Bike Festival Willingen

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Hoop ook dat het in ieder geval droog blijft tijdens de rit zelf! Temp maakt me niets uit, liever wat koel dan net zo warm als vorig jaar :winkie:
Pathologisch Mountainbiker
Gebruikersavatar
Kroetsie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 12 april 2010, 21:41
Mijn mountainbike: Wilier

kan ik iemand nog blij maken met een inschrijving?
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Montferbiker schreef:Hoop ook dat het in ieder geval droog blijft tijdens de rit zelf! Temp maakt me niets uit, liever wat koel dan net zo warm als vorig jaar :winkie:
Voorspelling wordt steeds beter, nu lijkt het droog te blijven en tegen de 20 graden te worden :-q
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Nice :-q
Pathologisch Mountainbiker
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2986
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Was prachtig weer bij het starten. Richting Diemelsee wat nevel, terug bij Willingen wederom mooi weer. Toen ik finishte loop 2 vielen er wat druppels. Maar eigenlijk alles lekker droog gereden in redelijk tot goed weer.

Wel had het de nacht tevoren geregend hetgeen bepaalde secties een lastiger maakte (vond ik dan). Dit geldt uiteraard niet voor de schotterpaden en zo, hoewel die ook glibberig konden zijn. Ik bedoel lastiger bijvoorbeeld 5-10 km na de start zit een vrij steile afdaling met wortels, was lekker glad. Of een steile singletrack afdaling bij Niederfeld ook gladder dan normaal. De fiets zat in elk geval helemaal onder de derrie.

Voor de rest me prima vermaakt en sjapoo voor de mannen die hier 24-25 km/u kunnen halen. Hoe die dat doen is me een raadsel...
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 882
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Gisteren de 130 km gereden en ik vond het een gave, zware en perfect georganiseerde marathon.

Nadat de hele week de weersvoorspelling al onzeker was of het nu wel of niet zou gaan regenen of onweren brak er vrijdagavond, tijdens het inschrijven op het enorme festival terrein, een grote hoosbui los. Als zo'n bui tijdens de race zou vallen zou je binnen een halve minuut helemaal doorweekt zijn... Onder een afdak de (prima) pasta opgegeten en snel naar het hotel.

'S ochtends 5:20 opgestaan en het dal was dicht van de mist, maar de temperatuur prima. Tweede helft middag zouden er buien komen dus maar een regenjasje meegenomen, en gehoopt snel binnen te zijn voor de buien. Vooraf had ik verwacht er 6,5-7 uur over te doen.

De start verliep uiterst relaxed. Geen gedrang in het startvak (b), en bij de start een kraampje met repen en sportdrank (en van een van de vrijwilligers kreeg ik zelf koffie uit zijn thermoskan :-q ). Achter startvak A gestart en in een grote massa (A en B kwamen snel samen) omhoog de eerste klim. Het lukte redelijk naar voren te rijden maar ook daar verliep alles in een gemoedelijke sfeer. Langzaam werd het veld uit elkaar getrokken al was de eerste afdaling in het bos nog erg druk. Eigen tempo opgepakt en geprobeerd in wat groepjes te blijven. En daar bleek het enige grote nadeel dat ik aan deze marathon vind, dat iedereen (2000 man/vrouw) tegelijk start, maar dat je geen idee hebt wie welke afstand rijdt. Je mag zelf besluiten of je na ronde 1,2 of 3 finishet. En dat betekent dat je niet weet of het zinvol is om bij iemand of een groepje te blijven, want misschien rijden zij een kortere afstand, en dus harder.

Onderweg vond ik de route verrassend mooi. Veel schotter, zoals verwacht, maar ook mooie bospaden en trails, en een enkele wat meer spannende afdaling. Voor een afdaling na 60km was gewaarschuwd. Die was glibberig en mooi, maar goed te doen. Ik was wel erg blij met wat profiel voorop (RoRo). En het is een heel mooi gebied om doorheen te fietsen. De bevoorradingen onderweg helemaal goed, met gel, sportrepen, bananen, sinaasappel, sportdrank, etc. Vrijwilligers stonden langs de kant ook alles aan te geven zodat je snel door kon fietsen.

Na elke ronde moet je besluiten of je doorrijdt of finishet. Ik was vastbesloten drie rondes te rijden zodat ik geen twijfel had, maar als je vlak langs de finish rijdt en de muziek hoort... Na ronde twee weer omhoog, voor de tweede keer dezelfde steile klim als in ronde 2 en toen kwam ik alleen te zitten. En na 100km werd het ook zwaar want er zitten gewoon veel hoogtemeters in en dan vind ik alleen rijden wat minder prettig. Ronde drie heb ik zo tot 12 km voor het eind alleen gereden en dat was jammer. Ik merkte dat ik toch minder hard reed, en miste groepjes of anderen die doorrijden stimuleren. Onderweg een stevige bui van 15-20 minuten gehad en toch even een regenjasje aan gedaan. Sommige stukken werden nu echt glad. Gelukkig was de temperatuur prima.

Na 7:07 gefinisht, precies 2 uur later dan de winnaar (ongelofelijke snelheid) en daarmee halverwege het klassement van slechts 135 finishers. Precies 130km gemeten, en 3.900 hoogtemeters (400 meer dan opgegeven, kan door het weer komen).

Al met al dus een gave en zware marathon, perfect georganiseerd waarbij ik het competitie-element wat tegen vond vallen.
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Was weer mooi! En zwaar!!! Laatste lus in kloteweer gereden waardoor het parcours soms erg slecht werd...
De asfaltklim net na Titmaringhausen was killing! De hele 3e lus was trouwens anders als vorig jaar, toen vond ik het een vrij makkelijk stuk met veel afdalinkjes...nu een slopende finale! Ik heb de hele 2e en 3e lus vrijwel alleen gereden, vond dat ook minder eigenlijk. Vorig jaar de hele rit met een kerel uit Groningen gereden, kwam hem dit jaar weer tegen net voor de Diemelsee maar ik liet hem al vrij vlot weer achter me na ff wat gepraat te hebben :-)
Mijn tijd; 7.37 uur bij 129km en 3710hm...langzamer dan gehoopt maar de 3e lus was voor mij zwaar door de vermoeidheid en de weersomstandigheden. Maar uitgereden en das het belangrijkste! :-q
Pathologisch Mountainbiker
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Dan ben je vlak voor mij geëindigd. Heb ook de 2 en 3 ronde vrijwel helemaal alleen gereden. Vindt dat altijd wat hebben. Je gaat alleen wel harder als je wat richtpunten hebt zo nu en dan. Dat asfaltklimmetje vanuit Titmaringhausen was inderdaad een fijne :tong

Voordeel van meedoen aan dit soort wedstrijdjes is dat die van komend weekend in Montferland voelt als een sprintje :-D
Robthebiker
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 18:35
Mijn mountainbike: Felt, Nine 1

Was een mooi "toerke" Na de eerste ronde heb ik niemand meer gezien, behalve me, myself and i :) was mooi voor de regen binnen na 5u31min
Woei het is weer begonnen rahoe..
Montferbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 396
Lid geworden op: wo 1 september 2010, 21:58
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 handbuild - Cannondale Fatcaad - Cube Agree GTC Race - Stevens Prestige Cyclocrosser

Netjes na 5,5 uur finishen! Of was het de 95km? :winkie:
Montferland stelt dan inderdaad niets voor, alleen doe ik niet mee...
Het is mijn thuis route en ik vind de marathon, die grotendeels ook over de route gaat, nou niet bepaald spannend. En dat ook nog eens 3 ronden....saaaii!!!
2 oktober Langenberg marathon in Wiemeringhausen, vlakbij Willingen :-q
Pathologisch Mountainbiker
Robthebiker
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 18:35
Mijn mountainbike: Felt, Nine 1

haha.. was de 130km :)

Monfortland heb ik vorig jaar ook gereden. Altijd leuk om als eerste over de finishlijn te komen :)
Woei het is weer begonnen rahoe..
Gebruikersavatar
djcfranse
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: do 25 december 2014, 19:11
Mijn mountainbike: Koga X29-TEAM // Koga Beachracer 2016
Contacteer:

DaanCramer schreef:Rij zaterdag de XC (korte afstand) en Zondag de Enduro :-D
Ben benieuwd.
Wat moet ik me bij zo'n enduro voorstellen ?

Heb heel even bij de start staan kijken en dat zijn toch een totaal ander type rijders als de marathon....
- er kan er maar één de laatste zijn -
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

djcfranse schreef:
DaanCramer schreef:Rij zaterdag de XC (korte afstand) en Zondag de Enduro :-D
Ben benieuwd.
Wat moet ik me bij zo'n enduro voorstellen ?

Heb heel even bij de start staan kijken en dat zijn toch een totaal ander type rijders als de marathon....

Klopt ik moest m'n persoonlijkheid ook aanpassen zaterdagnacht om zondag de Enduro te kunnen rijden.
Plaats reactie