en gaven me toch een finishershirt en freistart voor jaar er op. Heel verschil met de grote "echte"marathons.
Wel of geen cup: Zet hem in je agenda
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Zag net op de website van de organisatie dat er twee vervelende ongelukken waren gebeurd met ernstige letsels. Een van de twee zag ik helaas op zijn rug in een half-droog rivierbedje liggen. Was aan het einde van een snelle afdaling met een ook voor mij verassende scherpe linker bocht. Blijkbaar iemand niet meer kunnen remmen en min of meer recht door gereden. Rode kruis helpers kwamen al aanlopen met een brancard. Hoop dat het allemaal meevalt. In elk geval beterschap toegewenst.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

rokl schreef:Zag net op de website van de organisatie dat er twee vervelende ongelukken waren gebeurd met ernstige letsels. Een van de twee zag ik helaas op zijn rug in een half-droog rivierbedje liggen. Was aan het einde van een snelle afdaling met een ook voor mij verassende scherpe linker bocht. Blijkbaar iemand niet meer kunnen remmen en min of meer recht door gereden. Rode kruis helpers kwamen al aanlopen met een brancard. Hoop dat het allemaal meevalt. In elk geval beterschap toegewenst.
Ik heb begrepen dat het om een bekkenbreuk ging. En in de afdaling richting "de druiven" en post 2 ("Vierseenblick" op strava) heb ik iemand zien zitten met een sleutelbeen/arm breuk? (waren al hulp diensten bij)
MHJ5
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 28 juli 2009, 10:12
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Fred (mtb-sport) schreef: een hele leuke marathon om er bij te pakken, categorie pretmarathon.
Wat is het verschil tussen deze 'pretmarathon' en een marathon?
Gebruikersavatar
Roderbike
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 15 december 2013, 16:26
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Cube Reaction GTC SL 29"
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef:
rokl schreef:Mocht je Rhens nog niet zijn gereden, zet hem op de agenda. Met 80 km wel wat aan de korte kant, maar zeker de moeite waard.
+1, is ondanks "slechts" 80 km een hele leuke marathon om er bij te pakken, categorie pretmarathon.
Parcours in beginjaren 2 lussen van 50 km en tijdwaarneming met keukenklok en alles werd op minuten afgerond. Geen prijsuitreiking etc, maar nu toch ietsje professioneler qua opzet.
Maar organisatie meer dan top met mensen die het voor de sport doen en niet voor het grote geld gaan. 4 jaar terug kwamen ze na 2 dagen al op ziekenbezoek in ziekenhuis en vonden het erg wat er gebeurt was (niet gespeeld) en gaven me toch een finishershirt en freistart voor jaar er op. Heel verschil met de grote "echte"marathons.
Wel of geen cup: Zet hem in je agenda
Dan is er ook nog hoop voor de GJTC!
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Roderbike schreef:Dan is er ook nog hoop voor de GJTC!
???
MHJ5 schreef:
Fred (mtb-sport) schreef: een hele leuke marathon om er bij te pakken, categorie pretmarathon.
Wat is het verschil tussen deze 'pretmarathon' en een marathon?
Beetje benaming die ik er aan gaf en vooral vanwege het gevoel een marathon. Vaak de kleinere (dorp)marathons waarbij gezelligheid met stip op nummer 1 staat. Geen commercie die op 1 staat.
Zo eentje als Rhens was feitelijk een pretmarathon, althans in mijn ogen. Voor mij was die 80 km een leuk tussendoortje en niet doel op zich in de periode dat ik zo'n 12 tot 14 marathons per jaar reed.
Niet dat ik mijn best niet deed of zat te lanterfanten op de fiets, maar toch anders dan een Willingen, Salzkammer, Saalhausen, ZillerTal of Montafon om maar paar voorbeelden te noemen.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Plaats reactie